Welk objectief??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hallo,

Ik ga met Pasen een week naar Rome.
Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk aan aan spullen mee nemen om diefstal wat meer te voorkomen.

Daarom zit ik nu te denken om een ander zoom objectief te kopen. Heb nu diverse van kitlens tot telezoom.
Ik wil dus niet alles mee nemen en wil in zo'n drukke stad eigenlijk niet elke keer wisselen van objectief.
Nu zit ik te twijfelen tussen 2 objectieven.

Het gaat om onderstaande.

Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

Qua prijs liggen ze dicht bij elkaar.

Aan de ene kant gaat mijn voorkeur uit naar de 55-200 maar aan de andere kant mis ik dan weer het stukje 18-55.
Wat zouden jullie doen?

Vestand technisch gezien denk ik dat ik moet gaan voor de 18-135. Dit aangezien ik in de toekomst ook mijn oude telezoom 70-300 wil vervangen voor een 400 of wellicht 500mm objectief.

Graag jullie bevindingen.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Welke heb je nu dan?
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

"Niet wisselen" en met (alleen) een 55-250mm rondlopen in Rome lijkt me niet de meest optimale keuze. Dan zou ik er toch een "walkaround" objectief op laten zitten.

Heb je de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM nog overwogen? (Die is een flink stuk beter dan de 18-135mm.)
Gebruikers-avatar
fireblade65
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2011 17:32
WoonplaatsCOLON ergens in west-friesland

Ik heb hier een efs 18-135mm lens liggen.
Hij is in december aangeschaft als kit bij mijn camera.
Gebruik deze lens bijna nooit, en wil hem verkopen.

Groeten mark
Gebruikers-avatar
Xtro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2009 13:26

Marcel174 schreefCOLONIk ga met Pasen een week naar Rome.
Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk aan aan spullen mee nemen om diefstal wat meer te voorkomen.
Ik wil dus niet alles mee nemen en wil in zo'n drukke stad eigenlijk niet elke keer wisselen van objectief.
Graag jullie bevindingen.

Gr Marcel
Al aan een goede compactcamera gedacht? :wink:
Een Canon camera en een aantal objectieven.. net zoals jullie ;-)
Dexter202

Een tele ga je in Rome niet nodig hebben. Groothoek heb je er daarentegen nooit genoeg ;)
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

Persoonlijk zou ik voor de 17-40 2e hands gaan. Of is dat net iets teveel van het goede?
Presteert op crop heel erg goed, en is een mooi bereik voor stadsbezoeken ;)
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

shooter1 schreefCOLONPersoonlijk zou ik voor de 17-40 2e hands gaan. Of is dat net iets teveel van het goede?
Presteert op crop heel erg goed, en is een mooi bereik voor stadsbezoeken ;)
Dat is echt de laatste lens die ik iemand met een crop zou aanraden. Behalve zijn bouw heeft ie geen enkel voordeel t.o.v. de alternatieven. Heel veel scherper dan een 18-55 IS is ie niet, en dan heb je met die 18-55 nog 15mm meer, en IS. Een tamron 2.8 is nog goedkoper, scherper, en lichtsterker.

De duurdere alternatieven (15-85 en 17-55) zijn op alle vlakken vele malen beter, behalve bouw).
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Volgens mij kan je nooit aan iemand anders vragen welke lens of lenzen je mee moet nemen als je niets verteld over je stijl van fotografie! Immers, de keuze hangt af van je stijl van fotografie.

Voorbeeld: Ik heb net een week in Paramaribo gefotografeerd. Flink deel gemaakt met een 70-200/mk2. Terwijl er mensen zijn die denken dat zo'n objectief minder of niet geschikt is in een volle stad. Echter, het is een objectief dat past bij mijn stijl van fotografie.

Iets heel anders is of je wilt spelen met scherptediepte. Is dat onderdeel van je stijl van fotografie dan kies je voor lichtsterke objectieven en je zal nooit gelukkig worden met bv een 15-85 mm. (hoe goed die ook is)

Kortom, kan TS wat meer info geven?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Het zijn natuurlijk de alom bekende soort vakantieplaatjes maar ik hou verder erg van detailfotografie van gebouwen.

Daarom dacht ik een beetje aan een zoom waarmee je daar ook mee uit de voeten kan zonder steeds te hoeven wisselen.

Wil je een mooi detail fotograferen waar je dichtbij staat kan dat mooi op 18mm maar zit net dat mooie detail bovenaan een gebouw dan is een zoom toch wel erg wenselijk.

Ik ben zelf nog nooit in Rome geweest dus weet ook niet wat me daar te wachten staat. Staan de gebouwen erg dicht bij elkaar, zijn ze hoog e.d.

Dat soort zaken spelen denk ik ook wel mee met wat je het beste kan doen.

Gr Marcel
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wat heb je nu voor lens?
757D + 8-400 mm
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Marcel174 schreefCOLONWil je een mooi detail fotograferen waar je dichtbij staat kan dat mooi op 18mm maar zit net dat mooie detail bovenaan een gebouw dan is een zoom toch wel erg wenselijk.
De "ET vinger" ga je inderdaad niet redden op 18mm. :D
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

@ TS

Als je weinig wilt meenemen, 'de gebruikelijke vakantieplaatjes' wilt maken en daarbij kunnen in- en uitzoomen, dan zou ik mijn geld in een kwalitatief goede compactcamera steken. Met een exemplaar dat in je binnenzak past, is je bezwaar aangaande diefstal ook afgedekt. Er zijn ware juweeltjes op de markt op dit moment.
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Ik onderstreep het advies v.w.b. een goede compact camera. Voor de prijs hoef je het niet te laten en met wat je zoekt (superzoom) ga je 't kwa kwaliteit niet redden.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Beste Marcel,

Ben zelf zo'n 2 jaar geleden naar Rome geweest met mijn 50D + EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en bijna al mijn foto's zijn genomen op 17mm.
Alles staat heel dicht op elkaar en als dit niet zo is dan staan er een stuk of 200 toeristen voor (die ik niet op de foto wil hebben).
Voor de bekende vakantie plaatjes ga je dus zoom heeeel weinig tot niet gebruiken.

Maar ook als je van detail fotografie houd kun je volgens mij met weinig mm al goed uit de voeten.
In alle musea kun je tot zeer dicht bij alle kunstschatten komen...
En op straat vind je al mooie detail's op kniehoogte tot onder je voeten (de logo's in de putdeksels en op de vuilnisbakken zijn hier voorbeelden van)

En nog een tip....
Weet niet of nachtfotografie je ding is maar een er zijn een aantal dingen in Rome die overdag heel mooi zijn maar 's nachts nog veel mooier.
Voorbeelden hiervan zijn het Colosseum, de Trevifontein en het Sint Pieterplein.

En de laatste tip...
voor mijn reis naar Rome heb ik een zo'n Gorillapod aangeschaft.
In vrijwel alle kerken is flitsen verboden dus ben je aangewezen op lange sluitertijden.
Daarnaast is een statief ook verboden maar een Gorillapod word door de vingers gezien.
Uit ervaring weet ik overigens dat de bewakers heel raar naar je kijken als je, je Gorrillapod op een kist zet die bedoeld is om geld in te zamelen voor de kerk. Niet doen dus! ;)

Mvgr,

Gerard


Ps,
Als je de "ET vinger" wilt fotograferen dan moet je een camouflage kleding kopen want fotograferen is daar ten strengste verboden en word zeeeer streng op gecontroleerd.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@ Stafford.
Bedankt voor je tips. Kan ik echt wat mee.

Vwb die Gorillapod.
Ik had zelf het idee om zo'n rijstzak te kopen ipv een klein statiefje.

Natuurlijk ga ik ook nacht/avond fotografie doen. Draadontspanner gaat ook mee.

Verder wilde ik zo weinig mogelijk meenemen.

Als je nog tips hebt buiten de gewone toeristische dingen om te zien houd ik me ook erg aanbevolen.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Een absolute "must see" is de enige gotisch kerk in Rome. De Santa Maria Sopra Minerva.
De buitenkant ziet hij er niet uit (en daarom laten veel toeristen hem links liggen) maar de binnenkant is echt prachtig.
Als het aan mij had gelegen had ik een gehele dag hier foto's kunnen nemen (mijn vrouw dacht hier anders over ;)).

Deze kerk is links achter het Pantheon te vinden...
Op het plein voor de kerk staat Bernini's Elephant (ook wel Minerva's pig genoemd).
Een prachtig verhaal over waarom deze olifant iets aan de dikke / logge kant is, is hier te vinden:
http://honorsaharchive.blogspot.com/200 ... elisk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook een mooie kerk is de Santa Maria Maggiore (let vooral op het gouden plafond als je er bent).
Hier claimen ze de cribbe van jezus te hebben staan.

Ook een kerk die weinig bezocht word is de San Clemente.
Is een heel klein kerkje maar stiekem heel mooi...
Een bezoekje hieraan kun je mooi combineren met het Colosseum want 't is hier vlak in de buurt..

Alle andere bezienswaardigheden staan uitgebreid op google ;)

Hier 2 van mijn foto's om alvast in de stemming te komen ;)
Afbeelding

Afbeelding

En eh..... deze info is niet voor niks he.
Verwacht wel wat foto's op dit forum als je terug bent natuurlijk ;)

Mvgr,

Gerard

Ps, oh ja...koop een Roma pas en neem bij het Colosseum de meest linker rij bij de intree.
Scheelt je op een goede dag 2 tot 3h wachten....
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar