Hoe fotografeer ik munten?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gerda1975
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 12:43
CONTACTCOLON

Mijn man heeft sinds kort een metaaldetector en gaat daarmee regelmatig op pad. Hij vindt regelmatig munten. Deze wil hij graag digitaal vast laten leggen.
Ik fotografeer veel en vaak. Maar het fotograferen van munten gaat niet goed.

De munten kunnen niet van bovenaf gefotografeerd worden, omdat zo de details niet goed zichtbaar zijn.
Als ik ze vanaf een zijpunt fotografeer wordt een gedeelte van de munt onscherp.

Heeft iemand van jullie ervaring met het fotograferen van munten? Ik zou graag tips ontvangen zodat ik een mooi boekwerk van mijn man zijn vondsten kan aanleggen.

Alvast bedankt voor de hulp!
www.gerdabergsma.web-log.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Schaf de 100mm f2.8 Macro aan. Tweedehands voor ongeveer 325 EUR te vinden. Hier kan je de munten perfect scherp mee fotograferen.

Edit. Nu ik je tekst nogmaals lees: De onscherpte die je ondervind bij het schuin fotograferen, kan je waarschijnlijk verhelpen door het diafragma iets te knijpen. Grotere F waarde.
Wanneer je van boven een foto maakt, kun je meer detail vastleggen door het licht van de zijkant schijnen/flitsen.
Edit 2. Terwijl ik dit aan het toetsen was, is het al reeds aangegeven...

Groet, Bas
Laatst gewijzigd door 2 op Beasar, in totaal 7 keer gewijzigd.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Gewoon vanaf de zijkant moet toch kunnen lijkt me, gewoon een kleiner diafragma instellen (groter F-getal) totdat heel de munt er scherp op staat.
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Muntje scannen gaat ook goed :idea:

Maar het moet met een normale lens ook wel kunnen hoor, wellicht even een statief gebruiken en het diafragma omhoog.
Je kunt ook nog wat proberen met tussen ringen, is wat goedkoper al meteen een macro lens kopen.
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Wat voor lens (lenzen) heb je?
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Kun je geen hulpmiddel maken? Denk hierbij aan een standaardje van karton?
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Of focus stacken
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=31598" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Vindt na googlen op coin photography deze link:

http://browncopper.com/photography.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://browncopper.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon Shooter
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Loodrecht op de munt fotograferen. Dan heb je ook geen vervormingen en de beste natuurgetrouwe weergave. Daarnaast misschien in een ichttentje fotograferen, gruwelijk duur zijn die ook niet.
Een macrolens is een interessante optie, maar als het goedkoper moet, zou het nog met tussenringen kunnen.
Je geringe scherptedeipte van een macrolens of tussenringen is niet zo'n probleem omdat je loodrecht op je muntje fotografeert; dat is een plat vlak
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

Statief, draadontspanner (of de zelfontspanner gebruiken), macrolens (of gewone lens en tussenringen) en zijlicht opdat de structuur van de munt goed uitkomt. Een macrolens is aan de randen en hoeken wat scherper dan een gewone lens met tussenringen. Het zijlicht kan een standaard halogeenlampje zijn van 2800K.

Indien het goedkoop moet, zou ik op Marktplaats een A-Merk macrolens met M42 schroefdraad kopen. Adapter erbij en klaar is Kees. Of Gerda natuurlijk... ;-)
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar