Sluiter voor rally fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Over 2 weken ga ik mee naar een rallysprint in Zandvoort overdag. Om niet helemaal onbeslagen ten ijs te komen even wat vraagjes. Ik wil hoofdzakelijk panning-shots doen en zal het meest m'n 70-200 F4L op m'n 50D gebruiken. Welke sluitertijden moet ik minimaal hanteren om zeg op 200mm nog scherpe auto's bij het pannen te krijgen? De rest van de settings pas ik aan op de omstandigheden.

Ik heb ook een 15-85 IS, is het handig deze mee te nemen of zal ik die waarschijnlijk niet gebruiken?

Wat betreft focussing, welke setting werkt in dit soort scenario's het best, one-shot, AI focus of AI servo?
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

ik gebruik AI servo, daar je een bewegend voorwerp hebt, blijft hij continu scherpstellen...

Sluitertijden gok ik zo rond 1/60 als je een beetje kunt pannen.

Ik gebruik nog meestal rond 1/100, maar dan zit je al met de achtergrond die ietwat scherp begint te worden. Moet het nog leren :)

Volgens mij zijn er zelfs mensen die 1/10 of 1/20 met pannen gebruiken... Maar pin me er niet op vast.
Maar dan krijg je een mooie vage achtergrond

Welk objectief je mee neemt, ligt ook een beetje hoe dicht je langs het parcour staat... Ik had toendertijd me 70-200 L f4 mee en had daar meer dan genoeg aan qua brandpuntafstand
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Geen ervaring met deze tak van sport, wél met vliegtuigen. Vanuit die ervaring zou ik voor AI Servo kiezen. Verder zou ik de 15-85 meenemen (volgens mij weegt 'ie niet zoveel, en liever mee dan onverlee). Panning is heel erg persoonlijk, maar tussen de 1/50 en 1/80 moet dat wel lukken, denk ik (wederom: gebaseerd op ervaringen op Schiphol). Maar, als gezegd, verschil van persoon tot persoon, dus vooral 'n kwestie van uit proberen ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Odin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 20:39

hoe zeker ben je ervan dat je 200mm nodig hebt, als je minder nodig hebt,
kan ook je sluitertijd lager, ook hangt het een beetje af van de snelheid van
de auto's zelf, ik zou beginnen met 1/160e en vanaf daar zelf beoordelen.
de 15-85... naja een extra lens is nooit mis, zeker niet als je achteraf
ook van dichtbij nog auto's wil fotograferen.

Odin
Camera + Lenzen : http://www.flickr.com/photos/odinvanoord/
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Oke, de 15-85 gaat dan in elk geval mee.

De 200mm waar ik naar refereerde lijkt me het meest kritisch wbt. sluitertijd, vandaar. Voor hetzelfde geld sta ik er met de neus bovenop en doe ik alles onder de 100.

Ergens tussen de 1/50e en 1/80e dus. Ik heb een monopod, is dat nog een beetje te gebruiken bij pannen of kun je beter alles uit de losse hand doen?
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Als het allemaal te doen is, neem het gewoon mee en probeer het eens uit...

denk zelf dat de monopd wel wat kan helpen, hoef je alleen horizontaal op de snelheid te letten wat je mee draait...

maar zonder monopod is het ook prima te doen hoor.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Meetrekken doe ik meestal met 1/30 - 1/60 seconde.

Het valt niet altijd mee om precies de juiste snelheid van meetrekken te hebben. Een vast punt in je vizier hebben helpt.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Odin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 20:39

Ik heb zelf een 70-200 f/2.8, non IS, volgensmij heeft de TS ook
een non IS versie, in mijn ervaring is pannen met 1/60 laat staan
1/30e zeer lastig of onmogelijk, maar misschien heb ik wel last van
trillende handjes, ik neem aan dat die rally toch wel met 100km rijden?
of sta je in een bocht ?

Odin
Camera + Lenzen : http://www.flickr.com/photos/odinvanoord/
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Ja, mijn F/4 is non-IS. Ik zou eventueel een F/2.8 IS kunnen lenen maar ik doe het liever met m'n eigen glas. Misschien dat die monopod het trillen al voor een deel reduceert, maar tegelijk heb je geen 100% bewegingsvrijheid meer. Waar ik sta weet ik echt nog niet, eerste keer en ik weet niet wat ik kan verwachten. Ik ga anders van de week maar eens langs de snelweg staan oefenen :D
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

ionize,

Tip:

De meeste mensen die willen beginnen te pannen, willen dat gelijk met een zo lang mogelijke sluitertijd. Mijn advies: niet doen! Stel bijvoorbeeld in de Tv-stand eerst 1/250ste in, daarna ga je iedere keer 1/3 stop met de sluitertijd langer. Dus 1/250, 1/200, 1/160, 1/125, 1/100, 1/80 en pas als laatst 1/60.

Kortom: Begin niet gelijk met 1/60, maar begin eerst liever wat sneller totdat je het pannen goed beheerst. Daarna, kom je vanzelf wel op die 1/60 of nog langer... 8)

Dus pannen met 1/60 gaat dus soms prima, mits je geoefend genoeg bent; ook afhankelijk welke sport.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Pannen 101:

Pannen is de kunst van het meebewegen, als je het goed doet krijg je een mooi stilstaand onderwerp, en een wazige/bewogen achtergrond. Je ziet het vaak bij auto en motorsport fotografie, maar hoe krijg je dat nu voor elkaar.
Sluitertijden die ik hier geef zijn maar een beginpunt. De sluitertijd die je gebruikt hangt van meerdere factoren af, de afstand tot het bewegende object, de afstand tot de achtergrond, de snelheid waarmee het object beweegt en de geoefendheid van de fotograaf. ik heb wel eens pan-shots gemaakt met 1/20 met te weinig beweging en 1/700 met teveel beweging. Het belangrijkste: veel oefenen :) Op een bepaald moment krijg je een feel voor de instellingen die je nodig hebt.


Voorbereiding:
Het makkelijkste oefen je dit aan een (snel)weg.
-Zet je camera in Shutter priority, en stel een sluitertijd in van 1/250ste. Ga 10 meter van de weg af staan.

- Ga zo staan alsof je een foto gaat maken als de auto recht voor je is.

- Als je een camera gebruikt met een goede AF unit en een snel focussende lens, zet dan de camera in Continuous autofocus. Is de lens niet zo snel dat hij dat kan bijhouden, stel dan scherp op de plaats waar je de auto wilt fotograferen, en zet de lens daarna op manual, om die instelling vast te houden. Als je een lens hebt met stabilisatie hebt, zet het uit, tenzij je een lens hebt waarbij je de IS in een "Panning" stand kan zetten, dan gebruik je die.

- Burst mode Gebruiken? Snelle camera met lens met snelle AF? zeker gebruiken. Met je lens op manual focus kan je het proberen, maar hoeft niet altijd te helpen.

De foto maken:

- zodra er een auto of motor aan komt, draai je je hele bovenlichaam naar de auto toe. Niet alleen je hoofd met de camera, maar je hele bovenlichaam, de camera en de ondersteuning blijven helemaal stil, je draait alleen bij je heupen. Op deze manier is er de minste kans op ongewenste bewegingen.

- Beweeg met de auto mee.
- Pak een herkenbaar punt op de auto (Spiegel, handgreep) om daar je camera op te richten.
- Zodra je auto recht voor je staat druk je af, terwijl je nog steeds meebeweegt. Als je het goed doet, moet het herkenbare punt na het nemen van de foto nog steeds op dezelfde plaats in je zoeker staan.

Daarna bekijk je de foto. :)

Wat kan je opvallen:
-Alles is een grote blur: Je hebt niet goed meebewogen.
-Alles is scherp: Maak je sluitertijd langer (bijvoorbeeld van 1/250 naar 1/125)
-De achtergrond is mooi blurry, maar de auto is niet scherp. Kan aan twee dingen liggen, Je hebt niet goed meebewogen of je sluitertijd staat te lang. Hoe kom je erachter wat het probleem is? Nog een paar keer proberen. Als je na 10 fotos, waar jij het idee hebt dat je alles goed gedaan hebt, nog steeds hetzelfde krijgt, staat je sluitertijd te lang.
-Als je constant hoge diafragma getallen krijgt, wordt het tijd om je ISO wat aan te passen.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Marc,

Goede aanvulling! :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Bedankt voor deze informatie, ik ga zelf ook rally fotograferen en ben dus heel blij hier mee!! :mrgreen:
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Bedankt voor je tips Marc! Zodra het iets minder hard waait ga ik een spotplekje langs de snelweg zoeken :)
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Staar je niet blind op het pannen, autosport is zoveel meer: http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... -autosport" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Dat is waar, maar het maakt het leuker als je kan afwisselen waardoor je wat verschillende foto's krijg en de serie interessanter kan maken.
Heb van de week aan een 80km weg staan oefenen, een heleboel mensen raakten in paniek en 1 automobilist stopte met de vraag wat ik aan het doen was.... hij dacht dat ik van de politie was :mrgreen:
Ik heb hem uitgelegd waar ik mee bezig was en hij verdween opgelucht terug zijn auto in. lol
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

heb dit ook een keer gehad, stond met de 70-200 een eindje van de weg af. iemand stapte uit met de vraag waarom ik net na ene scherpe bocht snelheid stond te meten! ;)
Canon
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar