kleur achtergrond voor portretten

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Volgende week is mijn vriendin jarig, en ik zou ze een nieuwe achtergrond kado willen doen.
Momenteel heeft ze enkel een sneeuwwitte, welke kleur word er voor potretfotografie vaak gebruikt? Ik had gedacht aan een zwarte ... ?

En zou ik een papieren of een stoffen nemen ? De witte heeft ze in papier omdat wit zo snel vuil word, maar bij zwart stelt dit probleem zich niet zo neem ik aan.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Zwart (papier) kan ook snel vuil worden, vooral als iemand er met zwarte schoenen op gaat staan. Maar dat geldt voor meer donkere kleuren.

Je geeft aan dat ze al een witte in papier heeft. Rol? Dan heeft ze het ophangsysteem waarschijnlijk ook wel. Dan is een rol wellicht handig. Al moet ik zeggen dat een echt zwarte velours-achtige stof ook goed voldoet, zoals ik uit ervaring weet. "Gewone" zwarte stof zou ik niet doen. Kan plooien opleveren, die lastig weg te werken zijn als je achtergrond niet echt zwart "uitlicht".
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik gebruik zwart vloerzeil, opgehangen op rol van regenpijp.

Is erg gemakkelijk schoon te maken.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

annoh schreefCOLONIk gebruik zwart vloerzeil, opgehangen op rol van regenpijp.

Is erg gemakkelijk schoon te maken.
geeft dit geen reflecties?
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Hoeveel reflecties zie jij in de achtergrond op mijn avatar?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

annoh schreefCOLONHoeveel reflecties zie jij in de achtergrond op mijn avatar?
in je profielfoto geen enkele, maar is daar een flits gebruikt ?
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Wel twee flitsers
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

annoh schreefCOLONIk gebruik zwart vloerzeil, opgehangen op rol van regenpijp.

Is erg gemakkelijk schoon te maken.
Zou je daar een foto van kunnen plaatsen, ben benieuwd hoe dit eruit ziet en hoe je het hebt gemaakt...
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

blijf ze promoten :

kijk eens bij Ikea, ze hebben daar fleecedekentjes, niet al te groot, maar voldoende voor een headshot + halfbody, in d ekleurtjes, wit, zwart, appeltejsgroen, geel en rood, heb ze allemaal en gebruik ze regelmatig om eens wat af te wisselen, je kunt ze gewoon over de papier rol hangen, blijven dan mooi strak liggen, kost geloof ik rond de 3 of 4 Euro per stuk.

Indien je ook een kleur rol wil, probeer eens bruin, is een erg mooie kleur voor portret, doet het erg goed, is vrij neutraal en als je een mooie koffiebruine kleur neemt dor de lampen naar voor of achter te bewegen kun je van licht naar donkerbruin creeeren.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

Hier idem. Paar jaar geleden bij de Wibra fleecedekens gekocht, voor 2 of 3 Euro per stuk! Verder gebruik ik vier spijkertjes en gebruik telkens dezelfde gaatjes die dus de eerste keer in de wand zijn gemaakt. Het is eigenlijk genant want spotgoedkoop en allemaal zeer amateuristisch.

TS heeft het over kleur en voor portretten zou ik kiezen voor wit, zwart, blauw, donkergroen etc. Rood, oranje, roze en geel zijn hooguit leuk voor aparte effecten, maar treden als achtergrondkleur vaak teveel op de voorgrond. En achtergronden moeten maar liever daar blijven waar ze horen, namelijk op de achtergrond. ;-)
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONIndien je ook een kleur rol wil, probeer eens bruin...
+1!

Om één of andere reden heb ik hem zelf ook nogsteeds niet maar het staat vaak erg goed!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zwart doet het ook altijd goed, fijne van zwart is dat je kunt spelen met kleur accenten door er een extra kop (bv) met kleurfilters op te zetten , heb er even wat oude voorbeeldjes :

12325

13136

zo kun je toch elke keer weer een ander effect bereiken met slechts 1 achtergrond.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Hilde_123
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 06:44

Ik gebruik zelf ook vaak zwart en beige. Bruin staat ook nog op mijn verlanglijstje.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar