Karakterfotografie

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Tenminste, dat is mijn doel :).
Ik heb de afgelopen tijd 2 mensen uit mijn omgeving bereid gevonden om voor mijn camera te staan. Spartaanse setting was het, want ik woon in een heel klein kamertje, heb geen achtergronddoeken en dergelijke, dus met een zwarte handdoek voor het raam en dat soort fratsen aan de slag gegaan. Ik heb voornamelijk geschoten met de 430ex en de 580exII, icm een st-e2. Lampjes op een statiefje, plu'tje ervoor, of een softboxje, of via de muur (kleine kamer met witte muren is net een groot reflectiescherm), en knallen.

Hier een selectie:

1.

9493

2.

9494

3.

9495

4.

9489

5.

9497

6.

9490

7.

9500

8.

9501

9.

9503

10.

9508


--------------

Het zijn niet echt glamourfoto's, dat weet ik, maar misschien is er een foto bij die wat met je doet?
Ik heb geprobeerd om de personen iets van zeggingskracht mee te geven. Gelukt?

Commentaar van harte (!) welkom :P
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Foto 1 t/m 6 en 8 lopen compleet dicht... daar vind ik eerlijk gezegd helemaal niets aan. Met een compleet zwarte kant heb ik eerder het idee dat je belichting niet helemaal op orde was dan dat het gevoel bij mij oproept. Maar ik weet niet of je ze zo donker hebt gemaakt achteraf - er een bedoeling mee had. 7 Lijkt eerder scherp op de neus dan op de ogen...

10 daarentegen vind ik wel geslaagd. Die foto kan zo bij een reclame voor Lion (die sjokolade repen)
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Foto's 1, 5 en 8 vind ik erg mooi, maar vooral ook karakter(istieke)koppen. Hoewel ik doorgaans niet van kleur tussen zw/w houd, boeit foto 4 me wel. Het enigszins vage van de kleuren past voor mij erg bij de blik van het model. Het harde licht op foto 2 vind ik ook mooi én bijdragen aan het beeld.

De foto's 7 en 9 komen op mij echt geposeerd over en zijn daardoor in mijn beleving minder karakter tonend. Ze zijn meer "gespeeld karakter" voor mijn gevoel.
Nog even zeuren over 1. Prachtfoto, maar ik weet nog niet of het horloge nu in de weg zit of niet.

Karakter? Jazeker! Niet volgens de algemene regels van de fotografie, maar dat mag ik juist graag.
Dus: Meer!
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hari Seldon schreefCOLONMet een compleet zwarte kant heb ik eerder het idee dat je belichting niet helemaal op orde was dan dat het gevoel bij mij oproept
Ik heb ze én bewust donker gehouden én bewust in de nabewerking dichtgesmeerd. En ik vind het mooi.
Waar ik wel goed op moet letten is het contrast tussen licht en donker. Ik zou iets meer verloop willen. Maar dichtgelopen delen op zich maken niet dat ik een foto niet okee vind.

In elk geval dank voor je mening, en het kan geen kwaad om een volgende keer goed op te letten in hoeverre ik bewust kies voor zo'n setup. Ik zou kunnen proberen iets meer doortekening te behouden, en kijken of ik het dezelfde sfeer vind hebben.

@John, dank voor je opmerkingen.

Over de scherpte:
ik denk dat dat zo lijkt omdat de ogen in verhouding donkerder zijn. Iets te donker ;)
zie: 9516
(klik voor vergroting, en klik dan voor 100% crop :roll: )


In elk geval bedankt allebei!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Leuk Gumpje, dat je hier mee bezig bent. Ben op dit moment ook bezig met karakterportretten. Het is ook interessant om te zien hoe jij er een andere aanvulling aangeeft aan deze tak van portretfotografie. 1,2 en 5 hebben mijn voorkeur. Het dichtgelopen zwart vind ik juist goed in deze foto's passen.
Persoonlijk zou ik erg oppassen met de gespeelde emoties. Het doel van een karakterportret lijkt me iets eigens te laten zien van de geportretteerde. Met geveinsde emoties doe je er mijns inziens afbreuk aan. Het neemt niet weg dat het mooie foto's zijn die ik ook graag zou willen schieten.

Voor inspiratie kun je ook kijken de portretten van Stephan Vanfleteren. Zijn boek Portret is zeer de moeite waard! Wel duur, maar gelukkig is er ook veel op internet terug te vinden. :)
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

De serie is niet echt een geheel in mijn ogen en het is ook niet echt mijn ding. Net als mijn voorgangers vind ook ik #10 echt geweldig. De uitstraling en beeltenis in het gezicht is briljant te noemen. Mooie plaat hoor :)
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
Jan59

Volgens mijn mening doet zwart-wit het hier veel beter dan kleur, kleuren leiden af van de uitdrukking.
En ook dingen als dat horloge... :roll: just me....
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

En zo heeft iedereen een eigen smaak of voorkeur. Van de kritiek leer ik door een volgende keer meer mogelijkheden uit te kunnen proberen die ik zelf misschien niet gezien heb, en de complimenten steek ik in m'n zak ;).

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe men zo aankijkt tegen de dichtgelopen zwarte delen. Zoals gezegd, ik vind het mooi, maar sommigen vinden het ronduit lelijk of mislukt. Dat is een erg groot verschil, zeg maar ...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ja, mijn eerste opmerking van dichtgelopen delen was natuurlijk een beetje suf: tuurlijk heb je het bewust gedaan, anders zou het niet in showcase staan.

Bij 1 mis ik gewoon een 2e oog in het dichtgelopen gedeelte. Misschien wel juist omdat je ook een lichtje tussen model en muur, en een lichtje voor het model hebt... ik verwachtte vermoedelijk door die lichtopstelling ergens reflectie.

De 2e zou misschien wel kunnen, maar dan met een enorme korrel, zoals die oude krantenfoto;s wel eens hadden.

Maar uiteindelijk blijft het allemaal smaak :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

gumpje,

Ik persoonlijk, vindt het dichtlopen van de schaduw partijen in dit geval totaal niet storend. Vooral foto 2 is bij mij zwaar favoriet.

Ik vind het laten beoordelen van foto's dan ook een subjectief iets. Ik zie er eerlijk gezegt, niet zo'n meerwaarde van in. De meesten onder ons weten wel hoe je een technisch/tactisch goede foto maakt, en voor de rest is het gewoon een kwestie van smaak. "Er zijn 'geen' fotografie wetten!"

Kortom: Ik vind ze over het algemeen mooi. Wel zou ik alles in zwart/wit hebben gedaan... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ook ik vind het dichtlopen niet storend, het past gewoon goed. 1 en 5 zijn voor mij de favorieten, waarbij het horloge op 1 wel mag. Echter, zonder horloge zou het denk ik de sfeer van de foto wel ten goede komen. In kleur vind ik ze minder sterk. Ik hou hier wel van, laat er maar meer komen

Groeten
Peter
Jan59

In zwart-wit fotografie is dat niet erg... je ziet dat vaker... Een grote rode bloedvlek... is dan weer deel van de foto (iets crimineels, ongeluk).
Een grote blauwe vlek kan de lucht zijn zonder ook maar een wolkje... etc. Wanneer past het niet ? DAT is een kwestie van smaak...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Gaaaaafff, al die reacties !!
Dank allemaal!!

@ Hari Seldon: ik vond je opmerking niet suf hoor, maar ik werd er wel een beetje opstandig van. Ik vatte het op als een heel directe uitdrukking van wat jij van een mooi portret verwacht, en daar kan ik niet over oordelen ;). Ik vind het daarom ook mooi dat je zegt dat je bijv. in foto 1 een oog mist. Je verwacht op basis van wat je qua licht ziet gewoon dat het gezicht doorloopt. Wat ik waardevol vind aan je opmerkingen is dat het me laat nadenken over wat ik neerzet en welke verwachtingen dat oproept. Ik kan wel (redelijk) bewust iets laten zien, maar het kan nooit kwaad stil te staan bij de verschillende dingen die dat oproept. Soms wil je iets bereiken, maar soms wil je voorkomen dat je iets anders bereikt ;). Dat is afwegen ...
Dank dus!!

@ Canon Benny; wat ik de meerwaarde vind van het delen van foto's met mensen is het gegeven dat iedereen een eigen smaak heeft, en dingen op een eigen manier zou doen. Ik vraag niet of mijn foto's goed of fout zijn. Wat ik interessant vind is hoe anderen dingen zien en zouden aanpakken, omdat ik daar een volgende keer aan kan terugdenken. Het vergroot mijn mogelijkheden, zeg maar, omdat ik wel weet hoe ik een plaatje moet schieten, maar zeker niet alle mogelijkheden vooraf doorzie. Door commentaar ga ik anders naar mijn foto's kijken, en dat bereik ik niet in mijn uppie :).

@ dukie en Jan en allemaal,
ik heb zelf een sterke voorkeur voor zwart-wit, maar soms probeer ik kleur te laten meedoen. Ik hou niet van felle gesatureerde kleuren, dus ik maak er vaak een week aftrekseltje van. In combinatie met zwart-wit werkt dat misschien niet als serie. Mijn worsteling met kleur blijft voortduren.

Dank voor jullie opmerkingen!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

technisch is er al genoeg over gezegd, ik bewonder je idee maar wat ik persoonlijk minder vind:
Bij karakterfotografie hoop ik juist op "niet te geposeerd" en deze zijn "overgeposeerd" naar mijn mening .
Ik zou je adviseren een stap terug te gaan en proberen van deze mensen als basis gewoon mooie koppen te schieten en verder uitdiepen of zo
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

@ Canon Benny; wat ik de meerwaarde vind van het delen van foto's met mensen is het gegeven dat iedereen een eigen smaak heeft, en dingen op een eigen manier zou doen. Ik vraag niet of mijn foto's goed of fout zijn. Wat ik interessant vind is hoe anderen dingen zien en zouden aanpakken, omdat ik daar een volgende keer aan kan terugdenken. Het vergroot mijn mogelijkheden, zeg maar, omdat ik wel weet hoe ik een plaatje moet schieten, maar zeker niet alle mogelijkheden vooraf doorzie. Door commentaar ga ik anders naar mijn foto's kijken, en dat bereik ik niet in mijn uppie
Begrijpelijk! :wink:

Zelf heb ik er niet zo'n behoefte aan om foto's te tonen, maar het is begrijpelijk dat anderen dat wel hebben. Zelf ga ik graag met een paar collega fotografen om de tafel, fotoprints van ieder op tafel, en deze bekijken en eventueel als les stof gebruiken.

Maar foto 2 blijft me boeien. :wink: Voor mij is dat 'm...

In tegenstelling tot PP, vind ik het niet overgeposeerd. Ik zie dat er niet in.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

PP schreefCOLONBij karakterfotografie hoop ik juist op "niet te geposeerd" en deze zijn "overgeposeerd" naar mijn mening .
Misschien is de titel misleidend. Hoewel karakter een moeilijk begrip is, bedoelde ik vooral te zeggen dat ik niet probeer om glamourfoto's te maken, of misschien zelfs 'mooiige' foto's. Ik ben het met je eens dat ik beter kan letten op de houdingen.
Dat is een leerproces, afhankelijk van mijn buien en het model. Ik heb weleens de neiging om te schieten vlak voor of na een wisseling in de houding, omdat iemand dan vooral met zichzelf bezig is, en niet met de camera. Maar met goed aansturen en een goed model zou dat niet moeten hoeven ;).

Daarbij vind ik foto 2, 4 en 5 toch wel redelijk spontaan. Misschien zie ik dat omdat ik 'm ken...

@ Canon Benny: thanks again!
Ik ga met je mee, en vind foto 2 voor mijn doen een grote afwijkende stap, die ik best vaker wil maken.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Een te gekke serie om naar te kijken.

3, 4 en 8 hadden ook wel in ZW gemogen.

6 te veel aandacht gaat naar het overhemd.

9 had het model meer in de camera mogen kijken.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
piar-fotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 533
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 16:54
WoonplaatsCOLON Bleiswijk
CONTACTCOLON

ook ik werd misleid door de titel.Bij karakterfotografie denk ik aan markante koppen die een kijkje in de ziel geven. Dat zie ik hier totaal niet terug, eerder geforceerde poses. Ik denk dat je met je titel eerder een verlichtingsmanier hebt willen aanduiden, dat klopt dan ook wel, maar geen inhoudelijke manier van fotograferen.
De combinatie zoals jij het hier toont spreekt me dan ook niet aan, het lijkt niet te passen/overeen te stemmen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ Peter, dank voor je commentaar!
Ik ben het met je eens dat het shirt in foto 6 teveel aandacht vraagt ten opzichte van het gezicht.
Foto 9 vind ik juist wel okee zo.

@ piar-fotografie:
Dank voor deze les in titellogie. Ik stoor me er niet erg aan, maar zal in het vervolg beter kijken naar vorm en inhoud.
... Spiegel-Werk ...
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Ik hou wel van die zwarte vlakken in beeld.
maar zou het dan wel enkel in zwart wit houden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar