2de keer voetbal...

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik ben afgelopen zaterdag weer bij een voetbalwedstrijdje wezen kijken de E8 van S.V. Koedijk.
Ik heb de tips van mijn eerste shoot opgevolgt en ben nu benieuwd wat jullie ervan vinden.

1. 1/800 f/5.6 ISO200 232mm

7775

2. 1/800 f/5.6 ISO100 120mm

7776

3. 1/800 f/5.6 ISO400 159mm

7777

4. 1/800 f/5 ISO400 120mm

7778

De hele serie staat op http://www.slakkie.net/photoalbum/Sport ... index.html
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Composities zijn prima echter ik houd meer van liggend formaat in de voetbal.
Let wel nog op het rechtzetten van de foto's.
Ze staan niet allemaal recht (3 en 4).
De scherpte mag ook nog iets beter.
Dat kan je bereiken door je diafragma iets te verkleinen (groter getal :wink: )

Maar eerlijk gezegd, de foto's zijn best, goed :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op C@sp@r, in totaal 29 keer gewijzigd.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Ruud Schobbers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 22:31
WoonplaatsCOLON Heesch
CONTACTCOLON

Heb even de vorige serie bekeken en daarna deze, en dat is een wereld van verschil, mijn complimenten! Goed gecropt, actie, laag standpunt, alleen de scherpte is er niet altijd 100 % lijkt het. Gebruik je de AIservo stand van de camera?? Welk scherpstelpunt gebruik je?

Kijk ook eens bij het commentaar wat bij de volgende link gegeven werd, wellicht helpt dit je ook weer verder:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=84674

Suc6!

Groeten,

Ruud
What you see is (not always) what you get...!
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik gebruik de AIServo stand en het middelste scherpstelpunt.
Wat ik de volgende keer wel kan proberen is het diafragma verkleinen, ik ben alleen bang dat dan mijn sluitertijd weer te lang wordt en ik daardoor geen scherpe foto's krijg.
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

daarnaast ga je natuurlijk ook steeds meer van de achtergrond zien en dat is bij dit soort wedstrijden vaak niet bevorderlijk voor de foto....

Veel betere serie zo, leuk om te zien!
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

slakkie75 schreefCOLONWat ik de volgende keer wel kan proberen is het diafragma verkleinen, ik ben alleen bang dat dan mijn sluitertijd weer te lang wordt en ik daardoor geen scherpe foto's krijg.
Zou ik niet doen. Je krijgt dan nog meer scherptediepte in je foto, en dat wil je ook niet. Je wilt lekker wazige achtergronden zodat de aandacht van de kijker op de spelers blijft.
Ik schiet zelf op f/2.8 of net erboven. Bij de avondwedstrijden heb ik weinig andere keus omdat het licht dan vaak vrij triest is. (Over twee weken naar Cambuur, in de hoeken is het daar 1/500 op f/2.8 en iso 6400 en dan is het nog een stop onderbelicht)
Maar overdag werk ik ook op f/2.8. De achtergronden blijven dan heerlijk zacht en qua sluitertijden kom je dan al snel ideaal uit.

Ik zou het diafragma dus zo open mogelijk houden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Best aardige platen, alleen de eerste 2 vind ik wat krap gekaderd en de 3e moet je even recht zetten.. :)

Ik zou het diafragma ook iets kleiner zetten om de gewenste scherpte te realiseren.. Ik schiet zelf voetbal op 5,6 of 6,3 en niet in de laatste plaats omdat mijn 100-400 daarop het scherpst is.. Ik hoef echter niet bij schemer/duister te schieten zoals Jeroen dat wel doet in het betaalde voetbal.. haha
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gewoon experimenteren, er gaat stuk als je dat doet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONGewoon experimenteren, er gaat stuk als je dat doet.
Wat gaat er stuk ???
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

sorry, het woordje niets vergeten.
Er gaat niets stuk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Marceldelft
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Valkenburg ZH

Leuke foto's scherpte zit er toch goed in? Misschien dat iets naverscherpen met photoshop zou kunnen..
Maar zeker geen slechte foto's! Denk dat de kinderen zelf, ze ook heel leuk vinden :D
Ben benieuwd naar je volgende sportfoto's! Als ik zo je eerste serie bekijk, en dan deze... Heel veel verbetering!
Maar gewoon net als ons allemaal, lekker blijven oefenen;)

Groetjes Marcel
Kit: Canon 80D - EFs 15-85 is 3.5-5.6 - Canon EF 50mm f/1.8 STM - EF 70-300 IS USM 4-5.6
Jan59

fotojeroen schreefCOLON
slakkie75 schreefCOLONWat ik de volgende keer wel kan proberen is het diafragma verkleinen, ik ben alleen bang dat dan mijn sluitertijd weer te lang wordt en ik daardoor geen scherpe foto's krijg.
Zou ik niet doen. Je krijgt dan nog meer scherptediepte in je foto, en dat wil je ook niet. Je wilt lekker wazige achtergronden zodat de aandacht van de kijker op de spelers blijft.
Ik schiet zelf op f/2.8 of net erboven. Bij de avondwedstrijden heb ik weinig andere keus omdat het licht dan vaak vrij triest is. (Over twee weken naar Cambuur, in de hoeken is het daar 1/500 op f/2.8 en iso 6400 en dan is het nog een stop onderbelicht)
Maar overdag werk ik ook op f/2.8. De achtergronden blijven dan heerlijk zacht en qua sluitertijden kom je dan al snel ideaal uit.

Ik zou het diafragma dus zo open mogelijk houden

ISO6400 ? Veel camera's produceren dan plaatjes met leuke confetti er in, als pro dus onbruikbaar. Dan heb jij gelukkig een camera die er nog wat van maakt.
Het is toch heerlijk als je zoveel vrijheid hebt met het maken van foto's, bedoel dan de settings van je camera zodanig instellen dat de foto bruikbaar blijft.
Dat zie ik nu zelf ook ! Maar toch een beetje Photoshop kennis is altijd prachtig......

Mooie foto's !
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

a.s. zaterdag gaan we het voor de derde keer proberen........
Hopen dat het weer een beetje meezit.
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar