Graag hoor ik jullie ervaren mening! (opvolger 40D)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Ik ben momenteel in het bezit van een Canon 40D en deze bevalt me al jaren prima. Maar ben opzoek naar een nieuwe body om deze te vervangen. Bij collega`s in mijn scene zie ik toch vaak een 1D Mark II n of Mark III en de 5D (mark II). Wat raden jullie mij aan als vervanger voor mijn 40D? Ik heb zelf zitten kijken naar een 1D Mark II n en een 5D (non mark II) omdat deze 2 momenteel binnen mijn budget passen. Een Mark III is natuurlijk het beste maar daar heb ik momenteel nog geen geld voor omdat ik er grotendeels weinig tot niks mee verdien en het voor 70% uit vrijwillige basis betreft in onze scene. Ik wil wel professioneler gaan daarom wil ik mijn setup daarop gaan aanpassen zodat ik er wel betaalde shoots voor kan krijgen.

Ik fotografeer voornamelijk dance events bij zowel daglicht als avond/nachtlicht en dit gebeurt zowel indoor als outdoor. Ook vind ik het leuk om in me vrije tijd te experimenteren met portret fotografie voor zowel bruiloften en baby fotografie.

Wat raden jullie experts mij aan? Of zeggen jullie de 40D is beter dan de eerder genoemde camera`s omdat deze van een nieuwere lichting is qua techniek?

Bij voorbaat dank.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

hey.

Zoals je het hier verteld lijkt het een beetje dat je het gevoel heb
dat jou 40D niet pro overkomt?
En dat je dan maar een 1D of 5D moet kopen om zo over te komen?
Of zit ik mis?

Wat mis je aan je 40D
En ook wel handig om te weten wat voor lenzen heb je?
Want je kan wel overstappen naar een 1D of 5D maar dan moet je
wel de juist lens hebben!

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik zou voor indoor absoluut geen 1D mark 2 aanschaffen, ook al is de AF superieur, de ruisprestatie's is tot 800 goed, daarboven gaat het rap achteruirt. Denk dat je dan veel beter af bent met gewoon de 40 die je al hebt, de 5D zou dan nog het meest mijn voorkeur hebben, met name in het portretgebeuren nog steeds een droom van een camera.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Nou ik wil niet zeggen dat hij niet pro overkomt alleen dance fotografie vergt wel het uiterste van je camera, denkend hierbij aan 2.8f diafragma en lager en de snelheid qua focus en sluitertijd. Ik heb soms het idee dat uit een 1D mark II n meer kan halen dan uit mijn 40dtje? Of heb ik dit mis? Ik schiet altijd op de manual stand dus dit is voor mij geen issue en gebruik zelden tot weinig de voorkeurinstellingen.

Ik heb een Canon 70-200 2.8 L IS USM, Sigma 15mm 2.8 fisheye en een Canon 50mm 1.8 portret lens.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 7 keer gewijzigd.
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Hmmzz dan word het helaas doorsparen vrees ik. Maar wat ik uit eerdere topics begrijp is een 5D iig een zeer goede allrounder die overal wel goed uit de verf komt?
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Nou lees ik verder en kom ik op de 7D uit maar hier zijn nogal de meningen verdeeld. Ik lees veel positieve reactie`s en ook veel negatieve met name op de kwaliteit en duurzaamheid van het toestel, maar hoe staan jullie tegenover deze body?

Volgens mij is dit precies wat ik zoek. Net wat beter dan de 40D en loopt voor op de technologie binnen de Canon EOS serie maar dan tegen een betaalbare prijs dus nogmaals vraag ik jullie mening op mijn kijk over dit toestel :D
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb eerlijk gezegd nog weinig negatieve verhalen gehoord mbt de duurzaamheid van de 7D? Als meer beelden per seconden en een betere AF hetgeen is wat je zoekt dan denk ik dat een 7D een mooi upgrade zal zijn. Neemt niet weg dat je eigen 40D nog steeds een uitstekend toestel is. Ik denk dat de stap qua beeldkwaliteit niet echt enorm groot zal zijn (aanname van mijn kant, ik heb geen ervaring met de 7D, en een beperkte ervaring met de 40D).
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Onderschat het verschil tussen 40D en 5D mark 2 niet. Zonder problemen kan je A2 afdrukjes maken van bestanden gemaakt met 5D Mark 2 bij 1600 ISO. Dat lukte me niet met mijn 40D.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik maakte met mijn 300D al vergrotingen van 75x50 hoor. Da's nog net iets groter dan A2.

Betreft de vervangers die je noemt, de 1D mk II zal qua beeldkwaliteit niet gruwelijk veel betere foto's opleveren (als je de camera vast hebt, dan merk je wel dat het 'iets anders' is)
De mk III en de 5D (I maar zeker de II) zal wel een flinke verbetering zijn.

Ik heb, omdat de 7D toch genoemd werd, een 7D als back-up voor mijn 1D mk III. Op gebied van AF wint de mk III het noch als het gaat om donkere omstandigheden. Maar de beeldkwaliteit van de 7D is behoorlijk goed te noemen hoor.
Kost nieuw niet veel minder dan een gebruikte 1D mk III, maar als ik de keuze zou moeten maken, dan denk ik toch voor de 7D te gaan (hoef ik niet, want ik heb ze beide)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Bedankt voor jullie wijze woorden :D

Ik heb door mijn oproep een aantal aanbiedingen gekregen en mijn keus is gevallen op een Canon 1D MKIII. Deze kan ik overnemen van een collega fotograaf binnen mijn organisatie dit omdat hij over wil stappen naar een 1Ds MKIV.

Echter is er wel 1 minpunt en dat is dat ik afscheid moet nemen van mijn Sigma 15mm Fisheye. Dit omdat deze op een fullframe zwarte corners geeft en ik deze steeds moet wegcroppen en daar heb ik niet zoveel zin in dus word het sparen voor een Canon L Fisheye.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Younique schreefCOLONafscheid moet nemen van mijn Sigma 15mm Fisheye. Dit omdat deze op een fullframe zwarte corners geeft en ik deze steeds moet wegcroppen
Probeer hem toch eerst eens uit. Een 1D mk III is geen full frame namelijk, maar een 1.3-crop
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Volgens mij is jouw Sigma rectangulair op een fullframe (180 graden diagonaal). Dwz dat deze juist voor een fullframe/film body is (geen donkere hoeken) en op een cropcamera juist geen volledige beeldhoek heeft (en uiteraard geen correctie). Ben je niet abuis met de 8mm Sigma?

http://www.sigmaphoto.com/shop/15mm-f28 ... heye-sigma

Daarbij is de 1Ds-MKIV nog niet leverbaar...
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

SanderL schreefCOLONVolgens mij is jouw Sigma rectangulair op een fullframe (180 graden diagonaal). Dwz dat deze juist voor een fullframe/film body is (geen donkere hoeken) en op een cropcamera juist geen volledige beeldhoek heeft (en uiteraard geen correctie). Ben je niet abuis met de 8mm Sigma?

http://www.sigmaphoto.com/shop/15mm-f28 ... heye-sigma

Daarbij is de 1Ds-MKIV nog niet leverbaar...
Jullie hebben gelijk ik wist niet dat de 1D MKIII geen fullframe camera was anders had ik het niet gezegt. Echter mijn Sigma Fisheye is een EX DG deze geeft donkere hoeken op een fullframe, de EX is wel fullframe geschikt. Dit hebben ze mij dan verteld bij fotokonijnenberg.nl

Ik was in de war met een 1D MKIIn want ik heb mijn lens een keer geprobeerd op deze camera en deze gaf dus die zwarte hoeken zodoende dat ik er vanuit ging dat de 1D MKIII ook een fullframe zou zijn.

Maar ik kom dus net kijken in het hogere segment camera`s, maar nu heb ik is een vraag wat is nou eigenlijk dan het verschil tussen een fullframe en een crop 1.3?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De 1DmkIIn is net als de 1DmkIII geen fullframe maar een APS-H sensor wat inhoud dat hij een cropfactor heeft van 1,3. Jou lens gedraagd zich dus het zelfde op alle 1D´s (zonder S)

Waar Canon de termen EF en EFs gebruikt gebruik Sigma DG en DC. DC voor de cropcamera lens en DG voor de Fullframe camera´s. In theorie moet jou DG dus zonder moeite passen op alle camera´s.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Dank je voor de opheldering bob. Dit wist ik dus niet door mijn gebrek aan kennis. Ik was altijd in de veronderstelling dat vanaf de 5D alle camera`s fullframe waren. Dat heb ik dus mis blijkbaar. Mijn excuses als ik misschien overkom als een leek hoor maar ik heb me nooit echt gefocust op de duurdere lijn van Canon dit omdat ik deze destijds niet kon betalen. Maar deed er zich een kans voor en heb deze met beide handen aangepakt :D

Maar heeft er iemand nog een antwoord op mijn vorige vraag? Ik ben wel benieuwd wat nou het verschil is want ik wil dit wel graag leren allemaal ;)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Misschien moet je MMK eens een persoonlijk berichtje sturen, die fotografeerd vaak concerten op plekken die niet ideaal belicht zijn. Hij gebruikt een 1D3 maar heeft ook ervaring met de 40D. Misschien mag je een keer met hem mee.
Laatst gewijzigd door 1 op bobvanduin, in totaal 15 keer gewijzigd.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Dank je wel zal ik is meteen doen :D
Younique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2010 10:33

Ik heb een filmpje gevonden op Youtube van een kerel die een review doet over de Canon 7D vs de Canon 5D MKII met alle voor en nadelen en voorbeelden van beide camera`s.

Hij laat tevens ook duidelijk het verschil zien tussen fullframe en crop.

http://www.youtube.com/watch?v=C3-fHf0Y990
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Je kunt ook een 1DsmarkII overwegen natuurlijk. En 2de hands ook prima betaalbaar inmiddels! ;)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar