[Verzamel Topic] EOS 60D/60Da

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

er zit zeker wel voordeel in dat kantelscherm.

Maar maar eens een foto boven de hoofd.
of een foto onder de knie.
Kan je mooi de scherm kantelen op live view zetten
en gaan!

Erg handig!
Over dat het een zwak punt is.
Wil je er mee gaan hard lopen of mee gan tennisen?
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

bobvanduin schreefCOLON
ionize schreefCOLON
VFRood schreefCOLONTweede keer: Wat is er mis met aluminium?

FYSIEKE SPECIFICATIES
Materiaal behuizing Aluminium en policarbonaathars met glasvezel
Het is een Alu "frame" met kunststof mantel. Vallen betekend nog steeds je kunststof gebroken.
Sinds wanneer is het wel een goed idee om een camera met magnesiumlegering body te laten vallen? Ik kan je vertellen dat je dat ook liever niet doet met een 50D hoor.
toch is een magnesiumlegering qua eigenschappen sterker dan aluminium. de soortelijke massa scheelt ook nogal wat.
mg = 1700 kg/m³
Al = 2700 kg/m³

een camera laat je nooit graag vallen. als het gebeurd kun je misschien toch beter een magnesiumbody hebben dan een aluminium. iemand die de proef op de som wilt nemen? ;) (niet met mijn apparatuur)

@ dimitri: met het schermpje doelde ik vooral op vochtbestendigheid. ik ben benieuwd naar bevindingen van tests!
Canon
Anoniem 4

Vervallen, de vorige bladzijde niet eerst gelezen. :oops:
Laatst gewijzigd door 3 op Anoniem 4, in totaal 26 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Het zal zeker zijn dat plastic sneller scheurd of breekt dan magnesiumlegering, maar het effect op je sensor en sluitermechanisme zal voor beide camera´s het zelfde zijn, namelijk een grote schok bij landing op de stenen vloer. Sterker nog, doordat het materiaal zachter is zal plastic body sneller de ingewanden heel houden dan bij de magestiumlegering body omdat het een remmend effect zal hebben.

Oh, en Sven, ze gebruiken niet enkel Magnesium, het is een mix van Magnesium en aluminium.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

bobvanduin schreefCOLON
www.martijnvandervaart.nl schreefCOLONVolgens mij is het kantelscherm er op gekomen zodat je beter kunt filmen, maar daar koop ik geen camera voor!!!
Martijn, misschien moet je maar analoog gaan schieten, dan heb je al die problemen niet meer. Filmfunctie krijgt je "gratis" bij je camera en die hoef je niet te gebruiken als je niet wil. Bij mijn 7D heb ik hem ook pas 3 of 4 x aangezet om te zien hoe het werkt en daarna nooit meer en weet je wat, hij zit me niet eens in de weg.
Een camera is net als elk ander apparaat een opeenstapeling van compromissen. Extra functies die je niet gebruikt betekend dat er ergens anders is bezuinigd op zaken waar je wél waarde aan hecht. Wat betreft de alloy t.o.v. kunststof, het is geen budget camera maar gaat meer richting high-end. Kunststof voelt nou eenmaal wat goedkoper aan. Bij de upgrade van m'n 350D naar 50D vond ik dat een wereld van verschil. Je hebt ineens een serieuze camera in handen. Men verwacht dat denk ik ook enigszins bij de XXD serie, voor velen zal dat een afknapper zijn. Ik wil niet zeggen dat het slechter is, wél dat het minder goed wordt bevonden.
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb nog een handmatige citruspers van Tiger Plastics uit de jaren 1950.
Onverwoestbaar en handig als je een citrusje wilt persen als de stroom uitgevallen is :lol:

Plastic/kunstof heeft een goedkoop imago en dat is soms onterecht.

Een tuinslang van magnesium is ook niet alles.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

@ bobvanduin:
7D heeft idd ook 18 megapixels wat ik overigens ook te veel vind.. Als Canon nu gewoon bij 15 megapixels was gebleven, dan was dit alleen maar ten goede gekomen van betere (schonere) hogere ISO waarden.

Waarom de 7D en geen 60D, omdat de 7D meer een opvolger is van de 50D. (naar mijn mening)

Nee, ik hoef hellemaal niet analoog te gaan schieten, ik vind dat er gewoon te veel naar het HD filmen wordt gekeken. Natuurlijk is het gemakkelijk om bij een persconferentie even snel een filmpje te maken, maar om nu een hele voetbalwedstrijd (bij wijze van) te gaan filmen…..nee dan kun je beter een filmcamera gaan kopen.
Canon + wat glaswerk

[url]http://www.martijnvandervaart.nl[/url]
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

boels069 schreefCOLON
Een tuinslang van magnesium is ook niet alles.
Nee, maar een tuinslang met kruislings verweven vezels en hoge wandsterkte is wel stukken beter dan een standaard plastic slang. Past in hetzelfde straatje
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
nldazuu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 18:43
WoonplaatsCOLON Huissen
CONTACTCOLON

grappig relaas over de 60D hierboven...alle mysteries zijn opgelost...
http://www.dpreview.com/news/1008/10082 ... eos60d.asp
vind zelf wel een logische stap van canon als je nu naar de line up kijkt,

1000D echte low budget instapper
450D die in de uitverkoop ligt met de 500D die het mid-range segment neemt.
550D - 60D en 7D is een mooie duidelijke lijn voor de serieuze amateur, waarbij het nu aan je eigen vaardigheden en budget blijft om te kiezen....als je de 60D afzet, denk ik dat de bouwkwaliteit tuurlijk wel iets minder zal zijn de 7D of oude 50D, maar als je kijkt naar de doelgroep, of te wel de klant voor canon, denk ik dat ze goed luisteren naar deze markt die niet met hun camera in de stromende regen gaat staan om een waterval te fotograferen! Kijk naar de line up van Sony inmiddels...dus logisch en lijkt me een leuk apparaat. De flip/kantel scherm is een nuttige aanvulling zeker met statiefwerk en lage standpunten i.c.m. LiveView, dat mis ik wel op m'n 7D afkomende van een Sony A500......
Canon EOS 7D 15-85 mm. f/3.5-5.6 IS USM kijk ook eens hier: http://www.flickr.com/photos/nldazuu
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

Ieder heeft zijn eigen wensen en eisen, Alleen daar kan Canon niet een camera voor maken natuurlijk. Dit is hun keuze uit alle marktonderzoeken en weet ik al wat niet meer.
Benieuwd als die in de winkel ligt hoe het in het echt aanvoelt. Het kon dan wel eens een leuke opvolger zijn voor de 350D van het vrouwtje ;)
Heb zelf nog geen jaar een 50D als opvolger van een 10D en die is nog niet aan vervanging toe eigenlijk de 350D wel.
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Mijn eerste indruk van deze camera is toch wel jammer van de 18MP iets minder was meer dan genoeg geweest.
Eindelijk een scherm dat gekanteld kan worden. Bij andern al vaak gezien, en in sommige situatie toch net effe praktischer.

Ik ben beneiuwd of deze combinatie beter met ruis omgaat in de hogere ISO waarden, maar anders nog maar even wachten en m'n 40D houden....
Het filmen in HD is leuk, maar ik denk dat als je niet direct met scherpte diepte wil spelen in je films je daar weinig mee doet.

Binnenkort maar de eerste echte ervaringen afwachten...
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

bobvanduin schreefCOLON
Oh, en Sven, ze gebruiken niet enkel Magnesium, het is een mix van Magnesium en aluminium.
klopt, in dit soort consumentenproducten een % of 10 en nog wat andere bestandsdelen.
0,1 x 2700 + 0,9 x 1800 = 1890 kg/m³
dat is nogsteeds een stuk lichter dan 2700 kg/m³

het is in ieder geval een stukje lichter.
Canon
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Peije schreefCOLONMijn eerste indruk van deze camera is toch wel jammer van de 18MP iets minder was meer dan genoeg geweest.
Eindelijk een scherm dat gekanteld kan worden. Bij andern al vaak gezien, en in sommige situatie toch net effe praktischer.

Ik ben beneiuwd of deze combinatie beter met ruis omgaat in de hogere ISO waarden, maar anders nog maar even wachten en m'n 40D houden....
Het filmen in HD is leuk, maar ik denk dat als je niet direct met scherpte diepte wil spelen in je films je daar weinig mee doet.

Binnenkort maar de eerste echte ervaringen afwachten...
Sterker nog ik had een nederlands fotoblad gekocht bij de bruna, en daar stond een test van een 7D en een canon HD camera. Conclusie, hoe verrassend, wil je fotograferen en af en toe filmen, de 7D en wil je filmen ......

De 7D werd daar een keer naar mijn mening goed beschreven qua film, eigenschappen. Optisch is het dan wel ok, maar de houding om hem vast te houden het aan en uit mechanisme wat een trillende start en eindbeeld geeft en de kijkhoek die vaak te laag of te hoog houden remmend is. Dat beginnen en eindigen is op te lossen door iets eerder te beginnen en later te eindigen en dat stuk eraf te knippen, echter dat kantelende scherm is weer wel veelbeter voor filmen.

Ik zelf vind het een iets wat kan maar geen meerwaarde is, maar meer een consumenten ding is. Ok ik weet dat serieuze filmmakers deze dingen ook gebruiken, maar neem van mij aan dat ze dan van die Manfrotto stellages eraan hangen en dan is je camera wel een stuk makkelijker te bedienen als film camera maar toch is een goede hd camera, niet lettend op de prijs maar op de qualiteit, beter om te te filmen. Ik bedoel met mijn Nokia kan ik veel meer dan alleen bellen. Echter kies ik toch steeds weer een gsm abo om te bellen en blijf ik toch echt internetten op een pc en fotograferen met een camera.

Verder ontopic, vind ik de 60d meer naar beneden gegaan te zijn dus meer consumer dan prosumer waardoor je sneller neigt als je al langer een xxD hebt gehad om nu maar naar de pro body varianten te gaan.

Canon heeft eindelijk om de oneerlijke vergelijkingen te voorkomen gekozen voor en 1 op 1 vergelijk met Nikon en heeft haar tegenhangers verlagende eigenschappen qua bouw ook meegenomen. Wat ik echter wel jammer vind is dat we nu eindelijk geen D300 meer met een xxD gaan vergelijken maar met een 7D en de D700 met de 5D. Allen zou ik het slimmer hebben gevonden, en nu ook weer met de specs van de 60D zo dicht op de 7D, rekeninghouden met release data natuurlijk, als de 7D ook een APS-H sensor had gehad.

Dan was de 1Ds met haar kleinere zusje en de 1D met haar kleinere broertje wat duidelijker. Dat de 60D nu meer naar de consument stapt maakt de stap toch weer groter tussen de 7D en 60D, als je niet naar de prijs gaat kijken.

Ik moet echter zeggen dat ik alle modellen gehad heb uit de xxD series, maar dat dit toch redelijk de 20 vs 30D situatie is.

Ik vind de veranderingen niet erg veel en zeker niet een meerwaarde tov mijn 50D. Behalve als ik zou willen filmen, maar dan zou ik toch liever ook voor meer specs en 50 euro meer de 7D kiezen om juist haar body, optische zoeker.

Ik begrijp dus dat constante geswing niet naar boven en naar beneden in segmenten. Mensen gaan toch niet steeds van Nikon naar Canon, maar ik vraag me af of er nu zinvolle argemunten zijn behvalve filmen om een 50D te upgraden naar een 60D. Het zelfde geldt voor de nieuwe 70-300L lens tov de 70-200 en 70-300IS, maar goed dat is een ander topic.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

De reacties zijn tot op heden gebaseerd op het uiterlijk (op de plaatjes) en op de specs.
Hoe de camera het kwalitatief doet is nog totaal onbekend. En is dat niet waar het voor het grootste gedeelte om draait?

Iedereen roept ook dat het allemaal tegenvalt en niets nieuws is. Maar hoeveel vernieuwingen kunnen we nog verwachten deze tijd? Alle dingen die je nodig hebt om goede foto's te maken zaten al op de 1e digitale camera's. Alles wat er na die tijd is bijgekomen aan opties zijn min of meer kleine extra speledingetjes en op ergonomisch gebied is er geoptimaliseerd.
Ik denk dat we qua opties/mogelijkheden wel redelijk zijn uitontwikkeld. Er kan nog verbetering komen in de beeldkwaliteit, maar ook die is al super goed. Het dynamische bereik zou in de toekomst nog een stuk omhoog kunnen en geen ruis bij iso 128000 zou leuk zijn.

Een voorbeeld dat we qua opties een beetje zijn uitontwikkeld is het feit dat alle nieuwere modellen eigelijk heel dicht bij elkaar zitten qua opties en beeldkwaliteit. Het zit hem met namen in de snelheid. Kijk maar naar de 550D en de 7D. Er kan bijna niks meer tussen, dus de 60D zal er ook veel op lijken.

Misschien moeten we de resultaten afwachten van de 1e reviews, want wie weet wat de beeldkwaliteit ons gaat bieden.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

60D heeft zelfs minder FPS dan de 50D 5,3 tegen 6,3 :(
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

www.martijnvandervaart.nl schreefCOLON@ bobvanduin:

Nee, ik hoef hellemaal niet analoog te gaan schieten, ik vind dat er gewoon te veel naar het HD filmen wordt gekeken. Natuurlijk is het gemakkelijk om bij een persconferentie even snel een filmpje te maken, maar om nu een hele voetbalwedstrijd (bij wijze van) te gaan filmen…..nee dan kun je beter een filmcamera gaan kopen.
Ben ik met je eens Martijn, helaas, de commercie, met HD verkoopt beter dan zonder.
Ik zou later als ik upgrade ook liever een toestel hebben, waar alleen maar gefocused is op de kwaliteit van de fotografie. Dan krijg je voor hetzelfde geld een betere camera.
Groet
Paul :D
70D
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

paul.

Snap ik niet helemaal, zoals jij het zegt hebben ze er voor gekozen om er HD filmen op te zetten tegen over beter kwaliteit.

het HD filmen is gewoon een extra luxe die er op zit
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Dimitri schreefCOLONpaul.

Snap ik niet helemaal, zoals jij het zegt hebben ze er voor gekozen om er HD filmen op te zetten tegen over beter kwaliteit.

het HD filmen is gewoon een extra luxe die er op zit
HD kost geld, ik denk dat je toestel goedkoper is zonder HD. Logisch,
als ze dan wat meer aan de kwaliteit doen, zou je voor hetzelfde geld wat hij nu kost volgens mij een beter kwalitatief toestel krijgen.
Of zie ik dat verkeerd?
Groet Paul :?:
70D
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

En wat voor kwaliteit verwacht je er nog bij dan?
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Bij Konijnenberg staat hij op de site voor €1095. Ik houd het maar bij mijn 50D en ik ben ook aan het sparen voor een 5D MkII.
Grtz, Gerard.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar