Open Drift Kampioenschappen (Den Haag)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLON
Kuno Mooren schreefCOLONwat de sluitertijden betreft, daar ben ik wel mee bezig geweest... maar iedere keer als ik een langere sluitertijd hanteerde werden de foto's zo erg overbelicht, dat ik er zeker niks meer van maken kon, zo zie je maar dat ik de boel nog niet geheel beheers, maar dit komt mede omdat ik nooit eerder snelheids foto's heb gemaakt...
zal ongetwijfeld met de diafragma moeten spelen om de foto's niet te licht te krijgen?
Had je de camera op de M-stand staan dan? Als je gewoon sluitertijdvoorkeuze gebruikt, heb je daar normaal gesproken geen last van: dan past de camera het diafragma automatisch aan op de gekozen sluitertijd en zou de belichting gewoon goed moeten zijn.
zowel manual als TV stand geprobeerd....
heb er nog samen met 2 andere eosforum lui staan hannesen, maar kreeg het echt niet voor mekaar :?

btw een 20D....
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Volgende keer zou ik gewoon de sluitertijdvoorkeuze gebruiken en met de belichtingscompensatie werken... werkt voor mij altijd prima. Ik gebruik M alleen als het echt nodig is.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Lekkere foto's! Was leuk. Bedankt nog voor het lenen van de 70-300!
Mijn foto's laten helaas nog op zich wachten, mijn computer is gister naar de klote gegaan en word gerepareerd :evil:
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Ralph_86
Ik merk bij autosport dat met de belichtingscompensatie werken ook niet een echte optie is.
Wanneer je de auto beeldvullend in beeld brengt is de autokleur teveel bepalend voor de belichting. Een witte auto in stand TV die goed in beeld gebracht wordt, zal grijzer ogen dan wanneer je in stand M correct belicht op het asfalt (Of wat jij correct belicht wilt hebben) Als er dan een witte auto door het beeld heenrijd, dan blijft hij ook wit, en een zwarte natuurlijk zwart. Met je belichtingscompensatie werken is net iets teveel werk omdat het vaak iets te rap gaat (qua auto's dan)

Vooral wanneer achtergronden nogal eens verandere, maar de voorgrond niet, grijp ik steeds vaker naar M. Bij autosport stel ik de belichting dan in op het asfalt van de bocht (Check dit met je histogram!!! heel belangrijk, want je hebt ook donker, bijna zwart asfalt. En daarop kun je ook niet echt correct belichten).
Wanneer ik dan een donkerdere achtergrond in een ander stuk van de bocht (bijvoorbeeld een donker reclamebord) heb met ook nog eens een donkere auto, dan blijft het zoals het was; correct belicht asfalt. Werk je met een half-automatische stand dan ziet de camera een donkere achtergrond en auto en zal hij zelf willen gaan compenseren tot correct belicht, met als gevolg dat het allemaal net iets te licht is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Ik snap wat je bedoelt Jeroen. Op zich heb je daar ook helemaal gelijk in, maar het nadeel daarvan vind ik persoonlijk dat je daarmee lastig in kan spelen op veranderend licht. Wat jij nu schetst heb ik wel eens geprobeerd op een dag met telkens zon > wolk voor de zon, etc. Telkens de instellingen aanpassen als de zon wegging en weer terug kwam, ik vond het niet fijn werken.

Ik schiet zelf eigenlijk alles (wat betreft autosport) op sluitertijdvoorkeuze en mijn ervaring is dat als je op RAW fotografeert die kleine belichtingsfoutjes wel te corrigeren zijn. Waar nodig gebruik ik dan ook de spot(licht)meting. Vorig weekend op Spa heb ik alles op TV geschoten met (afhankelijk van de lichtval) 0, +1/3 en heel soms +2/3 en dat beviel eigenlijk prima, weinig missers qua belichting.

Maar, ieder zijn eigen methodes uiteraard :wink: Bij constante lichtomstandigheden (een zonnige dag, of juist een bewolkte) werkt jouw methode ook prima.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het werkt inderdaad niet als de omstandigheden iedere keer veranderen.
Gisteren een voetbalwedstrijd gehad en met zon/bewolkt/zon/bewolkt/zon/bewolkt (kortom zonnig en dan bewolkt) was het iedere keer ook veranderen, dat schoot niet op. Maar helaas kon de camera niet goed omgaan met het vele groen en de schaduw op de lichamen van de spelers bij al het tegenlicht in stand Tv.

Het nadeel is alleen dat wanneer er heel erg veel licht is. (En gisteren vond ik zo'n dag) dat de verschillen tussen wit en zwart te groot worden voor de camera. Maar je kunt overdag beter een stuk dichtgelopen zwart dan uitgebeten wit hebben. Vaak zijn luchten als eerst uitgebeten en dit is erg lelijk. Dan kun je beter een band en wielkast hebben die versmelten, dat spring minder in het oog, want het menselijk oog wordt toch eerder naar de lichte plekken getrokken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

@Kuno - was een mooie dag - toch een aardig resultaat voor de eerste keer zou ik zeggen :).

#4 uit je serie staat er wat mij betreft mooi op - hier zie je mooi beide auto's de bocht door komen.
#9 Mooi de rook achter te driftking te vastgelegd, lekker van voren ook.

Er lijkt inderdaad bij veel foto's net wat scherpte te missen..
Na het verkleinen van je foto kan je ze het best nog even verscherpen - Jeroen heeft hier een mooie tutorial over geschreven ;).



@red_spike:
#1 is een leuk standpunt, grappig idee! De foto valt zo wel op in ieder geval.
Die rode bmw die precies de bocht door komt - mooi :)
Op de datahouse foto is een goed contrast te zien tussen de auto en de rook daarachter - de mensen op de container zie ik nu wel.. maar vielen me in eerste instantie niet op.
(gaat makkelijker als je er nummertjes bij zet)


Voor mij was het een beetje experimenteren met sluitertijden afgelopen zondag - wat ook vaak resulteerde in 'net niet'. Of foto's waarbij er af en toe een pylon voor de auto op de foto stond..
Ik heb inmiddels een aantal foto's uitgezocht, morgen volgens er nog een paar:

#S.1: vrij rijden - soms staat er een hek in de weg.
Afbeelding

#S.2
Afbeelding

#S.3: vrij rijden
Afbeelding

#S.4: met blok voor de auto (ik twijfel...)
Afbeelding

#S.5
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

@Terry: Dat driften lijkt me inderdaad niet heel gemakkelijk fotograferen met al die obstakels... Ik vind 1 echt een hele gave... lekker veel rook en een rondvliegend hek op de achtergrond, asfalt met megaveel rubber erop op de voorgrond en om het af te maken kijkt de bestuurder even in zijn spiegeltje wat er nu eigenlijk allemaal om hem heen gebeurt :wink: Een beetje jammer dat de achtergronden niet allemaal even mooi zijn, maar dat heb je nu eenmaal niet voor het kiezen op zo'n locatie.

@Redspike: die foto met die gele Datahouse wagen is absoluut de beste van je serie. Felgekleurde wagen, veel rook, redelijk rustige achtergrond en die 4 mensen op die container vind ik juist wel wat toevoegen.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Thanks Ralph!
Toch is het altijd wel een leuke uitdaging, misschien dat ik er de volgende keer weer bij ben - of bij een van hun andere wedstrijden.

Hierbij nog wat van de eerder beloofde 'rest' :)

S.6: Kok vs Kok
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164205[/img]

S.7
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164207[/img]

S.8 De 'driftpinda'
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164206[/img]


S.9: om de pylon en de bocht
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164204[/img]
Gebruikers-avatar
Rotary
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 14:07
CONTACTCOLON

Jammer dat bij foto 6 en 7 de auto er niet helemaal opstaat, bij foto 6 raak ik de orientatie een beetje kwijt door de drukke achtergrond
Foto 8 is wel tof, maar misschien nog iets krap naar mijn smaak :) Iets meer rookwolk mag wel :D
Canon EOS 60D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | EF 28mm f/2.8 | Speedlite 430EX II | Flickr.

DoriGazo.nl :D
Gebruikers-avatar
PatrickV
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2008 15:36
WoonplaatsCOLON amstelveen
CONTACTCOLON

Hier een paar fotos van mij.

@fotojeroen Die techniek ga ik volgende keer probeeren.

Mijn komentaar op rest van de fotos komt later, heb het nu nog even te druk.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

aha, iemand met een hesje! :twisted:

Het effect dat je gebruikt hebt bij foto 1 en 10 heeft wel wat... zet meteen een andere sfeer neer.

#3 ziet er ook goed uit - hier niet dat gele schip of hekken op de achtergrond, en de wagen is goed geisoleerd van de rest ;).

Bij #4 oogt het asfalt wat blauwig.... voor mij is het effect hier minder geslaagd.

#5 zonder obstakels, blokken of hekken voor de auto! :D
Na een tijdje kijken ga ik me wel storen aan die vignetting, misschien dat 'ie zonder beter is (?).

Voor mij is #10 m'n favoriete foto uit je serie!

[edit]
Ik denk overigens dat het hek linksonder en het blok rechtsonder op foto's 6 en 8 er wel af hadden gekund, ze voegen voor mij weinig toe aan de foto's.
Laatst gewijzigd door 1 op Salteh, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rotary
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 14:07
CONTACTCOLON

Tja Patrick, das natuurlijk gewoon een verhaal apart op het gebied van driftfotografie :lol: Wederom topfotos!
Canon EOS 60D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | EF 28mm f/2.8 | Speedlite 430EX II | Flickr.

DoriGazo.nl :D
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Nou de pc doet het weer. Ga nu even foto's uitzoeken (700 :roll: ) en bewerken en dan post ik ze wel.
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ze staan in mijn flickr link

Afbeelding
Canon EOS 550D

Mijn Album
Anu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 07:32
WoonplaatsCOLON Roermond
CONTACTCOLON

Leuk :D, toevallig ken ik de bestuurder van de zwarte s13.
En voor de 1e keer zien de foto's er best goed uit, in ieder geval stukken beter dan de driftfoto's die ik tot zover gemaakt heb ;)
Meestal als ik van races / driften foto's maak zet ik de camera ook op TV inderdaad, dan hoef je je niet druk te maken over je diafragma als je snel foto's wilt maken.

Komende zondag ga ik waarschijnlijk ook aanwezig zijn in Gemert, eens kijken of ik daar nog wat leuke foto's kan maken.
EOS 350d | Canon 18-55mm | Sigma 17-70 mm
Gebruikers-avatar
Rotary
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 14:07
CONTACTCOLON

Gemert ben ik ook bij :D
Canon EOS 60D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | EF 28mm f/2.8 | Speedlite 430EX II | Flickr.

DoriGazo.nl :D
Gebruikers-avatar
PatrickV
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2008 15:36
WoonplaatsCOLON amstelveen
CONTACTCOLON

Ik ben er als het goed is ook weer.
Gebruikers-avatar
Rotary
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 14:07
CONTACTCOLON

PatrickV schreefCOLONIk ben er als het goed is ook weer.
Hee, jij ook hier? :P Ik hoop wel dat je er bent zondag, anders moet ik zo lang zoeken :mrgreen:
Canon EOS 60D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | EF 28mm f/2.8 | Speedlite 430EX II | Flickr.

DoriGazo.nl :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar