na reparatie 17-55 2.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

hallo,

ik heb m'n canon 17-55 2.8 naar rofa opgestuurd voor een nieuw diafragmaunit.

los van het feit dat er in mijn ogen meer (klein) stof in zit en ik een tikje hoor bij het inzoomen is alles naar wens gegaan, goed en snel contact.

toen ik m'n lens terug kreeg gelijk wat foto's gemaakt. hij begon even te hunten en vond dat onbewust raar.

later op de avond even meer tijd en hij had na mijn mening toch meer last om scherp te stellen als daarvoor.

email gestuurd naar rofa met het tegenbericht dat een EOS camera nooit scherp kan stellen op egale vlakken.
(na een 2e mail toch o.k. dat ik hem terug stuur)

dat dit een moeilijkere situatie is is me bekend, maar ik vond dit toch juist één van de sterke punten van m'n lens. ik weet zelfs nog dat hij op kerstavond even begon te hunten omdat er te weinig licht was.

als ik in dezelfde situaties wissel met m'n kitlens hebben ze er ongeveer evenveel last van, terwijl in mijn ogen m'n 17-55 hier een behoorlijke gradatie beter in is)

Ik heb hier eigenlijk nooit last van gehad, nu ben ik me wel gaan fixeren op het scherpstellen maar ik twijfel eigenlijk niet dat dit na de reparatie lastiger gaat .

Ik zou graag even willen weten of andere 17-55 bezitters (of kwalitatief gelijke lens) ook last hebben van hunten in situatie's als de foto's hieronder.

in de rode vlakken lukte het niet om een foto te nemen.
(wil niet zeggen in de rest wel)

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164769[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164770[/img]

3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164771[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op remcodb, in totaal 27 keer gewijzigd.
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

Niet dat ik het heb geprobeerd in soortgelijke omstandigheden, maar ik durf zo ook wel te zeggen dat mijn 450D (ongeacht welke lens ik gebruik, zowel goedkope als L-lensen) ook zeker zou hunten in de rode vlakken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zonder contrast valt er niet of heel moeilijk scherp te stellen. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

humm, het gaat me ook eigenlijk om de scheidingslijn.

ik heb eigenlijk nog nooit geen foto kunnen nemen omdat hij niet scherp kon stellen en ook wel eens een egale lampenkap ofzo gefotografeerd.

maar omdat in nu expres situatie's opzoek weet ik eigenlijk niet of het realistische is.
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Ik denk dat je er gewoon iets te gefixeerd op bent nu. Bij geen of heel weinig contrast is het altijd lastig focussen. Op het circuit merk ik het altijd heel goed: auto's met een kleurenschema waar contrasten en lijnen inzitten zijn een stuk makkelijker scherp te krijgen dan auto's waarbij dat niet het geval is.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo remcodb,

Hier op dit oude TFT-tje kan ik het reliëf op het behang van foto nr. 1 zien, het lijkt er op dat er voldoende contrast is om op scherp te kunnen stellen.
Hoe jouw 450D presteert weet ik niet. Wel meen ik dat de 17-55 op een 40D daar geen moeite mee moet hebben. Ik verwacht dat dat 'ie in één of twee draaiingen scherp staat.
Foto nr. 3 is meer een probleem, het oppervlak van de matte tegel is enigszins spiegelend. Maar, er brandt geen licht en de foto is niet haaks op de tegel genomen, zou dus ook moeten lukken.

IS staat aan, neem ik aan ? Dit zorgt voor een rustiger beeld in de zoeker én op de AF-sensor ! En het middelste punt ook (ik weet niet of de 450D profiteert van f/2.8 ) .

Je kan voor jezelf een idee vormen van het beschikbare licht. Probeer de opstelling nogmaals, nu met opgeklapte flitser. Als die flitser dan geen AF-hulplicht uitzendt dan tja, .....
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

bedankt allemaal (robin, boels, ralph en aflits)

omdat ik er nu toch op gefixeert ben rofa even gemailt dat ik het nog even aankijk (onder normale omstandigheden)
maar het voelt toch niet goed, opeens zoveel plekken waar hij niet op kan focusen (ofwel geen foto kan nemen), terwijl ik dit hiervoor nog nooit meegemaakt heb. (ja 1 keer, maar dat weet ik gewoon nog)

nu maar weer even normaal foto's nemen. heb heel erg de neiging om er 1 te huren :D het wordt een beetje een principe kwestie :D

als er imand in de buurt van amsterdam een 17-55 2.8 heeft, mag ik dan even langs komen :)

@ aflits ik snap hem niet helemaal, maar even getest en hij zend wel een AF hulplicht uit, dus geen tja (al lukt het hem dan nog niet om te focusen.

bedankt allemaal en groetjes,
remco
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is vervelend als spullen niet doen wat je verwacht.
Kijk voor de zekerheid nog even naar de instellingen.
Of zet de 450D even op automaat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Aan je exif info te zien had je niet echt veel licht ter beschikking(en dan druk ik het netjes uit :P)
Daarnaast probeer je ook nog eens scherp te stellen op redelijk contrastloze plekken.

Dus ik zou zeggen, probeer het om te beginnen morgen nog eens op diverse tijdstippen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Oh, aan jouw foto's te zien was er nog wel licht, ik verwachtte dat er geen scherpstelflits zou komen.
Nu die scherpstelflits wél kwam blijkt dat het toch vrij donker was toen je jouw foto's maakte.

Toch bevreemdt het mij dat je bij foto nr. 1 niet scherp hebt kunnen stellen. Probeer foto nr 1 nogmaals, maar dan met een contrastrijk papiertje tegen die muur aanhouden (waar je dan op scherp stelt). Je houdt dan het donker aan en zorgt toch voor contrast. Nog geen focus ? draai dan het papiertje of je camera 1/8 slag (ik weet nml. niet of de 450D een kruissensor in het midden heeft).

Eigenlijk heb je zelf al gezegd :"(al lukt het hem dan nog niet om te focusen. "

Mocht je er mee teruggaan, neem dan ook de body mee.

Succes !

p.s. ik lees net dat de 450D in het midden een cross-sensor heeft, en dat die voor f/2.8 een hogere gevoeligheid heeft.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

aflits schreefCOLONProbeer foto nr 1 nogmaals, maar dan met een contrastrijk papiertje tegen die muur aanhouden (waar je dan op scherp stelt). Je houdt dan het donker aan en zorgt toch voor contrast.
Wat heeft een sensor nodig om scherp te stellen? Contrast. Wat ga je (kunstmatig!) creëren met dat zwarte papier? Contrast.

Het gaat hier juist om het scherpstellen op gebieden waarin weinig contrast te bekennen is... wat wil je hier dan mee bereiken?
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

bedankt allemaal voor jullie berichten.

groet, remco
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

aangezien ik eigenlijk geen kennis heb over de technische kant van een lens heb ik even een vraagje.

Ik heb nu (nauwkeurige) testjes gedaan waaruit blijkt dat hij net zo accuraat scherp stelt als mijn kitlens (18-55 is) in dezelfde opstelling.

nou is mijn vraag,
heeft de kwaliteit van de lens merkbaar invloed op de AF?
of staat dat hier los van. (buiten de snelheid van de USM)

alvast bedankt en groet,
remco
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Met een lens die lichtsterker is, kan je over het algemeen wat makkelijker scherpstellen. Dit omdat er meer licht binnenkomt...
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het AF-systeem zit in de camera en dat systeem stuurt het objectief aan.
Het focussysteem in het objectief bepaalt de focussnelheid en de focusnauwkeurigheid.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

als de 17-55 bijna exact op dezelfde plekken wel, net niet of niet kan focussen vergeleken de 18-55

los van het feit dat hij dit sneller zou moeten kunnen (waar alleen de UMS zijn bijdrage aan levert) en als het lukt misschien exacter.

is dat dan logies of niet goed.

(aan de hand van boels069 zijn bericht denk ik dat dat wel klopt, aangezien het hier niet om de snelheid of nauwkeurigheid gaat, maar om de AF van de camera?)

P.S.
al bedankt voor jullie berichten hoor, het ligt misschien ook een beetje aan mij, maar ik heb voor mezelf nog steeds geen overduidelijk antwoord of de lens goed is of beter is geweest
Canon 450d + 17-55 2.8.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar