Ga ik het redden met het licht en mm's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Beetje vreemde topictitel, maar ik zal het uitleggen:

Ik heb een tijdje geleden een evenement gefotografeerd met mijn 5d MKII en een 70-200 2.8 IS II. Het aantal mm's was toen net toereikend

Nu zijn de regels aangescherpt en zal de afstand vanwaar ik mag fotograferen 3x verder zijn dan voorheen (lichtomstandigheden zijn praktisch hetzelfde). Ik heb hier de beschikking over een 400mm 2.8 IS met 1.4x teleconverter.

Nu is mijn vraag: is het kansloos om te proberen vanaf een 3x verdere afstand nog acceptabele foto's te maken, of zou het moeten lukken? Verder nog tips voor het werken met zo een enorme telelens?

Hieronder een plot van de gebruikte sluitertijden en ISO-waardes van vorige keer:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164842[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=164843[/img]
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Andre Berends schreefCOLONIk denk dat je net zo makkelijk de vraag aan de organisatie kunt stellen of ze nog accepabele foto's willen.
Ik vind het erg lastig om de kwaliteit in te schatten obv bovenstaande gegevens, daarom vraag ik het hier aan mensen die, hopelijk, wat meer ervaring hebben met ultra-telelenzen...
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Licht omstandigheden zijn gelijk, dus het is binnen of wat?

Waar gaat dit over? Domino d-day? Indoor sport? Een concert?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat voor evenement is het eigenlijk. Ik denk, als ik zo eens naar je sluitertijden kijk, dat het niet al teveel in het rondspringend moet zijn.
Maar als je nog 3 keer verder weg moet staan, van 1 meter naar 3 meter is ook 3 keer verder. Van 50 naar 150 meter ook. Dus dat is relatief.
Je verliest met je extender wel een stop, maar 400mm f/2.8 is het maximum bij Canon, of je moet een Sigma huppeldepup-500 f/2.8 kunnen regelen (die worden volgens mij in Nederland niet verhuurd)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Even wat meer duidelijkheid: het gaat hier om een politiek debat binnen waarbij TV-opnames gemaakt worden (vandaar de gelijke belichting).

De afstand was eerst ongeveer een meter of 15, dat gaat dus nu richting de 50 meter.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Pieterr schreefCOLONZoiets bedoel je? http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=77999
Yep! That's it! Beveiliging is nu weer een tandje hoger dan vorige keer, vandaar de extra afstand :(
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is toch niet moeilijk om de rekensom te maken.

Je stond eerst op afstand x en had bepaalde foto's met 200mm.
Nu sta je op afstand 3x en moet je foto's maken met 560mm (400+extender).
560mm is 2,8x 200mm. Je gaat dus nog net iets ruimer schieten. Je hebt met een extender 1 stop verlies, dus je moet 1 stop omhoog in je iso of 1 stop zakken qua sluitertijd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

fotojeroen schreefCOLONHet is toch niet moeilijk om de rekensom te maken.
...
Gemiddeld zat ik op 1/80 seconde en zou ik de ISO-waarde kunnen verhogen naar 6400. Voor zover ik weet gaat dit dan amper lukken omdat aangezien ik met deze lens toch een sluitertijd van ongeveer 1/400 sec aan moet houden (IS heeft geen invloed aangezien ik toch vanaf statief schiet).

Klopt deze redenatie dan?
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je vanaf statief schiet hoef je toch geen 1/400 aan te houden, 1/80 kan waarschijnlijk dan wel gewoon hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mat2005
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 16:24

Ik denk niet dat ze tijdens het debat een marathon gaat lopen dus je kunt gewoon zakken in je sluitertijd. De 400mm heeft volgens mij een is unit die tot 3 stops compenseerd dus je moet rond de 1/100 schieten.
Canon Eos 40d, 70-200mm F4[color=red]L[/color], 28-105 F3.5-F4 USM, 18-55 IS F3.5-F5.6, 580EX II 430EZ, Lowepro Nova 3AW, Lowepro Slingshot 300 AW
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Alhoewel ik de IS op het statief niet zou gebruiken ;)

Je kan altijd onderbelichten en op de pc nog wat corrigeren lijkt me dan
Gripped 7D | EF-S 17-55 F2.8 IS USM | EF 50 F1.8 | EF 70-200 F2.8 | Yongnuo YN-460-II | Unomat | Cactus V2s | Redged 423 + RT-1 | Monopod |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

moussiej schreefCOLONJe kan altijd onderbelichten en op de pc nog wat corrigeren lijkt me dan
En daarmee een partij ruis in je foto's brengen waar je akelig van wordt. :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Vergeet één van de belangrijkste natuurwetten niet: Licht neem quadratisch af.

Nu ben ik geen wiskundig rekenwonder, maar iets zegt me dat, wanneer jij je afstand tot het onderwerp verdrievoudigt, het licht 12-voudig afneemt. Je zou dus 12 stops moeten compenseren ?!? :shock:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat klopt misschien wel John, maar je hebt toch niets te maken met hoe het licht op je eigen stekkie is?
Het gaat er toch om hoe het licht op je onderwerp valt. Als je de afstand tot je onderwerp vergroot, maar ook een groter brandpunt erbij neemt zodat je dezelfde uitsnede houdt, dan is er volgens mij geen lichtverlies. Je onderwerp blijft verlicht met een bepaalde verlichting. Als dat bijvoorbeeld 1/100 bij f/2.8 en iso 3200 is, dan is dat echt geen 12 stops minder als je 3 keer zover weg staat hoor. Dat blijft dan 1/100 bij f/2.8 en iso 3200.

Ik merk het zelf bij het voetbal in de avonduren. Als het veld egaal verlicht is, dan gaat de camera op M en zijn de spelers dicht aan de lijn (dus dicht bij mij) net zo goed verlicht als halverwege het veld (50 meter verder)

Dus je (politieke proef-)balonnetje gaat niet op :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONDat klopt misschien wel John, maar je hebt toch niets te maken met hoe het licht op je eigen stekkie is?
Het gaat er toch om hoe het licht op je onderwerp valt. Als je de afstand tot je onderwerp vergroot, maar ook een groter brandpunt erbij neemt zodat je dezelfde uitsnede houdt, dan is er volgens mij geen lichtverlies.
Ik weet het niet Jeroen. Zoals gezegd, ik ben geen rekenkundig wonder. Wel kan ik uit mijn eigen ervaringen spreken. Als ik een concert fotografeer, en ik sta vooraan met (bijv.) 35mm dan heb ik een sluitertijd van 1/250 bij ISO 1600 en diafragma f/3.2

Als ik vervolgens van achterin de zaal wat foto's maak met mijn 70-200 op 200mm bij diafragma f/3.2 en ISO 1600 dan merk ik dat mijn sluitertijd aanzienlijk trager is, bijvoorbeeld 1/100

En dat terwijl de belichting op het onderwerp niet veranderd is.

Schiet mij dus maar lek. :mrgreen:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Volgens mij is er niets zo hectisch als verlichting van concerten.
Maar je schiet zelf al een gat ion je theorie. Voor aan het podium sta je 2 meter van de artiest af? Hoeveel achter in de zaal? 30 meter? Da's niet 3, maar zelfs 15 keer zoveel. Dan zou je met sluitertijden van meerdere seconden of zelfs minuten uit moeten komen. Niet die anderhalve stop die je nu schetst.
Maar je zult met 200mm een kleinere beeldhoek hebben en misschien toch minder licht oppikken waardoor hij met een lagere sluitertijd komt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het f-getal is bepalend voor de hoeveelheid licht die op je sensor valt.
A 100 mm lens with an aperture setting of f/4 will have a pupil diameter of 25 mm. A 135 mm lens with a setting of f/4 will have a pupil diameter of about 33.8 mm. The 135 mm lens' f/4 opening is larger than that of the 100 mm lens but both will produce the same illuminance in the focal plane when imaging an object of a given luminance.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONA 100 mm lens with an aperture setting of f/4 will have a pupil diameter of 25 mm. A 135 mm lens with a setting of f/4 will have a pupil diameter of about 33.8 mm. The 135 mm lens' f/4 opening is larger than that of the 100 mm lens but both will produce the same illuminance in the focal plane when imaging an object of a given luminance.
En wat betekent dat in "gewoon" nederlands? :mrgreen:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

musicjohn schreefCOLON
Pieterr schreefCOLONA 100 mm lens with an aperture setting of f/4 will have a pupil diameter of 25 mm. A 135 mm lens with a setting of f/4 will have a pupil diameter of about 33.8 mm. The 135 mm lens' f/4 opening is larger than that of the 100 mm lens but both will produce the same illuminance in the focal plane when imaging an object of a given luminance.
En wat betekent dat in "gewoon" nederlands? :mrgreen:

Dat de hoeveelheid licht die op je sensor valt gelijk is als je hetzelfde f-getal gebruikt, onafhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand.

Het is overigens ook zo dat complexe objectieven met veel elementen iets minder licht doorlaten dan simpele objectieven tgv reflectie aan de lensoppervlakken. Maar dit verlies is met de hedendaagse coatings niet zo groot.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar