poging avondfotografie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
PeterM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2010 20:10
WoonplaatsCOLON Rhoon

Vanavond meerdere pogingen gedaan met avondfotografie. Deze foto kwam er als best uit. Ik weet; het is geen mooie compositie of een mooi onderwerp maar ik ben wel benieuwd wat ik hier beter aan zou kunnen doen om avondfotografie onder de knie te krijgen.

Zelf vind ik de foto niet scherp en kreeg ik de flares rondom de lantaarnpalen niet weg.

Ik heb met zoveel mogelijk geprobeerd rekening te houden
* lange sluitertijd: 10 seconden
* lage ISO waarde om ruis te voorkomen: ISO 200
* IS functie heb ik uitgezet. Camera had ik neergezet in het raamkozijn.

De diafragma instelling begreep ik niet helemaal. Ik lees hier vaak dat je een hoog diafragma instelling moet gebruiken om lange scherpte diepte te krijgen.

Graag uw mening.

Groeten Peter

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159598[/img]
Eos 500D |Canon 18-55 IS |Canon 55-250 IS
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Op statief - spiegel opklappen - remote of timer gebruiken - en bij f11 krijgen de lichtjes van die mooie sterretjes.
Flares: weet iemand vast het antwoord op.
Das alles wat ik weet/vertellen kan. En de nacht is nog lang :wink:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

hoi peter,

flares van de lampen kun je weg krijgen door kortere sluiter tijden.(dacht ik)

nacht fotografie veroorzaakt gauw overbelichting op het aanwezige licht in het donker zoals lantaarn palen en dergelijke.

klein diafragma geeft sterren in je foto. klein diafragma is bv 22,15,10

groot diafragma is 1,8 , 2,8 ,4.0

mvg,
BossHogg

:wink:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Vanaf een degelijk statief of rijstzak werken is een must voor scherpe beelden, je moet bewegingsonscherpte namelijk geheel uitsluiten. Spiegel opklappen is bij 10sec. dan weer minder belangrijk, wanneer je dat niet doet krijg je er echt geen bewegingsonscherpte van. Het is verder goed dat je de IS hebt uitgezet, aangezien je kans hebt dat de IS anders verspringt bij dergelijke sluitertijden en dat garandeert bewegingsonscherpte.

Wanneer je meer wilt weten over het instellen van je diafragma verwijs ik je graag naar "de basis van uw digitale camera", daar staat het erg goed uitgelegd.

De flare kun je enkel voorkomen door de opname krapper te belichten, maar daarmee word heel de foto donkerder.
Gebruikers-avatar
PeterM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2010 20:10
WoonplaatsCOLON Rhoon

Bedankt voor de commentaren. Verders heb ik nou niet het idee dat het een scherpe plaat is geworden. Komt dit dan door de verkeerde diafragma instelling? Bewegings onscherpte kan het niet zijn. De camera stond stil en werd bediend met het remote shooting programma in dpp.
Eos 500D |Canon 18-55 IS |Canon 55-250 IS
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Maar hoe stond de camera geborgd dat je zeker weet dat er geen bewegingsonscherpte aanwezig kan zijn? Wanneer je er een rijstzak op legt sluit je al veel uit.

Verder zou je je diafragma een stop kunnen knijpen voor iets meer scherpte-diepte (dat wil zeggen van f5.6 naar f8 ). Wanneer je 2 stops wilt knijpen (dus van f5.6 naar f11) kom je in de problemen met de sluitertijd wanneer je niet met de bulb-stand werkt. Je sluitertijd word dan namelijk 40 sec, en dat kunnen de (semi)automatische standen niet aan. Die gaan maar tot 30sec.
Gebruikers-avatar
PeterM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2010 20:10
WoonplaatsCOLON Rhoon

Geert,
De camera stond niet geborgd maar was neergezet op een vlakke ondergrond in het raamkozijn.

Ik ga in ieder geval verder met nieuwe pogingen met mooiere interessantere onderwerpen dan een huizenblok :wink: Ben in ieder geval goed op weg geholpen waarvoor dank.

wordt vervolgd
Eos 500D |Canon 18-55 IS |Canon 55-250 IS
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

had je de spiegel opgeklapt? Het opklappen van de spiegel zelf kan ook al voor bewegingsonscherpte zorgen.
Verder kan je ook nog naar ISO 100 gaan.

Voor nachtfotografie leent zich zo'n straat ook niet echt. Direkte lichtbronnen, vooral zulke sterke, zorgen altijd voor problemen.
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar