Over een vuile sensor!

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Goede morgen beste forummers,


Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb in de ruime twee en een half jaar dat ik de camera bezit nog NOOIT de sensor gereinigd of laten reinigen. :oops: :oops: :oops:
Waarom? Ik ben er een beetje huiverig voor en waarschijnlijk ten onrechte.
Hoe een sensor te reinigen kan ik wel opzoeken maar ik wilde graag van jullie weten:

1. Stellen jullie dat ook zo lang mogelijk uit?

2. Doen jullie dit zelf of laten jullie dat doen?

3. Welke reinigingsmethode verkiezen jullie?

4. Hoe vaak doen jullie dit of is dit afhankelijk van een hernieuwd vuile sensor?

Ik hoop dat jullie me over enige twijfel en huiver heen kunnen helpen!
Bij voorbaat dank!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

wss zijn er hier al diverse topics aan gewijd ?
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Hoi Jo,

Ik laat de sensor reinigen op het moment dat de nabewerking te veel tijd gaat vergen. Dan heb ik het over het wegclonen van irritante vlekjes. Dat met deze 1D zo ongeveer eens per half jaar.

De sensor reinigen laat ik dus doen. Tegenwoordig door Techrepair. Begin dit jaar ben ik erheen geweest, toen ze een gratis cleaning aanboden voor CPS leden. Daar heb ik gezien dat ze de sensor met een sensor borsteltje schoonmaken. Dat is een borsteltje, ter breedte van de sensor. Die blazen ze statisch, waarna ze ermee over de sensor gaan. Omdat het borsteltje statisch is, blijven de stofjes eraan kleven. Men hanteert daar eigenlijk bijna altijd deze droge methode, die ook absoluut veilig is.

Bij mijn vorige body, de 400D heb ik de sensor zelf weleens schoongemaakt. Dat lukte prima. Daar gebruikte ik toen de natte methode voor, met sensor swabjes van Green Clean.

Ik raad je aan om het uit te besteden, zeker als je met deze frequentie je sensor schoonmaakt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

En Jo, is 'ie al schoon? :lol:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank je wel voor de reacties!

@DigiRobert:

Ik wilde weer een week de camera niet meer aanraken!!! :shock:
En op zondag is rustdag! :lol:

Jo :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op j.jennekens, in totaal 7 keer gewijzigd.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Thanks Chris!!! :D


Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Idi dito.. Als ik merk dat die vuil is ,of zoeker..

Spiegel klappen en met een blaasbalgje er doorheen blazen.

Als hij nog smerig is even met een staties kwastje erover..
nog smerig dan met swaps ,heeel eenvoudig ,en met beleid heel goed te doen..
Nog smerig ,nieuw camera kopen :lol: :lol: :lol

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen ga in het topic van je provincie genoot eens kijken. Dat is echt al zoveel en zeer duidelijk naar voren gekomen. Het topic is neit langdradig en bevat allen methoden en er is maar een reden om het niet zelf te doen: angst om het zelf te doen. Misschien zijn er ook bedreven collega's in je buurt. Ik woon te ver weg maar als er iemand in utrecht is die he tniet zelf durft ik doe het graag voor je en gratis. Ik verlang alleen een vol op geladen batterij :)

En verder heb ik bijna de gehele verzameling van spullen van Visible Dust.

En Jo je hoeft je niet te schamen dat je je camera nog niet hebt hoeven te reinigen. Misschien wisssel je gewoon minder vaak en technisch beter :)

Dus in jouw geval laten doen, ik geloof zelfs dat het Canon repair centre tegenwoordig in weert zit. :)

Dus ga geen geld uitgeven voor een droog systeem en eventueel aangevuld met nat als droog niet genoeg is, want dan ben je 100 euro verder en heb je geen zekerheid dat je sensor schoon is. :)[/code]
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ronald en Jeroen dank je wel! :D
Ga zeker de adviezen die ik in dit topic krijg opvolgen!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Marcel400
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 02:49

Hoi, ik heb de camera vanaf mei 2008 in mijn bezit! En ook nog nooit laten reinigen.... :oops:
Om precies dezelfde reden als jij!

Binnenkort gaan we op vakantie, en ik ben het wel van plan om het van te voren te laten doen...
Maar ik ben er huiverig voor dat er iets kapot gaat, dus ik stel het nog even uit! :D
Zo zie je maar, je bent niet de enigste!
400D . EF 24-70mm f/2.8L USM . 18-55mm f3.5-5,6 . EF 50mm f1.8 II . Speedlite 430EX . Statief. Kata 3N1-20 . Lr3 .
S e m
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb 2 weken geleden mijn sensor voor het eerst zelf gereinigd.
Ik was er ook huiverig voor om het zelf te doen maar nadat ik het verzamel topic over sensor reinigen goed had doorgelezen, heb ik de benodigdheden toch maar besteld. Ik heb sensor Swabs en een arctic Buttefly aangeschaft.

Werkplek schoon en stofvrij gemaakt, benodigdheden klaargelegd en met een tutorial ernaast ben ik begonnen.

En weet je wat......... het viel achteraf best mee. (En ik ben niet de handigste :lol: )
Je moet even het vertrouwen krijgen dat je niet zomaar wat kapot kunt maken.
Ik heb er wel heel wat swabs aan gespendeerd voordat ik tevreden was met het resultaat. :oops:
Ondertussen gewoon telkens even testen of het naar tevredenheid is.
Uiteindelijk bleven er nog 2 kleine spikkeltjes zitten maar o wat een verschil met ervoor.

Ik ben er wel achter dat dit een werkje is dat je regelmatig moet doen om te voorkomen dat het je zelf niet meer lukt om alles weg te krijgen.
Zelf ben ik van plan om tussendoor gewoon af en toe naar Chipclean te gaan voor een "grote beurt".

Nou Jo, succes ermee.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

en als je het niet zelf aandurft kun je ook terecht bij Gery in Heerlen.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Anoniem 3

Ik heb zelf ook een Arctic Butterfly en ik moet zeggen: het werkt echt perfect.
Zo nu en dan maak ik een foto van de blauwe hemel (Chipclean bootst dat met een blauw vel papier na!!) en als ik dan bij vergroting wat zie, komt de Butterfly in actie.
Zo op het oog heb ik een cleane chip. :wink:
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Tegen de tijd dat mijn sensor(s) vuil is (worden) koop ik meestal weer een nieuwe body. :lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONIk heb zelf ook een Arctic Butterfly en ik moet zeggen: het werkt echt perfect.
Zo nu en dan maak ik een foto van de blauwe hemel (Chipclean bootst dat met een blauw vel papier na!!) en als ik dan bij vergroting wat zie, komt de Butterfly in actie.
Zo op het oog heb ik een cleane chip. :wink:
Kijk maar uit dat je door het gebruik van de arctic butterfly geen stof onder je lowpas-filter in schuift.
Kan daar onderhand zelf over meepraten, en als je daar stof hebt zitten krijg je het nooit meer weg.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik heb onlangs de sensor van mijn camera heel voorzichtig met een paar droge en schone wattenstaafjes schoongeveegd met een uitstekend resultaat. Ik raad deze methode niemand aan maar voor mijzelf werkt het prima.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik gebruik normaal zonder problemen de Arctic Butterfly.

Dit pakte 10 minuten geleden niet zo goed uit :(...na 2 keer de Arctic Butterfly te hebben gebruikt zat er nog 1 stofje op....nog een keer de Arctic Butterfly er overheen en toen zat er ineens een soort vet op mn sensor :(:( krijg het er niet af! Wat nu ?
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Als er een soort vet op je sensor zit heb je met de artic butterfly waarschijnlijk wat geraakt. Ten eerste zou ik die artic butterfly niet meer gebruiken voordat je zeker weet dat hij weer zuiver is. Nu zul je de sensor op een natte manier moeten reinigen, of het uitbesteden.

Laatst heb ik mijn sensor ook schoongemaakt met de artic butterfly, nadat ik zelfs op f8 voort redelijk veel vlekken zag. Op f22 een testopname gemaakt, en zag zeker een stuk of 30 stofjes. Na een paar keer droog reinigen waren er nog 3 stofjes over, die ik er wel uit kloon.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Om nat te reinigen heb ik de spullen niet voor. Word morgen of dinsdag een ritje naar Rofa denk ik....damn en zit al zo krap in mn tijd..jammer dat er op zondag niets open is om hem te laten reinigen. Vervelende is dat ik woensdag naar New-York vlieg en hij dan wel goed moet zijn. :cry: Komt dus zoals altijd op het verkeerde moment.

Waar kan ik de butterfly het beste mee reinigen?

@jeroen....ben jij toevallig vanmiddag/vanavond/morgenavond niet thuis? Het hoeft niet voor niks, bij rofa moet ik ook betalen :).
- Canon spul -
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar