Lekker scherp

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

moemoh schreefCOLONIk begrijp het niet helemaal. Gaat het alleen om "lekker scherp" of om gewoon een niet-onderbouwd compliment? Als ik de nieuwe foto's bekijk zijn er veel bij die ik echt heel mooi vind. En hoewel mensen er niet beter van worden als ik er verder niets op aan te merken heb - en dat is vaak, ik moet nog zoveel leren - kan ik dat dan maar beter niet melden omdat de fotograaf daar niet van leert? Ik verheug me op de dag dat ik zoveel zal weten dat ik iedereen wat kan leren, maar die dag komt nooit. En ik kijk toch met heel veel plezier naar de foto's en denk dat mensen het leuk vinden als ik dat meld ..... Nietszeggende opmerkingen zijn niet zinvol, maar zeggen dat je iets geweldig vindt is toch in orde?
Dit geldt zeker ook voor mij.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

@Geert: ik vind mijn opmerking hier wel degelijk relevant en zou dat de volgende keer niet anders doen. Ik heb het hier niet zozeer over het beleid, maar over het feit dat je in mijn ogen een volstrekt overbodig topic aanmaakt over iets dat een "gebed zonder end" is. Voor de rest heb ik het hier wel gezegd.
Laatst gewijzigd door 1 op Digilike, in totaal 28 keer gewijzigd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

@moemoh (en redone51): Iedereen is eens beginner (geweest). Uiteraard is het niet erg dat je niets op een foto aan te merken hebt, en mag je dat dan ook zeggen. Wanneer je dan ook nog probeert te omschrijven waarom je die foto juist net mooi vind leer je daar zelf ook van. En iedereen weet dat dat niet altijd even makkelijk is, maar als je het niet probeert weet je zeker dat het niet gaat lukken.

@Caspar: Dat is een heel andere discussie, waarvoor je mij geen pb hoeft te sturen want ik heb wel een idee wie je bedoeld.

@jvanarkel: Kwantiteit kan zeker kwaliteit afstompen, en ik begrijp dat het lastig om dat fatsoenlijk over te brengen wanneer er in een week 35 topics met sneeuwlandschappen langs komen.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

daarom kijk ik veel naar foto's maar zeg/typ ik lang niet altijd iets over de foto's ik kan het misschien ook nog niet goed genoeg hoor foto's beoordelen op kwaliteit e.d maar als er al 3 keer "top foto"onder staat in de reacties dan denk ik ,dat hoef ik niet nog eens te herhalen de maker weet het nu wel en mijn reactie voegt daar weinig meer aan toe.

als ik foto's kon beoordelen zoals F.Jeroen doet(wat ik erg knap vind) dan zou ik dat wss veel vaker doen.

op reacties als "ik weet niet hoe lang je al fotografeert "/"de foto komt veel te blauw over"daar hebt ik niets aan, misschien is het wel de bedoeling van de maker?...zeker als ik dan desbetreffende hyves site ga bekijken en tot de conclusie kom dat wat gezegd is voornamelijk bestaat uit "gebakken lucht"
er zijn een select groepje mensen hier waarvan ik me de reacties wel aantrek, die mensen onderschijden zich dan door wat ik van hun zie en gezien heb. dat zijn dan ook mensen waarvan ik het graag zou leren beoordelen en fotograferen.


dit topic komt wss ook door de elende van het internet.....hoe kan je nou je emoties typen....samen met iemand onder het genot van een bak koffie een paar foto's beoordelen is veel leerzamer denk ik.

groet kees
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Kan mij er wel een beetje in vinden..
Heb ook niet altijd zin,tijd om een uitgebreid verslag te tikken.
Ik reageer ook niet op topic's die mij niet boeien.

Vind ik een serie mooi of een die mij raakt ,maar geen zin/tijd om er uitgebreid op te reageren ,dan geef ik meestal ook een korte reactie van het gene wat mij opvalt...scherpte ...lichtval, maar dat moet kunnen.
Als ik op elke topic een reactie van minsten 3 regels moet doen ,dan krijg je dat soort topic's van 365 x bekeken 1 reactie..dat lijkt mij ook niet de bedoeling

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Ik reageer alleen op foto's die mij iets te zeggen hebben of ook wel als ik weer even lekker mijn stokpaardje kan berijden over de visage :lol:
Zelf plaats ik hier bar weinig omdat mij de manier van commentaar van sommigen wat tegen staat, waarmee ik niets gezegd wil hebben over de kwaliteit van de inhoud. Ja en zo heeft een ieder zijn/haar ding en dat is maar goed ook anders werd het een saaie boel. :lol:
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Jeep schreefCOLONZelf plaats ik hier bar weinig omdat mij de manier van commentaar van sommigen wat tegen staat, waarmee ik niets gezegd wil hebben over de kwaliteit van de inhoud.
Dat vind ik nu jammer! Ik zou graag regelmatig foto's van je willen zien!
Bovendien zoveel hoofden zoveel zinnen! Ik bedoel: Niet iedereen reageert op dezelfde manier.
Waar ik wel voor zou willen pleiten is dat eenieder met respect reageert, ookal bevallen de aangeboden foto's niet of minder.
Wat dat betreft ook zoveel hoofden zoveel zinnen!
Maar iedereen kan bij zich zelf wel te rade gaan of iets respectvol is of niet! :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Op DFF en dan in het topic de maan :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Moeilijk onderwerp hoor

Ik reageer ook niet altijd even uitgebreid, je komt thuis bakkie koffie erbij en er moeten ook nog zat andere dingen gedaan worden, dus even kijken op eos soms heb je dus eigenlijk te weinig tijd om is goed te reageren maar dat wil je toch graag doen omdat je merkt dat bepaalde mensen jou ook altijd even een reactie geven.
Misschien moeten we er allemaal is wat beter op letten.
Is mij ook duidelijk opgevallen dat als je hier al veel langer lid bent dat de foto's eigenlijk altijd ow en ahh zijn terwijl er dan vaak soms toch echt foto's bij staan die dan flink wat scherpte op bepaalde plekken mist, maar wie ben ik dan om als beginner wat over te zeggen?
Ik heb best aardige spullen denk ik zelf zo, maar ik heb het ook gehad dan plaats je wat en dan krijg je als reactie, dit is nou het voorbeeld dat spullen niks zeggen maar de gene die de foto maakt, maar er is dan niemand die het fatsoen heeft uit te leggen wat je dan zo verkeerd doet.
Ik heb pas iemand aangesproken die ook wat in showcase had geplaatst zijn foto's stonden er volgens hem al 2 uur op en nog niemand had gereageerd, waarop hij vroeg niemand?
Ik keek toen is op zijn profiel en hij of zei was al 2 jaar lid en had zelf 40 berichten gestuurd, nou dan vraag ik me dus ook af wat willen sommige mensen nu eigenlijk.
En soms is het zo dan denk je zo mooie foto's zeg maar dan hebben er al 20 andere wat op gezegd, ja wat moet je dan nog zeggen, sorry maar dan hou ik het ook kort want immers alles is al diversen keren gezegd.

Maar nogmaals ik denk dat we er op ze tijd allemaal wel een beetje schuldig aan zijn en denk dat we er gewoon allemaal wat beter op moeten letten.



Gr Rob
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

geert h schreefCOLON@moemoh (en redone51): Iedereen is eens beginner (geweest). Uiteraard is het niet erg dat je niets op een foto aan te merken hebt, en mag je dat dan ook zeggen. Wanneer je dan ook nog probeert te omschrijven waarom je die foto juist net mooi vind leer je daar zelf ook van. En iedereen weet dat dat niet altijd even makkelijk is, maar als je het niet probeert weet je zeker dat het niet gaat lukken.
Maar dat is erg moeilijk. Want ik kijk als een beginner naar een foto.
Heel vaak denk ik bv, mmm mooi dat licht, lees ik van de "echte" fotografen dat dat licht juist helemaal niet mooi is. Nou geloof me, ik ben dan blij dat ik niets over dat mooi licht zei. :lol: :lol:
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Daimler schreefCOLONIs mij ook duidelijk opgevallen dat als je hier al veel langer lid bent dat de foto's eigenlijk altijd ow en ahh zijn terwijl er dan vaak soms toch echt foto's bij staan die dan flink wat scherpte op bepaalde plekken mist, maar wie ben ik dan om als beginner wat over te zeggen?
Toch zou ik het op prijs stellen dat je die opmerking maakt :wink:

Ik betrap mij er wel eens op dat ik een foto plaatst, die in mijn ogen in eerste instantie top is maar na gemaakte opmerkingen, ik ook zie dat de bewerking toch beter had gemoeten.
Of dat het inderdaad een matige foto is.
Dat schud mij ook weer wakker :lol:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Daar heb je gelijk in Casper

En net wat je zegt heb ik ook wel gehad je plaatst wat je bent er zelf vol van, en dan komen de commentaren en je kijkt zelf nog eens goed en je ziet dat er eigenlijk nog wel het een en ander beter kan maar dat is dan misschien teleurstellend want je had op allemaal veren in je ... gehoopt maar wel erg leerzaam :D




Gr Rob
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Gebruikers-avatar
moemoh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2010 17:31
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

@redone51: weet precies waar je het over hebt! De enige reden dat je dan niet aan jezelf gaat twijfelen is dat je weet dat je niks weet .....
" And remember: no matter where you go, there you are." (Confucius )
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

geert h schreefCOLON...Ik ga hier geen quotes van voorbeelden neerzetten, aangezien ik het niet op de man/vrouw wil spelen....
Als je een beetje moeite doet kun je toch voorbeelden geven zonder dat je op de man/vrouw speelt? Het zou deze discussie duidelijker, meer to-the-point en waardevoller maken.
Laat ik het anders formuleren: mocht ik in jouw lijstje met voorbeelden staan dan zou ik er geen enkele moeite mee hebben als je mij citeert. Want waarom zou je wel over iemands foto's mogen discussiëren en niet over iemands commentaar op andermans foto's?
Er is geen box.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

ravon schreefCOLONAls je een beetje moeite doet kun je toch voorbeelden geven zonder dat je op de man/vrouw speelt? Het zou deze discussie duidelijker, meer to-the-point en waardevoller maken.
Pieterr schreefCOLONIk vermoed dat je op topics als Birds of Prey doelt.
Lijkt me een duidelijk voorbeeld van Geert's betoog.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik lees wat anders in het eerste bericht van TS. Scherpte gebruikt hij naar mijn mening als voorbeeld. Ik lees een oproep om te trachten wat dieper te gaan in de commentaren en de opmerkingen bij foto's. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen ondanks dat ik zelf ook niet een goede bespreker van foto's ben. Ik moet ook zeggen dat de lust daar wel eens toe ontnomen is. Ik kreeg eens een hele lading negativisme over me heen omdat ik een foto van een vos niet mooi vond. Het was toch zo bijzonder om een vos op de foto te zetten, dat de foto technisch niet in orde was deed er niet toe. Op dit moment is het op dit forum naar mijn mening te snel aahh en oohhh. Op zich niet erg, want gezien het aantal gebruikers valt het wel in goede aarde.
Naar mijn mening zou er wel wat kritischer beoordeeld mogen worden, wel met respect uiteraard. Zelfs de 'rule of thirds' kom je nauwelijks meer tegen. Ik vind dat best wel jammer. Nou vind ik deze ontwikkeling niet iets wat je anderen kwalijk kunt nemen. Je moet het ook maar kunnen. Ook is het forum zo groot en wordt er zo veelvuldig geplaatst dat het bijna niet bij te houden is. Ik herinner mij uitstekende recensenten zoals Schoffie en Maced, waarvan menigeen veel geleerd heeft, maar ook zij zouden deze aantallen niet meer bij kunnen houden. Maar ik zou het ook graag anders zien, naar mijn mening heeft iedereen er op fotografisch gebied baat bij als er wat kritischer beoordeeld zou worden. Daarbij dient wel rekening gehouden te worden met de goede sfeer die kenmerkend is voor dit forum.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Pieterr schreefCOLONLijkt me een duidelijk voorbeeld van Geert's betoog.
Dat ene draadje kan de aanleiding zijn van dit draadje. Maar als Geert de moeite neemt om er in het algemeen een draadje over te starten is er meer aan de hand.
Ik kan ook voorbeelden geven van draadjes met kwalitatief goede of juist slechte beoordelingen van foto's of van draadjes waarin het gros van de reageerders laat blijken dat ze slechtziend zijn maar dat zou te makkelijk zijn. Laat Geert de voorbeelden zelf maar aandragen, dit is zijn draadje.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Capelle 1 schreefCOLONOok is het forum zo groot en wordt er zo veelvuldig geplaatst dat het bijna niet bij te houden is.
Ik herinner mij uitstekende recensenten zoals Schoffie en Maced, waarvan menigeen veel geleerd heeft, maar ook zij zouden deze aantallen niet meer bij kunnen houden.
Dit kan zeker een (mede) oorzaak zijn.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik ga mee met Capelle1's reactie. Ik ben zelf een beginner en wil eigenlijk alleen leren. Dus wil je kritiek. Toch valt mij ook op dat er erg snel geschreven wordt dat het moment zo mooi is terwijl er van de foto technisch weinig klopt. Het lijkt wel of er niet gedurfd wordt om kritiek te geven. Wellicht bang voor de tegen reacties? Zeg maar eens dat je een bepaalde lens niets vind :lol: Daarbij geef ik ook commentaar wat vaak afwijkt van de andere reageerders, maar dat lijkt me gezond en ook gewenst.
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Kan me ook heel goed vinden in de verwoording van Capelle1 :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar