Hoe Leeft strobist-fotografie onder jullie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Als ik zo die af en toe die prachtige (home ) studio resultaten langs zie komen, twijfel ik steeds weer over de aanschaf van een flitsset, maar ik heb me nog steeds in kunnen houden en ga toch ivm de fexabiliteit meer en meer voor de Strobist-fotografie. Zijn er meer onder jullie die daar mee bezig zijn? en kan ik jullie met dit verhaaltje - www.strobist.fotoatwork.nl - enthousiast maken?
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Ik lees met volle interesse mee. Ook ik twijfel tussen een studioset van ongeveer 500w (elinchrom/ Bowens) of een aantal losse flitsers. Lijkt me super om hier mee te experimenteren.
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik lees ook even mee.
Dit omdat ik hier net mee begin, 2 losse speedlights,2 statieven en een cactus v4 setje zijn ondertussen mijn eigendom :).
- Canon spul -
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Hoe ervaar je de cactusset ? Ongeveer 8 x zo goedkoop als pocketwizards.......
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik ben zeer tevreden met de set. Ik heb hem nog niet heel vaak gebruikt maar de keren dat ik hem gebruikt heb heb ik geen misfire gehad. Dat schijnt bij v2 nog wel eens een probleem te zijn.
- Canon spul -
Anton-FTP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2006 23:28
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland

Ik lees ook even mee.
Zat er zelf ook wel aan te denken. weet alleen nog niet wat ik allemaal nod nodig heb.
Een statief, plu en houder missen nog. maar de vraag is welk statief en hoegroot moet de plu zijn. Ik zet ik nog met de vraag is 1 wel genoeg.
Een losse flitser (Canon 430EX) en het cactus v4 set heb ik al :lol:
Canon 5D markII, Canon 70-200[color=#FF0000]L[/color] 2.8IS, Canon 50/f1.8 II, Canon 28-135 IS
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

kan strobist eigenlijk alleen maar aanraden.
je leert er heel veel over lichtopstelling van.

ik volg 's avonds een studie fotografie en wij doen op school ontzettend veel in strobist.
het is ook redelijk betaalbaar, lampstatieven, paraplu's , een aantal nikon flitsertjes ( 2e hands )en een cactus-setje en je kunt volop aan de gang.

naast dat je erg mobiel bent met zo'n set kun je ook allerlei leuke dingen gaan uitproberen.
waterdruppels, rookfoto's enz. enz.

ik heb zelf een cactus v2s set maar heb nu een RF602 set besteld.
(dat door chinees nieuwjaar even op zich laat wachten )
minder misfires en geen risico op "banding" die de V4 soms veroorzaken op foto's

http://www.flickr.com/groups/strobist/d ... 634656829/ ervaringen met de RF602's die op een andere frequentie werken.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Anton-FTP schreefCOLONIk lees ook even mee.
Zat er zelf ook wel aan te denken. weet alleen nog niet wat ik allemaal nod nodig heb.
Een statief, plu en houder missen nog. maar de vraag is welk statief en hoegroot moet de plu zijn. Ik zet ik nog met de vraag is 1 wel genoeg.
Een losse flitser (Canon 430EX) en het cactus v4 set heb ik al :lol:
804 van falcon-eyes of alternatieven van konig (duurder of groter hoeft niet )
De plu werkt als een softbox dus de kleinste is eigenlijk vaak al groot genoeg, houder voor paraplu en flitser
ik werk nu met 3 flitsers; een metz 54 mz-3 ( standaard adapter erop anders werkt cactus niet ! ), een nikon sb26 en een sb28
Canon flitsers zijn eigenlijk niet zo geschikt voor strobist ( 580 uitgezonderd ) omdat deze minder manuele afstelmogelijkheden hebben.

Cactus heeft tegenwoordig zelf strobistflitsers ( worden in Vivitarfabriek in china gemaakt )
Ze voldoen maar wel chinese kwaliteit
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Zelf gebruik ik alles van Canon, de transmitter ST-E2, de flitsers 430 en 580. Daarnaast gebruik ik nog een electronen flitser van zo'n 30 jaar oud.
Al deze flitsers zijn manueel instelbaar en prima bruikbaar. Als ik bij aankoop had geweten, dat ik eigelijk voor het ETTL systeem veel extra geld voor de flitsers heb betaald, dan zou ik met de wijsheid van nu inderdaad de veel simpelere manueel instelbare flitsers hebben gekocht en een radiografisch triggersetje. Want als je gaat voor strobist-fotografie en eigenlijk altijd alles op de M-stand doet, dan heb je die ETTL toch niet nodig.
Laatst gewijzigd door 1 op Van Driest, in totaal 20 keer gewijzigd.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
iZ
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2005 09:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Ik ben me ook steeds meer aan het verdiepen in Strobistfotografie.
Heb afgelopen vrijdag bij Cameratools in Apeldoorn een mini-workshop gevolgd. Deze werd verzorgd door Bram Jonkers en Erwon Stok. Was leerzaam en leuk om te volgen. Alleen heel kort (13.30-17.00)
Foto's van die dag heb ik op http://flickr.com/nunumete Ben nu op t werk dus kan ze hier nu niet posten.
Ik wil de "grote" workshop ook bij ze volgen. Hun site: http://www.strobistfotografie.nl/

Een hele bekende site is: http://strobist.com
Raphaël

flickr | facebook | twitter | 40D Grip | EF 17-40/4.0 | AF SP 28-75/2.8 | EF 50/1.4 | EF 85/1.8 | 550EX | Lowepro Fastpack 250 | Strobesh*t
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Mijn ervaringen/belevingen over strobist fotografie:

Ik vind het een fotografie, waar ik heel veel waarde aan hecht. Ik werk strobist, omdat het zo veelzijdig en je zoveel mogelijkheden hebt. En het is ook veel makkelijker meenemen naar locatie; althands dat vind ik. Ik gebruik het trouwens alleen maar op locatie.

Aangezien ik veel portretten voor kranten/internetmedia en bedrijfsfotografie maak, wil ik alles makkelijk mee kunnen nemen naar de locatie. Daarbij komt ook nog, dat je je belichting helemaal naar wens kunt afstellen, wat bij een éénzijdige belichting veel minder het geval is. Daarbij fotografeer ik mensen wel in hun natuurlijk omgeving, en niet met achtergronden en toestanden.

Wat gebruik ik: Een 580EX II als hoofdflits, en twee slave 430EX flitsers als invulflits. 3 witte difuusparaplus van 1 meter doorsnede en 3 statieven. Daarbij gebruikte ik voorheen de Cactus v2 als trigger, maar was daar niet tevreden over. Nu heb ik sinds kort de Cactus v4 versie. Ik heb hier enkel nog "droog" mee geexperimenteerd, maar geen enkele mis fire meer gehad.

Ik vind strobist dus veel gemakkelijker meenemen naar locatie, dan een echte studioset. Echter is het wel zo, dat wanneer ik een studio werkte dat ik daar dan wel een echte studioset voor aan zou schaffen. Maar aangezien ik altijd op locatie werk, vind ik strobist makkelijker.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Ja, ja, bij Bram en Erwin ben ik ook geweest. Dat is een leuk stel bij elkaar. In die workshop kwamen wel veel dingen aanbod die ik eigelijk al wist, maar niet te min een leuke opfrisser. Het is heel herkenbaar om jullie ervaringen te lezen, maar ik merk toch wel dat het strobistme nog niet echt leeft onder de EOS-gebruikers.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Sickboy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 20:16
WoonplaatsCOLON Volkel
CONTACTCOLON

Ik heb ook interesse in het strobist-gebeuren dus ik lees ook mee.
- Unpredictable But Always Rockable! -
http://www.harmlourenssen.nl
http://www.rockportaal.nl
Gebruikers-avatar
slayne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 301
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 17:59
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik lees ook mee. Ben hier net een beetje mee aan het experimenteren.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik durf het nog geen strobist te noemen, maar ik speel weleens met flitsers... Ik gebruik een 580II en een 430, in combinatie met statieven, plu's, filters en een ST-e2. Moet nog een hoop leren, want juist het makkelijke ettl werkt niet altijd mee.. Soms is Manual makkelijker.

Ik denk dat je met flitsers veel kunt, maar je moet wel goed de beperkingen kennen. Het is nou eenmaal niet hetzelfde als grote(re) flitskoppen. Het leert me wel om goed na te denken over de manipulatie van licht en donker.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Lees ook mee en zo te zien zijn er veel :)

Wat zijn jullie ervaringen met de goedkopere Strobist flitsers van € 100 of minder? Zijn deze krachtig genoeg? En hoe zit het precies met de richtgetallen?
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Gumpje schreefCOLON Het is nou eenmaal niet hetzelfde als grote(re) flitskoppen. Het leert me wel om goed na te denken over de manipulatie van licht en donker.
Leuk dat er al heel wat reakties loskomen. Hoeveel meer vermogen heeft een 400 tot 500 W set tov van bv de 580 en 430 van Canon? Ik snap dat losse flitsers makkelijker mee te nemen zijn naar locatie. Maar een Bowens 400 of 500 met accupack is ook wel te doen voor mij.

Kortom wat is nu eigenlijk het verschil in mogelijkheden tussen de losse flitsers en de studiosets met accupack op 400 tot 500 W?
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

@gumpie : Bij strobist-fototgrafie moet je echt die flitsers niet zelf laten denken, dus geen ETTL gebruiken, alles in de M mode. Jij bepaald hoeveel bijvoorbeeld een achtergrond belicht moet worden en ook jij bepaald hoeveel invullicht je bijvoorbeeld op het model wilt hebben. Je moet de flitsintensiteit zelf instellen en rekening houden met de afstand tot het onderwerp. Kortom, in het begin zeker veel uitproberen.
@ shortie : Een 400 a'500w flitsset geeft veel meer flitslicht dan de 580 op vol vermogen kan leveren. Het fijne kan ik je er niet over vertellen, want ook ik heb daar nog nooit een vergelijkings tabel over kunnen vinden.
Wel is het zo dat de 580 van Canon doet vermoeden dat je te maken hebt met een richtgetal van 58, maar daar klopt helaas niet zo veel van.
Het blijkt in de praktijk wanneer er bij 35 mm, een diafragma van 1.0 en een iso waarde van 100 gemeten wordt, dat die 58 van Canon slechts 36 blijkt te zijn.
Ook bij Nikon flitsers blijkt dat je met bovenstaande instellingen niet aan het richtgetal komt wat je zou vermoeden. De formule is Richtgetal= afstand x diafragma. Alle leveranciers berekenen het richtgetal met andere (lees verschillende ) uitgangspunten, dus je kunt het slecht vergelijken.
Bij flitssets wordt wordt alleen gesproken over vermogen en dus wat en hoe moet je dat vergelijken. Wie het weet mag het zeggen.
@ Lygun : Die strobist flitsers zijn prima en zijn gemaakt voor wat ze moeten doen. Dus je betaald bij die dingen niet voor allerlei snufjes die je niet nodig hebt. Je moet er alleen op letten dat je bij die flitsers op zijn minst het vermogen in stapjes kunt instellen.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Van Driest schreefCOLONHet blijkt in de praktijk wanneer er bij 35 mm, een diafragma van 1.0 en een iso waarde van 100 gemeten wordt, dat die 58 van Canon slechts 36 blijkt te zijn.
Dat staat ook gewoon gespecificeerd in de handleiding, niets nieuws onder de zon. Maar... strobist werkt met flitsers los van de camera en dan stelt de flitser zich in alsof er een 50mm objectief op full-frame wordt gebruikt (tenzij je dat handmatig anders in stelt). De 580EX heeft dan een richtgetal van 42. De vraag is natuurlijk of je met die 50mm instelling een openingshoek krijgt die groot genoeg is om een beetje leuke softbox te vullen met licht.

In de specificatie van het gemiddelde monoblock wordt tegenwoordig vaak ook een richtgetal genoemd. Het is volslagen ondoorzichtig hoe dat richtgetal wordt gemeten, maar het ligt voor de hand dat dat met de standaard reflector gemeten wordt. Daarbij wordt een 400 Ws flitser van een gemiddelde fabrikant bijvoorbeeld gespecificeerd met een richtgetal van rond de 60. Je mag er van uit gaan dat je dat richtgetal bij lange na niet haalt als je er een softbox of een paraplu op zet (maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet... hoe ver van je model wil je dat ding zetten?).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

@ Jeveos : bedankt voor je bijdrage, daar worden we wijzer van!
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar