Nieuwe pc aanschaffen, of toch mac?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Closeshooter schreefCOLONdoor het geniale bootcamp erg simpel ook Windhoos erop te instaleren.
En dat kan andersom gelukkig ook ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mac is mooi, duur en exclusief :wink:

Voor fotobewerking is het beeldscherm het belangrijkste.
Niet alle iMacs zijn makkelijk te kalibreren, dat hangt van het gebruikte panel af.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

MaestroNL schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONdoor het geniale bootcamp erg simpel ook Windhoos erop te instaleren.
En dat kan andersom gelukkig ook ;)
En waarom koop je een Mac? En wat kraken den Mac-users altijd af? Waarom willen ze dan in godsnaam Windows draaien?
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Lygun schreefCOLON En waarom koop je een Mac? En wat kraken den Mac-users altijd af? Waarom willen ze dan in godsnaam Windows draaien?
Soms heb je programma's waar je aan gehecht bent die alleen op windows draaien. Maar eigenlijk begrijp ik het ook niet.
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Dit kan weer een eindeloze MAC vs PC geklets. Maar ik houd het kort. Ik werk 20 jaar op MAC en thuis al 20 op een PC. Ik vind het altijd raar als mensen maar van 1 kant iets bekijken. Een MAC gebruiker is vaak pro MAC en anti PC en visa versa...

Hardware Beide platformen lopen vast of zijn zeer stabiel, werken vlekkeloos met video- en beeldbewerking mits je de juiste componenten hebt. Dus genoeg intern geheugen (RAM), snelle processor, een snelle harde schijf en een lekkere grafische kaart.

Software is overal te krijgen en wat standaard pakketjes zijn bij een Mac inderdaad bijgeleverd. Maar als je wat meer wil bereiken zal je toch andere software moeten bemachtigen zowel voor PC of Mac.

Uitwisselbaarheid tussen beide platformen is enorm verbeterd. Bestanden die met pakketten zoals Adobe Creative Suite zijn gemaakt kun je prima openen op beide platformen.

Behuizing kan je voor een PC net zo exclusief maken als je zelf wilt. Neonverlichting of juist hele strakke kast. Wat ook wel grappig is een vinyl sticker waarmee je je kast of laptop omtovert tot een stukje design naar keuze.

Prive zou ik daarom absoluut pertinent nooit voor een MAC kiezen. Waarom? Omdat het prijskaartje veel te hoog is. Ik stel liever zelf een PC samen voor zeg 900,- euro ipv een leuke MAC voor 1500,-. Die overgebleven 600 euro geef ik dan liever uit aan een lens voor mijn camera...
canon 400D | EFS 18-55mm | EFS 55-250mm 1:4-5.6 | 430 EX II
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Mac een mooi design? Een iMAC, ja die heeft een fraai design. Maar een MAC Pro bijvoorbeeld is gewoon net zo'n lelijke kast als de doorsnee Windows PC. Dat ding is overigens net zo makkelijk te upgraden en aan te passen ook.

Een iMAC is een kant-en-klaar ding. Je koopt hem, zet 'm aan en na 10 minuten gebruik je hem. Stabieler dan Windows zegt men (maar ik heb op mijn iMAC ook wel eens wat vastlopers gehad hoor, daar hoef je het niet voor te doen!). Later upgraden van een iMAC is in theorie mogelijk, maar in de praktijk niet aan te bevelen - het ding moet echt flink uit elkaar als je er bijv. een grotere harde schijf in wil hangen.

Mijn idee: voor de hardware hoef je het niet te doen en de meeste applicaties werken vergelijkbaar met Windows. Maar het totaal-pakket werkt wel erg fijn! Een directory met 1000 thumbnails klik je open en dan kan je er direct doorheen browsen, op mijn Windows machines is dat wel anders. Mijn Windows machines brullen regelmatig dat er snellere verbindingen mogelijk zijn als ik een USB apparaat aankoppel - die vallen regelmatig terug naar USB1.1 snelheden. Andere USB poort helpt soms wel, soms niet. WiFi valt wel eens om onverklaarbare reden weg op de Windows machines. Radio down en weer up en het signaal is weer in orde. Maar zelf opnieuw proberen, dat leidt altijd tot problemen.

Dat soort instabiliteit heb ik nooit op de MAC. Ja, het ding loopt ook wel eens vast (Scribus is een ramp, Aperture doet ook wel eens iets fout). Ja, niet alles loopt vanzelf vloeiend (probeer maar eens een Canon 9500II printer zonder kleurprofiel aan de gang te krijgen om je calibratie te kunnen doen - daarvoor moet toch echt de trukendoos open). Maar overall kies ik voor de meeste beeld-gerelateerde toepassingen toch voor de MAC (en voor andere toepassingen vaak toch voor Windows of Linux).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik vind dat hier goed wordt omgegaan met het Apple-PC debat - mijn complimenten, meeestal ontspoort dat. Beide systemen hebben zo hun voor en nadelen. Bij Apple betaal je iets meer, maar daar krijg je een beter design (inderdaad, een kwestie van smaak, maar ik vind de Mac Pro wel mooi) en een afgestemd systeem. In de PC wereld zou je een Mac moeten vergelijken met iets als een Sony Vaio PC. Ik vind het alleen jammer dat Apple niets tussen de iMac en de Pro heeft.

Met beide kun je gelukkig worden. Apple heeft één voordeel, dat is Aperture - velen vinden dat beter dan Lightroom. Aan de andere kant kun je voor €1500,- gigantisch goed PC-systeem kopen zonder scherm - als je al een goed scherm hebt...
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

addy101 schreefCOLONApple heeft één voordeel, dat is Aperture - velen vinden dat beter dan Lightroom.
Alleen voor aperture 3 gaat dat voorlopig nog niet helemaal op kan ik uit eigen ervaring zeggen. Random crashes en af en toe heel traag met een fotobibliotheek va 10 foto's. Daar zou ik mijn archief daar niet aan willen wagen. Daar zijn nog wel wat foutjes weg te werken.
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
bakaloko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Ik ga even lekker tegen de keer in. 8)

Zelf heb ik ook dit probleem gehad en ik heb toen voor een Windows PC gekozen ? Waarom ? Omdat ik geen zin had om voor dezelfde spec's 2x zoveel geld neer te leggen.
Kwa design en vormgeving is een Mac idd superior tegenover een PC, daar kan ik niet omheen. Maar als je je PC een beetje goed utizoekt... dan doet deze niks onder voor een Mac.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 64bit systeem met 8gb aan geheugen.
Als je een beetje creatief zoekt kom je uit bij Photoshop CS4 en een Lightroom versie die beide ook 64bit zijn.
En ik spreek uit ervaring: dat draait als een raket en vastlopers heb ik hier nog niet gehad.

Dus mijn advies, spaar je de helft van het geld en koop een fraaie Windows PC. :D (sorry Mac users)
[size=75]2 Dikke camera's met 3 vette lenzen, een vatsige flitser, een kick @ss statief en een extreem cool rugzakje. WOEI !!!
[url=http://www.focasa.nl][color=red][b]klikkerdeklik[/url][/color][/b]
[/size]
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Red_Spike schreefCOLONMijn pc doet al een tijdje moeilijk als ik lightroom open, laten we het nog maar niet hebben over een foto bewerken in Photoshop.
Mijn pc is dus duidelijk aan vervanging toe.
Dat is ook wel heel simpel conclusies trekken, wat heb je nodig en waarom zou ik mezelf ook serieus afvragen?
Als je je huidige configuratie al lang hebt draaien, en dus goed dichtgeslipt is kan windows herinstalleren al een boel helpen, dan kan je bijv. eens flink investeren in een dikke monitor.
Heb weet ik hoelang CS2 op een simpele Celeron gedraaid en nu CS3 op een simpele pentium 4 die me welgeteld 75 euries gekost heb...
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONBij een fatsoenlijke mac moet je ook al een fatsoenlijk budget hebben. Fatsoenlijk genoeg om ook je software om te zetten, want PC software draait niet op een Mac, ja in een shell, maar da's dweilen met de kraan open natuurlijk.
En je huidige software kun je waarschijnlijk wel op je nieuwe PC gebruiken.

Met 1000 euro ga je in de mac-hoek niet slagen als je alles (inclusief je software dus moet vervangen). Met 1000 euro kun je in PC-land heel leuk shoppen
Bedenk wel dat een Mac over het algemeen veel langer meegaat, Ik werk thuis met een G4 die al wel een paar jaar oud is, maar die 't nog steeds zonder problemen doet. Ik ken meerdere PC-gebruikers die daar jaloers op zijn.
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

En dan misschien een hele domme opmerking van mijn kant, maar is het niet mogelijk om gewoon een pc te bouwen, voor €1000,- en dan de mac software erop zetten?
Lijkt me dat de onderdelen niet heel anders werken en anders zijn, oke je hebt dan niet het mooie scherm, maar voor €500,- kan je een mooi scherm kopen en heb je meer prestaties dan bij een standaard mac voor €1500,-

Breek me aub niet af hoor voor deze opmerking. :oops:
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Kan wel, Google op hackintosh.
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik ben groot voorstander van PC, waarom...Ik heb net een systeem gebouwd vergelijkbaar met een mac Pro, voor de prijs van 800 euro.....

Maar ergens zag ik iemand die zei dat je voor een PC moest kiezen want die koop je voor 900 euro terwijl een vergelijkbare 27" iMac 1500 kost....heb je enig idee wat een goed 27" pva scherm kost?

Mijn mening: PC en mac zijn behoorlijk vergelijkbaar in kwaliteit en specs, een mac crashed net zo veel als een gezonde Windows 7. Als je al je software hebt liggen voor een PC en je hoeft niets meer te kopen omdat je een goed scherm hebt kies dan voor een PC, dan bespaar je belachelijk veel geld.

Moet je helemaal opnieuw beginnen omdat je ook een nieuw scherm nodig hebt en je hebt al je software illegaal en wil toch nieuwe kopen, dan maakt het niet uit welke je koopt en dan kun je makkelijker voor mac kiezen, die zien er wel erg geil uit namelijk.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

hannovandijk schreefCOLON Bedenk wel dat een Mac over het algemeen veel langer meegaat, Ik werk thuis met een G4 die al wel een paar jaar oud is, maar die 't nog steeds zonder problemen doet. Ik ken meerdere PC-gebruikers die daar jaloers op zijn.
Zoals ik al eerder zei:
dejong1racing schreefCOLON
Mijn computer waar ik mijn foto's op bewerkt is een PC die inmiddels alweer een jaartje of 6 oud is. En hij draait nog steeds net zo vlot als toen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
andrevdvries
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 09:11
WoonplaatsCOLON Bedum (gr.)

Lygun schreefCOLONWaar Mac in uitblinkt?
Mac blinkt nergens in uit.. Apple bedoel je denk ik..

Zelf wel eens een poos op een mac gewerkt? Dan pas kan je iets zeggen over het feit dat een mac net zo all-round is als een pc. Als je nl. een brige bibliotheek gaat openen in een OS X omgeving op een systeem met dezelfde specificaties als op een systeem met een windows omgeving zul je zien dat het laden van afbeeldingen, het vergroot weergeven enz. veel sneller gaat. Dit is misschien niet erg belangrijk maar zo zijn er wel meer verschillen die toch erg makkelijk zijn voor fotografen.
[size=75]450D BG-E5 18-55mm IS 55-250mm IS 430EX ll[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar