Zomaar foto's van iedereen nemen?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
AR2004
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2005 22:22

Hallo,

In dit forum zie ik ontzettend veel foto's met mensen erop die volgens mij totaal niet weten dat ze op de foto zijn genomen. Alleen heb ik zo mijn twijfels over het ongevraagd fotograferen van mensen.

Vind je ook niet dat je zomaar foto's mag nemen zonder toestemming van mensen?

Leuk als julllie hierop zouden willen reageren.
- Groeten van AR2004 -
|Canon EOS 300D | Kitlens EFS 18-55|
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ongevraagd foto's nemen kan op zich wel. Vragen is natuurlijk wel netter, maar het gaat ook om de situatie. Op een markt eerst elke bezoeker vragen of je die persoon mag fotograferen gaat wat ver... maar aan de andere kant is dat waarschijnlijk niet wat je precies bedoelt.

Het plaatsen is weer een ander verhaal. Als iemand niet wil dat z'n foto gepubliceerd wordt, dan heeft de fotograaf zich daar aan te houden. De gefotografeerde heeft namelijk, zeker al 'ie duidelijk op de foto staat, portretrecht. Wil je de foto met portret toch publiceren op welke wijze dan ook, dan is het handig om (schriftelijke) afspraken hierover te maken met de gefotografeerde persoon.

Dat kunnen ook afspraken zijn in de trant van "wel publiceren, maar niet verkopen". Zoiets kun je je voorstellen bij bekendere mensen.
AR2004
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2005 22:22

Aha, portretrecht. Ik wist niet dat het deze term bestond. Goed, het is dus wel netjes om toestemming te vragen aan de gefotografeerde wanneer men de commerciële kant op wilt gaan met de foto's.

Dat wilde ik inderdaad even weten. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met het fotograferen van woningen en andere gebouwen? Mag je deze foto's wel verkopen zonder toestemming? Of moet je eerst even aanbellen bij de bewoners? ;).
- Groeten van AR2004 -
|Canon EOS 300D | Kitlens EFS 18-55|
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

de meeste gebouwen mag wel, maar er zijn genoeg uitzonderingen, wat dacht je bv van de Eifltoren of het Atonium en zo zijn er nog wel een paar, er zijn al boetes uitgedeeld toen ze op een fotosite verschenen.
grt,bouk.
Early
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 966
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 08:14
WoonplaatsCOLON Deventer

bouk schreefCOLONde meeste gebouwen mag wel, maar er zijn genoeg uitzonderingen, wat dacht je bv van de Eifltoren of het Atonium en zo zijn er nog wel een paar, er zijn al boetes uitgedeeld toen ze op een fotosite verschenen.
grt,bouk.
Je wil hiermee toch niet zeggen dat als ik een foto maak en op mijn site zet zomaar een boete riskeer? Als het een overzichtsfoto van Parijs betreft dan staat een van de twee er bijna altijd op. Hoe kan ik te weten komen of iets of iemand op mijn site geplaatst mag worden of niet? Ik begrijp dat zo'n vaart niet zal lopen en dat er alleen bij reclame objecten waarschijnlijk zal worden ingegrepen, maar toch.
Canon Powershot G1 X Mark II:: viewfinder EVF-DC1 :: Manfrotto 50DB+141RC, Monop+325[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

In zulk soort gevallen gaat het er dacht ik om dat de architect de rechten heeft vastgelegd en dat iemand anders er dus niet ongevraagd aan mag verdienen. Ik denk dus dat het alleen een probleem is als je foto's te koop aanbiedt.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit voor de Erasmusbrug in Rotterdam ook geldt.
Michael2005
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2005 23:01
WoonplaatsCOLON Scheveningen
CONTACTCOLON

Ik weet van die zaak van de Eifeltoren dat de fotograaf ´gewonnen´ heeft. De nabestaande van de architect claimde namelijk het om een kunstwerk ging dat niet gekopieerd mag worden. De fotograaf heeft met het nemen van de foto een nieuw kunstwerg gecreeerd.

Wat mensen betreft, de rechten, dat blijft lastig maar heb wel een tip voor je. Neem eerst je foto en vraag direct daarna of je een foto mag nemen. Vervolgens neem je nog een foto maar dit is maar voor de vorm. In de eerste foto heb je het moment namelijk al gevangen. Als je mensen eerst vraagt gaan ze poseren en dat is het laatste wat je bij spontane foto´s wilt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar