photoshop CS4 (zwart/wit naar kleur)

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Eurofighter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2010 13:40
WoonplaatsCOLON Delfzijl

Ondertussen ben ik geinteresseerd in het maken van HDR foto’s, zodoende ben ik de volgende link tegengekomen.

Het is een duidelijke tutorial, echter ik begrijp de laatste stap niet? In de bovengenoemde link, bij stap 11 wordt er gesproken over zwart/wit laag dat aangemaakt moet worden in CS4. Als eindresultaat wordt er een prachtige resultaat weergegeven.

Nu kom ik even niet uit in CS4: Hoe kun je in CS4 zwart/wit foto weer in kleur veranderen met behoud van zwart/wit laag zoals in het bovengenoemde link dat laat zien?

Bert
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het staat er wl erg beknopt inderdaad.

Ze maken een nieuwe aanpassingslaag aan, klik hiervoor rechtsonder bij de layers op het vierkantje met het bolletje en kies zwart/wit of black/white.

Deze nieuwe aanpassingslaag schakel je uit door het masker zwart te kleuren. De gedeeltes die nu te verzadigd zijn qua kleuren ga je zwart/wit maken door op die delen het masker wit te kleuren.
Vervolgens kun je de aanpassingslaag minder dekkend maken om op die manier toch nog wat kleur terug te halen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Eurofighter schreefCOLONOndertussen ben ik geinteresseerd in het maken van HDR foto’s, zodoende ben ik de volgende link tegengekomen.
ik zou '<a href="http://downloaden.superfiles.com/nl/cla ... photomatix pro</a>' eens bekijken, is handig programma voor hdr!
Laatst gewijzigd door 1 op MarieCanon, in totaal 4 keer gewijzigd.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De aanpassingslaag vind je in CS4 OF op het panel Adjustments OF onderaan in het palletlagen onder dat half zwart/witte bolletje.

(Of via het menu lagen/nieuwe aanpassingslaag)
Eurofighter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2010 13:40
WoonplaatsCOLON Delfzijl

MarieCanon schreefCOLON
Eurofighter schreefCOLONOndertussen ben ik geinteresseerd in het maken van HDR foto’s, zodoende ben ik de volgende link tegengekomen.
ik zou '<a href="http://downloaden.superfiles.com/nl/cla ... photomatix pro</a>' eens bekijken, is handig programma voor hdr!
Dit is precies wat ik aan doen ben, eerst photomatix pro gebruiken alvorens CS4 mee te werken.
Eurofighter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2010 13:40
WoonplaatsCOLON Delfzijl

dejong1racing schreefCOLONHet staat er wl erg beknopt inderdaad.

Ze maken een nieuwe aanpassingslaag aan, klik hiervoor rechtsonder bij de layers op het vierkantje met het bolletje en kies zwart/wit of black/white.

Deze nieuwe aanpassingslaag schakel je uit door het masker zwart te kleuren. De gedeeltes die nu te verzadigd zijn qua kleuren ga je zwart/wit maken door op die delen het masker wit te kleuren.
Vervolgens kun je de aanpassingslaag minder dekkend maken om op die manier toch nog wat kleur terug te halen
Misschien dat ik niet helemaal begrijp, ik ben namelijk nieuwsgierig hoe je complete zwart/wit weer in kleur krijg met behoud van zwart/wit laag (ook na aanpassing) zoals in het tutorial wordt beschreven.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer men een aanpassingslaag maakt (en dus zwart/wit) en dat voorziet van een zwart masker (alles in de aanpassingslaag dus uit) dan zie je alles weer in kleur.

Om een echt zwart/wit foto naar kleur om te zetten moet je handmatig gaan schilderen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik snap die hele laatste stap uit die hele tutorial niet.
(wel hoe het moet, maar het wáárom?)
Waarom willen ze dit aan de hand van een aanpassings b&w laag doen?
Er zijn gemakkelijkere manieren in PS toch?
Laatst gewijzigd door 1 op MarieCanon, in totaal 4 keer gewijzigd.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Een masker bepaald welk gedeelte je van die laag wel gaat zien en welk gedeelte niet. Of in het geval van een aanpassingslaag, op welke gedeelte de berekening wel wordt uitgevoerd en op welk gedeelte niet.

Alles wat wit is in het masker, laat je die laag wel zien. Alles wat zwart is in het masker, laat je die laag niet zien.

Dus de foto is eerst dmv een aanpassingslaag naar zwart wit omgezet, en dan mbv een masker en de doorzichtigheid gedeeltelijk terug in kleur gezet.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

@MarieCanon,

Natuurlijk zijn er, zoals altijd, verschillende manieren om zoiets te doen. Een groot voordeel van een aanpassingslaag is, is dat je later terug kan om het effect te veranderen, EN dat je met een masker kan bepalen welk gedeelte je wilt gebruiken.

Een gereedschap zoals de spons, veranderd de pixels, terwijl dit alleen een aanpassing als berekening op de orginele pixels.
Eurofighter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2010 13:40
WoonplaatsCOLON Delfzijl

Peije schreefCOLONEen masker bepaald welk gedeelte je van die laag wel gaat zien en welk gedeelte niet. Of in het geval van een aanpassingslaag, op welke gedeelte de berekening wel wordt uitgevoerd en op welk gedeelte niet.

Alles wat wit is in het masker, laat je die laag wel zien. Alles wat zwart is in het masker, laat je die laag niet zien.

Dus de foto is eerst dmv een aanpassingslaag naar zwart wit omgezet, en dan mbv een masker en de doorzichtigheid gedeeltelijk terug in kleur gezet.
Nog een late reactie van mijn kant door mijn tijdsgebrek.
Mag ik zo opvatten dat je alles moet uitgummen tot het gewenste resultaat?!
Of kan/moet het op andere manier?
Eurofighter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2010 13:40
WoonplaatsCOLON Delfzijl

Peije schreefCOLONEen masker bepaald welk gedeelte je van die laag wel gaat zien en welk gedeelte niet. Of in het geval van een aanpassingslaag, op welke gedeelte de berekening wel wordt uitgevoerd en op welk gedeelte niet.

Alles wat wit is in het masker, laat je die laag wel zien. Alles wat zwart is in het masker, laat je die laag niet zien.

Dus de foto is eerst dmv een aanpassingslaag naar zwart wit omgezet, en dan mbv een masker en de doorzichtigheid gedeeltelijk terug in kleur gezet.
Nog een late reactie van mijn kant door tijdsgebrek.
Mag ik zo opvatten dat je alles moet uitgummen tot het gewenste resultaat?!
Of kan/moet het op andere manier?
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Dat klopt. dat mag je zo opvatten :-) Met de zwarte kwast maak je dus alles zwart in het masker waar je de berekening(omzetting zwart/wit) niet wilt.
Eurofighter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2010 13:40
WoonplaatsCOLON Delfzijl

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar