Flitsset opnamen, nog niet tevreden over belichting (UPDATE)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Michaeldw

Hallo,

Pas geleden heb ik een flitsset aangeschaft, bestaande uit twee flitsers met daarbij twee paraplu's. Daarnaast heb ik er een achtergrond support met een wit doek erbij aangeschaft.

Gisteren en vandaag heb ik mijn eerste dingetjes geprobeerd.

Ik ben nog niet echt helemaal te bespreken over de manier van belichten welke ik toepas. De resultaten lijken misschien wat nep en de belichting vind ik niet diffuus genoeg. Graag ontvang ik daarover jullie tips, opmerkingen en aanmerkingen. Moet ik de paraplu's verder weg zetten, dichterbij? Of kun je alleen met een softbox mooi diffuus licht krijgen. Het lijkt me in ieder geval dat er wat meer uit te halen valt.

Mijn opstelling tot nu toe:
2 flitsers, 1 links naast me, 1 rechts naast me (beide zo'n 45 graden ten opzichte van het model/modellen). De linker gebruik ik als hoofdlicht, de rechter als invulflits, maar ik denk dat ik de rechter wat minder hard moet zetten.

Eigenlijk zit ik nog vol met vragen.
Maar daarom hier twee foto's zodat jullie deze kunnen beoordelen.

Graag jullie reacties!
Alvast hartelijk dank!

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154371[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154372[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Michaeldw, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
wilco7555
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2008 14:09
WoonplaatsCOLON hengelo ov

Het een en andere heeft te maken met de afstand van de flitsers, de reflectoren die gebruikt zijn, welke flitsers je hebt en hoe je instellingen zijn, is niet zo heel makkelijk te beantwoorden. Hoe meet je de diafragma instelling van de flitsers, puur door te schieten en dan instellen of door een meter?
Er zijn op youtube veel filmpjes die je kunnen helpen met hoe je het kunt instellen en hoe je setups kunt aanpassen. zoals deze http://www.youtube.com/watch?v=LS6HnvMd ... re=related

En om te oefenen kun je gebruik maken van de hier wel vaker genoemde teddyberen al gebruik ik voor nieuwe setups een etalage pop, die heeft alle tijd en kun je mooi de details oefenen, zodat je beter beslagen ten ijs komt voor een shoot, zo heb ik het geleerd althans.
Mocht je een keer mijn etalage pop willen lenen, hoor ik het wel, eibergen hengelo is niet zo ver weg...


groetjes wilco
Wie geen risico's neemt zal nooit uit zijn eigen schaduw komen.
Navigator

................of pak een keer een goede startersworkshop van 1 dag! In zo'n dag leer je meer dan een week stoeien en schuiven met je flitskoppen en statieven.

Succes, Peter
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

heyy Michael,

ik vind beide foto's zeker niet slecht hoor.
met paraplu heb ik enkel ervaring als strobist en dan is het wel zo dat hoe verder de paraplu staat van het model......hoe meer het model verlicht is. Hoe dichterbij........hoe zachter.
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Navigator schreefCOLON................of pak een keer een goede startersworkshop van 1 dag! In zo'n dag leer je meer dan een week stoeien en schuiven met je flitskoppen en statieven.

Succes, Peter
+1
Ik heb dat ook gedaan, was toen zelfs via dit forum georganiseerd. Je pikt in zo'n dag alle basisbeginselen op. Een goed uitganspunt om verder mee te gaan.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Michaeldw

Hallo!

Wilco, de diafragma instelling meet ik niet. Kijk een beetje naar het histogram en het resultaat. Heb (nog) geen lichtmeter.
Dank voor het filmpje, die ga ik vanavond eens rustig bekijken.

Ik ga eens verschillende setups proberen, een etalagepop is wel een idee. Eibergen Hengelo is niet ver inderdaad. Ga je aanbod onthouden, dank je!

Navigator, zo'n dag lijkt me interessant, echter ben ik nu op zoek naar wat meer info en tips zodat ik het een en ander thuis al kan toepassen.

PDH, dank voor je reactie. Met de afstand van de paraplu ten opzichte van het model heb ik al wat geprobeerd. Moet daar nog wat meer mee bezig.

Heeft iemand al wat opmerkingen/tips aan de hand van de getoonde foto's?
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Gebruik je doorschiet paraplu's of terugschiet paraplu's?
Voor een zachte schaduw moet je inderdaad proberen om de lichtbron zo groot mogelijk te maken tov je model.

Maar je maakt het jezelf nu extra moeilijk door direct met 2 lampen te werken, begin eens met een paraplu en kijk dan hoe de schaduw valt.

Gebruik je studio flitsers of reportage flitsers?
Bij de laatste is mijn advies om te beginnen met wat foto's te maken van je paraplu en te spelen met afstand paraplu/flitser en de zoom in je flitser.
Op deze manier kan je de optimale "vulling" van je paraplu krijgen.

Ik kan je de "one light portrait" dvd's van harte aanbevelen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Michaeldw

Hallo Wirewess,

Ik maak gebruik van terugschiet paraplu's. Heb twee studioflitsers.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dan zou er bij jou al een lampje moeten gaan branden :P
Terugschiet paraplu's met bijv. zilveren binnenkant zorgen voor een harder licht in vergelijking met doorschiet paraplu's.
En met een doorschiet paraplu kan je de paraplu dichter bij het model brengen.

Maar normaliter ga je eerst jezelf verdiepen in de materie en bedenken wat je wil bereiken om daarna over te gaan tot aanschaf van materiaal.
Ik krijg het idee dat je iets te enthousiast spullen hebt aangeschaft?

Als je namelijk studioflitsers gebruikt dan waren softboxen een betere oplossing geweest voor zachtere belichting.
Maar een softbox van fatsoenlijk formaat is aanzienlijk duurder dan een doorschiet paraplu.
Gelukkig is een doorschiet paraplu erg goedkoop dus die kan je altijd nog aanschaffen of even sparen voor fatsoenlijk formaat softbox die geschikt is voor jouw lamp.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Michaeldw

Ik hem me wat meer verdiept in de flitskoppen zelf, dan in de accessoires, maar heb me wel lange tijd ingelezen in de verschillende opties. De aanschaf van deze set is zeker weloverwogen! Leren die je toch pas wanneer je het daarwerkelijk in praktijk toepast.

Bij deze set zaten standaard terugschietparaplu's, bij een andere die ik overwoog zat 1 softbox. Ik wilde in eerste instantie een softbox, maar deze flitskoppen waren beter. Ik wilde het eerst proberen met deze paraplus en er het beste van maken. Hoewel de dus niet mijn eerste keuze waren, een softbox kopen kan later nog.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat je kunt doen is een doorschietparaplu kopen. Deze zal zachter reflecteren dan een zilveren terugschietparaplu en de kosten zijn ook nog niet eens zo gek duur.

Voor voorbeelden van verschillende lichtvormers wil ik je naar een topic verwijzen wat ik ooit eerder heb geschreven:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=64766

D'r zitten voorbeelden in van identieke opstellingen met softbox, terugschietparaplu's die wit en zilver zijn en een doorschietplu.
Alles met een enkele lichtbron, gewoon ter uitleg.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Michaeldw

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je tip!

Het topic had ik van tevoren (knipoog naar WireWess) al doorgenomen, maar ga het nogmaals doen. Lezen, lezen, lezen. :)
Michaeldw

Aan een foto van mijn allereerste poging heb ik nog wat meer aandacht aan besteed en kwam tot het volgende resultaat:

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=155412[/img]

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gebruikers-avatar
wilco7555
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2008 14:09
WoonplaatsCOLON hengelo ov

Michael je hebt pb :wink:
Wie geen risico's neemt zal nooit uit zijn eigen schaduw komen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar