Een nieuw objectief (50mm f/1.8 II)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Gisteren heb ik bij Camera.nl een nieuw objectief gekocht.
Nadat ik hier vele mooie foto's had gezien met dit objectief heb ik er zelf ook 1 aangeschaft en ben erg blij mee.

De eerste 2 foto's wilde ik hier even showen.

Ik zag dat de scherpte wel heel centraal lag en mijn vrouw zei dat ik volgende keer moet wachten tot ze klaar was met stoffen of het eerst zelf doen. :D

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154798[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154799[/img]
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Beste Jurgen,

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nergens echte scherpte zie! Ik zie dat je met een 350D fotografeert. Ik ben met deze camera begonnen en heb daarop ook dit objectief gehad. Uit ervaring weet ik dat het echt véél scherper moet kunnen hoor, ook op F1.8! Ik zie dat je een sluitertijd van 1/250 hebt gebruitk, dus daar kan het niet echt aan liggen. Ik zou eens goed kijken wat er mis is en anders eens terug gaan naar de winkel.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Ik denk dat het eerder aan mij ligt dan aan de spullen.
Gewoon blijven oefenen en dan moet het een keer goed komen, toch?
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

JeroneNL schreefCOLONIk zou eens goed kijken wat er mis is en anders eens terug gaan naar de winkel.
Het scherptedieptebereik is ongeveer 5 a 6 mm bij f/1.8 en een scherpstelafstand van ca 50 cm (dat laatste ingeschat). Dus logisch dat er niet veel scherp is. De scherpte van de delen die wel binnen de DOF liggen kunnen zo trouwens toch niet goed beoordeeld worden. Daarvoor moeten we 100% crops zien.
Kortom van de scherpte valt niet al te veel te zeggen op dit moment. Ik zou er eerst maar eens lekker wat mee gaan werken en niet gelijk terug naar de winkel.

Veel plezier met je nieuwe objectief.

Grt, Cees :wink:
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Dank je.
Ik blijf er inderdaad gewoon mee oefenen.
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

CeesD schreefCOLONKortom van de scherpte valt niet al te veel te zeggen op dit moment.
Tsja, het is niet mijn objectief... ik weet in ieder geval wel dat toen ik met dezelfde combi in verschillende programma's een foto verkleinde de scherpte toch aanzienlijk beter was dan hier. Als het de mijne was, zou ik hem maar eens op statief zetten en er nog eens goed naar kijken om uit te sluiten dat het aan het objectief ligt.
CeesD schreefCOLONIk zou er eerst maar eens lekker wat mee gaan werken en niet gelijk terug naar de winkel.
Als er nou toch wat aan de hand blijkt en je bent er eerst lekker een paar weken mee aan het spelen geweest, dan vraag ik me af of de desbetreffende winkel nog wel iets voor je wil doen, maar ja...

Het was maar tip en ik zou persoonlijk liever een keer te veel terug gaan dan met een objectief waar een fout in zit blijven zitten... :?

Groeten,
Jeroen
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Mijn ervaring met de 50mm 1.8 is dat hij op F1.8 niet bepaald scherp is. Je zou je diafragma moeten knijpen om meer scherpte te behalen.

groet,

Arjan.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
jan.veen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 11:50
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

arjan t schreefCOLONMijn ervaring met de 50mm 1.8 is dat hij op F1.8 niet bepaald scherp is. Je zou je diafragma moeten knijpen om meer scherpte te behalen.

groet,

Arjan.
hij is zeker wel scherp op 1.8 alleen bij zulke foto's maar een heel klein stukje.
maak maar eens een portret op 1.8 dan zal je zien dat hij zeker scherp is.
ik heb hem zelf ook het is gewoon een heel goed objectief
canon eos 400 D+grip|sigma 10-20 |sigma 17-70|tamron 70-300 telelens|sigma 105 mm macro|50 mm 1.8 II|en wat filters|speedlite 430 EX II

http://jan-veen.fotoport.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

@ Jan.

Sinds 2003 ben ik in het bezit van dit objectief en gebruikte hem toen nog in combinatie met een 300d. Mijn objectief is niet zo heel scherp op F1.8 oftewel "niet bepaald scherp".
Een kennis van mij heeft hetzelfde objectief gekocht in 2008 en heb er dezelfde test mee uitgevoerd en deze is ook minder scherp op F1.8.
Als ik het diafragma knijp en ik ga na F2.8 en hoger dan zijn mijn foto's vele malen scherper.

Ik kan 2 maandagmorgen objectieven hebben getest, of de jouwe is van betere kwaliteit.

Onderstaande links geven tests weer waar op te zien is dat de lens beter presteert met een kleinere diafragma!:

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/415-canon_50_18_ff

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... LI=0&API=2

Ik bedoelde eigenlijk:
Mochten je foto's op F1.8 onscherp/minder scherp zijn, maak ze dan eens met een kleiner diafragma, dan worden ze scherper. :wink:

groet,

Arjan.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Nou, er is waarschijnlijk iets niet helemaal goed met dit objectief.
Ik ben met een statief bezig geweest en merk dat de auto-focus een beetje wazig is.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=155502[/img]

Toch maar even mee terug gaan.
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@JurgendB: Dit topic had je al gezien neem ik aan?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=75587
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Pieterr schreefCOLON@JurgendB: Dit topic had je al gezien neem ik aan?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=75587
Deels, maar ik ben nog niet ervaren genoeg om te begrijpen wat ze precies bedoelen.
Ik heb 2X dezelfde foto gemaakt. 1X met auto focues en 1X handmatig gefocused.
Is het het nou normaal wat er met deze lens gebeurd?
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Dat handmatig focussen wel scherp is, en met de AF niet zou ook komen door een probleempje met backfocus of frontfocus. Daar is al veel over geschreven op dit forum, via de zoekfunctie moet dat zeker te vinden zijn.
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

JurgendB schreefCOLONNou, er is waarschijnlijk iets niet helemaal goed met dit objectief.
Vandaar ook mijn tip om bij twijfel gewoon even terug te gaan naar de winkel. Alleen als je hier een paar weken mee wacht, zullen ze uiteraard minder snel geneigd zijn om je te helpen (wat heb je er in de tussentijd mee gedaan???), dan wanneer je er direct mee terug gaat.

Succes.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Ik mocht er mee terug komen, maar ben niet gegaan.
Het is inderdaad een gevalletje backfocus en heb het inmiddels door.
Er was ook een grote kans dat het binnen de tollerantie zou vallen en ik hem zo weer terug zou krijgen.
Als Canon hem zou repareren bestond zelfs de kans dat ik er 1 terug zou krijgen met een frontfocus. (aldus iemand van Canon. Kopieër divisie, maar toch)
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Ik vind het jammer/zonde dat je er niet mee terug gaat. Wie zegt dat het objectief binnen de tolerantie valt? Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik zou zeggen meten is weten.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

arjan t schreefCOLONIk vind het jammer/zonde dat je er niet mee terug gaat. Wie zegt dat het objectief binnen de tolerantie valt? Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik zou zeggen meten is weten.
Ik ga er toch mee terug. (Ja, ik ben lastig)
Ik kan hem omruilen en terplaatse testen, dus zou ik eigenlijk gek zijn als ik het niet deed.
Misschien moet ik er wel 5 of 10 proberen, maar ik moet eigenlijk gewoon een objectief hebben waar ik direct tevreden over ben.
Gelukkig zijn ze bij camera.nl niet zo moeilijk.

Ik hou jullie op de hoogte.
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Ben benieuwd. Heb soortgelijke problemen. Ben benieuwd of je zo een ander meekrijgt zonder bijv. testmateriaal van een fatsoenlijke front/backfocus test aan te leveren.
Wel handig dat je terug kan naar de winkel, heb die van mij via camera express maar dat zit nogal ver bij me uit de buurt.
Heb er nog steeds nix mee gedaan, testen komt er steeds niet van... :oops:
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

hirzo schreefCOLONBen benieuwd. Heb soortgelijke problemen. Ben benieuwd of je zo een ander meekrijgt zonder bijv. testmateriaal van een fatsoenlijke front/backfocus test aan te leveren.
Wel handig dat je terug kan naar de winkel, heb die van mij via camera express maar dat zit nogal ver bij me uit de buurt.
Heb er nog steeds nix mee gedaan, testen komt er steeds niet van... :oops:
Geen probleem bij Camera.nl.
Ik ben vanmiddag geweest en kreeg zonder testresultaten een ander objectief mee.
Net even een klein testje gedaan en ben nu zeer tevreden.
Dus 20 dagen na aanschaf heb ik een andere gekregen.

Hulde voor Camera.nl en stom van mij dat ik niet direct ben terug gegaan.
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Kun je nog eens dezelfde fotos plaatsen van je boot, gemaakt met je nieuwe objectief ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar