studio

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

Heey allen,

ik heb een plaatsje in het huis mogen kiezen voor een studio :)
Het zou in de veranda komen, dat is een ruimte van 4m lang, 2.70m breed en een 3tal meter hoog. met de achterkant en zijkant muren en rechts een groot venster gericht op het zuid-westen. dan heb ik eigenlijk een groot gat (van 2.70x3m dus) om een achtergronddoek op te hangen. maar daar achter is dus nog veranda en volop licht (kan dat kwaad?)
Maar de eigenlijke vraag is eigenlijk: zou 200 W/s genoeg als flitsset? ik had gedacht aan de Falcon Eyes SS-200F.
Moet ik misschien een foto van de ruimte plaatsen zodat jullie een beter beeld krijgen van de situatie?

grtzz
rogergorissen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2006 12:13
WoonplaatsCOLON Sittard

Voldoende voor wat? Voor portretten? Voor full body? Voor individuen? Voor 2 personen, voor grote grote groepen?

Iets duodelijker in je vraagstelling. Hoeveel lampen heb je? Vaak kun je 2 lanpen boven elkaar zetten voor full body en 1 voor de achtergrond.
Op het forum lees je wiseelende reacties. De 1 vindt het voldoende om te beginnen en zegt dat je deze set later nog kunt gebruiken als achtergrondverlichting of bijverlichting, de ander vindt dat je bij 350 of 400Watt moet beginnen.

Wat ik persoonlijk interessant vind en waar ik nog niet uit ben is of 1/8 traploos instelbaar vermogen van 200 Watt voldoende is,
(25 Watt), of dat 1/32 toch beter is. Vooral bij portretten ben ik bang dat 1/8 te veel vermogen is.

Moeilijke keuze voor mezelf, hoop op duidelijk advies hier.
EOS50D, Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 24-105 L IS USM - Canon 50 1.8 mkII - Canon 18-55 kitlens - Canon 430EX
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

He Ben. Deze vraag is al vele malen gesteld. Als je even zoekt op studioflitsers of op de set die jij interessant vind, ga je vast wat treffers krijgen die je antwoord kunnen geven op die vragen.
Echt een conclusie vind je denk ik slecht want ook onder de EOSers heerst wel eens een verschil van mening over wat genoeg is of niet :lol:
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

rogergorissen schreefCOLON Wat ik persoonlijk interessant vind en waar ik nog niet uit ben is of 1/8 traploos instelbaar vermogen van 200 Watt voldoende is,
(25 Watt), of dat 1/32 toch beter is. Vooral bij portretten ben ik bang dat 1/8 te veel vermogen is.

Moeilijke keuze voor mezelf, hoop op duidelijk advies hier.
Ik vind 1/8 absoluut te fel. Dat was het eerste waar ik tegenaan liep. Ben ook een stuk blijer met de 400 W/s die tot 1/32ste gaat.
groetjes,
Rob
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

momenteel heb ik een 450d dus 1,6 cropfactor, ik ga waarschijnlijk mijn 50mm en 24-105 en heel af en toe misschien de 150mm gebruiken,
ik ga waarschijnlijk 1 persoon of 2 maar geen groepen denk ik.
portret en volledig gaat het meeste zijn denk ik. ik dacht dat in die set 2 flitskoppen zaten en 2 softboxen (verbeter mij als het niet zo is!)
ik denk toch wel dat dat ruim genoeg gaat zijn. (hoop ik :oops: )

grtzz
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Zeker voor portretten heb je aan 200w voldoende! Bij de set van FE heb je ook nog een leuk formaat softbox. Of je er meerdere personen helemaal uit kunt lichten vraag ik me af. Als startset bevalt hij mij in ieder geval prima!
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

bedankt voor de info :)
ik denk dat het deze gaat worden :)

grtzzz
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik denk dat je wat veelzijdiger bent met een 400w set. Zeker bij full body en of meerdere personen zal 200w echt wat krap zijn schat ik.
Zelf gebruik ik al een jaar of wat een linkstar 400A set en dat bevalt prima. Succes met het maken van je studio :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
rogergorissen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2006 12:13
WoonplaatsCOLON Sittard

Welke maat softbox is goed werkbaar? 40 x 60, 50 x 70 of nog groter? Vooral voor portretten.
EOS50D, Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 24-105 L IS USM - Canon 50 1.8 mkII - Canon 18-55 kitlens - Canon 430EX
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wederom wat je wil, bij headshots heb je al vodoende aan 40 x 60, maar wil je wat meer halfbody en fullbody zul je voor het mooiste effect toch naar 60 x 90 of nog groter moeten.
Je kunt wel een full body met een 40 x 60 softbox fotograferen alleen valt dan grotendeels het voordeel van een softbox weg (nadruk op soft), je moet dan de lichtbron wat verder weg zetten van het model waardoor het licht weer wat harder wordt.
Wat veel gebruikt wordt bij full body zijn bv Octa boxen, deze hebben een vrij groot oppervlak waardoor je een mooie egal zachte uitlichting krijgt van het gehele model, nadeel zijn de kosten natuurlijk en de betreffende ruimte die deze krengen in beslag nemen.

Om even terug te komen op de originele vraag :
ik zou even doorsparen en gaan voor de GN serie van falcon Eyes, deze zijn wat steviger uitgevoerd, statieven zijn wat steviger, softboxen wat groter en de koppen wat zwaarder (200, 300, 450, ....900 Watt), voordeel is tevens dat ze sneller zijn in opladen, beter instelbaar zijn en voorzien van een aansluiting om bv een accu op aan te sluiten.
Voor binnen ruimtes die wat kleiner zijn is 200 Watt voldoende, al is dit krap om creatief wat meer te spelen, wanneer je bv full body gaat.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Bedenk wel van tevoren na over de combinatie softbox en flitskop. Een grote octabox heeft heel wat meer vermogen nodig dan een kleine 40x60cm softbox.

Verder is het verstandig even goed op te letten wat voor kraag er gebruikt wordt op de kop. De LinkStar flitsers maken bijvoorbeeld gebruik van de Bowens-S kraag (een beetje defacto standaard voor de onderkant van de markt), FE heeft voor zover ik weet een eigen kraag. Dat betekent dat je softboxen van een ander merk niet zonder meer kunt gebruiken op FE koppen. Nu is het wel zo dat FE inmiddels vrijwel alles heeft wat je hartje begeert en dat tegen redelijke prijzen, maar je koopt je dan dus wel in in een single source systeem.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
rogergorissen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2006 12:13
WoonplaatsCOLON Sittard

Duidelijk, dank je.

Als je drie lampen hebt van 220 Watt , 2 paraplu's, 3 softboxen 40 x 60 en je wil 2 kinderen full body fotograferen kun je dan 2 lampen gebruiken met een softbox van 40 x 60 (bijv. links en rechts of links voor en rechts achter, i.c.m. paraplu) en de derde voor de achtergrond? Is dit te doen?

Ben een beginner, vandaar. Kan 1/8 proportioneel terug draaien, had liever 1/32 gehad, ben bang dat 1/8 te fel is. Aan de andere kant wil ik best de set met 1/8 houden, is een mooie set kan altijd nog een seterkere hoofdlamp met 1/32 erbij kopen, evt met een groter softbox.

Jonge jonge, wat een vragen....
EOS50D, Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 24-105 L IS USM - Canon 50 1.8 mkII - Canon 18-55 kitlens - Canon 430EX
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ja hoor geen probleem, alleen oppassen met de achtergrond dat je geen overstraling krijgt op de modelletjes.

beste is op de lampen ietsje verder van de modelletjes af te zetten zodat je een voldoende spreiding krijgt.
Voordeel van digitaal is dat je de uitkomst gelijk op je beeldschermpje te zien krijgt en daarop kunt anticiperen.

Wat ik in het begin veel gedaan heb is een grote knuffelbeer gepakt en daarop diverse opstellingen en instellingen geprobeerd, zo krijg je al doende een mooi idee van de verschillende soorten licht die je tot je beschikking hebt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

nu twijfel ik weer :p
maar het is misschien inderdaad beter om onmiddellijk met beter materiaal te beginnen, dus eerder voor 300 -400 W/s gaan?

groetjes
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ben_Cretskens schreefCOLONmaar het is misschien inderdaad beter om onmiddellijk met beter materiaal te beginnen, dus eerder voor 300 -400 W/s gaan?
Niemand kan in jouw portemonnee kijken natuurlijk, en daar hangt veel van af. Het klinkt misschien paradoxaal, maar als je wat extra geld opzij kunt zetten kun je net zo goed beginnen met kleinere vermogens. Die zijn over het algemeen goedkoper en op den duur kom je er misschien te kort aan (als je met grotere softboxes wil gaan werken bijvoorbeeld). Als je op dat moment er grotere flitsers bij kunt kopen, kun je die kleinere flitsers gebruiken als kicker-lights (achtergrond, hairlight, rimlight, enz. enz).

Heb je dat extra geld er niet voor (over), dan kun je wellicht beter direct investeren in een set waar je later op bescheidener voet aan kunt uitbreiden. Meer licht betekent dan vervanging en dat is relatief duur.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

gho geld heb ik zat!!! :roll:
nee nee :D alle gekheid. Ik denk dat het toch verstandiger is als ik het bij mijn eerste keuze houd, als ik later ondervind dat ik het niet vaak gebruik of toch niet echt mijn ding is heb ik niet zo veel geld weg gegooid.

grtzz
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar