Welke macrolens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
RobertP
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 11:42
WoonplaatsCOLON Reuver

Naar aanleiding van de vele schitterende macro-foto's op dit forum ben ik in de verleiding gekomen om zelf ook een macrolens aan te gaan schaffen. Op het internet lees ik dat een aantal macrolenzen ook prima als portretlens gebruikt kunnen worden. Ik zou de macrolens ook graag willen gebruiken voor het maken van foto's van bijvoorbeeld de kinderen.

De volgende macrolenzen hebben mijn aandacht getrokken:
- Canon 100mm (zonder IS)
- Sigma 105mm
- Sigma 150mm
- Tokina 100mm

Ik lees op het internet erg goede recensies over de Tokina lens. Met name de goede bouw van de lens spreekt mij erg aan. De Sigma 150mm lijkt mij ook een pracht van een lens maar ik ben bang dat deze met gebruik van mijn Canon 400D een te groot bereik krijgt (vanwege de cropfactor).

Kunnen jullie mij wellicht adviseren?

Alvast dank voor jullie reactie.
Canon 50D/Canon 15-85 IS USM/Canon 70-300 IS USM/Canon 100mm macro/430 EXII
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

In het voorlaatste nummer van Chip foto video stond een macrolenzen test. In deze test ging het hoofdzakelijk over de beeldkwaliteit van de lens,
hier de uitslag

- Canon EF 100mm 2,8
- Sigma 105mm 2,8
- Tokina 100mm 2,8
- Tamron 90mm 2,8
- Canon EF-S 60mm 2,8

De eerste heeft de beoordeling zeer goed en de andere 4 een beoordeling van goed.

Ik weet niet in hoeverre deze test betrouwbaar is maar doe er je voordeel mee.

groeten en suc6 met je keuze
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
eon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2006 10:50
WoonplaatsCOLON Rhenen

(Om je nogmeer in verwarring te brengen)

Vergeet ook de Tamron 90 MM niet :D

Die bevalt mij uitstekend! Al hoor ik ook geweldige verhalen over de Sigma 105 ;)
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Misschien is het ook wel handig om te vermelden wat je wilt uitgeven ?
ik heb even de prijzen erbij gezocht (konijn in dit geval)


€515 - Canon EF 100mm 2,8
€379 - Sigma 105mm 2,8
€333 - Tokina 100mm 2,8
€369 - Tamron 90mm 2,8
€339- Canon EF-S 60mm 2,8
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Als portretlens op een cropcamera is 100mm misschien al wat veel. Heb je ook de Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM overwogen?
Gebruikers-avatar
mriessen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 22:14
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Ik heb de Sigma 150mm /2.8 EX DG Macro
APO HSM en heb er zeer goede ervaringen mee, zie hier
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=74148
een paar resultaten van deze lens.
De lens ligt goed in de hand en ik gebruik geen statief, dit geeft me meer
vrijheid om de juiste positie snel in te nemen.
Je kunt door de 150mm verder weg blijven van de insecten en dat geeft
je meer de tijd om tot een goede opname te komen. Je kunt met deze lens ook zeer dicht bij het onderwerp
komen en hij schuift niet uit zodat de beestjes ervan niet van schrikken ;)
Laatst gewijzigd door 5 op mriessen, in totaal 4 keer gewijzigd.
Groet,
Markus

Canon EOS 7D Mark II met een grote glazen bol..... ;-)
jeepdeb
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 21:05
WoonplaatsCOLON zaandam

Wat voor mij een overstap maakte van mn sigma naar de Canon.
Was dat bij de sigma 105 mm de lens naar buiten komt,
en de beestjes welke ik vast wilde leggen vaak schrikken en bij mn canon (in mijn geval de 180 mm.) niet.
een plastic zak nee dank u ik heb een kunstklep en plastic-aorta
RobertP
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 11:42
WoonplaatsCOLON Reuver

Voor de aanschaf van de macrolens heb ik een budget in gedachte van € 500. De Canon lens is duurder dan de overig genoemde lenzen...komt dit prijsverschil ook tot uitdrukking in de foto's? Ik heb net overigens nog recensies gelezen over de sigma 105mm...de optische kwaliteit is erg goed echter ik kom veel klachten tegen over de snelheid van de AF.
Canon 50D/Canon 15-85 IS USM/Canon 70-300 IS USM/Canon 100mm macro/430 EXII
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik denk dat je met de Canon 100mm het beste uit bent als je deze behalve voor macro ook voor portret ed wilt inzetten :wink:

Mijn Sigma 150mm bevalt uitstekend voor macro maar voor iets anders komt die niet op mijn camera.
Is voor portret toch te veel tele.
Op Marktplaats wordt nu een zgan Canon 100mm macro aangeboden. Is dat geen optie ?

Succes met je keuze.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
rloois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2005 21:31
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Hoi,

Heb zelf van het voorjaar ook voor de keuze gestaan, en ik had hetzelfde lijstje.

Sigma viel af omdat deze lens beweegt bij AF, vinden beestjes niet leuk.

Tokina, geen idee niet getest/geprobeerd/naar gekeken.

Tamron (90mm) mijn broer heeft deze, is er erg tevreden over, mooie lens, goed scherp alleen nadeel vindt ik dat je een soort schuif/klik mechanisme hebt om de AF te "assisteren" om in de buurt te komen van het scherptepunt

Canon (100mm) is het geworden bij mij, totaal geen spijt van ben er zeer tevreden mee, en ik gebruik hem ook als portret lens.

succes met de keuze
Canon 40D - Canon 17-85 IS USM - Canon 70-200 2.8L - Canon EF 2x II ext. - Canon 50mm 1.8 II - Canon 100mm 2.8 Macro - Sigma APO 50-500 F4-6.3 (4sale) - meer flitsers dan gemeente Zoetermeer

<a href="http://robbert.loois.nl/gallerypics">Site'je</a>
Gebruikers-avatar
BenBrons
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2009 12:03
WoonplaatsCOLON Putten

Ik heb de Tamron 90 mm gehad en was er niet echt tevreden over.
Ik heb die dus verkocht en heb de canon 100mm IS USM aangeschaft en deze bevalt mij prima en is het bedrag wat hij me meer kost dubbel en dwars waard. heb hem pas een week en heb dus nog niet alles uitgeproberd, maar wat ik er mee gedaan heb geeft me nu een heel goed gevoel.

Gr. Ben
Ben Objectief
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Misschien vind je de volgende optie niks, maar ik heb de Sigma 50mm nog niet horen noemen.Ik gebruik deze icm een 400D en ben hier laaiend enthousiast over :D . Is ook de goedkoopste in de reeks overige genoemde macro-objectieven. Voor onder de 300 euro heb je een gloednieuwe!!! Een uitstekende lens voor statische macroplaatjes zoals plantjes!
Ook voor portret uitermate geschikt, voor insecten minder maar het kan!
Als je veel geduld hebt en niet meteen superresultaat wenst(zal bij de overige objectieven ook een kwestie van oefening worden), kun je ook met dit objectief insecten op de plaat krijgen. De AF is idd niet erg snel! :( maar is tot nu toe voor mij niet erg belemmerend geweest!
Als je je wilt overtuigen?
De foto's in mijn album zijn voor meer dan 90% gemaakt met dit objectief! :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de canon is het meest veelzijdige in gebruik, het snelste in AF met name, dus ik denk dat deze het meest geschikt is voor je doeleinden, de andere doen optisch absluut niet onder voor de Canon, maar zijn veelal trager en andere nadeeltjes die bij portretten naar voren komen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
hhout
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2009 21:17

Ik heb een zo goed als nieuwe canon EFs 60mm/f2.8 USm Macro in de aanbieding. Kijk in de rubriek 'Te koop' op dit forum
EOS 5D MK2, EOS 450D
Mich.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 15:26
WoonplaatsCOLON Geleen

Wellicht is het handig om even te vermelden waarvan je hoofdzakelijk macrofotos van wilt nemen: vooral insecten? Of vooral zaken zoals bloemen die dus niet schrikken?

Ik het geval je vooral geïnteresseerd bent in insecten moet je rekening houden met het feit dat die beestjes vaak nogal schrikachtig zijn en dan is een 180 mm macrolens aan te bevelen. Wil je echter een meer allround macrolens dan is het soort rond de 100 mm aan te raden, deze kun je dan ook nog heel goed gebruiken als portretlens. Verder is het vooral een afweging van beschikbaar budget en persoonlijke voorkeur. Echt slechte macrolenzen zijn er niet, de Canon wordt vaak een ietsiepietsie beter beoordeeld maar is een stuk duurder, meer dan een ietsiepietsie in ieder geval. :wink:

Zelf heb ik de Tamron 90 mm en daar ben ik erg tevreden over. Het schuifmechanisme dat hierboven als nadeel wordt beschreven vind ik een voordeel, ook wordt de lens niet langer of korter bij scherpstellen. Overigens vind ik het handiger om bij macro handmatig scherp te stellen en gebruik ik de autofocus niet, bij portretfotos daarentegen weer wel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

gewoon de 105mm van sigma prima lens voor bloemen en insecten.en wat ze zeggen over het uitschuiven daar heb je totaal geen last van.is gewoon veel waar voor je geld.
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar