kleurverschil bij openen foto's na aanschaf scherm

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik zit met een probleem. Sinds deze week in bezit van Samsung P2450H lcd-monitor.
Als ik mijn foto's open in een fotogalerie of bewerkingsprogramma zijn de kleuren vaal en gelig. Ook de achtergrond van de fotogalerie is niet wit. Als ik de foto's afspeel in windows fotogalerie zijn ze bij diapresentatie wel goed, ook als ik de foto als achtergrond bureaublad gebruik. Snap er niets van, op deze manier zou ik in lightroom mijn foto's niet kunnen bewerken.
Heb van alles geprobeerd, niets helpt, iemand een suggestie?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik vermoed dat meerdere programma's zich willen bemoeien met de kleurinstelling van de monitor.

Stel het systeem in (in Windows met kleurbeheer) en zorg er voor dat alle andere programma's die systeeminstelling gebruikt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Zal dat vanmiddag thuis even proberen, misschien is het ook de software van Samsung zelf. In principe heb ik deze eigenlijk niet nodig, want als ik me niet vergis heef de Sint een Spyder express voor me meegenomen voor 5 december.

Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ook die software verwijderen :wink:
Een goede freeware de-installer: http://www.revouninstaller.com/
Succes!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Kijk even mee want bij mij in Photoshop gaat alles goed, Lightroom ook alles okay.
Maar als ik het open in windows viewer ook gelig qua kleur en witte achtergrond is ook niet wit, eerder gelig. Als ik dan op F11 druk voor de diavoorstelling van windowsviewer dan zijn de kleueren weer goed...
monitor is een samsung 2494HM (okay is een TN paneel, I know maar dat kan het niet zijn).
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

louisvdd76 schreefCOLONKijk even mee want bij mij in Photoshop gaat alles goed, Lightroom ook alles okay.
Maar als ik het open in windows viewer ook gelig qua kleur en witte achtergrond is ook niet wit, eerder gelig. Als ik dan op F11 druk voor de diavoorstelling van windowsviewer dan zijn de kleueren weer goed...
monitor is een samsung 2494HM (okay is een TN paneel, I know maar dat kan het niet zijn).
Dat is niet gek: LR, photoshop e.d. gebruiken het ingestelde kleurprofiel. Windows viewer doet dat niet. Ifranview b.v. kan het weer wel.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

@mmk is dit makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld tegen windows viewer ook te zeggen dat hij het ingestelde profiel gebruikt?
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nee,

MS applicaties kunnen dat gewoonweg niet. Hoe dat in windows 7 zit durf ik niet te zeggen.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Windows vindt sRGB leuker :wink:

En alle MS Windows toepassingen gebruiken de systeeminstellingen die je via kleurbeheer hebt ingesteld.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

mmk schreefCOLONMS applicaties kunnen dat gewoonweg niet.
http://support.microsoft.com/kb/939395

MS Windows Photo Gallery is color managed. De oudere voorgangers (FAX viewer?) niet.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dan mag jij mij uitleggen waarom dat in de praktijk niet werkt ;)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

mmk schreefCOLONDan mag jij mij uitleggen waarom dat in de praktijk niet werkt ;)
Misschien omdat er geen hond is die een goed kleurenprofiel in windows instelt? Omdat PS dat dan niet leuk vindt bijvoorbeeld? Omdat kleurbeheer pas redelijk is gaan werken in Vista en TS misschien wel XP gebruikt? Legio redenen, maar de symptomen worden exact omschreven in het KB article dat ik net aanhaalde.

Ik werk op een MAC met goed kleurbeheer, nooit problemen mee :D. Maar ook vroegah, toen ik nog op wintendo zat, heb ik nooit echt problemen gehad met kleurbeheer.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

xp was een drama... ik draai nu windows 7, maar ik heb nog niet de kans/tijd gehad te vergelijken... eerst m'n callibratie software aan de praat zien te krijgen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alle displaybewerkingen gebeuren door het aanroepen van routines van het operatingsysteem.

Daarom moet er ook maar op één plaats gerommeld worden met het kleurbeheer van de monitor en dat moet het kleurbeheer van Windows zijn.

Daarom moeten alle overige programma's verhinderd worden om zich daar mee te bemoeien.

Daarom moet de display driver door het OS geïnstalleerd worden en de programma's van de monitorfabrikanten verwijderd worden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Het is mij nog niet gelukt. Werk trouwens met Vista 32 bits. Alle Samsung drivers zijn verwijderd.
Als ik in de zoekfumctie Color Management type vindt hij niets.

1. Click Start
Collapse this imageExpand this image
Start button
, type Color Management in the Start Search box, and then press ENTER.
2. In the Color Management dialog box, click to select the Use my settings for this device check box.
3. In the Profiles associated with this device list, click the color profile that you want to remove, and then click Remove.

Note If you receive a warning message, click Yes.
4. Click Close to close the Color Management dialog box.
5. Restart the computer.
6. Open an image in Windows Photo Gallery to verify that the issue is resolved.

Wat nu verder???
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Het is gelukt!!!

Eerst kleur beheer zoeken, gedaan wat moest, vervolgens geen idee wat ik moest verwijderen, dus maar overgeslagen. Dat hielp dus niet echt.

Vervolgens systeemherstel tot voor installatie driver Samsung EN ja alles werkt weer normaal.

Baalde al als een .....
Nu nog calibratie met Spyder, maar dat moet wachten tot na pakjesavond.
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik zat al geïnteresseerd mee te lezen omdat ik sinds deze week met ongeveer hetzelfde probleem zat. Alleen waren de foto's bij mij in Lightroom en PS Elements kleurloos en grauw. In Picasa en DPP zagen ze er wel goed uit. Bij mij was het ook begonnen nadat ik deze week een andere monitor had geinstalleerd. Ik heb de Iiyama driver verwijderd en de monitor als een PnP beeldscherm ingesteld. Nu ziet het er weer prima uit.
Grtz, Gerard.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar