Paint Shop Pro X2

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Ik heb een probleem met Paint Shop Pro X2.

Het bewerken van foto’s (JPG) uit mijn Canon 30D ging altijd probleemloos. Met mijn onlangs aangeschafte Canon 50D krijg ik elke keer als ik een JPG afbeelding open, de melding,

Kleurprofielen komen niet overeen.
De kleuren van het document zijn geconverteerd naar het werkvlak.
Ingesloten: sRGB v1.31 (Canon)
Actief: sRGB Color Space Profile.icm

Als ik kijk onder “bestand” > “Kleurenwerkvlak” krijg ik een venster waar ik de keuze heb tussen “Gebruik ingesloten profielen” (verander pixelwaarden om kleurweergave te behouden) en “Negeer ingesloten profielen” (behoud pixelwaarden om kleurweergave te wijzigen)

“Gebruik ingesloten profielen” staat nu aangevinkt. Als ik “negeer ingesloten profielen” aanvink, krijg ik de melding niet.

Mijn vraag is, is het aanvinken van “negeer ingesloten profielen” de oplossing of moet ik wat anders doen?
Mijn kennis over deze materie is onvoldoende. Is er iemand die mij hier iets wijzer in kan maken?

Henk.
reginald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 190
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2004 21:04
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Henk,

Mijn kennis gaat ook niet echt ver in deze materie.
Heb wel even gekeken hoe het bij mij staat ingesteld.
En bij mij staat "Gebruik ingesloten profielen" ook aangevinkt.

Heb zelf ook de 50D, dus ik denk dat het ergens anders aan ligt.
Canon EOS XXD / Ixus SX210 IS / Canon glas / Manfrotto 055PROB & 488RC2
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Reginald.

Ik ben verder gaan zoeken en het blijkt dat alleen de JPG’s die ikzelf vanuit het RAW file met DPP heb gemaakt deze melding geven.

Ik had toevallig, net met de eerste bewerkingen vanuit RAW in DPP met de 50D, bij “Convert and save” “Embed ICC profiel in image” aangevinkt.

Als er nog iemand is die, in eenvoudige taal, mij kan uitleggen wat de functie hiervan is houd ik me aanbevolen. Een link naar uitleg over deze materie mag natuurlijk ook. :wink:

Henk.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Een kleurprofiel is een tabel met omschrijvingen van hoe een waarde van een pixel mapt op fysieke kleuren. Zonder die tabel is de kleur waarde van een pixel net zoiets als zeggen dat je 100 reed op de autosnelweg toen je aangehouden werd. Want: 100 wat? Waarschijnlijk 100 km per uur (km/u), maar misschien ook wel 100 mijl per uur (mph). Minder waarchijnlijk dat je 100 meter per seconde (m/s) reed, maar zonder toevoeging weet niemand het zeker.

Net als bij snelheid zijn er in de kleurenprofielen een aantal standaards, waarvan er eentje bekend staat als "sRGB". Nu gebruikt DPP een sRGB tabel die Canon zelf gemaakt heeft. PSP verwacht een tabel die door iemand anders gemaakt is (maar waarschijnlijk ongeveer wel dezelfde inhoud heeft). Daarom vraagt PSP dus aan jou of je de kleurwaardes wil omzetten van de ene tabel naar de andere. Zeg maar van mph naar km/u.

Nu kun je PSP dus vertellen dat'ie de omrekening niet moet doen (de tabel in het origineel dus negeren) of dat'ie moet omrekenen ("gebruik ingesloten profielen"). Eigenlijk is het verstandig om hem altijd te laten omrekenen...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Prima analogie!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Ik heb zelf nog meer informatie gelezen over ICC profielen. Ik begrijp daaruit dat deze profielen ook belangrijk zijn voor het kleurbeheer tussen andere apparatuur als beeldschermen en printers.

Ik vraag me nu alleen af of het wel nodig is, als ik in DPP m.b.v. een RAW file een JPG maak om het sRGB v1.31 profiel van Canon eraan toe te voegen.
Doe ik dit namelijk niet, dan heeft PSP schijnbaar toch de informatie van een kleurprofiel. Het programma open hem meteen.
Ook de JPG foto’s rechtstreeks uit de camera opent PSP meteen.

Wat voor kleurprofiel voegt DPP en de camera dan automatisch toe aan de foto?

Ik denk ook nog aan het feit dat een foto, met als kleurprofiel sRGB v1.31 (Canon) die ik in PSP open, en laat omrekenen verder het sRGB Color Space Profile.icm van PSP blijft houden.

Henk.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Henk1949 schreefCOLONDoe ik dit namelijk niet, dan heeft PSP schijnbaar toch de informatie van een kleurprofiel. Het programma open hem meteen.
Door geen kleurprofiel in te sluiten ontneem je PSP de kans om de kleuren exact te interpreteren. Het is alsof je een willekeurige auto van onbekende herkomst koopt waar op de snelheidsmeter niet staat of het km/u zijn of mph zijn. In Europa neem je dan aan dat het km/u is en de gemiddelde Amerikaan zal blind uit gaan van mph. Dat is immers zijn referentiekader voor snelheid.

Analoog hieraan gaat PSP er van uit dat foto's zonder ingesloten profiel al in de werk-kleurruimte staan die je in de PSP settings ingesteld hebt.
Ook de JPG foto’s rechtstreeks uit de camera opent PSP meteen.
Waar precies het verschil zit tussen de output van DPP en die van de camera weet ik ook niet. Een educated guess: je moet het in de richting van de toepassing van picture styles zoeken. Zo heeft DPP bijvoorbeeld verschillende color profiles voor sRGB en AdobeRGB in de directory C:\Program Files\Canon\Digital Photo Professional\icc staan:

Faithful: fs.icc, fa.icc
Landscape: ls.icc, la.icc
Neutral: ns.icc, na.icc
Standard: ss.icc, sa.icc
Portrait: ps.icc, pa.icc

De kleurprofielen met een 's' staan voor sRGB, de kleurprofielen met een 'a' in de naam staan voor AdobeRGB. Deze profielen wijken af van de "officiële" sRGB en AdobeRGB profielen.

Maar nogmaals: wat het exacte verschil is tussen de JPG output van de camera en van DPP, dat antwoord moet ik je schuldig blijven.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

boels069 schreefCOLONPrima analogie!
Inderdaad, mooi gevonden. Verder mooie uitleg, erg handig; dank!

De kans dat er 100 m/s wordt gereden op de snelweg is inderdaad erg klein; dat is 360km/u :wink:
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En de kleuren worden heel erg vaag :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

De scherpte ook trouwens! :twisted:
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Scherp opgemerkt, heel scherp :lol:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Jeveos,

Het is me duidelijk, dank voor je heldere uitleg.

Henk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar