How to make a street shot?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik zag onlangs een kleine reportage met Joel Meyerowitz
Over het maken van straat fotografie.
Op youtube staan verscheidene filmpjes over dit onderwerp.

http://www.youtube.com/watch?v=5Qjym5uliDw

Zelf vind ik het een hele interessante tak van fotografie helaas heb ik zelf nog niet het lef gehad om zo op straat de straat op te gaan en fotograferen.
Dus ik wil jullie vragen of jullie mij tips kunnen geven hoe dit te doen, Bijvoorbeeld hoe dit voor te bereiden.

Welke objectief bv kan ik het best gebruiken? zelf dacht ik of een groothoek of een licht sterke objectief zoals de 50mm.
Op welke stand zetten jullie de camera aangezien je rondloopt en de situaties veranderen zou ik zelf zeggen semi automatische en zonder flits.

De locatie
Welke locatie kunnen jullie mij aanraden voor een beginner.
Zelf dacht ik aan het treinstation of de lokale winkelcentrum.
Kom je bv steeds terug op een verschillend tijd of loop je gewoon de omgeving af en kijkt uit naar wat je interesseert of fascineert.
Waar let je op op straat?

En hoe ga je op in de menigte zonder al te veel op te vallen, ja natuurlijk geen grote objectief gebruiken.
Maar hoe gedraag je je? Spring je voor iemand neus en neemt een foto of sta je meer aan de zij kant en pant het object/persoon.

Dan over het de stand van het fotograferen fotografeer je op heup hoogte of kijk je door de zoeker of gebruik je de liveview die wel langzamer is.

Alvast bedankt de hulp.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Bedankt voor het filmpje! Vond hem leuk! Ik kan je niet echt tips geven.. Ik denk dat lef het sleutelwoord is :P

zo kan het ook:
http://www.youtube.com/watch?v=kkIWW6vwrvM
Maar dan moet je niet raar kijken als je een keer een knal voor je kop krijgt :P
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Dirk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2006 20:35
WoonplaatsCOLON Waalre

Hi Rick,
Als je er van uitgaat dat je een knal voor je kop krijgt straal je dat ook uit...
Hebben ze in Deventer een week markt of zo? ga daar eens rustig rondlopen en kijk naar wat je raakt... en dan klikerdeklik
Glimlach naar de mensen, maak een grapje en als ze toch boos worden ga je er heen en vertelt ze over je hobbie. Vraag ze gelijk of je de foto moet wissen.
In Spanje loop ik vaak over een markt en fotografeer wat ik daar zie. Een glimlach is meestal al voldoende om de sfeer goed te houden.
Als je een echt mooi gezicht of zo ziet, vraag je even of je wat foto's mag maken.

Hoofdzaak geniet er zelf van en mensen genieten met je mee.

Aangezien alles vaak snel gaat, houd je sluitertijd laag en de AF op servo.

succes (met je blauwe oog hahaha)
EOS400D ; EF 28-135 IS USM; EF 70-300 IS USM; 50mm f1.8; EF 18-55 IS
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Dirk schreefCOLONsucces (met je blauwe oog hahaha)
:D
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Street, not "streat" :evil:

Sorry, ik ben een "spellings-Nazi"(*)..... :oops:


(* colloquiale internet-fora aanduiding voor iemand die compulsief corrigerend attendeert op spellingsfouten in posts van anderen. Zie o.a. hier: "Spelling Nazi: People who vehemently kick people for making spelling mistakes")
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Rick T schreefCOLONWelke objectief bv kan ik het best gebruiken? zelf dacht ik of een groothoek of een licht sterke objectief zoals de 50mm.
Gebruik in ieder geval groothoek, een tele zal een nogal afstandelijk beeld geven. De 50mm is eigenlijk al teveel tele. Verder is een beetje lichtsterk objectief wel makkelijk, kun je nog eens spelen met scherpte-diepte. Verder zou je kunnen overwegen om een prime te pakken, dan hoef je je niet meer druk te maken over in- of uitzoomen. Daarbij zijn die vaak niet al te groot. Verder zou ik om dezelfde reden ook geen grip onder de camera hangen, want hoe groter het allemaal word hoe meer het gaat opvallen.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

@ Opperclowntje
Ja hahaha ik heb hem gezien, wel een apart figuur gekleed alsof hij op safari gaat in New York.

@Dirk
Nee ik ben niet bang voor een blauwtje LOL, Maar meer dat ik totaal geen ervaring heb om mensen in het openbaar te fotograferen.
Er zijn inderdaad wel markten in de buurt, daar ga ik eens kijken.

Bedankt voor uw reactie!

@dr_la
Is uw vergeven ben ook maar mens hahaha.

@geert h
Bedankt!
Een prime (kitlens) is inderdaad ook te overwegen, misschien nog wel beter dan mijn sigma 10-20mm.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Voor straat fotografie zou ik persoonlijk echt geen groothoek nemen. Eerder een 30mm, 50mm, of de 85mm.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

jspr schreefCOLONVoor straat fotografie zou ik persoonlijk echt geen groothoek nemen. Eerder een 30mm, 50mm, of de 85mm.
Vertel waarom?

Standaard gebruikt ik mijn 28-135mm IS USM Daaronder mijn groothoek 10-20mm en daarboven mijn tele kanon 135-400mm
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLON..., want hoe groter het allemaal word hoe meer het gaat opvallen.
En hoe meer het offensief overkomt.
De laatste tijd heb ik het niet meer gedaan, straatfotografie, maar ik denk dat ik voor mijn 50mm zou kiezen. 85 is me echt te tele en kleiner (prime) heb ik helaas niet.

Het nadeel van bv. een 24-105 (dus ook een 28-135) is dat je geneigd bent echt afstand te nemen en op de tele (105 of 135 mm) te gaan werken.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLON
geert h schreefCOLON..., want hoe groter het allemaal word hoe meer het gaat opvallen.
En hoe meer het offensief overkomt.
De laatste tijd heb ik het niet meer gedaan, straatfotografie, maar ik denk dat ik voor mijn 50mm zou kiezen. 85 is me echt te tele en kleiner (prime) heb ik helaas niet.

Het nadeel van bv. een 24-105 (dus ook een 28-135) is dat je geneigd bent echt afstand te nemen en op de tele (105 of 135 mm) te gaan werken.
Dat is waar, ik denk dat ik het zelf even moet uit proberen wat het beste voor mij werkt.
Zit te twijfelen tussen mijn groothoek en mijn kitlens (18-55 IS)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Rick T schreefCOLON Zit te twijfelen tussen mijn groothoek en mijn kitlens (18-55 IS)
Dan lijkt me je kitlens het mooist om mee te beginnen. Voor groothoek (<35mm) heb je echt heel veel lef nodig. Een kitlens ziet er onschuldig uit en je kunt niet verder inzoomen dan 55 mm. Perfect lijkt me. Ik ben erg benieuwd waar je mee thuis komt.

Succes,

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jeroengerssen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 13:30

Afgelopen zomer ook veel mensen erop gezet in NY. Als toerist kun je in principe gewoon daar dom doen en het erop laten lijken dat je van een gebouw een foto maakt. Ik heb toch ook wel veel van de heup geschoten. Vaak niet goed, soms echt top. Zoals die mafkees die in het filmpje rondloopt is pure onzin en niet nodig. Wanneer je gewoon achter je camera blijft staan dan kun je in principe iedereen er rustig opzetten, een beetje je hoek kiezen en vaak naar iets toe wat in algemene zin door kan gaan voor een foto (gebouw).
canon 40D en toebehoren
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

jspr schreefCOLONVoor straat fotografie zou ik persoonlijk echt geen groothoek nemen. Eerder een 30mm, 50mm, of de 85mm.
Wel groothoek, maar denk eraan dat een ~35mm een standaard-objectief is op een aps-c formaat sensor en dat 30mm al groothoek is. Ik zou ook zeker geen ultragroothoek als een 10-22 aanraden. Eerder ergens iets tussen de 24 en 30mm.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Hmm ja leuk al die opgenoemde objectieven maar ik heb geen tassen vol met glas :D

Even om op te noemen wat ik aan glas in mijn tas zit:

Canon kitlens (18-55mm IS
Canon 50mm mkII
Canon 28-135mm IS USM
Sigma 10-20 mm
Sigma 135-400mm

Zelf denk ik erover de kitlens te gebruiken en dan zie ik wel veder wat het beste werkt, ik hou jullie op de hoogte :wink:
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Inderdaad ga gewoon lekker testen en uitzoeken voor jezelf wat jij het lekkerst vindt!

HAVE FUN!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Van dat rijtje vind ik de kitlens ook het beste om mee te starten, je zult dan wel merken of dat ook voor jou de beste keuze is.
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Google eens op Chris Weeks, hij is de koning op straat fotografie gebied.

Het beste is een groothoek lens (geen UWA), want dan zit je in de actie. Met een telelens vanaf de zijkant snipen levert geen mooie straat foto's op.

Eigenlijk is je dSLR er al te groot en luidruchtig voor. Daarom zweren de echte straat fotografen bij Leica. Omdat het een rangefinder is hoor je de sluiter nauwelijks.

Wat men veel doet bij straat fotografie is hipshots. Dit is fotograferen vanaf de heup, maar dan moet je je camera ook goed kennen. Fotograferen op manual focus is ook een pre voor de snelheid. Je moet kunnen lezen en schrijven met je camera. Dan stel je het diafragma, zoom, ed.. in en je weet precies wanneer je object in je scherpte gebied zit/loopt. Je hebt dan niet het gezeur dat net bij hét shot je AF ergens anders op scherp stelt.

En wat al gezegd is, je moet opgaan in de massa. ;)
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Het is een kwestie van doen. Ik ga er even vanuit dat de meeste op het forum niet even een Leica gaan halen, dus wordt het de herrie bak.
Een vaste brandpunt geeft de mooiste plaatjes, maar om te beginnen zou ik een zoomlens gebruiken.
Het is lastig genoeg, dus ga eerst de straat op en kijken wat er gebeurd en hoe je het ervaart. Kijk hoe dichtbij je durft te komen en of daar reactie op komen en zo ja hoe ga je er mee om.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Lygun schreefCOLONHet is een kwestie van doen. Ik ga er even vanuit dat de meeste op het forum niet even een Leica gaan halen, dus wordt het de herrie bak.
Een vaste brandpunt geeft de mooiste plaatjes, maar om te beginnen zou ik een zoomlens gebruiken.
Het is lastig genoeg, dus ga eerst de straat op en kijken wat er gebeurd en hoe je het ervaart. Kijk hoe dichtbij je durft te komen en of daar reactie op komen en zo ja hoe ga je er mee om.
Nou ja ik vind een Leica toestel een leuk dingetje maar om die alleen voor deze tak aan te schaffen vind ik eigenlijk zonde van mijn spiegelreflexcamera camera.
Bovendien je moet dan weer werken met rolletjes en dat gewoon zeker in het begin kostbaar.

In principe ben ik niet bang om iemand op straat te fotograferen alleen is het gevoel dat het oproept "hoe zal jezelf vinden dat een wild vreemde je fotografeert" Hoe ik reageer op de reacties tja ik respecteer hun mening en doe veder niet moeilijk als ze niet gefotografeerd willen worden.

Dit heb ik dus de eerste keer meegemaakt dat een iemand heftig reageert wanneer je de camera richt op zijn stalletje.
Een reactie in de trent van "Geen foto's, dat moet je eerst vragen en niet stiekem doen"

Kortom, ik vind dit een hele mooie tak om te beoefenen maar hoef niet tenkosten van alles en iedereen die speciale straat foto te hebben, ten slotte er is zoveel ander moois te fotograferen.

Bedankt voor uw reactie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar