Hoe maak ik een portfolio?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Elisabeth
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 08:26
WoonplaatsCOLON Zwolle

Het lijkt simpel, een portfolio samenstellen. Nu leek het me sowieso handig om te hebben, maar volgende week ga ik op gesprek bij de fotovakschool en ze vroegen om een portfolio. Een mooi moment om er nu écht mee aan de gang te gaan.

Op het forum heb ik gezocht naar op topic maar wat ik zocht, vond ik niet.
Hóe maak ik een representatief portfolio. Ik dacht zelf aan categorieën; commercieel werk, portretten (incl trouwfoto's?) en vrij werk. Of is het juist spannender om het anders te doen? De categorieën in de vorm van thema's oid? Hoeveel foto's stop je in een portfolio? Verder dacht ik een combi van kleur en zwart-wit en wat duidelijk bewerkt materiaal. En maak ik 'm digitaal (hoe??) of juist fysiek (A3 dacht ik). Wat werkt, uit ervaring, handig?

Pfieuw! Een mooi lijstje vragen :-)
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Abonnementje 8).
Maarre, tip die ik je kan geven is: zoek foto's uit die je geschikt vindt, en laat 2/3 erbuiten ;).
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een portfolio maken is altijd lastig, want die kun je natuurlijk het beste toespitsen op je doel. En een portfolio voor een school is een stuk anders als voor klanten. Ik denk namelijk dat je een gevarieerde portfolio het beter zal doen, om te laten zien wat je kunt. Vergeet daar niet de verschillende technische vaardigheden in te laten zien, ze willen vast zien dat je die onder de knie hebt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is op zich niet zo moeilijk hoor. Kiezen welke foto's erin moeten, da's veel moeilijker.
Er zijn een aantal regeltjes voor bijvoorbeeld een sollicitatie aan de FVS (niet specifiek van de FVS, maar gewoon in het algemeen)

- Zorg voor een degelijke map.
Een map die gewoon netjes en af oogt. Kost misschien een paar centen, maar je wil jezelf zo goed mogelijk presenteren. Een nette map zorgt gewoon voor een betere indruk als een partij losse foto's.
Je hebt fotoboeken van Hama die ik gebruik als kleine portfolio op A4 formaat. Is ook niet zo'n gesjouw. Je neemt hem makkelijk mee en je steekt hem zo onder iemand zijn neus.

Mijn grotere map is een A3 formaat wat dan net even lekkerder kijkt.
Iets meer om mee te nemen, maar de presentatie van de foto's komt beter tot zijn recht.

Daarnaast heb ik nog een A2 map die ik eigenlijk nooit gebruik.

Mijn werk wisselt op zich redelijk snel. Ik kan nog aankomen met foto's van vorig voetbalseizoen, maar liever niet. Recent werk doet het altijd beter (en ook omdat de foto's beter worden).
Daarom heb ik bij al mijn mappen gekozen voor een systeem waarin de bladen verwisselbaar zijn. Ik kan er dus meer bijstoppen en ik kan er vellen uithalen. Ook kan ik nieuwe foto's in de bladen stoppen.
Op die manier blijft het dynamisch

- De presentatie van je foto's moeten in het oog springen.
Frot je foto's niet maximaal in een tabblad. Dan gaan ze een beetje krullen (zeker met dit weer) en schiet de kwaliteit van je map in het algemeen weer achteruit.
Je kunt je foto's opplakken op karton, maar dan wordt het geheel al snel te dik. Let hierop als je bladen gaat kopen dat ze eventueel wat dikker spul kunnen hebben.

Ik heb mijn foto's voor mijn middelste map wat kleiner afgedrukt dan A3 en het verschil wat dan ontstond heb ik op de afdruk zwart gemaakt (vooraf in Photoshop) en ik heb dus een zwart kader om al mijn foto's.
Dit zorgt ervoor dat er wat rustiger gekeken wordt.
Aan de achterkant van de pagina heb ik dan glanzend karton.

Je kunt ervoor kiezen om je foto's op de linker en rechterpagina te laten zien. Dit 'leest'dan een beetje als een boek.
Ik heb ervoor gekozen om 2 of drie foto's op de rechterpagina te houden en niets links te zetten. Als je een A3 map openklat en neerlegt, dan wordt het oppervlak te groot om te bekijken.

Als je staand en liggend aan foto's door elkaar gebruikt, zorg er dan voor dat er niet teveel draaimomenten zijn. Als mensen je map iedere keer moeten draaien, dan kunnen ze niet 'doorkijken' en dit wordt als hinderlijk ervaren. Houd het beperkt tot 1 of 2 draaimomenten. Of beter nog, zorg ervoor dat er niet gedraaid hoeft te worden.

- Beelden
Ja, dat is het lastigste.
Ik weet niet wat je doet, maar zorg ervoor dat je beste werk er in zit. Zorg er ook voor dat het allemaal een beetje een geheel vormt en dat het vertelt wat jij voor werk maakt.
En zorg dat het niet te mainstream is. Een zonsondergang moet wel heeeeeel goed zijn, want dat heeft iedereen al gefotografeerd

Ik zal misschien later nog eens wat foto's van mijn map maken en die bijplaatsen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik ben zelf vorig jaar naar de Open Dag van de fotovakschool geweest en had ook m'n portfolio meegenomen. Ik had m'n foto's afgedrukt op 10*15 maar ze gaven aan het tenminste op 30*20cm te willen zien!! Heel belangrijk dus!

Ik gebruik zelf een map met vaste insteekhoezen van een dikkere plastic. ik heb de map gekregen van mn vriendin dus kweet niet waar ze 'm uitgehaald heeft. :wink:

In de insteekhoezen heb ik gevuld met A3 vellen dikker papier in een creme kleur. Daarop heb ik afdrukken varierend van 13*18 tot 20*30 gedaan. 13*18 alleen bij reportages (zie foto's).

Hopelijk heb je er wat aan, en ik wens je alvast veel succes ;)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144132[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144134[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144135[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144136[/img]

(Ik ben stikjaloers, want ik moet nog één jaar wachten tot ik erheen kan als alles goed gaat :cry: Maar toch heel veel succes gewenst ;))
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O, tip. Plak je foto's niet op.
Na verloop van tijd kun je je vellen wel weggooien omdat je foto in reliëf door het plastic steekt.

Koop nu gewoon een map die tot aan het einde van je opleiding mee kan (dan moet je er namelijk weer een overleggen)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Is toch wel interessant om dit zo te lezen. In veel gevallen denk ik dat je website je eigenlijke portfolio is. In mijn geval, voornamelijk reisfotografie, zou ik niet direct weten wat ik er in zou stoppen.

Groeten,
Hendrik
RCCstudio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2009 23:28
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Je portfolio moet een goede mix zijn van close-ups en volledige foto's in een studio en op locatie. Ongeveer 1/3 van je portfolio moet zwart-wit zijn. Streef er ook naar dat je ieder jaar met minstens drie verschillende fotografen werkt om creatieve variatie te bereiken.
Je kan dat wel.....
je pakt een ding, klik wat , een papiertje met wat ink wordt getoond , en je krijg de stempel "de vast leg meneer "
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

De voorgaande tips zijn al heel bruikbaar voor je denk ik!

Ikzelf heb geen portfolio gemaakt voor fotografie maar voor grafisch vormgever komt qua opzet van portfolio wel redelijk overeen denk ik..

Wat ik zelf altijd heel mooi vind is A3 in landscape.. Dan onderscheid je je meteen van mainstream.. De meeste hebben een portrait map! Landscape vind ik ook altijd veel natuurlijker kijken!

Wat voor een school portfolio ook belangrijk is dat je korte termen bij je foto's doet.. Bijvoorbeeld hoe je tot het resultaat bent gekomen, trucjes die je tijdens de foto heb gebruikt... noem maar op.. Dus dat je laat zien dat je moeite voor je foto's heb gedaan en dat het geen lucky shots zijn geweest!

Verder probeer een bepaalde stijl in je map te brengen.. Dit gaat het makkelijkst als je in photoshop je A3 bladen maakt en dus je foto op A3 vellen uitprint (glossy bijv.) dan kan je bijvoorbeeld onderaan een dubbele lijn doen die op iedere bladzijde terug komt (simpel voorbeeld) dat geeft je portfolio iets persoonlijks en geeft het meteen veel meer kwaliteit dan wanneer je er zomaar wat foto's ingeplakt hebt!
Niet te veel! Het gaat uiteindelijk om de foto's!!!!

Wat ik zelf nog leuk vind maar dat is persoonlijk is om de nachtfoto's met een zwart kader te doen en dag foto's met een witkader!

Als ik nog meer tips kan bedneken hoor je het nog!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

tip: bij myphotofun.com heb je een luxe album van 30x30. dit album bestaat uit losse pagina's die er dus uit kan halen....

print je mooiste foto's hierop af....en kijk welke je er in laat. je kan je portfolie dus ook aanvullen met nieuwe pagina's
Gebruikers-avatar
1nge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Hoi Elisabeth.

Ik ben in februari begonnen in Apeldoorn met de vakopleiding en indmiddels 2 modules gehaald. Wat ik gedaan heb is het volgende: ik woon in Zutphen en ben bij een speciaalzaak voor schildersartikelen binnen gelopen. In dit soort speciaalzaken worden ook hele mooie en luxe presentatiemiddelen verkocht. Ik heb er een presentatiemap (zwart kuntsleer en met handvat) op A3 formaat gekocht welke je middels een rits kunt open- en dichtritsen. Er zit in een ringband in waarin je doorzichtige (hele zware kwaliteit, en mogelijkheid tot mat of glanzend) showmappen in A3 formaat kunt plaatsen. In de showmappen zit standaard een vel zwart papier. De map kan ik dmv drukknopen vastzetten en in een soort piramidevorm neerzetten en zo de bladen (landscape) met mijn foto's heel mooi presenteren, zowel op school als bij een opdrachtgever.
Al met al was ik inclusief 15 showtassen ongeveer 50 euro kwijt.

Ik wens je volgende week veel succes!

Groetjes,
Inge
Canon EOS 5D, 20D, Tamron 28-75 2.8, Canon 50 mm 1.8 II, Canon 70-200 L F/4 IS, Canon 24-105 L F/4 IS, Tokina 100 mm AT-X Pro Macro 2.8, Metz 58
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

1nge schreefCOLONHoi Elisabeth.

Ik ben in februari begonnen in Apeldoorn met de vakopleiding en indmiddels 2 modules gehaald. Wat ik gedaan heb is het volgende: ik woon in Zutphen en ben bij een speciaalzaak voor schildersartikelen binnen gelopen. In dit soort speciaalzaken worden ook hele mooie en luxe presentatiemiddelen verkocht. Ik heb er een presentatiemap (zwart kuntsleer en met handvat) op A3 formaat gekocht welke je middels een rits kunt open- en dichtritsen. Er zit in een ringband in waarin je doorzichtige (hele zware kwaliteit, en mogelijkheid tot mat of glanzend) showmappen in A3 formaat kunt plaatsen. In de showmappen zit standaard een vel zwart papier. De map kan ik dmv drukknopen vastzetten en in een soort piramidevorm neerzetten en zo de bladen (landscape) met mijn foto's heel mooi presenteren, zowel op school als bij een opdrachtgever.
Al met al was ik inclusief 15 showtassen ongeveer 50 euro kwijt.

Ik wens je volgende week veel succes!

Groetjes,
Inge
Volgens mij hebben wij dan het zelfde.. :D

Als je met zon map binnenkomt en je het op de tafel bij de persoon waaraan je het gaat laten zien heb je de eerste paar pluspunten al binnen :D
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Elisabeth
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 08:26
WoonplaatsCOLON Zwolle

Super! Wat een goeie tips. @Etienne: bedankt voor de foto's van je map.

Dat wordt dus op zoek naar een mooie map. Het resultaat ga ik posten.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

ik ben benieuwd, succes!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik kwam dit nog tegen op Youtube..

http://www.youtube.com/watch?v=f8YoHkw2Dw8
http://www.youtube.com/watch?v=wh2U_3b5pGw

Als je zoekt zal je nog wel meer vinden!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar