Finland: Wilde bruine beren [UPDATE]

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Ducky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 10:53
WoonplaatsCOLON Musselknoal
CONTACTCOLON

Vorige week ben ik zes dagen in Finland geweest om daar de foto-workshop/-trip van Marsel van Oosten "Wilde bruine beren fotograferen" te volgen.

Tijdens 4 nachtsessies (van "slechts" 14 uur) in een aantal verschillende schuilhutjes, hadden we de gelegenheid om de wilde bruine beren te fotograferen.

Omdat er van nacht in deze regio niet echt sprake is, kon bij goed weer de hele nacht door gefotografeerd worden. Helaas zat het weer een paar dagen erg tegen, die dagen regende het en was het erg bewolkt. Daardoor moest ik die nachten met hoge ISO-waarden schieten.

Het weer mocht dan een beetje tegenzitten tijdens deze dagen, maar we hebben een heleboel beren gezien. En gelukkig ook een aantal moeder-beren met jonge beren.

De foto's zijn gemaakt met de 50D in combinatie met de 300 F4 en de 30D met een 70-200 F4.

Hieronder alvast een paar van de foto's die ik gemaakt heb. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Er dreigt gevaar (gemaakt in de regen):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Ducky, in totaal 23 keer gewijzigd.
[size=75][b]Mijn [url=http://www.henkbentlage.nl]Fotowebsait[/url] en meer [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=79083]hier[/url][/size][/b]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik vind ze allemaal prachtig! Bij foto 3 heb je een mooie DOF te pakken zeg!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Zeker fraaie opnames. Enigste die ik net wat minder vind is 4, al kan ik me goed voorstellen dat je daar ook heel blij mee bent. Verder zou ik of 6 of 7 eruit halen, die 2 lijken mij inziens teveel op elkaar om wat aan elkaar toe te voegen.
Gebruikers-avatar
Whitesnake
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2008 16:53
WoonplaatsCOLON Veenendaal

wauw dat is een leuke trip geweest. mooie serie, nr. 3 is mijn favoriet
EOS 450D / EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS / Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS / EF 50 mm f/1.8 II / Speedlite 430 EX II
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Een mooie ervaring en zeker ook fraaie foto's!

Ik vind wel de scherpte in diverse platen een beetje tegenvallen. Als ik een foto zoals de vierde bekijk zou ik deze - zo zelf gemaakt - niet echt als scherp beoordelen en zou ik - mezelf kennende - achteraf best wel teleurgesteld zijn. Maar blijkbaar stel ik wat te hoge eisen.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Foto 4 is toch prima scherp op de ogen? Of zie ik dat verkeerd? :roll:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Digilike schreefCOLONFoto 4 is toch prima scherp op de ogen? Of zie ik dat verkeerd? :roll:
Nou ja ... hoe je scherpte beoordeelt is blijkbaar ook individueel bepaald. Op mijn monitor en voor mij zijn ze zeker wel redelijk scherp maar zeker niet 'gestoken scherp' zoals ze dat vaak noemen. Zoals gezegd voor de meeste mensen zullen ze scherp genoeg zijn maar voor mij mag het fractioneel scherper.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
sunnykevin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 229
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2008 17:05

wat een pracht platen top


gr.Kevin
trudyq
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2006 17:12
WoonplaatsCOLON Maassluis

Vind ze prachtig. wat een ervaring moet dat zijn!!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een mooie serie en het lijkt me een geweldige ervaring.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Ducky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 10:53
WoonplaatsCOLON Musselknoal
CONTACTCOLON

@Allen: Bedankt voor jullie reacties. Deze foto-trip was zeker een hele aparte en bijzondere ervaring.

Op sommige momenten naderden de beren de schuilhutten tot op ongeveer 2 meter afstand en stonden er wel een stuk of 10 om de hutten. Als het te donker was (door de bewolking) om foto's te maken, was het toch genieten van de beren.

Deze week zal ik nog een paar foto's hier plaatsen. Moet er eerst nog een heleboel bekijken, want ik heb er genoeg gemaakt :wink:
[size=75][b]Mijn [url=http://www.henkbentlage.nl]Fotowebsait[/url] en meer [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=79083]hier[/url][/size][/b]
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Prachtig!! Wat een heerlijke dagen moeten dat geweest zijn. De foto's zijn adembenemend mooi.
Iefke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 20:26
WoonplaatsCOLON Zuid-Limburg

Wow, super.....mijn favoriete dier en die heb jij echt in het wild gezien. Dat lijkt me een fantastische ervaring.
De foto's zijn echt geweldig.

Groetjes,
Yvonne
Groetjes,
Yvonne
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

:!: WOW :!: :shock: da's pas een ervaring! en wat een prachtige platen!!
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
Lenjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2009 02:55
WoonplaatsCOLON Hoogezand
CONTACTCOLON

Prachtige serie en een hele mooie ervaring:D
[size=75]40D, 400D, 50 F1.8, 85 F1.8, 100 F2.8 macro, 70-200 F4 L IS, 70-200 F2.8 L, 24-105 F4 L IS, 10-22 f/3.5-4.5, Sigma 150-500 F5-6.3 OS.[/size]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Wat een adembenemende ervaring zeg.
Maar de foto's, zijn ondanks de weersomstandigheden, prachtig geworden.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Hele mooie platen van de beren en ik hoop in september ze ook zo in canada te gaan maken.



Wat ik wel jammer vind is de manier waar op de beren in finland worden gelokt.
Maar dat is dus een persoonlijke mening!
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Bagtjuh schreefCOLONWat ik wel jammer vind is de manier waar op de beren in finland worden gelokt.
Hé, als dat zo is wordt ik al minder, enthousiast.
Misschien kan de T.S. daar iets meer over vertellen.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik vind ze prachtig! Voor mij 1# 5# 7# 9# en 10 heel gaaf.
Bij 1# is het net of hij naar je zwaait. :D
Wat een bijzonder reisje met prachtige resultaten.(helaas vergeten op eigen naam in te loggen. :oops: )

gr, Essie
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

Ik dacht dat de beren met vis naar de hutten toe gelokt worden, zelf heb ik daar geen problemen mee. Zonder eco toerisme is het volgens mij snel over met de beren.

De foto's kan kan ik vanaf deze pc niet echt goed beoordelen, maar ze lijken er prima uit te zien, al zouden ze wat scherper kunnen denk ik.
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar