Gitta@almere evenaarsfestival

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

Iets kritischer in de selectie dit keer ;)

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Afbeelding
5. Afbeelding
de rest: http://picasaweb.google.nl/clana1987/Gitta
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik vind het een aardige serie, alleen er is niet echt een foto die eruit springt. De foto's ogen hier nogal donker, op foto 3 na. De eerste drie foto's zijn enigszins 'actieloos', welke foto 4 deze juist wel heeft! Probeer misschien voor volgende keer een echte sfeersetting neer te zetten. Actieve muzikanten, losgaand of geinteresseerd publiek en een heel strak detailshot. Dat vind ik altijd bij een serie een must...

Volgens mij heb je morgen weer een kans toch, althans... ik hang er morgen ook rond. Wie weet, tot morgen?! :D
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

er hoeft ook geen vinger op ;)

Achtergrond kan ik niets aan doen.

Stond op t podium en voor het podium, maar moet eerlijk zeggen.. het zijn meer portretfoto's geworden.. Ze waren ook weinig beweeglijk..


Maar morgen zal ik er niet zijn, dit was een shoot voor 3voor12, was ook alleen bij Gitta aanwezi.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Een beetje een recht in je gezicht reactie, als het mag.

De platen zijn veel te donker. Dit is zo te zien overdag genomen je kunt wel een twee stops lichter, zonder problemen. Vergeet een ding niet: je hebt hier geen donkere achtergrond en zo te zien beweegt het ook niet al te hard allemaal. Verder denk ik dat je er goed aan doet de momenten te kiezen.

#1 geen actie, mevrouw zit met haar mond in de microfoon van ons afgekeerd
#2 idem
#3 eigenlijk idem, je idee is duidelijk anders. Kijkwel uit dat het niet te druk wordt allemaal.
#4 Gaaf moment, zo krijg je drummers niet vaak, moet wel flink wat lichter m.i.
#5 voegt niet zo veel toe alweer m.i.

Het klinkt misschien wat bot, maar ik begrijp dat je aspiraties hebt (3voor12 enzo). Ik ga zeker niet beweren dat ik het allemaal wel kan maar ik denk dat je nog wel moet groeien om dit soort dingen te kunnen doen. Het doel van mijn reactie is dan ook je te helpen daar sneller te geraken.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

wees maar bot hoor mmk, ik heb elke keer wel wat aan je reacties ;)
Ik moet toch duidelijk wel wat aan mijn pc instellingen doen, zo donker vind ik ze niet.

wil niet zeggen dat ik nu 'te slecht' ben voor 3voor12. Gezien het werk van mijn medefotografen doe ik het nog niet slecht :oops: en oefening baart kunst.
Volgende keer beter.

Overigens zijn de foto's savonds gemaakt.

Hoe krijg ik ze een aantal stops lichter, door t diafragma? Of een langere sluitertijd? De foto's zijn gemaakt met een 80-200 f5.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Of ze te donker zijn kun je zien aan het histogram, daar is dat ding voor ;). neem bijvoorbeeld foto 4. (dat is de plaat waarbij het donkere w.m.b. het meest opvalt.
Als ik naar het histogram kijk dan zie ik dat er rechts niet of nauwelijks informatie (histogram kun je ook op je camera zien, maak daar gebruik van)! Geen info betekend geen pixels die licht zijn een donkere foto dus. Probeer in het vervolg een mooi verdeelde plaat te maken.
d.w.z. een histogram met grijstinten mooi verdeeld van links naar rechts en bij voorkeur niet erbuiten).
Hoe je dat doet. Je schiet nu op de manual mode. dat is lastig omdat de onderwerpen snel bewegen en je met een licht show zit. snel wisselende omstandigheden dus. Ik zou de cam op Av zettten, het diafragma zo open mogelijk (F5?). Binnen ongeveer eens stop onder belichten (zodat zwart ook zwart wordt en niet grijs). Hier (witte achtergrond) waarschijnlijk iets overbelichten (zodat wit ook wit wordt en niet grijs.

Voila, een hele lap tekst. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Hoef eigenlijk niets meer te zeggen, ben het eens met mmk :)
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

maak je er maar weer makkelijk van af 8)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Om te beginnen even respect dat je met zulke achtergrond nog de moeite neemt om foto's te maken. Wanneer ik zo'n "podium" zie zou ik zo moedeloos worden dat ik m'n camera nog niet uit m'n tas zou halen...

Dat de foto's donker zijn is voor mij al gezegd, alsmede een duidelijke uitleg van MMK hoe dit te voorkomen. Dus om 't nou te herhalen...

Inhoudelijk:

#1: de gitarist op de achtergrond zit half achter de zangeres. Wanneer er meerdere personen op de foto staan, zie ik ze zelf graag los van elkaar. Of ze nou allebei richting publiek kijken, of in tegengestelde richtingen maakt mij niet uit. Echter, door zo'n foto te maken wanneer bijv. een gitarist zich richting drummer omdraait, kun je vaak dynamischere foto's krijgen dan wanneer alle gezichten netjes de zelfde kant uit kijken.
#2: Leuk portretje, maar (persoonlijke mening) ik ben hier totaal geen voorstander van, zo ver ingezoomde foto's. Ook al is 't een puinhoop, zoals hier 't geval is, dat is op dat moment wel de omgeving en het werkgebied van de muzikanten...
#3: Drie personen op een foto: de uitdaging zit 'm dan in de timing. Dat moment heb je hier goed weten te vangen: drummer duidelijk in actie, gitarist kijkt naar drummer, en dat alles mooi op de achtergrond. De zangeres op de voorgrond speelt mooi de "hoofdrol". Wat ik er wel op aan te merken heb is dat de microfoon erg dominant voor 't gezicht van de zangeres zit, door wat meer opzij te gaan is dit te voorkomen. Blijft moeilijk, maar blijf kritisch naar je eigen (en andermans) foto's kijken om er van te leren!
#4: Drummer in actie. Weinig op aan te merken. Waardeloze achtergrond, maar hier kon jij duidelijk niks aan veranderen.
#5: Helemaal geweldig: iemand die er ook aan denkt om een foto van 't publiek te plaatsen als verslag van een optreden! Jammer dat 't niet drukker was...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar