Lenskeuze

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
W. Knuever
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Zevenaar

Hallo allemaal,

Ik tob al enige tijd met een lastige vraag. Wat is het verschil in weergavekwaliteit op een goede (Eizo) monitor tussen een opname gemaakt met een Canon 5D:

en een 24-105 f/4 L lens op tele 105mm, maar met crop uitvergroot tot 200mm equivalent, of

met een 70-200 f/4 lens tele 200mm.

Het gaat om landschapsfotografie waarbij ik wel eens verder in wil zoomen en daarbij een 70-200 lens overweeg, maar ik denk dat bij weergave van het resultaat uitsluitend op een monitor (ik print zelden) er nauwelijks of geen verschil te zien zal zijn. Het geld zou ik misschien beter in de zak kunnen houden. Dit nog los van allerlei praktische problemen.

Graag jullie gewaardeerde reactie.
Satius est sero quam nunquam discere.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Waarschijnlijk zal het verschil heel klein zijn. een monitor komt niet verder dan maximaal 2000 pixels in de breedte, dat is veel minder dan de 5D aan kan.
Als print zul je het waarschijnlijk net zien.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Persoonlijk ben ik iemand die graag de uitsnede al in het veld goed maakt, en daarom al voor de 70-200 zou kiezen. Verder kun je meer spelen met de scherpte-diepte op 200mm en komt ruis bij een crop eerder naar voren.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Probeer eens een EF 70-200 even te lenen en vergelijk het resultaat.
Een prima gelegenheid is de EOS-dag :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

geert h schreefCOLONPersoonlijk ben ik iemand die graag de uitsnede al in het veld goed maakt, en daarom al voor de 70-200 zou kiezen. Verder kun je meer spelen met de scherpte-diepte op 200mm en komt ruis bij een crop eerder naar voren.
Daarnaast is de beeldhoek ook anders en ga je dat in het perspectief terugzien
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Zonder persoonlijk te worden, maar ik dacht dat jij ook wat opleiding in de fotografie had genoten? Eerste les die wij bij de basisopleiding van de foac hadden gekregen werd dit ook behandeld. Daarbij werd verteld dat de beeldhoek inderdaad verschilt, maar zolang je op 1 en dezelfde plaats blijft staan veranderd er niets aan je perspectief, enkel de beeldhoek.
Gebruikers-avatar
W. Knuever
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Zevenaar

Ik ben een foto-autodidact.

Het perspectief tussen beide afbeeldingen zal volgens mij wel verschil tonen. De gecropte opname zal meer diepte tonen en iets minder vertekening in de verhouding tussen voor- en achterzijde van een object.

Maar wat is het verschil tussen de opname van een door de lens optisch groter aangeboden object (bij 200mm) en een optisch kleiner aangeboden object digitaal vergroot naar een 200mm equivalent?
Satius est sero quam nunquam discere.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

W. Knuever schreefCOLONIk ben een foto-autodidact.

Het perspectief tussen beide afbeeldingen zal volgens mij wel verschil tonen. De gecropte opname zal meer diepte tonen en iets minder vertekening in de verhouding tussen voor- en achterzijde van een object.

Maar wat is het verschil tussen de opname van een door de lens optisch groter aangeboden object (bij 200mm) en een optisch kleiner aangeboden object digitaal vergroot naar een 200mm equivalent?
Geen verschil!
Perspectief wordt bepaald door het standpunt, niet door de lens.

Stel je het volgende voor. Je staat vlak voor en huis. Met een extreme groothoek kun je nu onder de carport "kijken".
Stel nu voor dat je op 100m van dat huis staat. Met welke lens denk je nu onder de carport te kunnen kijken?
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
W. Knuever
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Zevenaar

Vergeef me als ik het mis heb, maar een langer brandpunt maakt het onderwerp toch platter? Bovendien zie je bij (extreme) teleopnamen van b.v. een autorace dat de achterkant van een raceauto groter lijkt dan de voorkant.

Volgens u zou dus een (deel)vergroting van een foto gemaakt met een korter brandpunt hetzelfde beeld geven?
Satius est sero quam nunquam discere.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Geert, zolang je blijft staan niet nee. Maar wedden dat je toch twee stappen naar voren gaat zetten als je het er met 105mm net niet goed op krijgt :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

W. Knuever schreefCOLONVolgens u zou dus een (deel)vergroting van een foto gemaakt met een korter brandpunt hetzelfde beeld geven?
Yep, dat geeft hetzelfde beeld. En zeg maar jij hoor.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

W. Knuever schreefCOLONVolgens u zou dus een (deel)vergroting van een foto gemaakt met een korter brandpunt hetzelfde beeld geven?
u schreefCOLON
ja.
"One test is worth a thousand expert opinions"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar