Graag ervaringen ......Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

Ik zal het dit keer kort houden. :wink:

Wie kan mij zijn ervaringen vertellen over dit objectief..

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM.
"Not Old, Just Older"
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOI,

Ik heb deze lens, is zwaar maar dat wendt, ik vind het een heerlijk lens. Zit standaard op mijn camera. Je hoort wel eens dat er slechte exemplaren zijn. Ik heb daar geen probleem mee. Die van mij is goed scherp. Een mooie lens. Goed gebouwd, maar dus lekker zwaar. Volgens mij 1kg. Daardoor wellicht weleens wat bewegingsonscherpte. Maakt mooie foto's zowel binnen als buiten.

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

marlieske schreefCOLONIk zal het dit keer kort houden. :wink:
Wie kan mij zijn ervaringen vertellen over dit objectief..
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM.
We kunnen eindeloos verhalen ophangen natuurlijk, maar je vraag is wel erg kort. Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er is al heel veel over deze lens geschreven, vooral in relatie tot de 24-105.
bv KLIK
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

zwaar, niet altijd briljant bij volle opening van diafragma, perfect voor binnengebruik (bandjes enzo). Gebruik hem dus ook alleen daarvoor. Voor de rest eigenlijk altijd de 24-105 op m'n body zitten.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik heb hem altijd op mijn 5D zitten en altijd prima opnamen.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

Bedankt Dennis en Mkk en Scarpa

Ik ben aan het overwegen deze lens aan te schaffen.

Wat ik gelezen heb is oa de mening van jvanarkel (tja, haha ben het een x met hem eens :wink: )

Ik wil nl de lens als "voorloper" van mijn 70-200 f4 usm l .

Aangezien ik ook een licht sterke wil kwam ik dus op deze uit maar baal dat hij geen IS heeft.

Ik deel me mening met Jvanarkel, dat ik het jammer vind een overlap te hebben bij die 105.

Ik ben in bezit van de 10-20 sigma, 50 mm canon, 70-200 f4 usm L en de extender 1.4. en de Sigma 70 mm macro.
Dit alles op de body van de 50D.
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik heb 'm zelf (helaas!) niet in mijn bezit, wel enkele keren die van een collega voor een dagje geleend.

Oa. een reportage met een koningspaar van de schutterij mee gedaan in de grotten. Heerlijke lens. Zeker op mijn 1D een heerlijke combinatie. Het gewicht vond ik geen probleem zelf, maar dat is ieder voor zich, want ik vind de 70-200 2.8 ook niet zwaar ofzo dus.. :wink:

Maar verder, tjah in een woord; Geweldig :) Mooi scherp ook op 2.8, ligt heerlijk in de hand, en lekker zwaar (maar daar met je dus van houden :wink: )

Succes met je beslissing :D
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

Etienne, mis je die IS niet ?

Dat is eigenlijk de enigste rede dat ik twijfel?

Mijn 70-200 usm L F4 heb ik met IS en vind dat een geweldige regenpijp.

Bedenk me nu dat ik op die andere lenzen ook die IS niet heb. :oops:
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik ben ook serieus aan het overwegen om deze lens aan te schaffen ter vervanging voor mijn 24-105.

Het gewicht lijkt mij een enorm voordeel (aangezien ik de 70-200 2.8 IS gewend ben) en daarnaast de prestaties bij open diafragma.

Ik ga van de week langs bij kamera-express om te zien wat ik voor mijn 24-105 terug kan krijgen.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Even een zijsprong waar ik op moet reageren, waarom doe je de 24-105 weg? Bij mij komt dit objectief bijkans de camera niet af ;-) (als dit te offtopic is, dan verwijderen jullie deze post maar, maar ik ben gewoon benieuwd naar de reden)

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

marlieske schreefCOLONEtienne, mis je die IS niet ?

Dat is eigenlijk de enigste rede dat ik twijfel?

Mijn 70-200 usm L F4 heb ik met IS en vind dat een geweldige regenpijp.

Bedenk me nu dat ik op die andere lenzen ook die IS niet heb. :oops:
Ik heb nog nooit de IS gemist eigenlijk. Alle L lenzen die ik heb (17-40 & 70-200 2.8 ) hebben geen IS, en ben dus niet anders gewend. Ik heb wel eens de 70-200 2.8 IS van een kennis geleend voor een avond taptoe, maar ook daar geen verschil gemerkt met of zonder IS op sluitertijden van ongeveer 1/30.

M'n vriendin heeft nu van mij een 18-55 IS gekregen als vervanger voor de 18-55 en zij wild geen lens meer zonder IS. Is naturlijk ook dat mijn lenzen een stuk zwaarder zijn en ik een vastere hand heb dan haar.

Dus jah, ik zou me als ik jou was niet druk over maken en lekker de 24-70 kopen :wink: Je gaat er ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven :)

Ps. zou ik misschien mogen vragen voor wat voor een soort fotografie je de lens wilt gaan gebruiken en op wat voor'n body? :roll:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Aestiva schreefCOLONIk ben ook serieus aan het overwegen om deze lens aan te schaffen ter vervanging voor mijn 24-105.
Als ik hier kijk lijkt de 24-70 bij 24 & 28mm in de uiterste hoeken veel softer dan de 24-105. Vanaf 35mm lijkt hij net zo goed of beter dan de 24-105.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... LI=3&API=0
"One test is worth a thousand expert opinions"
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

etienne schreefCOLON
marlieske schreefCOLONEtienne, mis je die IS niet ?

Dat is eigenlijk de enigste rede dat ik twijfel?

Mijn 70-200 usm L F4 heb ik met IS en vind dat een geweldige regenpijp.

Bedenk me nu dat ik op die andere lenzen ook die IS niet heb. :oops:
Ik heb nog nooit de IS gemist eigenlijk. Alle L lenzen die ik heb (17-40 & 70-200 2.8 ) hebben geen IS, en ben dus niet anders gewend. Ik heb wel eens de 70-200 2.8 IS van een kennis geleend voor een avond taptoe, maar ook daar geen verschil gemerkt met of zonder IS op sluitertijden van ongeveer 1/30.

M'n vriendin heeft nu van mij een 18-55 IS gekregen als vervanger voor de 18-55 en zij wild geen lens meer zonder IS. Is naturlijk ook dat mijn lenzen een stuk zwaarder zijn en ik een vastere hand heb dan haar.

Dus jah, ik zou me als ik jou was niet druk over maken en lekker de 24-70 kopen :wink: Je gaat er ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven :)

Ps. zou ik misschien mogen vragen voor wat voor een soort fotografie je de lens wilt gaan gebruiken en op wat voor'n body? :roll:

Ja natuurlijk mag je dat vragen Etienne,

Ik wil hem dus graag als aansluiting op mijn 70-200 mm usm L daarnaast heb ik deze gekozen omdat ik een licht sterke lens wilde hebben.

Ik kan niet echt zeggen dat ik hem voor iets bepaalds in me kop heb maar ik ga graag naar concerten en dan is het prettig een licht sterke lens te hebben.

Verder gebruik ik hem voor binnen en buiten dus niet echt voor iets bepaalds oid.

Ik heb zoals ik zei de sigma 10-20 de canon 50 mm en de sigma 70mm macro .

Ik heb als body de Canon 50 D. Heb ook de kitlens 17-55 IS maar mij bevalt hij niet optimaal omdat ik kwaliteits verschil met de andere lens van canon voel en zie! Dus hij moet eigenlijk gewoon die kitlens vervangen.

Het verschil in L lensen heb ik goed gemerkt vandaar dat ik graag op me 50D ook goede lensen wil.
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hier nog een testje dat ik onlangs deed met de 24-70: afstand 2.5 meter, AF, spiegel op, bij verschillende diafragma's. Geen bewerking achteraf en 100% crops. Geeft je een idee van de scherpte die je kunt verwachten (en die is niet verkeerd ;)).

http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 52/detail/
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

nee, die is zeker niet verkeerd.

Super bedankt, denk dat ik al me keuze gemaakt heb. :wink:
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

IS is maar een hulmiddel hoor. Je gaat er echt geen betere foto's door schieten. En eigenlijk bedoeld voor teleobjectieven.

Ik neem aan dat je let op de minimale sluitertijd die een lens aan kan om een foto te krijgen zonder bewegingsonscherpte.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

marlieske schreefCOLONnee, die is zeker niet verkeerd.

Super bedankt, denk dat ik al me keuze gemaakt heb. :wink:
Als dat zo is: test je objectief alsjeblieft heel goed voor dat je het koopt!Ongeveer op de manier zoal ik dat hierboven beschreef. Er zijn legio exemplaren in omloop die echt minder zijn zijn vooral op 70mm (bij F2.8). zorg dat je niet zo'n exemplaar treft!

Hier een ander interessante linkje: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... l+scherpte
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

Niet Kennen schreefCOLONIS is maar een hulmiddel hoor. Je gaat er echt geen betere foto's door schieten. En eigenlijk bedoeld voor teleobjectieven.

Ik neem aan dat je let op de minimale sluitertijd die een lens aan kan om een foto te krijgen zonder bewegingsonscherpte.

Gelukkig is het niet de eerste lens die ik aanschaf, Niet Kennen!! :wink:

Mmk, ja dat advies ga ik zeker opvolgen nogmaals bedankt ook voor je net geplaatste link.
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

mmk schreefCOLONHier nog een testje dat ik onlangs deed met de 24-70: afstand 2.5 meter, AF, spiegel op, bij verschillende diafragma's. Geen bewerking achteraf en 100% crops. Geeft je een idee van de scherpte die je kunt verwachten (en die is niet verkeerd ;)).

http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 52/detail/
Nou niet voor het een of ander.. maar op je set daar met diafragma 2.8 vind ik em toch wel aardig soft... je kan wel goed lezen wat er staat, maar als je de f4 ernaast ziet is die bij dat diafragma toch stukken beter. Op f/4 issie hetzelfde als mijn 24-105!...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Nol77 schreefCOLONEven een zijsprong waar ik op moet reageren, waarom doe je de 24-105 weg? Bij mij komt dit objectief bijkans de camera niet af ;-) (als dit te offtopic is, dan verwijderen jullie deze post maar, maar ik ben gewoon benieuwd naar de reden)

Cheers,
Arnold
Hele goede vraag! Sinds ik de 5D MKII heb schiet ik veel meer zonder flits en vind ik 2.8 fijn vanwege de korte dof.

Bij de 24-105 komt het regelmatig voor dat ik net die ene stop mis of dat ik teveel dof heb op 4.0
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar