Hallo mensen,
Ik heb een vraag over mijn foto's, gemaakt met een 450D die ik sinds kort in mijn bezit heb.
Ik denk dat het een standaard "ik heb een camera maar kan er niet mee overweg" probleem is, maar ik probeer het toch maar.
Als ik op een zonnige dag foto's maak van objecten/dieren/mensen waarin wit voorkomt, zie ik vaak op de foto dat het witte deel compleet wit is.
BV, afgelopen zaterdag ben ik in Emmen naar de dierentuin geweest en het was een mooie dag, blauwe lucht en veel zon. Wat wilt een mens nog meer.
In een deel van die dierentuin was een vijver met een zwaan, wit lichaam met een zwarte nek, mooi beestje om op foto te zetten..... dacht ik.
Nu ik de foto's terug bekijk is de nek en snuit van de zwaan duidelijk, maar het witte lichaam is gewoon een witte "vlek". Ik kan er geen detail meer in terug zien. Geen veren, geen vleugel, maar gewoon een witte vlek in de vorm van een zwaan.
Is dit iets dat nu te maken heeft met het begrip "wit balans" ?
Ik heb de foto op de P stand gemaakt, en verder (schaam me er nog diep voor) alles op AUTO.
Kan iemand mij een beetje op weg helpen ?
Bij voorbaat dank voor jullie tips.
Probleem met het "witte" op foto's
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Dennis Rademaker
- Donateur
- BerichtenCOLON 734
- GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36
Wat je bedoeld is dat het witte in de foto's overbelicht is.
Dit houdt in dat je op die plek geen informatie meer hebt omdat daar te veel licht is binnengekomen.
Hoe je dit in de P of AUTO stand kan verhelpen kan ik je niet vertellen aangezien ik die standen nooit gebruik.
Ik weet wel dat je in Tv Av of M zelf kan onder en overbelichten. dit verhelpt het probleem met de overbelichte situaties die je beschrijft.
Ik pak mn camera er ff bij om te kijken of dit op P ook mogelijk is.
[EDIT] Op P is dit ook mogelijk, ik geloof (weet het dus niet zeker) dat je manueel kan over of onder belichten met het draaiknopje onder je wijsvinger.
Als je dit doet kan je in je zoeker zien hoeveel je onder/overbelicht.
DIt zie je aan de schaalverdeling onderin het midden.
Het ziet er ongeveer zo uit:
-2 || 1 || v || 1 || +2
.............^
Hier zou je dus niet onder/overbelichten
-2 || 1 || v || 1 || +2
.......^
Hier zou je 1 stop onderbelichten (een stop is een halvering OF verdubbeling van de hoeveelheid licht die op je sensor valt, bijvoorbeeld:
een normale belichting zou 1/250 zijn, als je dan een stop zou overbelichten wordt dit 1/125. zou je daarintegen 1 stop gaan onderbelichten dan wordt het 1/500)
-2 || 1 || v || 1 || +2
.......................... ^
Hier zou je 2 stops overbelichten
enz enz
Moest ff puntjes onder de schaalverdeling zetten anders werkte het niet
Witbalans heeft niks met de belichting van de foto te maken, dit heeft alleen te maken met de kleurtemperatuur. bijv, als je een wit vel papier fotografeerd onder een gloeilamp, zal deze hoogstwaarschijnlijk nogal oranje/rood over komen op de foto, en niet echt wit. (dan staat je witbalans dus verkeerd)
Dit houdt in dat je op die plek geen informatie meer hebt omdat daar te veel licht is binnengekomen.
Hoe je dit in de P of AUTO stand kan verhelpen kan ik je niet vertellen aangezien ik die standen nooit gebruik.
Ik weet wel dat je in Tv Av of M zelf kan onder en overbelichten. dit verhelpt het probleem met de overbelichte situaties die je beschrijft.
Ik pak mn camera er ff bij om te kijken of dit op P ook mogelijk is.
[EDIT] Op P is dit ook mogelijk, ik geloof (weet het dus niet zeker) dat je manueel kan over of onder belichten met het draaiknopje onder je wijsvinger.
Als je dit doet kan je in je zoeker zien hoeveel je onder/overbelicht.
DIt zie je aan de schaalverdeling onderin het midden.
Het ziet er ongeveer zo uit:
-2 || 1 || v || 1 || +2
.............^
Hier zou je dus niet onder/overbelichten
-2 || 1 || v || 1 || +2
.......^
Hier zou je 1 stop onderbelichten (een stop is een halvering OF verdubbeling van de hoeveelheid licht die op je sensor valt, bijvoorbeeld:
een normale belichting zou 1/250 zijn, als je dan een stop zou overbelichten wordt dit 1/125. zou je daarintegen 1 stop gaan onderbelichten dan wordt het 1/500)
-2 || 1 || v || 1 || +2
.......................... ^
Hier zou je 2 stops overbelichten
enz enz
Moest ff puntjes onder de schaalverdeling zetten anders werkte het niet
Witbalans heeft niks met de belichting van de foto te maken, dit heeft alleen te maken met de kleurtemperatuur. bijv, als je een wit vel papier fotografeerd onder een gloeilamp, zal deze hoogstwaarschijnlijk nogal oranje/rood over komen op de foto, en niet echt wit. (dan staat je witbalans dus verkeerd)
Laatst gewijzigd door 6 op Dennis Rademaker, in totaal 15 keer gewijzigd.
- ahaverkamp
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 939
- GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
- CONTACTCOLON
Niet zozeer witbalans alswel belichting. Je zult moeten onderbelichten (zie handleiding) om te zorgen dat er nog detail zichtbaar blijft in de lichte delen. Je kunt dit snel op de camera zien door de optie "overbelichtingswaarschuwing" aan te zetten (zie handleiding).
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
- Dennis-010-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1126
- GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
- WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
In de AUTO stand kun je de belichting niet aanpassen (op mijn 400D dan). Als je in de P-stand werkt kan dit wel.
Op mijn 400D hou ik de knop Av+/- ingedrukt en draai dan aan het wiel bij de ontspanknop. Dan zie je in de display de belichting naar de - of de + gaan. (onder/overbelichten).
Op mijn 400D hou ik de knop Av+/- ingedrukt en draai dan aan het wiel bij de ontspanknop. Dan zie je in de display de belichting naar de - of de + gaan. (onder/overbelichten).
- Canon spul -
- bakaloko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
- WoonplaatsCOLON Venlo
- CONTACTCOLON
Wow wat een snelle reacties !!
Ik ga er mee aan de gang. Even wachten tot zich weer zo'n situatie voor doet. (kan ff duren in dit land, hehehe)
Dank aan allen voor de snelle (en vooral duidelijke) reactie !!
TOP !!
Ik ga er mee aan de gang. Even wachten tot zich weer zo'n situatie voor doet. (kan ff duren in dit land, hehehe)
Dank aan allen voor de snelle (en vooral duidelijke) reactie !!
TOP !!
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Even simpel:
- Bij merendeel wit in de foto belicht je over.
- Bij merendeel zwart in de foto belicht je onder.
Dit, om op een foto ook echt wit of zwart te krijgen. Een camera gaat altijd van 18% grijswaarde uit. Zou je bij (sneeuwlandschap b.v.) merendeel wit in de foto neutraal belichten, dan zal het wit in de foto niet 100% wit zijn, maar grauw-achtig. Voor merendeel zwart in de foto geld het omgekeerde. Hierbij belicht je onder. Dit, om zwart in een foto ook echt zwart te doen laten uitkomen op een foto. Zou je evenwel bij zwart in een foto neutraal belichten, dan komt het zwart als grijsachtig op de foto en niet als zwart; niet de bedoeling dus.
Hoeveel je moet overbelichten of onderbelichten is verschillend. Dit is een kwestie van ervaring en gewoon proberen. Hoe meer wit of zwart in een foto aanwezig is, hoe meer je moet overbelichten of onderbelichten. Denk aan b.v. 1/3 stop tot wel 2 stops overbelichting of onderbelichting.
Houd hiervoor ook je histogram in de gaten tijdens het fotograferen! Heb je b.v. veel wit in een foto en je licht b.v. 1,1/3 stop over en je ziet op het histogram dat de piek rechts helemaal (clipt) dicht loopt, dan moet je iets minder overbelichten, b.v. terug naar 2/3 stop. Doe je dit dan niet, dan heb je uitgebeten stukken in je foto en daar zit geen informatie meer. Bij onderbelichten moet je er juist op letten, dat de schaduwen (zwarten) niet teveel aan de linkerkant van het histogram dicht lopen, want dan zit er geen detail meer in de donkere stukken in de foto; dus loopt het aan de linkerkant van het histogram te dicht dan wat minder onderbelichten.
Truc is dus vaak net op het randje onderbelichten of overbelichten.
Voortaan kun je beter de Av-stand, M-stand of Tv-stand gebruiken. De P-stand laat mij persoonlijk te weinig vrijheid om creatief te zijn...
Veel succes!
groetjes Benny
- Bij merendeel wit in de foto belicht je over.
- Bij merendeel zwart in de foto belicht je onder.
Dit, om op een foto ook echt wit of zwart te krijgen. Een camera gaat altijd van 18% grijswaarde uit. Zou je bij (sneeuwlandschap b.v.) merendeel wit in de foto neutraal belichten, dan zal het wit in de foto niet 100% wit zijn, maar grauw-achtig. Voor merendeel zwart in de foto geld het omgekeerde. Hierbij belicht je onder. Dit, om zwart in een foto ook echt zwart te doen laten uitkomen op een foto. Zou je evenwel bij zwart in een foto neutraal belichten, dan komt het zwart als grijsachtig op de foto en niet als zwart; niet de bedoeling dus.
Hoeveel je moet overbelichten of onderbelichten is verschillend. Dit is een kwestie van ervaring en gewoon proberen. Hoe meer wit of zwart in een foto aanwezig is, hoe meer je moet overbelichten of onderbelichten. Denk aan b.v. 1/3 stop tot wel 2 stops overbelichting of onderbelichting.
Houd hiervoor ook je histogram in de gaten tijdens het fotograferen! Heb je b.v. veel wit in een foto en je licht b.v. 1,1/3 stop over en je ziet op het histogram dat de piek rechts helemaal (clipt) dicht loopt, dan moet je iets minder overbelichten, b.v. terug naar 2/3 stop. Doe je dit dan niet, dan heb je uitgebeten stukken in je foto en daar zit geen informatie meer. Bij onderbelichten moet je er juist op letten, dat de schaduwen (zwarten) niet teveel aan de linkerkant van het histogram dicht lopen, want dan zit er geen detail meer in de donkere stukken in de foto; dus loopt het aan de linkerkant van het histogram te dicht dan wat minder onderbelichten.
Truc is dus vaak net op het randje onderbelichten of overbelichten.
Voortaan kun je beter de Av-stand, M-stand of Tv-stand gebruiken. De P-stand laat mij persoonlijk te weinig vrijheid om creatief te zijn...
Veel succes!
groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- bakaloko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
- WoonplaatsCOLON Venlo
- CONTACTCOLON
thanx, ik ga het zeker proberen !!
Nog even een andere "ik ben een leek" vraag...
Als je met de belichting gaat spelen, krijg je dan niet het omgekeerde ? Dan heb je detail in het witte, maar wordt het zwarte deel op een foto dan geen zwarte "vlek" ? Of is het net het spel om op het randje te gaan zitten ?
Ik baal nu even behoorlijk omdat ik het niet meteen uit kan proberen.
Ik heb net 2 weken een nieuwe lens, maar als ik met de camera naar beneden kijk, dan glijdt de lens er uit zichzelf al helemaal uit.
Ik heb al contact gehad met de leverancier en ik ga hem retour sturen. Met wat mazzel krijg ik meteen een nieuwe. Met wat pech wordt de lens retour naar sigma gestuur voor reparatie en daar zou een wachttijd van 5 (!!) weken op staan. Ik hoop het eerste...
Nog even een andere "ik ben een leek" vraag...
Als je met de belichting gaat spelen, krijg je dan niet het omgekeerde ? Dan heb je detail in het witte, maar wordt het zwarte deel op een foto dan geen zwarte "vlek" ? Of is het net het spel om op het randje te gaan zitten ?
Ik baal nu even behoorlijk omdat ik het niet meteen uit kan proberen.
Ik heb net 2 weken een nieuwe lens, maar als ik met de camera naar beneden kijk, dan glijdt de lens er uit zichzelf al helemaal uit.
Ik heb al contact gehad met de leverancier en ik ga hem retour sturen. Met wat mazzel krijg ik meteen een nieuwe. Met wat pech wordt de lens retour naar sigma gestuur voor reparatie en daar zou een wachttijd van 5 (!!) weken op staan. Ik hoop het eerste...
- Nagtie
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1030
- GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
- WoonplaatsCOLON Utrecht
- CONTACTCOLON
Stel je hebt een witte zwaan in de zon tegen een donkere achtergrond in de schaduw. Dan zit het er inderdaad in dat je achtergrond zwart word, wanneer je detail in de zwaan wilt. Maar in dit geval heb je dus wel een heel erg contrast rijk geval.
Je camera maakt een histogram, links heb je zwart rechts zit wanneer aan 1 van de kanten een piek tot boven het beeld zit heb je te maken met onder en overbelichting. Dus als dat het geval is de foto nog eens maken met andere belichting.
Over het algemeen zit er in het zwart meer detail dan in het zit. Dus je kan de foto wel makkelijk lichter maken, maar moeilijker donkerder.
Succes met je lens. Ik heb zoiets met een dure laptop is al een maand weg! Op internet heb ik al gelezen dat ik hem waarschijnlijk kapot terug krijg!
Je camera maakt een histogram, links heb je zwart rechts zit wanneer aan 1 van de kanten een piek tot boven het beeld zit heb je te maken met onder en overbelichting. Dus als dat het geval is de foto nog eens maken met andere belichting.
Over het algemeen zit er in het zwart meer detail dan in het zit. Dus je kan de foto wel makkelijk lichter maken, maar moeilijker donkerder.
Succes met je lens. Ik heb zoiets met een dure laptop is al een maand weg! Op internet heb ik al gelezen dat ik hem waarschijnlijk kapot terug krijg!
- bakaloko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
- WoonplaatsCOLON Venlo
- CONTACTCOLON
Toch geen Acer zeker ?Nagtie schreefCOLON Succes met je lens. Ik heb zoiets met een dure laptop is al een maand weg! Op internet heb ik al gelezen dat ik hem waarschijnlijk kapot terug krijg!
- xiphias
- Veteraan
- BerichtenCOLON 1348
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
- WoonplaatsCOLON EHHW
- CONTACTCOLON
Een kleine opmerking hierbij. Als je foto's gaat afdrukken mag/moet je nooit 100% wit 0f 100% zwart hebben. Bij 100% wit zit er dus geen inkt op je papier en bij 100% zwart zit er zo'n dikke laag op dat het er niet uit ziet.Canon Benny schreefCOLONDit, om op een foto ook echt wit of zwart te krijgen. Een camera gaat altijd van 18% grijswaarde uit. Zou je bij (sneeuwlandschap b.v.) merendeel wit in de foto neutraal belichten, dan zal het wit in de foto niet 100% wit zijn, maar grauw-achtig. Voor merendeel zwart in de foto geld het omgekeerde. Hierbij belicht je onder. Dit, om zwart in een foto ook echt zwart te doen laten uitkomen op een foto. Zou je evenwel bij zwart in een foto neutraal belichten, dan komt het zwart als grijsachtig op de foto en niet als zwart; niet de bedoeling dus.
Wat ik meestal in Photoshop doe is ik zet de pipetjes van m'n curve niet op 0% en 100% (Op de HSB schaal) maar zwart op B5% en wit op B95%. Zo krijg je het mooiste resultaat in je afdruk.
Mocht je foto's ergens in gaan plaatsen (werkstuk, digitaal fotoablum) etc dan is dit belangrijk. Helemaal als je bijv langs de rand een overbelicht stuk hebt, dan zou je foto de pagina in vervagen omdat een deel van je foto geen inkt gebruikt. Door de bovenstaande waardes aan te houden is het overbelichte wit (bijv een lucht) niet alleen papier maar ook 5% inkt waardoor je onderscheid ziet tussen foto en papier.
Dit is met sneeuw foto's helemaal een must. Anders zie je je foto niet eens meer
Even tip die ik ooit kreeg van onze lithograaf hier.
- VFRood
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3567
- GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
- WoonplaatsCOLON Prov. Groningen
Voor wat betreft die zwart-witte zwanen in Emmen:
Ik ben 4 jaar geleden met de dierentuinfotograaf van het Noorder Dierenpark (Rob Doolaard) op stap geweest (workshop) en die meldde toen al dat het onmogelijke beesten waren om te fotograferen. Je moest diverse instellingen uitproberen totdat je echt de juiste had bij die beesten en dan nog! Eigenlijk moest de zon ook niet op het beest schijnen....
Hij had veel minder moeite met een impala of wat voor beest dan ook. Hij heeft er overigens wel een mooie foto van gemaakt (staat bij het hok op zo'n paaltje).
Ik ben 4 jaar geleden met de dierentuinfotograaf van het Noorder Dierenpark (Rob Doolaard) op stap geweest (workshop) en die meldde toen al dat het onmogelijke beesten waren om te fotograferen. Je moest diverse instellingen uitproberen totdat je echt de juiste had bij die beesten en dan nog! Eigenlijk moest de zon ook niet op het beest schijnen....
Hij had veel minder moeite met een impala of wat voor beest dan ook. Hij heeft er overigens wel een mooie foto van gemaakt (staat bij het hok op zo'n paaltje).
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
- bakaloko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
- WoonplaatsCOLON Venlo
- CONTACTCOLON
Wahahaha !! Dus ik had gewoon pecht met die zwanen ?!VFRood schreefCOLONVoor wat betreft die zwart-witte zwanen in Emmen:
Ik ben 4 jaar geleden met de dierentuinfotograaf van het Noorder Dierenpark (Rob Doolaard) op stap geweest (workshop) en die meldde toen al dat het onmogelijke beesten waren om te fotograferen. Je moest diverse instellingen uitproberen totdat je echt de juiste had bij die beesten en dan nog! Eigenlijk moest de zon ook niet op het beest schijnen....
Hij had veel minder moeite met een impala of wat voor beest dan ook. Hij heeft er overigens wel een mooie foto van gemaakt (staat bij het hok op zo'n paaltje).
De zon scheen inderdaad volop op de beestjes... Maar ik heb zeker veel aan de tips die hier zijn vermeld. Ga ze ook meteen 1 voor 1 uitproberen als ik mn lens terug heb.
Ik merk dat ik nog behoorlijk veel moet leren met mn nieuwe camera. Erg frustrerend als ik dat ding helemaal aan het instellen ben en mn vrouwtje met een compact camera mikt en knipt en die foto dan duidelijker, helderder en scherper is.
Maar eens komt er een dag.....
- GRoel
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 489
- GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
- WoonplaatsCOLON Sittard
- CONTACTCOLON
Zwaar off topic maaar toch, Acer is werkelijk een drama. Na een jaar, zeven keer opsturen en een ingeschakelde rechtsbijstandsverzekering dan toch eindelijk een andere gekregen (Die we meteen verkocht hebben omdat we al een andere hadden gekocht)....bakaloko schreefCOLONToch geen Acer zeker ?Nagtie schreefCOLON Succes met je lens. Ik heb zoiets met een dure laptop is al een maand weg! Op internet heb ik al gelezen dat ik hem waarschijnlijk kapot terug krijg!
GRoel
- BasZ
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 14056
- GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
- WoonplaatsCOLON Gouda
Zwaar off-topic en nu weer graag on-topic!
Acer stuff doe je maar of off-topic-deel van het forum of gewoon via PB!
Dank!
Acer stuff doe je maar of off-topic-deel van het forum of gewoon via PB!
Dank!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
- ahaverkamp
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 939
- GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
- CONTACTCOLON
Dit is ook zo'n fijn dier:
Die moet je dus 1 stop onderbelichten om het wit niet overbelicht te krijgen (expres op een donkere dag geschoten, anders is het nog lastiger te doen). Dan is de kop echter bijna geheel zwart, die moet je dan weer lichter maken op de PC, zonder dat daar al teveel ruis in komt.
Leuke uitdaging, zeg ik dan maar.
Die moet je dus 1 stop onderbelichten om het wit niet overbelicht te krijgen (expres op een donkere dag geschoten, anders is het nog lastiger te doen). Dan is de kop echter bijna geheel zwart, die moet je dan weer lichter maken op de PC, zonder dat daar al teveel ruis in komt.
Leuke uitdaging, zeg ik dan maar.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
- bakaloko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
- WoonplaatsCOLON Venlo
- CONTACTCOLON
ik zou zweren dat die familie is van mijn zwaan :
Deze foto zuigt dus aan alle kanten. Een witte vlek met een zwarte nek, al dobberend op het water.
Deze foto zuigt dus aan alle kanten. Een witte vlek met een zwarte nek, al dobberend op het water.
Laatst gewijzigd door 1 op bakaloko, in totaal 24 keer gewijzigd.
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 334
- GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
- WoonplaatsCOLON Zoetermeer
grinnik. Je hebt je werkje wel uitgekozen, hoor.
Het water is donker, de kop is donker en het lijf is licht.
Ik zou eens een hele serie schieten van het beestje. Elke keer andere instellingen. Bijkomend probleem: Ik denk niet dat je het beestje zo gek gaat krijgen dat ie ff een minuut of 5 stil wil blijven zitten.
(andere opmerking: verander je standpunt eens, zodat je wat meer achtergrond pakt en je hem niet zo van boven schiet.)
Daarbij kan je nog proberen om je lichtmeting anders te zetten (heeft een 450 spotmeting?)
Het water is donker, de kop is donker en het lijf is licht.
Ik zou eens een hele serie schieten van het beestje. Elke keer andere instellingen. Bijkomend probleem: Ik denk niet dat je het beestje zo gek gaat krijgen dat ie ff een minuut of 5 stil wil blijven zitten.
(andere opmerking: verander je standpunt eens, zodat je wat meer achtergrond pakt en je hem niet zo van boven schiet.)
Daarbij kan je nog proberen om je lichtmeting anders te zetten (heeft een 450 spotmeting?)
- bakaloko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
- WoonplaatsCOLON Venlo
- CONTACTCOLON
Even googelen (heb de handleiding niet bij de hand nu) en als het goed is heeft de 450D 4 belichtingsstanden: meervlaksmeting, deelmeting, spotmeting en centrum gewogen gemiddelde meting. (wat het ook moge zijn)Codacs schreefCOLONDaarbij kan je nog proberen om je lichtmeting anders te zetten (heeft een 450 spotmeting?)
Als ik mn lens terug heb ga ik ermee aan de gang.
Vanmorgen ruzie gehad met DHL, maar het statief is (na flink gekibbel) ook eindelijk binnen. Wordt nog eens wat met me. Hahaha !
Thanx alweer !!