Welke camera: 40D, 50D, 450D of nog iets anders?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik kan me volledig vinden in de aanbeveling van SanderL. De combo 450D, 18-55 IS,70-300 IS heb ik in bezit en bevalt prima. Daarmee kun je eens goed uitzoeken wat je nu precies wilt, en dan een beter overwogen keuze maken. werken met de apparatuur zegt meer dan alle adviezen bij elkaar.

Groeten
Peter
Barwaut
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 13:10

Ben het eens met SanderL en post daarboven.

Verschillen tussen 400/450D en 40/50D zijn verwaarloosbaar als je het hebt over de output van de camera's. Naar mijn mening betaal je alleen voor het idee van een hogere xxD serie en niet voor extra performance.

Heb zelf een jaar met een 400D geschoten en was daar heel tevreden over.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ga ook gedeeltelijk mee. Maar wil daar nog een slingshot 200 aan toevoegen. Misschien nu iets te groot maar over een half jaar niet meer.

En een XXD heeft voornamelijk makkelijker in te stellen of te benaderen instellingen die je alleen nodig hebt als je je camera kent en kunt beheersen. Hoe vaak moet je trouwens kiezen tussen ISO in 1/3 stappen of gewone stoppen. Ik kies er zelden voor om tussen stops te nemen.

Tot 800 is de ISO toch wel ok van alle genoemde modellen.

Ergo een 450D of een 40D. De meerwaarde van een 50D is echt belachelijk om aan te prijzen voor een beginner tov een 40D die veel goedkoper is en dan minder glas.

Ik zie, ook hier, weer een aantal koop de laatste 50D want..... en niet de 40D want.... En dan een 50D nemen met slecht glas. Deze 'adviseurs' adviseren over welgeteld 8 maanden dat je beter de 60D kan kopen want die is nieuwer........ :evil: Ik neem ook altijd de verkopers niet serieus die een Monster HDMI kabel aanpraten voor digitale overdracht en gouden speaker kabels (die niet bestaan overigens) om dat die beter klinken. In deze worden ook versterkers met 500watt nominaal op 8 Ohm verkcoht en met een performance van 600watt op 4 Ohm......

Glas gaat meerdere bodies mee. En L lenzen wensen bij het begin is misschien overdone. En dat klopt zeker, maar in tegen stelling tot de aanschaf van een 50D tov een 450D/40D wel financieel gezien de slimste. Maar idd nog niet doen.

What about de 18-55IS met de 55-250IS en een 450D, grip, extra batterijen, zonnekappen, 60mm Macro, Lowepro Slingshot 200 AW en een 430EXII. Ik denk dat je dan veel meer plezeier hebt dan een 50D met een 17-85IS en een AH plastiktas.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Ervaringen van mensen op een forum is handig, maar laat het niet de doorslag geven. Kies zelf de body uit, ga echt naar een winkel om ze beide even te voelen/ proberen.
Ik ben toen voor een 350D gegaan zonder te testen, en nu heb ik een 40D. Als ik weer zou mogen kiezen zou ik direct voor een xxD model zijn gegaan, mijn handen zijn veels te groot voor een xxxD model. En de bediening is beter (wiel achterop), komt kwalitatief beter over, grotere zoeker. In je foto's zal je het alleen niet terug gaan zien.

Ga dus, zoals in eerdere posts ook staat, langs de winkel en test ze. Kies dan een body en ga dan verder kijken wat je overhoudt voor je lenzen. Je lenzen overleven je body vaak maar een voor jou goede body is de basis. (dus goed te hanteren etc, functies en kwaliteit is overal zowat goed van)
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Digitom schreefCOLONIk ben toen voor een 350D gegaan zonder te testen, en nu heb ik een 40D. Als ik weer zou mogen kiezen zou ik direct voor een xxD model zijn gegaan, mijn handen zijn veels te groot voor een xxxD model.
En daar sla je de spijker op zijn kop. TOEN en NU.

Ik kreeg van Canon een 300D, ja kreeg :) En een Slephy en een IP4000 printer en een Grip en kit lens. En ja toen de 20D al een tijdje op de markt was en de 30D er aan kwam ben ik NIET voor de 350D of later de 400D gegaan maar voor een 10D. Net zo langzaam en net zoveel MPs maar idd betere of beter gezegd andere en dus voor het gevoel een ergonomischere bediening. Maar dat kwam omdat ik vanaf dag 1 in M schiet. En als dat niet zo is en je nog een beetje moet wennen dan zijn de mogelijke instellingsmogelijkheden van de XXD wel makkelijk maar als je niet met de camera aan je oog tijden een foto sessie blind je ISO moet kunnen veranderen dan is dat extra geld weg gegooid.

Er is niet voor niets een instap (1000D) beginner/consumer (450D) gevorderde amateur/prosumer (40D/50D) en professional (5D/1D(S)) lijn.

Iedereen wil een 1DSMkIII met lichtsterk glas en een studio of dikke witte 800mm lichtsterke toeters op een open dag van de KLu, maar ik zal eens een persoon aanhalen van dit forum. Caspar Huurdeman. Die schiet met ik geloof nog steeds een 350D en goed glas. Zijn foto's zijn veel beter dan van velen die ik voorbij zie komen met een 50D en een EF-S17-85IS........

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Bedoel ermee dat je, ongeacht de specificaties, moet kijken naar hoe de camera in de hand ligt. Als je een xxD neemt en je hebt kleine handen zal je hier waarschijnlijk niet plezierig mee kunnen werken, en andersom ook, met een xxxD en grote handen ga je waarschijnlijk ook niet fijn werken.

"Ergonomische controle" over de camera is een belangrijke basis.
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Zelf schiet ik nu anderhalf jaar met een 400D (mijn eerste DSLR) en hij bevalt ook heel goed. Ik heb ook grove handen en een 40D/50D ligt me inderdaad beter in de hand maar het is net wat je gewend bent. Ben je een compacte camera gewend dan is een 450D al een hele vooruitgang. Ik heb er geen last van gehad dat de 400D eigenlijk net te fijn is voor mijn handen, puur omdat ik niets groters gewend was, ik ging er toch op vooruit. Ben je echter een maatje 40D/50D gewend en ga je dan naar een 450D bijvoorbeeld dan merk je het wel.
Ik ga binnekort ook wat L-glas kopen. Ik merk ook inderdaad dat je veeel beter wat meer kunt investeren in goed glas dan in een duurdere body. Het glas bepaalt hoe scherp je foto's worden en die scherpte is me heel erg kostbaar (ik fotografeer vliegtuigen voornamelijk).

Mijn advies dus: koop een 450D met een paar goeie leuke glaasjes!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

StrangeRocker schreefCOLONConclusie tot nu toe:
Canon EOS 40D of 50D zijn het best, 50D heeft zijn voordelen, maar is wel een stuk duurder
Lenzen:
-EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
-EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS en EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
-EF 24-105mm f/4L IS USM
-EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
-Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II
zoals een aantal anderen al aangeven, de 450D is een goede camera en als je kleinere handen hebt misschien wel prettiger. De beste camera die je thuis laat omdat je het niet prettig vindt om 'm mee te nemen is nutteloos. Probeer de 40D en de 450D een keer in een winkel (daar dan ook kopen hè :wink:, tenzij het de mediamarkt is want die hebben ze gewoon staan)

Qua lens denk ik dat de 24-105 het beste aansluit bij wat je gewend bent. Voor landschappen licht het er toch een beetje aan wat voor landschappen je maakt, maar over het algemeen wordt er bij landschappen gedacht aan wide-angle lenzen - maar je kunt met (bijna) iedere lens landschappen fotograferen. Wat mij betreft is de 24mm op een crop voldoende voor de meeste landschappen. De 18-55IS krijg je goedkoop bij een kit, die zou ik wel doen en als je merkt dat je veel gebruik maakt van de range tussen 18 en 24 kun je altijd nog kiezen voor iets beters in die range. Dat is mijn 0,02€.

Uiteraard is en goede tas onmisbaar, ook die moet je uitproberen, er zijn hier wel een paar goede genoemd.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

Ik zal dinsdag naar de fotozaak gaan en de camera's 'passen'. Dan denk ik dat ik de standaard kit, 18-55/3.5-5.6 IS en 55-250/4-5.6 IS, neem. En dat bij de 2e accu, memorycard, grip en flitser geteld kom ik uit op een bedrag van €1060 voor de 450D en zo'n €200 hoger voor de 40D.
Dan mis ik nog zonnekappen en filters, indien deze nodig zijn, en een tas. Over die tas; er wordt steeds Lowepro genoemd, is dit echt een goed merk en zou ik dom zijn om voor een ander merk te gaan, of kan ik ook veilig bijvoorbeeld een Crumpler tas kopen?
Laatst gewijzigd door 1 op StrangeRocker, in totaal 5 keer gewijzigd.
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Lowepro is wel redelijk referentie spul, maar crumpler is ook bere goed. Crumpler is wel veel hipper en moderner weergegeven. Ergo als je modebewust bent zal Crumpler je meer aanspreken. Wil je modulairiteit en ontwerpen gemaakt met, door en voor fotografen dan is Lowepro veel uitgekiender. Kata is ook een goed merk. Komt meer uit de video journalistieke wereld. En dat merk je ook, want bij kata kan je ook scherfvesten en helmen bestellen :) Het doet in mijn ogen erg Matrix achtig aan en dat mango geel intern is wel makkelijk om zelfs in donkere ruimtes niet mis te grijpen.

Authentieke ontwerpen en ook altijd zeer goed zijn Billingham en Domke en in die Lijn het eveneens zeer dure maar erg goede National Geographic.

Nanuepro is een relatieve nieuwkomer maar moeilijk verkrijgbaar. En Tamrac en Vanguard zijn echt gemaakt voor de consument. Ze zijn daarom niet minder goed maar meer gemaakt voor comfort en handigheid. Maar hebben niet de kwaliteit die Lowepro ed hebben. Zlef zweer ik bj Lowepro maar het had ook wat anders kunnen zijn. Echter Lowepro heeft veel zaken die op elkaar passen en dus uitwisselbaar en vervangbaar zijn. Nog een reden om voor Lowepro te kiezen is de verkrijgbaarheid. Sta je ergens ter wereld met een fotozaak om de hoek dan weet je dat je bijna zeker Manfrotto en Lowepro onderdelen of spullen kunt krijgen. Dat is oa de reden dan ik voor Quinny en Maxicosi voor kinder stoelen gekozen heb. :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

De extra accu kan je ook via het forum bestellen. Scheelt je weer!
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=13558
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

Hoeveel ruimte voor camera en lenzen zal je gemiddeld nodig hebben? Of is het slim om één grote en één kleine tas te kopen?
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb meerdere tassen. Kost meer maar wel makkelijker. Ik heb een Computrekker AW voor alles of voor vakantie. En een Stealthreporter D300AW voor dagelijks gebruik een schoudertas dus. Daarnaast heb ik een toploader die ik kan uitbreiden met een harnas en heupriem waaraan weer verschillende Leanscases en andere opberg of hang systemen aan kunnnen. Dat laatste is erg handig als je mobiel moet zijn en zonder al te veel vermoeidheid toch veel mee te kunnen nemen. Het gewicht wordt zo verdeeld over je gehele lichaam. Maar ik denk dat je met een goede rugzak met All Weatherhoes en een schoudertas wel de beste 'dekking' hebt.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Tom-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 19:27

Hier ook twee tassen.
Een Lowepro rugzak waar al mijn spullen inpassen. Maar dat is natuurlijk wel groot en moet je op je rug dragen. Handig als je echt iets met fotografie gaat doen en gewoon je spullen bij moet hebbne.
En een Crumpler schoudertas voor gewoon dagjes weg. Dan kan ik ook selectiever zijn met spul dat mee moet en het ziet er gewoon hipper en minder foto-achtig uit.

In de praktijk gaat de Crumpler het meeste mee, ook qua gewicht prettiger. Vaak weet je vantevoren wel welke spullen je gaat gebruiken.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

StrangeRocker schreefCOLONDan denk ik dat ik de standaard kit, 18-55/3.5-5.6 en 55-250/4-5.6, neem.
ik zou in elk geval voor de 18-55 IS gaan. Schijnt een stuk beter te zijn dan het oude non-is ding.

veel plezier met shoppen! altijd lekker om te doen 8)
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

knoet schreefCOLON
StrangeRocker schreefCOLONDan denk ik dat ik de standaard kit, 18-55/3.5-5.6 en 55-250/4-5.6, neem.
ik zou in elk geval voor de 18-55 IS gaan. Schijnt een stuk beter te zijn dan het oude non-is ding.
Ooh, sorry. Die bedoelde ik sowieso :]
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

Goed. Uhm. Bedankt allemaal voor jullie reacties :)
Ik ben naar de fotozaak geweest, bleek dat ze 'm niet hadden staan! Dus ik ga ergens anders kijken of ze 'm wel hebben.. ;)
Ik denk dat ik in eerste instantie een schoudertas koop, en daarna pas als ik meer lenzen en alles heb ga kijken naar een rugzak.
Verder kan ik op de site van Canon zelf niets terug vinden over hoods en filters enzo.. Is dit omdat het gewoon een waardeloze site is, ik niet goed kijk, of omdat ze het niet belangrijk genoeg vinden? :D
Er werd mij vandaag in de fotozaak trouwens wel gevraagd waarom ik niet gewoon een 1000D nam, want deze had (bijna) dezelfde specificaties als de 450D, maar was goedkoper. Weet iemand hier iets over?
Michelle
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

zoek op google naar EOS Lensworks pdfjes en dan heb je alles, echt alles.

En verder ga eens kijken bij het Canon Camera Museum.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

StrangeRocker schreefCOLON Er werd mij vandaag in de fotozaak trouwens wel gevraagd waarom ik niet gewoon een 1000D nam, want deze had (bijna) dezelfde specificaties als de 450D, maar was goedkoper. Weet iemand hier iets over?
Michelle
Hier kun je de specificaties naast elkaar vergelijken:
http://www.imaging-resource.com/CAMDB/c ... it=Compare

en hier kun je voorbeeldfotos van de twee vergelijken: (wel op de fotos inzoomen om een zinvolle vergelijking te kunnen maken)
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Gebruikers-avatar
StrangeRocker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 13:21
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen :]

Ok. Bedankt.
Ik heb de 450D in handen gehad, was wel prettig. Maar alles is een verbetering na mijn Sony Cybershot :). 40D hadden ze er niet.. dus ik zoek nog even door :).
Michelle
http://strangerocker.deviantart.com/gallery
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar