Tussenringen vs Voorzetlens

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

Hoi iedereen,

Ik wil graag eens wat kennismaken met Macro-fotografie, hiervoor gelijk een macro-lens kopen lijkt me wat overdreven.
Nu is mijn vraag wat ik beter kan nemen, een set tussenringen of een voorzetlens?
Ik heb heel internet al afgezocht, maar kan nergens duidelijk de verschillen vinden. (Kwaliteit, vergroting, werkafstand)

Ik gebruik een Canon EOS 400D met een 18-55 II Kit-lens en een Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC. (Beide dus EF-S, filtermaat 58mm resp 62mm)

Kan iemand mij uitleggen wat beter werkt (Welke lens gebruiken? Sigma lijkt mij het meest logisch), liefst natuurlijk met voorbeeldfoto's.

Alvast bedankt,
Alex
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Hmm ik denk niet dat je met beide lenzen goede resultaten zult behalen ;)
Een tussenring gaat ten koste van de scherpte, en daar beide lenzen niet bepaald scherp zijn, zullen de 'macro's' nog onscherper worden

Een voorzetlens kost ik dacht één stop licht. Beide lenzen zijn echter niet echt lichtsterk, waardoor een langere sluitertijd moet worden gebruikt (dus meer kans op bewegingsonscherpte)

Mocht je geen macrolens willen kopen, raad ik je aan voor zo'n €85 een Canon EF 50 1.8 Mk II te kopen, in combinatie met een tussenring(enset)

Succes
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Tussenringen gaan niet ten kostte van de scherpte, maar van de lichtopbrengst.

Voorzetlenzen zijn afhankelijk van de kwaliteit van het stuk glas dat je ervoor zet.

Het voordeel van de tussenringen is dat je de kwaliteit van het objectief behoudt. Let er alleen op de je tussenringen neemt die ook voor EF-S geschikt zijn.

Het voordeel van de voorzetlenzen is de hogere lichtopbrengst dat je kortere sluitertijden kan gebruiken.

De 18-55 is niet de allerbeste lens die ooit gemaakt is, maar mag zeker ook niet onderschat worden. Als je heel vaak makro foto's gaat maken kun je overwegen om een apart makro objectief te nemen.
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

Peije schreefCOLONDe 18-55 is niet de allerbeste lens die ooit gemaakt is, maar mag zeker ook niet onderschat worden.
Begrijp ik goed dat de 18-55 beter geschikt is dan de 18-200? Leek mij namelijk niet echt uitmaken, omdat ze dezelfde lichtsterkte hebben bij gelijke mm's.

Maken de Tussenringen of voorzetlenzen nog uit vwb de afstand lens-onderwerp? (Onderling bedoel ik, ze zorgen er beide voor dat je dichterbij kunt komen en op deze manier meer vergroting haalt toch?)
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik heb geen ervaring met de 18-200, dus daar kan ik je niets over zeggen.

Als de beide lenzen dezelfde filter maat hebben kun je de lenzen op beide objectieven gebruiken.

Het verschil zal vooral in de achtergrond te zien zijn:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=59614

Is gemaakt op 200mm en een +2 voorzetlens. Door de lange brandpuntsafstand is de achtergrond heel vaag geworden.



http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=56054

met de 18-55 kitlens en een +2 voorzet lens op 18mm hierdoor is de achtergrond nog redelijk herkenbaar.

De verkorting van de afstand om scherp te kunen stellen is afhankelijk van de dikte van de tussenring. Als je een setje koopt rijg je meestal 3 tussenringen in 3 verschillende diktes. De kleinste geeft het minste effect (maar kan soms ook al voldoende zijn)

Bij de voorzetlenzen bepaald de sterkte van de lens de verkorting. Vaak zijn die setjes van +1, +2 en +4 dioptrie. +1 is dan de minst sterkte, en +2 de sterkste.
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

Ik denk dat ik voor de set tussenringen ga boven de voorzetlenzen. Deze kan ik tenminste voor al mijn (toekomstige) lenzen gebruiken.

Heeft er iemand nog tips voor welke goed zijn (Ook wat betreft prijs) en geschikt voor EF-S lenzen?

Ik heb bv al ergens gelezen dat de Dorr set geschikt is voor EF-S maar op de 400D niet goed werkt :? (12mm enkel of alle drie werkt niet (F00 fout) de andere combi's wel)

Dit zou natuurlijk erg jammer zijn!
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Kies in ieder geval een set waarmee je het diafragma nog kan regelen. Als dit niet kan, werk je altijd op het grootste diafragma.

Dit is een voorbeeld die je kan gebuiken met EF-S lenzen:
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=21912
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik heb deze ook van danubia werken goed alleen handmatig scherpstellen maar dat went ook snel is een kwestie van je hoofd 2cm naar voor of naar achteren bewegen
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Schiet me nog iets te binnen: een 18-55 die omgekeerd op de camera zit gemonteerd, kan ook leuke resultaten geven ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Ik heb een setje kenko tussenringen 12-20 en 36 mm die zowel voor EF als voor EF-S lenzen geschikt zijn. Je moet wel opletten dat je de goeie koopt want er zijn twee soorten.

gr. Wimmes
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Solligor tussenringen zijn ook echte aanradars, je behoud gewoon nog alle functies.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Slipstream schreefCOLONSolligor tussenringen zijn ook echte aanradars, je behoud gewoon nog alle functies.
Yupe, hier ook goede ervaringen mee!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar