Hoe een (trouw)album indelen.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Deze week heb ik mijn eerste trouwalbum afgeleverd. Mijn eerste conclusie is dat het wel erg veel werk is. :? Het is overigens wel mooi geworden al zeg ik het zelf :D. Omdat ik van plan commercieel te gaan, zal ik het wel sneller moeten gaan doen.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe jullie hierin te werk gaan.

Ik wilde een album maken dat heel rustig is. Dus veel symetrie, vierkante foto's en foto's die bij elkaar horen en in dezelfde stijl zijn op tegenoverliggende pagina's geplaatst.
Om te zorgen dat ik per pagina goed uit kom en te bekijken wat wel en niet mooi is heb ik alle foto's in lightroom getrimd een blz nummer gegeven door dat bij labels in te vullen. Door vervolgens op labels te sorteren kon ik de volgorder goed zien. Echter indien er een foto verplaatst moest worden, moest ik alle foto's weer hernummeren. Al met al tijdrovend.
Nu ben ik benieuwd of hier geen slimmere methode (of software) voor is.

Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

MIsschien ouderwets uitprinten in lowres en dan ouderwets op de tafel uitleggen en schuiven?
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Probeer anders de album software van blokker/kruidvat oid om je indeling te kunnen voorbereiden....

Niet dat je het album daar moet gaan bestellen, maar je hebt wel een idee hoe alles er uit komt te zien. Ook foto's veranderen kan daarin redelijk makkelijk.
Gebruikers-avatar
1nge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Hoi Martin.

Ikzelf werk op de "ouderwetse" manier dmv prof. Verka albums. Dus het betere plak- en knipwerk, letterlijk dan he? :lol:
Een collega-fotograaf van mij werkt wel enkel met digitale albums en zij heeft werkelijk schitterende resultaten met de software van albumprinter.
Gratis te downloaden. Schitterende kwaliteit albums, kan het je echt aanraden!

Groet,
inge
Canon EOS 5D, 20D, Tamron 28-75 2.8, Canon 50 mm 1.8 II, Canon 70-200 L F/4 IS, Canon 24-105 L F/4 IS, Tokina 100 mm AT-X Pro Macro 2.8, Metz 58
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

1nge schreefCOLONHoi Martin.

Ikzelf werk op de "ouderwetse" manier dmv prof. Verka albums. Dus het betere plak- en knipwerk, letterlijk dan he? :lol:
Een collega-fotograaf van mij werkt wel enkel met digitale albums en zij heeft werkelijk schitterende resultaten met de software van albumprinter.
Gratis te downloaden. Schitterende kwaliteit albums, kan het je echt aanraden!

Groet,
inge
bedankt voor je tip. Zelf heb ik ook een Verka album gebruikt. Ik vind de kwaliteit van het boek en de foto's erg belangrijk, het moet toch minstens 30 jaar mee gaan. Ik zal albumprinter gaan bekijken. Veel albums zijn vierkleurendruk en dan is de kwaliteit van de afdrukken toch minder lijkt me. En een simpele omslag is toch minder sjeik dan een lederen boek.

Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Als collega met digitale albums ben ik absoluut vóór deze albums (alhoewel ik klassieke boeken wel echte kunstwerkjes vind hoor!!). Digitaal vind ik veel handzamer, veel makkelijker te gebruiken, passen beter in je boekenkast en zeker van Albumprinter is de kwaliteit verre van slecht. Er zijn trouwens tegenwoordig genoeg aanbieders van digitale albums waar je prachtige, chique omslagen kunt krijgen, die met gemák tippen aan 'n traditioneel album. Betaal je dan ook voor natuurlijk. Persoonlijk moet voor mij een fotoboek handzaam zijn, 'even' uit de kast te pakken, gemakkelijk door te bladeren, gemakkelijk mee te nemen en ik wil niet bang zijn dat ik er per ongeluk een vlek op maak of zo. Nee hoor, geef maar maar digitaal! (Ik gebruik trouwens de software van albumprinter niet, maar gewoon PS om m'n boeken in op te maken.)

Maar als ik jou zo lees, zoek jij niet zozeer 'n digitaal album-aanbieder, maar software om je foto's voor 't knip-en plakwerk te ordenen en op voorhand in te schatten hoe je pagina's er uit komen te zien. Ik heb ook wel geknipt en geplakt en inderdaad, gewoon printjes maken en op de grond of 'n grote tafel gaan schuiven. Werkt goed hoor. En dan hopen dat je er handigheid in ontwikkelt, zodat het na verloop van tijd sneller gaat.
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
Elisabeth
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 08:26
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hey,

Zelf maak ik een trouwalbum eerst in iPhoto, dit om de volgorde te bepalen én het formaat van de foto's. Daarna maak ik mapjes in de verkenner van de verschillende formaten 15x15, 25x25 of 30x30. Zo heb je alle formaten bij elkaar bij het uploaden (Profotonet) en kun je dus in één keer het formaat voor alle foto's aangeven (hm.....snap je?). Als de afgedrukte versies binnenkomen hoef ik alleen maar het iPhoto album te pakken en die volgorde over te nemen.
Het kost inderdaad veel tijd, maar hoe vaker je het doet; hoe sneller het gaat! Ik besteed het tegenwoordig maar uit aan een vriendin :-)
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Euhm... een DTP pakketje? Werkt super-eenvoudig en flexibel. En als je een beetje een goed pakket uitzoekt kun je zo ook heel snel even een proefdrukje zelf maken alvorens het zaakje netjes af te leveren bij de drukkert.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

jeveos schreefCOLONEuhm... een DTP pakketje?
Geen idee wat een "DTP" pakketje is :roll:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
Biite
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 06:31

DTP = DeskTop Publishing

In vrij vertaald Nederlands komt dat neer op het opmaken van drukwerk :)

Martien
I don't have a solution, but I admire the problem
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Precies, desktop publishing. Tegenwoordig niet zo populair meer omdat Word en consorten heel snel net zo veel kunnen als het om tekst en opmaak gaat, maar voor grafische toepassingen is een DTP pakket nog steeds een winner. Je zou kunnen kijken naar het gratis (altijd leuk ;)) Scribus. Andere paketten zijn RagTime Solo (wordt niet meer onderhouden meen ik) en PagePlus, beide ook freeware.

Verder zijn er natuurlijk de commerciele DTP paketten als PageMaker, InDesign (beide van Adobe), Interleaf, QuarkXpress en Ventura (als die nog bestaat tenminste, Ventura is overgenomen door Corel maar ik heb er nooit meer wat van gehoord).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Als je commercieel wilt gaan op de ouderwetse knip en plak manier dan gaat dat een duur boekje worden als je de tijd gaat door berekenen.

Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk en goed kan.

Met digitaal plakken heb je ook gelijk weer meer mogelijkheden.
Zo kan je bijvoorbeeld een foto over twee pagina's plakken of een foto op een foto zetten en noem maar op.

Voor een voorbeeld hoe ik een album in elkaar zet kan je op mijn website kijken www.trouwfeestfotograaf.nl bij menuoptie "Informatie", "Gebonden album".
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 21 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

jeveos/biite: weer wat geleerd, thanks.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar