Canon f/2.8 v f/4 lenses: the benefits and differences

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

You may not think that there is much of a difference between the f/2.8 and the equivalent f/4 focal length lenses in the Canon range, so you will probably be surprised to see what the differences are and how many of the lenses, from wideangle zooms up to long telephotos, allow for a direct comparison.
Each optic also has its own shooting benefits and physical make-up that can be of great use to photographers in many shooting situations and for a variety of reasons.
http://cpn.canon-europe.com/content/tec ... #container
Mijn fiets spoort beter dan ik.
christianos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 13:48
WoonplaatsCOLON Weesp

topstuk, kan niet anders zeggen. Thanks voor het posten :)

En ergens hoop ik dat veel mensen dit lezen, want ik denk dat het veel 24-70 vs 24 -105 en 70-200 f4 IS vs F.28 topics zal schelen.

Kunnen we alle voordelen en nadelen van die lenzen niet eens opsommen in een sticky topic btw?
Die lens wil ik we[color=red]L[/color]
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Mooi stukje! Thanks hoor :D
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@christianos: Dat zou kunnen, maar wel afhankelijk van verdere reacties op het stuk. :wink:
(Ik kan me voorstellen dat anderen met een weerwoord komen)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Leuk artikel, maar ben ik er écht wijzer van geworden? Nee.

Na het crashen (err 01) van mijn Tamron 28-75 2.8 twijfelde ik heel erg tussen de 24-70 2.8L en de 24-105 4.0L IS.
Gelukkig mocht ik beide lenzen lenen om een betere keuze te kunnen maken.
Mijn twijfel is nog steeds niet weg, maar ik heb toch de 24-70 besteld.
Waarom? Omdat ik ook regelmatig in zeer donkere ruimtes fotografeer (b.v. concerten), en daarnaast omdat deze lens gewoon een tank is. Zwaar, robust..., gewoon een professionele lens dus.
De 24-105 zal denk ik niet minder goed zijn, maar voelt wat lichter aan (vergelijk het met het verschil tussen b.v. een 40D en een 450D).

Of de keuze goed blijkt te zijn zullen jullie nog wel te zien krijgen, en mijn échte keuze had ik niet, want dat zou zijn een 24-105 2.8L IS. en dan het liefst voor pakweg € 800.

Dus Canon: AAN DE SLAG!!!

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
Del Boske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2008 12:36
WoonplaatsCOLON Zwolle

Leuk stukje, maar dit is toch wel een beetje algemeen bekend? :roll:
Is er misschien iemand die dit dan ook kan vertalen?
Er zijn ongetwijfeld mensen die er niet helemaal wijs uit kunnen worden...

EDIT:
mariussuiker schreefCOLONLeuk artikel, maar ben ik er écht wijzer van geworden? Nee.

Na het crashen (err 01) van mijn Tamron 28-75 2.8 twijfelde ik heel erg tussen de 24-70 2.8L en de 24-105 4.0L IS.
Gelukkig mocht ik beide lenzen lenen om een betere keuze te kunnen maken.
Mijn twijfel is nog steeds niet weg, maar ik heb toch de 24-70 besteld.
Waarom? Omdat ik ook regelmatig in zeer donkere ruimtes fotografeer (b.v. concerten), en daarnaast omdat deze lens gewoon een tank is. Zwaar, robust..., gewoon een professionele lens dus.
De 24-105 zal denk ik niet minder goed zijn, maar voelt wat lichter aan (vergelijk het met het verschil tussen b.v. een 40D en een 450D).

Of de keuze goed blijkt te zijn zullen jullie nog wel te zien krijgen, en mijn échte keuze had ik niet, want dat zou zijn een 24-105 2.8L IS. en dan het liefst voor pakweg € 800.

Dus Canon: AAN DE SLAG!!!

Groetjes, Marius
Dat zou inderdaad een bestseller worden!!!
6D | 40D | Canon EF 28-70mm f/2.8 USM L | Canon EF 80-200 F/2.8L | Grip BG-E2 | Canon Speedlite 430EXII | Redged RTT-423 |
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Tsja, vind het nou niet echt een spannend artikel... :?

Staat niet echt iets concreet bruikbaars in, afgezien van nice to know - maar in 99% van de gevallen reeds bekende - informatie indien je de 4.0/2.8 kwestie wil beslechten. Mensen die twijfelen tussen bijv. 70-200 F4 of 2.8 kunnen hier ook niet heel veel mee. Vind het een beetje een PR verhaal.

Dit stukje says is all wat ik bedoel:
"The decisions that govern your choice of using an f/2.8 or an f/4 zoom lens of different focal lengths are wide-ranging, from weight and size, purpose of shoot, travel considerations, weather conditions, time factors, cost, and the desired combination with other Canon photographic equipment. Whatever factor influences your choice of lens the Canon lens range has enough beautifully crafted pieces of glass within it to satisfy every shooting situation."
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
mol_air
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2008 11:43

interessant stuk, vooral voor de beginner. ik denk dat TS een goed punt heeft, met dat dit artikel een hoop overbodige vragen al (deels) kan beantwoorden. Misschien nuttig om dit een 'sticky' te maken?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

dexter schreefCOLONTsja, vind het nou niet echt een spannend artikel... :?

Staat niet echt iets concreet bruikbaars in, afgezien van nice to know - maar in 99% van de gevallen reeds bekende - informatie indien je de 4.0/2.8 kwestie wil beslechten. Mensen die twijfelen tussen bijv. 70-200 F4 of 2.8 kunnen hier ook niet heel veel mee. Vind het een beetje een PR verhaal.

Dit stukje says is all wat ik bedoel:
"The decisions that govern your choice of using an f/2.8 or an f/4 zoom lens of different focal lengths are wide-ranging, from weight and size, purpose of shoot, travel considerations, weather conditions, time factors, cost, and the desired combination with other Canon photographic equipment. Whatever factor influences your choice of lens the Canon lens range has enough beautifully crafted pieces of glass within it to satisfy every shooting situation."
Als je dan toch engels gaat gebruiken, doe het dan volledig en goed :wink:

@all: Verder maakt het niet uit hoeveel informatie en stukken tekst er geplaatst worden hier, de topics over bepaalde lenzen blijven toch komen en dat vind ik juist goed. Maakt niet uit hoeveel je ergens over kunt lezen, het horen van een mede hobbyist voegt veel meer toe dan een hoop tekst. Daarentegen blijf ik altijd dit soort informatie lezen omdat ik gewoon een informatie-junk ben :lol:

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

bmvduin schreefCOLON
Dit stukje says is all wat ik bedoel:
"The decisions that govern your choice of using an f/2.8 or an f/4 zoom lens of different focal lengths are wide-ranging, from weight and size, purpose of shoot, travel considerations, weather conditions, time factors, cost, and the desired combination with other Canon photographic equipment. Whatever factor influences your choice of lens the Canon lens range has enough beautifully crafted pieces of glass within it to satisfy every shooting situation."
Omdat je het met mijn mening niet eens bent, met een spelfout-opmerking komen is niet echt spannend (ik typte een 's' i.p.v. een 't' :roll: )


Mijn argument om dit niet een top-artikel te vinden is omdat het geen antwoord biedt op de meest voorkomende vragen, die zijn namelijk concreter. Het is te theoretisch, niet praktisch. Hier staat dat de keuze van de lens afhangt van vele factoren waaronder doel van fotografie, aansluiting op andere lenzen, etc. De meeste vragen gaan juist in op die zaken, bijv. 'ik wil dit en dit fotograferen en heb al die en die lens, moet ik dan de 2.8 of 4.0 nemen?'
Er zou bijv. een tabelletje/in vulformulier in moeten staan, waarbij bij al deze punten een score krijgen, waarbij je als uitkomst 'jouw ideale lens' kan aflezen. Alhoewel dat ook weer niet zaligmakend is :wink:
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

@Dexter, Er staat nergens dat ik het niet met je eens ben, ik snap alleen niet waarom een tekst half in het engels moet, zeker niet wanneer die worden in het engels stuk voor stuk een goede Nederlandse tegenhanger hebben :wink:

Mijn reactie hierop slaat niet specifiek op jou maar zoals aangegeven op allemaal die vinden dat mensen teveel topics openen met het zelfde onderwerp.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar