Een 70-200, een f/4 IS of f/2.8 NON IS?!?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Ik ben voornemens om binnenkort een telelens aan te schaffen. Ik zal de lens voornamelijk gaan gebruiken voor bruidsreportages en mijn fotowerk voor de pers, zoals ongevallen en branden.

Ik zit echter te twijfelen of ik de 70-200mm f/4 met IS aan zal schaffen of juist zal gaan voor de 70-200mm f/2.8. Wat zijn nu de voordelen van juist de ene of de andere? Qua prijs verschillen ze niet extreem veel van elkaar. Heb ik de IS echt nodig of kan ik voor dat geld beter een 2.8 versie zonder IS nemen?

Ik hoor graaf jullie advies.

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Eehhh probeer de zoekfunctie even. Er zijn al heel veel topics hieraan gespendeerd meen ik :wink:
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Precies.

Met dik 1000 posts zou je toch moeten weten dat er al heel veel posts over dit vergelijk zijn
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ga eens wat schieten met de Sigma op 200mm.
Je hebt geen IS nodig als je geen last hebt van onscherpte door camerabewegingen.

Over het wel en wee van IS is al heel veel geschreven :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Ik ga maar eens zoeken denk ik :oops: :oops:

Enne, die Sigma is niet zo'n goed plan. De AF van dat ding is stuk en heb er bijna nog nooit een scherpe plaat mee weten te schieten :wink:

Maar ik zal het archief maar eens doorspitten.
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
two-tone
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 732
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 00:39
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

ik heb alleen ervaring met de 70-200 2.8 non is. Ik ben er niet anders dan tevreden over, scherpte, af en bouwkwaliteit.

Ik heb nooit echt met de f4 is gewerkt maar naar horen zeggen is dat ook een goede. Toen ik mijn lens kocht was de f4 is er nog niet maar ik denk dat ik geen andere keus zou hebben gemaakt als de f4 is er toen wel was.

Ik kan bij wijze van spreken mee lezen en schrijven met mn lens..
[size=75]EOS 40d || Canon EF 50 f1.8 mkII || Canon EF 70-200/2.8 [color=red]L[/color] USM + zonnekap || Canon Speedlite 430EX || Manfrotto 055DB+029 3weg hex qr. + 679B+Proball 308 ballhead[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

probleem is altijd met dit soort keuze's dat het zo persoonlijk is dat ook de zoekfunctie weinig oplossingen biedt, je zult zelf de overweging moeten maken, jijzelf weet het beste wat je mogelijkheden zijn en waar je begrenzingen liggen.
Ik zelf heb een vrij vaste hand dus ik heb gekozen voor non IS, tevens weet ik precies wanneer het wel of niet mogelijk is om nog een scherpe plaat te schieten, zodra je deze dingen goed op een rijtje zet dan kun je prima voor jezelf de keuze maken, beide lenzen zijn erg goed en doen nauwelijks voor elkaar onder.
Wat betreft de bokuh, ook dit zul je zelf moeten bepalen wat je het mooist vind, de 2.8 is ietwat mooier hierin dan de F4, maar met beide lenzen kun je prachtige onscherpe achtergronden creeren.
Fotograferen is kijken niet klikken.
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie Closeshooter. Ik denk dat ik toch maar ga voor de 2.8 NON IS. Ik heb deze al eens enkele keren gebruikt van iemand en heb daar toch mooie platen mee weten te schieten. Als ik echt een aankoop gedaan heb laat ik het nog wel weten!

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

precies, monopodje is ook een erg goede IS.
heb speciaal voor dit soort gelegenheden een Ultrastick XL erbij gekocht van Velbon, de manfrotto's vind ik te groot en te log, dit stickje is krap 40 cm ingeschoven en dmv een klicksysteem uit te schuiven tot ruim 1.50 (om en nabij), kan 3 KG aan gewicht hebben dus voor mij een erg handig hulpmiddeltje soms.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar