lichtmeeting

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ik heb een vraag over lichtmeting. Ik volg een cursus fotografie laatst ging het over lichtmeting. Nu staan er in mijn lesboek andere benamingen dan in de gebruiks aanweizing van de camera.

klopt dit wat ik heb gedaan

Lesboek ------------------canon boekje
Meervoudige ------------evaluatieve meeting

Deelmeeting ------------Deelmeeting

Spotmeeting ------------gemiddelde meting met nadruk op het midden
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

De 350 D heeft geen 'echte' spotmeting. Dus de laatste kun je niet zo 'vertalen'.
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je symbooltjes zijn een beetje onduidelijk, volgens de (Engelse handleiding)

zwarte stip met cirkel = evaluative = meervlaksmeting (dus gemeten over de hele foto) = meervoudige meting
cirkel = partial = 8 a 9 procent van het midden meten = deelmeting
vierkant = center-weighted average (meten over de hele foto met nadruk op het midden

(iets wat je niet hebt op de 350D)
zwarte stip = spot = 3,5 procent van het midden meten = spotmeting
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

ahaverkamp schreefCOLONJe symbooltjes zijn een beetje onduidelijk, volgens de (Engelse handleiding)

zwarte stip met cirkel = evaluative = meervlaksmeting (dus gemeten over de hele foto) = meervoudige meting
cirkel = partial = 8 a 9 procent van het midden meten = deelmeting
vierkant = center-weighted average (meten over de hele foto met nadruk op het midden

(iets wat je niet hebt op de 350D)
zwarte stip = spot = 3,5 procent van het midden meten = spotmeting
ik kan toch echt uit die 3 logo kiezen met me camera
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Met dank aan 'lets go digital' een duidelijke beschrijving van je 3 instellingen:

Voor de lichtmeting is de Canon EOS 350D digitale reflex voorzien van een drietal mogelijkheden en gelukkig kun je nu gewoon bij ieder belichtingsprogramma zelf bepalen hoe er gemeten wordt. Ook de belichtingsvergrendeling werkt zoals bij de professionele modellen. Geen gehannes meer.

De meest geavanceerde meetmethode is de evaluatieve meting. Daarbij wordt het oppervlak in zones gedeeld en zo gemiddeld. Waarbij rekening wordt gehouden met het gekozen scherpstelpunt. In de meeste gevallen zal deze meting zeker voldoen.

Daarnaast kent de Canon EOS 350D ook een centrumgerichte meting, waarbij een cirkel in het centrum voor 60% de meting bepaalt.

Tot slot is er nog een deelmeting, waarbij ongeveer 10% van het veld voor het grootste deel de meting beïnvloedt. Verwar de deelmeting niet met spotmeting, die laatste heeft een veel kleiner gebied.

met andere woorden kan je gebruik maken van
1 meervoudige en 2 deelmetingen (waarin de grote van dat deel bij de 1 60% is en bij de ander 10%)

Spotmeting heb je niet. (dat is 3% geloof ik)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

richard14 schreefCOLON
ahaverkamp schreefCOLONJe symbooltjes zijn een beetje onduidelijk, volgens de (Engelse handleiding)

zwarte stip met cirkel = evaluative = meervlaksmeting (dus gemeten over de hele foto) = meervoudige meting
cirkel = partial = 8 a 9 procent van het midden meten = deelmeting
vierkant = center-weighted average (meten over de hele foto met nadruk op het midden

(iets wat je niet hebt op de 350D)
zwarte stip = spot = 3,5 procent van het midden meten = spotmeting
ik kan toch echt uit die 3 logo kiezen met me camera
Ik noem er 4 :D

Afbeelding

De derde van boven mis je op de 350D, dat is spot.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

wat zijn goede onderwerpen om in deze 3 standen een foto's te maken en dat je dus duidelijk het verschil kan zien. dit moet ik voor me cursus doen
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Misschien een rare opmerking maar...daarvoor zit je toch op die cursus? Om te snappen waarom je soms deelmetingen doet en soms evaluatieve en bij welke onderwerpen dit te zien is. :roll:
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

veldje63 schreefCOLONMisschien een rare opmerking maar...daarvoor zit je toch op die cursus? Om te snappen waarom je soms deelmetingen doet en soms evaluatieve en bij welke onderwerpen dit te zien is. :roll:
Aah.. hij wel, ikke niet en ik wil dat antwoord ook wel graag eens zien...
Misschien met een praktisch voorbeeldje erbij?
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

meervoudige of matrix meting = alles op de hele foto goed belicht

deelmeting = gedeelte van de foto goed belicht en daaroheen minder of meer

spotmeeting = een detail van een foto goed belicht en de rest minder of meer

foto's volgen hoop ik :lol:
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

de laatste kan jij dus niet uitvoeren..dat begreep je onderhand wel toch?
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

veldje63 schreefCOLONde laatste kan jij dus niet uitvoeren..dat begreep je onderhand wel toch?
maar wel iets wat tussen de deelmeting en de spotmeting in zit?
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

nee, zit niks tussen. Of je meet spot (punt, klein vlakje) of je meet een deel van het scherm (groter vlak)
Jij kan niet onder de 10% meten dus blijf het deelmeting. Zit gewoon niet op je camera.
groetjes,
Rob
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Ok, dan heb je bijvoorbeeld een avondwedstrijd ergens en je stelt alles in op de M stand. Bijv 1200 640 3.2..
Welke meeting gebruik je dan om goed belicht te zijn?
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

ja maar ik heb drie mogelijk heden

vierkant
vierkant met een rondje
vierkant met een rondje met een stip er in

kan je me aangeven welk logo wat is
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

NieuwZuid schreefCOLONOk, dan heb je bijvoorbeeld een avondwedstrijd ergens en je stelt alles in op de M stand. Bijv 1200 640 3.2..
Welke meeting gebruik je dan om goed belicht te zijn?
deelmeting denk ik (vierkantje met rondje er in)
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

NieuwZuid schreefCOLONOk, dan heb je bijvoorbeeld een avondwedstrijd ergens en je stelt alles in op de M stand. Bijv 1200 640 3.2..
Welke meeting gebruik je dan om goed belicht te zijn?
Op M stand meet je eigenlijk niks (ja..eigenlijk wel maar dat doet niks met de instellingen van je camera) want je stelt alles handmatig in. Wat je wel ziet in je zoeker is het streepje wat neutraal zou moeten staan bij de juiste verhouding ISO, Sluitertijd, diafragma.

Het gaat bij die instellingen om hoe groot het vlak is waar je meting op plaats vind. En je meting bepaalt de juiste instelling om een goed belichte foto te krijgen.
Dus...wat voor deel wil je goed belicht hebben in je foto.
groetjes,
Rob
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Ok, maar dan heb je bijvoorbeeld in een voetbalstadion van die reclame borden, al dan niet met lichtjes..., en je wilt dan wel de spelers juist belicht hebben.
Dan zou ik toch denken met het rondje (niet de stip) oftewel deelmeting omdat je maar gedeelte goed belicht wil hebben. Toch?
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

het middelste deel van je zoeker (10%) . Daar meet hij dan dus wat je daar in beeld hebt, dat meet je camera (en stelt op die meting in).
Dus zie je in het midden een donker shirt..dan gaat de sluitertijd omlaag of je diafragma open. Ziet hij een wit shirt...gaat het omhoog of knijpt het diafragma omdat dit meer 'licht' uitstraalt. Hij zal dus proberen datgene wat in die middelste 10% zit goed belicht te maken zonder rekening te houden met alles er om heen. Evaluatief meet meerdere punten en kiest daarin een middenweg waardoor een speler onderbelicht kan zijn als er ook nog eens een stadionverlichting in je beeld schijnt (die het gemiddelde van je meting omhoog schroeft)

Het handigste is om die instelling/meting even vast te zetten (het * knopje te gebruiken om te meten) want schuift de speler uit je midden dan stelt de meting zich gelijk bij.
groetjes,
Rob
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

veldje63 schreefCOLONhet middelste deel van je zoeker (10%) . Daar meet hij dan dus wat je daar in beeld hebt, dat meet je camera (en stelt op die meting in).
Dus zie je in het midden een donker shirt..dan gaat de sluitertijd omlaag of je diafragma open. Ziet hij een wit shirt...gaat het omhoog of knijpt het diafragma omdat dit meer 'licht' uitstraalt. Hij zal dus proberen datgene wat in die middelste 10% zit goed belicht te maken zonder rekening te houden met alles er om heen. Evaluatief meet meerdere punten en kiest daarin een middenweg waardoor een speler onderbelicht kan zijn als er ook nog eens een stadionverlichting in je beeld schijnt (die het gemiddelde van je meting omhoog schroeft)

Het handigste is om die instelling/meting even vast te zetten (het * knopje te gebruiken om te meten) want schuift de speler uit je midden dan stelt de meting zich gelijk bij.
Dus welke kan je nu het best gebruiken bij die omstandigheid? Je kan niet de hele wedstrijd * vastzetten lijkt me zo. Lastig dit.
Al doende leert men.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar