50D test van Dpreview

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mavlo77 schreefCOLONDit zegt mij dat er ruisonderdrukking is uitgevoerd ten koste van de kwaliteit, en niet zo'n beetje ook!!!
Conventionele ruisonderdrukking doet dat nu eenmaal :wink:

De tests boven ISO 3200 (of zo) vind ik persoonlijk een lachertje, ongeacht merk en type.

Te weinig licht is nu eenmaal te weinig licht; zelfs als je met een beeldversterker gaat werken is het origineel nog wel herkenbaar maar van stuitende kwaliteit.

Wat ik mis bij de tests zijn hoge ISO opnamen onder goede omstandigheden en met 1/4000s of 1/8000s, dat is pas interessant voor actieopnamen.

Oftewel, tests die aantonen wanneer pixel/foton-ruis wordt overspoeld door de rest van de ruiscomponenten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

boels069 schreefCOLON De tests boven ISO 3200 (of zo) vind ik persoonlijk een lachertje, ongeacht merk en type.
Eens!
boels069 schreefCOLON Wat ik mis bij de tests zijn hoge ISO opnamen onder goede omstandigheden en met 1/4000s of 1/8000s, dat is pas interessant voor actieopnamen.
Oftewel, tests die aantonen wanneer pixel/foton-ruis wordt overspoeld door de rest van de ruiscomponenten.
Dat ook, al heb ik het idee dat een low light ruistest toch al een soort indicatie geeft.

Maar hoe dan ook denk ik dat je moet vergelijken zonder ruisonderdrukking. Dus de kale RAW. Dan pas heb je reeel vergelijk. Doe je het MET ruisonderdrukking vergelijken, dan moet je fair zijn en ook een maat voor detaillering introduceren en deze altijd samen beoordelen... Want anders wint altijd de camera met de hoogste ruisonderdrukking, want de detaillering is toch niet goed in een getal uit te drukken.... :?
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

mavlo77 schreefCOLON .....want de detaillering is toch niet goed in een getal uit te drukken.... :?
Je zou natuurlijk MTF kunnen meten. :wink:
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ben ik de enige die de ISO3200 shots bij de samples van dpreview er goed uit vindt zien? Of komt dat omdat ik een 30D gewend ben? Ik kan niet zien of er detail weg is door ruis-reductie, maar vind er genoeg detail in zitten bij de portret foto van de Chinees.
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

rooster schreefCOLONJe zou natuurlijk MTF kunnen meten. :wink:
Ja, maar waar mee? :wink:

Het gebeurt nu met een camera en zegt op zich weinig tot niets over het objectief; wel wat over de camera+objectief-combinatie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
rooster schreefCOLONJe zou natuurlijk MTF kunnen meten. :wink:
Ja, maar waar mee? :wink:

Het gebeurt nu met een camera en zegt op zich weinig tot niets over het objectief; wel wat over de camera+objectief-combinatie.
Zoals alle weegschalen ge-ijkt worden aan een absolute kilo, onder lab-omstandigheden en gecontrolleerde temperaturen en luchtvochtigheid, zo zou je ook een absoluut meet-apparaat voor optische hulpmiddelen (waaronder objectieven) kunnen creëren d.m.v. een optisch meet-apparaat wat over de gehele wereld aan dezelfde specificaties zou moeten voldoen. Op die manier kun je eenduidig tot dezelfde conclusies komen en spreken van absolute MTF waarden.

Kortom, in theorie is het heel goed mogelijk.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

rooster schreefCOLON
mavlo77 schreefCOLON .....want de detaillering is toch niet goed in een getal uit te drukken.... :?
Je zou natuurlijk MTF kunnen meten. :wink:
Dat is een misvatting ;). Scherpte of detaillering is iets anders dan resolutie. Je kunt met behoud van MTF behoorlijk noise reduceren. Maar op de vlakke delen verlies je alle detail..... Goede MTF, slechte detaillering... :D

Als voorbeeldje. Scherpe contrastovergangen worden door noise reduction onaangetast gelaten. Resolutiemetingen worden ook zo gedaan. Maar op vlakke delen, neem bv een nerf in een blad gaat de detaillering enorm omlaag.

Dus dan hou je mooie getalletjes voor de resulutie maar in de praktijk verlies je wel degelijk info. Bij DPReview zie je dat duidelijk bij de iso testen met de muntjes.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Al dat technisch gepraat over MTF charts enzovoort is wel leuk en leerzaam, maar vergeten sommige mensen niet om ook af en toe foto's te maken? :twisted:
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Spike schreefCOLONBen ik de enige die de ISO3200 shots bij de samples van dpreview er goed uit vindt zien? Of komt dat omdat ik een 30D gewend ben? Ik kan niet zien of er detail weg is door ruis-reductie, maar vind er genoeg detail in zitten bij de portret foto van de Chinees.
Ja wat is "genoeg"? Zoals ik zei, als je niet ziet wat je niet ziet, dan zie je het ook niet :D :D....

Kijk hier eens:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page18.asp

Onderin bij de vergelijking met de 40D zie je het effect. Fijne details zoals de huidplooi in de neusvleugel zijn bij de 50D niet zichtbaar, wel bij de 40D.

Kijk we kunnen nu met z'n allen wel ineens gaan zeggen dat het allemaal genoeg detail heeft en dat het pixelpeeping is, maar dit was toch de reden waarom we allemaal met DSLR begonnen: compromisloos beeld zonder software effecten? Het beweegt gewoon qua beeld naar compact als je het mij vraagt.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Spike schreefCOLONAl dat technisch gepraat over MTF charts enzovoort is wel leuk en leerzaam, maar vergeten sommige mensen niet om ook af en toe foto's te maken? :twisted:
Als het je niet zint hoef je dit topic niet te lezen hoor. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

musicjohn schreefCOLON
Spike schreefCOLONAl dat technisch gepraat over MTF charts enzovoort is wel leuk en leerzaam, maar vergeten sommige mensen niet om ook af en toe foto's te maken? :twisted:
Als het je niet zint hoef je dit topic niet te lezen hoor. :wink:
Yeah!!! :D
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

mavlo77 schreefCOLON
rooster schreefCOLON
mavlo77 schreefCOLON .....want de detaillering is toch niet goed in een getal uit te drukken.... :?
Je zou natuurlijk MTF kunnen meten. :wink:
Dat is een misvatting ;). Scherpte of detaillering is iets anders dan resolutie. Je kunt met behoud van MTF behoorlijk noise reduceren. Maar op de vlakke delen verlies je alle detail..... Goede MTF, slechte detaillering... :D

Als voorbeeldje. Scherpe contrastovergangen worden door noise reduction onaangetast gelaten. Resolutiemetingen worden ook zo gedaan. Maar op vlakke delen, neem bv een nerf in een blad gaat de detaillering enorm omlaag.

Dus dan hou je mooie getalletjes voor de resulutie maar in de praktijk verlies je wel degelijk info. Bij DPReview zie je dat duidelijk bij de iso testen met de muntjes.
Dan zou ik toch nog maar even de uitleg van MTF op Photozone.de lezen. :wink:
http://www.photozone.de/mtf

Vooral deze zin lijkt mij wel van belang:
"Readings taken at 40 lp/mm indicate how good a lens can transmit very fine structures (e.g. hairs)."

Resumé:
Je hebt MTF voor verschillende soorten detail.
Dus kijken naar 40lp/mm bij verschillende ISO waarden zou een indicatie voor detailverlies kunnen opleveren.
Maar.....
Misschien maakt de ruis een goede interpretatie wel moeilijk.
Ik weet het niet. Heb het nooit gedaan. Het zal niet makkelijk zijn anders werd het wel gedaan.
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja, maar haren zijn nog redelijk contrastrijk. Dat zou je kunnen zien als een raster. Bij een MTF test gaan ze uit van een contrastrijk patroon, dat steeds fijner wordt, dat heet: waarvan de lijnen steeds dichter bij elkaar komen. En dan meet je hoe contrastrijk dat uiteindelijk in je afbeelding is.

Ik heb het over de wat vagere structuren, die je dus eigenlijk niet kunt vergelijken met een MTF test. Maar goed, de MTF test is volgens mij meer bedoeld voor objectieven en niet eens zo zeer voor sensors.

Noise reduction software heeft edge detection erin zitten en processed een beeld afhankelijk van de structuren, en laat scherpe overgangen ongemoeid. Hierdoor kun je eigenlijk al niet goed zo'n test beoordelen.

Maar goed, wanneer een objectief tegen zijn grens loopt dan zullen de contrasten lager worden. En in die zin klopt het dan wel dat de noise reduction dit nog eens extra aandikt en je dus inderdaad lagere MTF ziet. Maar dan moet je je afvragen wat je nog zit te meten: de camera of het objectief...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mavlo77 schreefCOLONMaar dan moet je je afvragen wat je nog zit te meten: de camera of het objectief...
De combinatie :wink:
Wat een beetje dom is van de Dpreview-testers dat ze niet hetzelfde objectief hebben gebruikt.
Sigma en Tamron hebben objectieven die op meerdere cameramerken passen.
Dan was dat vage ook uit de wereld.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Zoals ik reeds eerder schreef, de 50D viel me bij de test van Dpreview wel wat tegen.
Maar je kijkt dan wel naar detailvergelijkingen.
Nu zag ik via een link bij een forum van onze zuiderbuurtjes ook wat foto's, geschoten op ISO 6400.
En ik vind ze tóch om aan te zien, tóch een stand om met goede belichting te gebruiken in "nood"gevallen.
de link: http://philippeluyckx.zenfolio.com/p736765772
Niet dat ik m'n 40D nu in de reklame werp...
ik denk dat mijn geliefde partner ietwat op zal spelen... 8)
maar toch...

Ik wacht licht positief toch nog wat verdere reacties af.
En natuurlijk een test/review bij "Imaging-Recource.com" .
Wie weet...
Groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E50D/E50DA.HTM
At ISOs higher than 800 though, while the 50D holds good detail in high-contrast objects (such as the fine lines on the round scale), it trades away progressively more subtle detail, and is considerably worse than the 40D in this regard. (Check out the red fabric swatch at ISO 3,200; the loss of detail there with standard noise reduction applied is pretty profound.)
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Nog wat leesvoer over de 50D.....een test bij LetsGoDigital levert een plusje op voor de 50D t.o.v. de 40D.... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Nou, die review op letsgodigital is wel erg positief als ik het zo lees. Ben nog steeds best tevreden met mn 400D, maar als ik over moet stappen dan is deze wel iets wat me schikt. Bij het lezen van de review werd ik zowaar hebberig haha. Maar als ik nu naar de winkel ga om hem te kopen dan kan ik bij thuiskomst de scheidingspapieren direct ondertekenen!
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

dan kan ik bij thuiskomst de scheidingspapieren direct ondertekenen!
Dat wordt een dure camera dan :wink:
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ook ik denk er over om een 50D te halen.

Maar zou graag eens wat foto's van de 50D willen zien van onze leden.

Liefst landschap, natuur foto's.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar