Werkelijk verschil 400D > 40D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Hallo,

Ik maak nu gebruik van een 400D. Opzich een prima camera maar de bediening laat soms te wensen over. Met name het druk knop gedeelte voor het veranderen van bijvoorbeeld de ISO vind ik niet erg handig werken. Het voordeel van de 40D is uiteraard het scrollwiel.

Is de AF van de 40D nu echt veel beter dan de 400D? Of zijn er nog andere grote verschillen die voor mij doorslaggevend kunnen zijn?

Jeffrey
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Ik ben ook de afweging aan het maken om evt een 40D te kopen, dus ik lees even mee 8)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb met beiden geschoten.

Het is appels met peren vergelijken.

Ik heb geen zin om ieder detail (veschil) te noemen, maar ik zou willen zeggen... huur (of leen) er eens één voor een weekend, en je zult begrijpen wat ik bedoel. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
immaculatae
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Okt 2005 11:24
WoonplaatsCOLON Nijmegen
CONTACTCOLON

ken beide camera's niet (behalve dan van de bladen en testen) maar ben destijds overgestapt van de 300d naar de 30 d en dat was voor mij hetzelfde als de overstap van een renault 5 naar een volvo 440. De 300/400 is gericht op amateurs en de 30/40d gericht op de semi professionele markt. Dat voel je aan de balans, de mogelijkheden, degelijkheid e.d.
de 30/40 heeft daadwerkelijk veel meer "body" (daarmee de 300/400 niet willen afdoen als slecht/minder): er is wel degelijk kwaliteitsverschil.

Hoop dat je hier iets aan hebt....
groet

Joep
EOS 5DmarkII EOS 1,8 50MM 24 - 105 f4 USM IS 70-200 f2,8 IS USM 580EXll batterijgrip BG-E6
Sekonic L-758DR
www.joepfotografie.nl
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja, maar als je verwacht dat je ineens 2x mooiere foto's gaat maken: nee!

Ik kwam van de 350D, en inderdaad nu een half jaar de 40D gebruikt te hebben voelt de 350D echt een stap terug aan. Maar dat is bij nader inzien is het meer het gevoel (klein schermpje, klein etc) dan rationele verschillen.

Maar toch blijf ik de 350D een mooie camera vinden en qua beeldkwaliteit niet veel minder (tot gelijk, als de iso onder de 400 is)! Pas had ik een 450D in handen, en het zijn echt geen slechte camera's! Het verschil zit hem meer in de stevigere materialen, betere bedienbaarheid met de twee draaiwielen, veel grotere en helderdere zoeker en het display bovenop vind ik echt een MUST. Die had de 350D ook nog, maar daarna op de 400D en 450D niet meer. Vind ik een gemis (denk bij nachtopnamen, waarbij je toch redelijk verblind wordt door de lcd). Focus, is mijn ervaring, is niet noodzakelijk beter als je niet ook topobjectieven gebruikt.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Je gaat er niet mooiere foto's mee maken, maar je kunt wel makkelijker foto's maken zonder je camera van je hoofd te moeten halen. Het is ook niet voor niets het verschil tussen de consumer en prosumerlijn.

Ik ben van een 300D naar de 10D gegaan terwijl als ik meer geld had weg willen leggen meteen een 20D had kunnen kopen. Ik ben toch voor de goede kwaliteiten van de 10D gegaan en geld bespaart en meteen de xxD besturing ingegaan. Geen 350D, 400d etc. maar meteen een lekker goed te bedienen systeem. Tenmisnte dat vind ik. En ik heb dus 2x een 300D gehad (zilver en zwart) een 10D, een 20D, en 2x 30D's.

Als ik mijn verzekerings geld heb ga ik ook een 40D halen. Niet voor de 2Mp meer (alhoewel dat makkelijker is om te croppen). Maar omdat ik wederom een body kan/mag kopen. Maar de C1, C2 en C3 voorkeur instellingen. Het beter leesbaar zijn van de zoeker informatie tov de 30D als brildrager. De constante info die je nodig kunt hebben maar nu ook constant hebt en dus als je je camera kent echt niet meer van je hoofd hoeft te halen. En nog een paar zaken die niet crusiaal zijn maar wel prettig zijn.

Maar als mijn camera niet gestolen was dan zou ik zeker nog to het voorjaar mijn beide 30D's gehad hebben en dan pas de 40D gaan kopen.

Maar als je vaker fotografeert dan ga je dat wieltje echt lekker vinden en vraag je je later af hoe je dat ook alweer deed. En ja dat had ik al van een geundutchablede 300D naar een 10D!!

En ik schiet niet professioneel maar als ik iets ga schieten heb ik meestal geen tijd voor div instellingen en dan kan een fout ISOtje of iets dergelijks later vervelend zijn. En dus is de 40D daar een hele verbetering tov de 400D!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeroen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Bohr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2004 14:20
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Misschien even een aanvulling op mijn eerdere bericht:
Met mijn 300D heb ik ongeveer 50.000 fotos geschoten in 4,5 jaar tijd.
Ik ben er erg tevreden over geweest.
Voors en tegens:

- Ligt goed in de hand (zijn opvolgers zoals 450D zijn kleiner)
- ik mis continu AF (naar je toe bewegende onderwerpen!)
- lage wegschrijfsnelheid bij RAW en JPG. (3 fps is voldoende maar daarna slechts 1 fps)
- Ik had de undutchable hack en die beviel goed.
- heb ook veel ervaring met 20D als backup camera.
- beeldkwaliteit is prima met 6 MP. ik ben zeker geen pixel-measurebator.
- uiteraard verwacht ik ook nit 'betere' fotos te schieten. daar gaat het me ook niet om. maar ik wil de betere camera in gebruik versus de kosten (voor de 200 euro meer koop je al snel wat leuks xtra)

Alvast bedankt

Boris
Fuji S304 >> Minolta Dimage 7i >> Canon 300D >> sluiter kapot...geen camera meer...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Een 30D via MP hoor ik hier.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
PeetPlafond

Ik heb niet alles gelezen hierboven, maar wat ik zou willen meegeven is: Loop je tegen beperkingen van je camera op? Zo ja , welke? en lost de nieuwe camera dit op.... dan kopen...

Wanneer het alleen gaat om een prettiger bediening... daar is natuurlijk ook wat voor te zeggen.... kan je , alhoewel niet echt noodzakelijk, ook kijken naar een ander camera, maar dan is het beste om zoals Musicjohn aangeeft, om deze even te proberen... door hem bv te huren.
Gebruikers-avatar
opp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2006 10:34
WoonplaatsCOLON middelburg (dauwendale)

[ Canon EOS 40D ][ Canon EOS 400D ][ Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro ][ Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM ][ Canon Speedlight 430 EX ii][ Canon EF 50mm f/1.8ii]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar