IS gebruiken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
marcbons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 20:58

Ik weet dat als je een lens met IS hebt en je deze monteerd op een tripod je IS moet uitschakelen.

Tot nu toe heb ik altijd uit de hand geschoten. Maar wil een monopod gaan kopen.

Moet ik hem bij gebruik van een monopod ook uitschakelen??? Ik bedenk me dat als ik ergens in bijv een dierentui ben vaak met mijn elleboog steun zoek op bij een hek of muur maar moet je dan ook je IS uitschalen???
canon 350d,canon 30d, ef-s 10-22, 50mm 1.8 mkII, ef-s 18-55, 70-200 f4, ef 100-400 L, ef 24-105 f4.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een monopod heft alleen de beweging op in de richting van de zwaartekracht; dat is meestal de vertikale beweging :wink:

Dus IS gewoon inschakelen.
(Als het goed is staat dat ook in de handleiding van het objectief)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
paparazzi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Dat hangt van de lens af ... de 70-200/2.8 bijvoorbeeld schakelt zelf de IS uit als je de statief gondelgebruikt ... kijk even na in de handleiding wat daar over staat.

Paul
[size=75]Canon EOS 1D MK IIn - Canon EOS 10D + grip - Sigma 12-24/4.5-5.6 USM - Sigma 24-70/2.8 - Canon 70-200/2.8 IS USM - Canon 50/1.4 USM - Canon 580EX - Elinchrom FX400 (3x) - Lowepro Phototrekker AW[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

IS gaat zichzelf storen als de bewegingen van het systeem voor nieuwe trillingen gaan zorgen. Dus bij een starre bevestiging waarbij de lens muurvast staat (statief) kan

Met een monopod/elleboog is er altijd nog dusdanig veel trilling die niet door het IS systeem veroorzaakt wordt dat het uit/aanzetten van weinig invloed zal zijn voor een correcte werking van het IS.
De trilling met een monopod/elleboog is wel vele malen minder als zonder, dus het IS zal bijna niks te hoeven doen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONIS gaat zichzelf storen als de bewegingen van het systeem voor nieuwe trillingen gaan zorgen.
Dat was het geval bij de eerste objectieven met IS. :wink:
Vanaf de EF 300 f/2,8 IS USM kan het systeem met supertele L objectieven gewoon aanstaan als er een statief wordt gebruikt.
Bron: EF-Lens Works III blz 187:http://www.canon-europe.com/Support/Doc ... iii_en.asp

Over de monopod wordt gezegd:
And when a monopod is used with any lens in the IS series, image stabilization is identical to that achieved during hand-held photography.
Voor de supertele objectieven buiten de L-serie staat het in het boekje wat te doen bij het gebruik van een driepootstatief.

IS kan ingeschakeld blijven bij alle Canon objectieven als je een monopod gebruikt.
Logisch omdat met een monopod alleen de vertikale beweging wordt opgeheven en niet de kantelende/zwaaiende/roterende beweging.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Hoe zit dat met de 70-300 IS USM die heeft 2 standen.
Als je gaat pannen is hier al geschreven dan moet je hem op stand II zetten.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Dus bij de nieuwe lenzen is het beter altijd de IS aan te zetten? Als je tenminste voldoende lading hebt..
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

NieuwZuid schreefCOLONDus bij de nieuwe lenzen is het beter altijd de IS aan te zetten?
Als je bewust voor een objectief met IS gekozen hebt wel :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

NieuwZuid schreefCOLONDus bij de nieuwe lenzen is het beter altijd de IS aan te zetten? Als je tenminste voldoende lading hebt..
Ik vroeg dit omdat ik me meen te herinneren dat enige maanden terug op dit forum geschreven werd dat het juist tegenwerkte op een monopod en dat het eigenlijk pas effectief was bij een sluitertijd lager dan 500e.

Dus nu is het advies;
Als je IS hebt zet het altijd aan (ook al schiet je vanaf monopod) en dan wel op stand 1.
Toch?
Overigens schiet ik met 70-200 IS en 400 IS (monopod) maar gebruik ik IS eigenlijk bijna nooit. Maar als het beter is dan zet ik het natuurlijk aan. Zal het van het weekend eens proberen.
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

NieuwZuid schreefCOLONDus nu is het advies;
Als je IS hebt zet het altijd aan (ook al schiet je vanaf monopod) en dan wel op stand 1.
Toch?
Dat is inderdaad mijn advies voor moderne objectieven met IS (sinds de EF 300 f/2,8 IS).

Voor oudere IS-objectieven: raadpleeg de handleiding.

Opmerking: IS gebruikt energie, dus bij bijna lege accu('s) zou ik het dan uitzetten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik kwam dit nog tegen van Chuck Westfall:
Based on my own personal testing and observation, as well as a personal consultation with one of Canon Inc.'s chief executives in the Lens Division, these lenses effectively have 2 IS modes *within Mode 1.* The decision on which mode will be used is made by the equipment, not the photographer, based on an evaluation of the degree of detected movement, as follows:

A. When the lens is mounted on a steady tripod and the shutter button is pressed halfway, the IS begins to operate immediately and the image in the viewfinder goes through a very slow vertical shift for about 1 second. After that, if the shutter button continues to be pressed halfway, the IS mechanism automatically goes into a special mode which is designed to detect and correct for mirror slap and shutter movement at slow shutter speeds. Based on my personal testing, it does this job spectacularly well. Close examination of results from shooting tests definitively proves that there is no advantage to be gained by shutting off IS, or even by locking the mirror prior to exposure.

B. When the lens is mounted on a monopod or hand-held *and* the gyro sensors detect movement exceeding a certain rate, the IS mechanism switches into its conventional correction mode which is designed to compensate for relatively gross and/or erratic lens movement.

So, what you're seeing when you loosen the ball head and start moving the lens is essentially an automatic switchover from "tripod IS" to "conventional IS."
Uit het volgende draadje: http://forum.belgiumdigital.com/f9/lens ... 62734.html
(doorscrollen tot ongeveer halverwege).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar