Auto Focus 1d MKIII bij duisternis.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Ik heb gisterenavaond geprobeerd om een voetbalwedstrijd vast te leggen.
Tijdens de warming up om 19:00 niks aan de hand, schemering was al wel ingevallen.
Echter tijdens de wedstrijd kreeg de 1d met een 70-200 2.8 lens steeds meer problemen met scherpstellen.
AF punt verlegd naar onder, dus scherpstellen op het gras, bracht een beetje verbetering maar bij duisternis en dus alleen kunstlicht werkte dat ook niet meer.
Snel de 40d maar uit de tas gepakt en de 70-200 daar op gemonteerd.
Deze combinatie wel focussen.
Vandaag bij daglicht de 1D gecontroleerd en dan werkt de AF wel.
Is dit eigenschap van de 1D mkIII of moet ie voor een 3e keer ter reparatie?
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

IK zou in ieder geval het middelste scherpstelpunt gebruiken. Zelf heb ik geen last van slecht focussen in donkerdere situaties. Misschien heb je wat instellingen in de cumstum functies veranderd of moet je ze juist veranderen.

Bij twijfel zou ik de camera laten checken bij ETB of CPS
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Weet niet welke instellingen je had?
Heb pas nog 3200 iso 320 2.8 een wedstrijdje moeten doen...
Was toch wel iets bruikbaars tussen (maar voor dat geld verwacht je meer).
Overigens krijg ik m'n 2e nieuwe... Blijf het een camera vinden die af en toe vreemde resultaten geeft en af en toe weer beelden die toch in de VI komen.
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
Ryan Debacker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 237
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 11:23

Heel erg vreemd dit, na 20D, 30D, 40D , 1DII, 5D enz gebruikt te hebben is de MKIII zonder twijfel de beste focusser in low light die ik ooit heb gehad, ijzersterke camera op dat vlak voor mij.
Is jou cam van voor de fix ? De mijne heb ik gekocht enkele maanden na de fix en ik heb helemaal geen problemen moet ik zeggen. Qua AF in goed licht niet beter of slechter dan m’n mkII maar in low light echt een hele vebetering, da’s althans mijn ervaring…
1D3/5D2
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe waren de lichtomstandigheden tijdens de wedstrijd?

Een club uit de eredivisie is goed te doen, de biercompetitie kent clubs met goed licht maar het gros is om te huilen, bij de amateurs zal het in 99% van de gevallen nog slechter gaan.

Wat is dus slecht licht. Ik vind het licht slect (te donker) als ik niet op 1/1200 en ISO 400 met f/2.8 kan fotograferen :lol:
Ik zit ook regelmatig op 1/400 bij f/2.8 en ISO 3200 in uitwedstrijden van de biercompetitie. Da's behoorlijk triest. Maar als er bij een amateur 4 paaltjes staan met ieders 4 lampjes, dan kan ik begrijpen dat ook een MK III het af laat weten qua snelheid van AF.

Dat je 40D het wel doet, wil niet zeggen dat je 1D stuk is. Het kan zijn dat de focussnelheid te snel is om accuraat te focussen (zet de tracking eens wat minder, misschien dat dat helpt)
Wat voor problemen ha je? Gingen lenzen hunten of gebeurde er niks?
Toon eens een foto
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als voorbeeld;

Ik schreef ooit elders
dejong1racing schreefCOLON Om het even te laten zien hoe donker het in bepaalde hoeken van het veld was:
Afbeelding

Dames en heren, dit is gewoon echt TE donker om nog leuk in te kunnen fotograferen. Dit scheelt ongeveer 2 a 3 stops wat je aan licht tekort komt.
De foto is een onbewertke JPG, zo uit de camera, maar wel verkleind.
Hieronder het histogram en de exif:

Afbeelding
En da's dus biercompetitie bij SC Cambuur
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rudi68
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2005 20:30

Een soort gelijk probleem had ik 3 weken geleden ook.

Ik moest in een heel donker café foto's maken van een bedrijfsfeest. Nou, zware problemen met de AF. Dus voor de zekerheid mijn 2de MKIII gepakt (je kan nooit weten of het aan dit model ligt) en deze had ook last van een niet goed werkende AF.

Het lijkt toch of de MKIII last heeft met zijn AF wanneer er weinig contrast is.

Het is erg frustrerend als er dan ook nog iemand met een Nixon D70 rond loopt met AF instellamp (zeg maar gerust een bouwlamp in een donker cafe) die wel lekker in het donker foto's kan maken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Soms, heel soms, zit er wel eens een AF/MF schakelaartje op een objectief :evil:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar het vervelende is dat het lastig is om aan te geven of er nu wel of niet een probleem is zonder dat we weten HOE donker donker precies is voor jou.

Nu, 19:32, is het zonder hulplicht ook lastig om te focussen. Voor iedere camera. Dat snappen we allemaal wel. Maar was het om 19:00 uur vandaag ook nog zo moeilijk? Dat dan weer niet. Ergens tussen die tijden zit een omslagpunt waarop het steeds lastiger wordt.
En waar jij dat punt vind liggen is voor ons dus de vraag?
Iedere camera heeft het lastig met AF als er weinig contrast is. Feit.
Waar het punt van weinig contrast ligt is een mening.

Ik geloof niet dat een 1D MK III het af laat weten t.o.v. een 40D
De AF module op een 1D is groter en heeft meer AF-punten dan een 40D. Als de 40D het wel langer blijft doen, dan denk ik dat je de eerste op de wereld bent (maar het kan natuurlijk)

Vooralsnog is Jan Boels de enige in dit topic die geen MK III heeft (da's geen verwijt hoor), maar van de anderen is er niemand die zegt dat hij dat ook wel eens heeft. Het bericht van Rudi dat beide camera's het niet goed doen en een Nikon met mega-hulplicht wel, vertelt niks over de AF van de 1D. Als het te donker is, dan is er een hulpmiddel nodig, en dat die Nikon fotograaf dat wel had......
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 9 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONSoms, heel soms, zit er wel eens een AF/MF schakelaartje op een objectief :evil:
JA maar in het donker is het niet bepaald prettig handmatig scherpstellen.
Ik heb ook wel op feestjes problemen gehad maar dat wijt ik vooral aan de ontbrekende F2,8 op de 24-105 of 17-40.
Dat hulplicht van Nikon is wel handig maar vaak heb je toch ook je flitser op de camera om in te flitsen en die zend ook een hulplicht uit.
Maar ondanks dat ik aardig tevreden ben ligt mijn 1d wel vanaf deze week weer bij ETB om meerdere redenen maar vooral om de AF.
Maar het probleem is een beetje dat het steeds met wisselende onderwerpen en situaties optreedt.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ryan Debacker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 237
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 11:23

Als het zo donker is dat m'n camera niet meer kan scherpstellen dan gebruik ik wel eens m'n ST-E2 transmitter, werkt heel goed, niet op onbeperkte afstand maar het is in sommige omstandigheden heel goed werken met zo'n ding.
1D3/5D2
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Allemaal leuk en aardig maar men geeft geen 2000 euro extra uit voor een camera die niet doet wat jij wil!
Je verwacht voor de extra euros ook extra resultaat en geen geknutsel met instellingen om tot het zelfde te komen maar met minder euro's.
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met een fiat 500 kun je niet zo comfortabel rijden als met een Rolls-Royce. Maar ook een Rolls-Royce rijd niet onder water of recht tegen de bergwand omhoog.

Ik heb verleden week noodgedwongen even met mijn 30D moeten werken, dat was toch een stuk minder prettig als met mijn 1D. Ondanks dat het beeld ook heus niet slecht was, kwam het uit mijn 1D toch mooier.

Dus ik geef duizenden euro's extra uit waar ik, t.o.v. mijn 30D, ook echt wel een stukje meer krijg
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar