EOS 400D --> welke lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Bobbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2008 14:18

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende (maar zeer enthousiaste) amateurfotograaf en ben in het bezit van een Canon EOS 400D met 18-55mm kitlens.
Onlangs heb ik op vakantie zo’n 850 foto’s gemaakt van allerlei onderwerpen tijdens verschillende weersomstandigheden (van volle zon tot zware bewolking). Hierbij heb ik soms zelfs 6x dezelfde foto gemaakt, met verschillende instellingen, om uit te vinden welke instellingen onder welke omstandigheden het beste werken.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de foto’s over het algemeen niet heel bijzonder vind, niet zo mooi van kleur. Vergeleken met mijn vorige compact camera, Canon Digital IXUS 400, vind ik de foto’s zelfs van mindere kwaliteit dan van de IXUS.
Ik maak vooral veel foto’s van landschappen en gebouwen, dus niet zo zeer van onderwerpen dichtbij. Zou een andere lens voor mij een optie zijn, misschien de Canon EF 55-200mm ? En is dit een goede kwaliteit lens? (ik heb echt geen verstand van lenzen, vandaar.) Wie kan mij helpen?
Thanx!
Bob
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

Bobbert schreefCOLON...dus niet zo zeer van onderwerpen dichtbij. ... misschien de Canon EF 55-200mm ? En is dit een goede kwaliteit lens? (Bob
de 55-200 is a. juist wel voor onderwerpen van dichtbij en b. een slechte kwaliteit lens.

Als je echt veel betere kwaliteit wilt, zul je meer moeten investeren en eens gaan kijken naar L-lenzen, of de canon EFS 17-55 (met erg mooie groothoek). Ook de sigma 17-70 is wellicht een verbetering en je hebt groothoek
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bobbert schreefCOLON Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de foto’s over het algemeen niet heel bijzonder vind, niet zo mooi van kleur. Vergeleken met mijn vorige compact camera, Canon Digital IXUS 400, vind ik de foto’s zelfs van mindere kwaliteit dan van de IXUS.
Een compact past vaak intern nog een hoop dingen aan zoals bijvoorbeeld kleurverzadiging. Een SLR doet dat veel minder tot zelfs niet, dat moet je dan zelf naderhand nog doen.
Je gaat ons toch niet vertellen dat al onze mooie foto's met een compact mooier waren geweest? :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Als TS-er veel landschappen en gebouwen wil fotograferen en een kwaliteitslens wil, is de 17-40 (Canon) misschien een optie.
Prijsvriendelijker misschien de Tamron 17-50 2.8 of de 28-75 2.8!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

Bij de dslrs moet je altijd iets aan nabewerking doen. ga hier eens mee aan de slag en neem anders eerste eens een basiscursus bij schoffie..
je zal zien als dit doet dat de foto's beter worden dan met de ixus.

dus wacht nog even met een nieuwe lens kopen...
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Kleuren kun je zelf allemaal instellen via het menu.
De verscherping ook. Het is een kwestie van wat uitvogelen en smaak
Je kunt het contrast en verzadiging wat omhoog gooien (niet te ver, dan wordt geel zo'n beetje oranje, dat is niet mooi vind ik)

Mocht je een scherper alternatief op de kitlens willen kun je voor de Tamron 17-50 gaan. Die ga ik me ook nog kopen ;)

De Sigma 17-70 die hier is genoemd heeft een interessanter berijk maar de kwaliteiten van de objectieven zijn niet zo constant schijnt ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar ook met een telelens zijn goede landschapsfoto's te maken.

Even algemeen stukje.

Een lens met een laag brandpunt (zoals de kitlens 18-55) bied vrij veel groothoek.
De kijkhoek is een stuk groter als bij een telelens.

De genoemde 17-40 heeft op 17mm een kijkhoek van 104 graden diagonaal. De lens die je zelf noemt is op 200mm nog maar 12 graden.

Hoe meer mm's in een brandpunt, hoe kleiner die hoek wordt. Hoe minder je dus in je beeld krijgt (en het daardoor dichterbij komt, want de sensor/zoeker blijft gelijk)
Met een 55-200 ga je dus naar een kleinere hoek toe waardoor je minder beeld ziet dan bij je kitlens. Je gaat dus meer in details werken of meer dingen vastleggen die verder weg staan.

Maar voor wijdse landschappen is dat niet zo gebruikelijk, daar wordt vaak gebruik gemaakt van groothoek lenzen van bv. 17 of 18mm.

Op kleine brandpunten behoud je namelijk ontzettend het effect van dieptewerking. Dit is bij een groot brandpunt veel minder. De onderlinge afstand van onderwerpen lijkt daar juist te worden verkleind.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Bobbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2008 14:18

Je gaat ons toch niet vertellen dat al onze mooie foto's met een compact mooier waren geweest? :wink:
Nee, nee, natuurlijk niet. MIJN foto's wel, maar dat ligt gewoon aan mij. Jullie kunnen vast al veel beter overweg met de EOS :) vandaar!
Bobbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2008 14:18

GEOS schreefCOLON
Bobbert schreefCOLON...dus niet zo zeer van onderwerpen dichtbij. ... misschien de Canon EF 55-200mm ? En is dit een goede kwaliteit lens? (Bob
de 55-200 is a. juist wel voor onderwerpen van dichtbij en b. een slechte kwaliteit lens.

Als je echt veel betere kwaliteit wilt, zul je meer moeten investeren en eens gaan kijken naar L-lenzen, of de canon EFS 17-55 (met erg mooie groothoek). Ook de sigma 17-70 is wellicht een verbetering en je hebt groothoek
Een collega adviseerde deze lens.... ik moet me nog maar even goed laten adviseren dus.. Thanx!
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

kijk eens goed rond in dit forum....en stel vragen...

wees kritisch met adviezen van collega's maar ook met verkopers.
check die adviezen met dit forum.
Bobbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2008 14:18

http://www.bobvanleeuwen.nl/2008usa2.html

deze foto's heb ik met de EOS 400D met 18-55mm kitlens gemaakt. (resolutie is natuurlijk aangepast voor op het web)
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Bobbert schreefCOLON Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de foto’s over het algemeen niet heel bijzonder vind, niet zo mooi van kleur.
Waarom zou het niet mogelijk zijn om mooie foto's te maken met de spullen die je nu hebt? Is er iets defect? Denk je echt dat je betere foto's gaat maken met een dure lens als je met een goedkope lens geen mooie foto's produceert?

Door op fora als dit goed rond te kijken en af en toe wat foto's te plaatsen kun je van anderen leren hoe je jezef kunt verbeteren. Wat mij motiveert om dit forum regelmatig te bezoeken is dat ik merk dat ik er steeds vaker in slaag om met het spul wat ik heb betere foto's te maken.

Je zou hier eens wat foto's kunnen laten zien en vragen om suggesties ter verbetering. Dat werkt waarschijnlijk beter dan het kopen van een nieuwe lens.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Bobbert schreefCOLONhttp://www.bobvanleeuwen.nl/2008usa2.html

deze foto's heb ik met de EOS 400D met 18-55mm kitlens gemaakt. (resolutie is natuurlijk aangepast voor op het web)
Dat was een leuke vakantie. Wat is er precies mis met de foto's?

Ik zie er diverse tussen zitten die ik erg fraai vind. (nrs 52, 60, 62)
Laatst gewijzigd door 1 op ravon, in totaal 6 keer gewijzigd.
Bobbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2008 14:18

ravon schreefCOLON
Bobbert schreefCOLONhttp://www.bobvanleeuwen.nl/2008usa2.html

deze foto's heb ik met de EOS 400D met 18-55mm kitlens gemaakt. (resolutie is natuurlijk aangepast voor op het web)
Dat was een leuke vakantie. Wat is er precies mis met de foto's?
De scherpte viel me vaak tegen. Maar misschien moet ik gewoon langer 'oefenen' met de instellingen.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

... en hier af en toe foto's plaatsen zodat je suggesties krijgt ter verbetering.

Ik heb vorig jaar mijn Ixus400 aan de kinderen gegeven en voor mezelf een 400D gekocht, vlak voor onze vakantie naar Canada. Als ik de foto's van die vakantie nu opnieuw zou maken zou ik het in 90% van de gevallen anders (beter) doen.

Ik moet dus nog een keer terug :D
tmjac22
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2008 21:08
CONTACTCOLON

Bobbert schreefCOLON
ravon schreefCOLON
Bobbert schreefCOLONhttp://www.bobvanleeuwen.nl/2008usa2.html

deze foto's heb ik met de EOS 400D met 18-55mm kitlens gemaakt. (resolutie is natuurlijk aangepast voor op het web)
Dat was een leuke vakantie. Wat is er precies mis met de foto's?
De scherpte viel me vaak tegen. Maar misschien moet ik gewoon langer 'oefenen' met de instellingen.
Twijfel niet te veel aan jezelf: scherpte kan een issue zijn met Canon DSLR's. Er zijn zelfs mensen die adviseren je camera standaard te laten controleren op back- en frontfocus.
Verder zou ik voor de klachten die jij noemt de oplossing niet zoeken in een nieuwe lens, dat kan wel eens een tegenvaller worden. Ik zou me er eerst van verzekeren dat er niets mis is met de camera en alleen een nieuwe lens kopen als je je beperkt voelt in het bereik aan de tele of groothoek kant.
Gebruikers-avatar
Tafkar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 10:36
WoonplaatsCOLON Hilversum

Bobbert schreefCOLONhttp://www.bobvanleeuwen.nl/2008usa2.html

deze foto's heb ik met de EOS 400D met 18-55mm kitlens gemaakt. (resolutie is natuurlijk aangepast voor op het web)
Prachtige foto's hoor.
Bij het verkleinen van de foto's voor web verlies je ook scherpte. Ik verscherp altijd na het verkleinen.

Er zijn genoeg tips and tricks op dit forum te vinden over het bewerken van foto's.

Succes!
Canon EOS 5D + EF 50mm 1.8 II + EF 70-300 4-5.6 IS USM + EF 28-105 3.5-4.5
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Net als jij eerst ook met de Ixus 400 en Ixus 75 gefotografeerd, en enkele maanden terug op een Canon DSLR overgestapt (450D).

Ik ken de 400D niet maar vermoed dat je de scherpte en kleurverzadiging net als bij de 450D "in de camera" softwarematig kan aanpassen. Bij mijn 450D waren de "default" instellingen voor wat scherpte betreft idd niet optimaal. Na aanpassen van die instellingen in de camera, werden de opnamen veel scherper.

Wat lenzen betreft: ik heb de Canon EF-S 18-55 IS al heel snel aan de wilgen gehangen en gebruik nu een Tamron AF 17-50/2.8 SP. Die levert prachtplaatjes af en is duidelijk beter dan de eerstgenoemde lens van Canon.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Bobbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2008 14:18

Twijfel niet te veel aan jezelf: scherpte kan een issue zijn met Canon DSLR's. Er zijn zelfs mensen die adviseren je camera standaard te laten controleren op back- en frontfocus.
Verder zou ik voor de klachten die jij noemt de oplossing niet zoeken in een nieuwe lens, dat kan wel eens een tegenvaller worden. Ik zou me er eerst van verzekeren dat er niets mis is met de camera en alleen een nieuwe lens kopen als je je beperkt voelt in het bereik aan de tele of groothoek kant.
Ik wacht inderdaad nog met het kopen van een nieuwe lens. Eerst maar eens zorgen dat ik het handmatig goed instellen goed onder de knie krijg.
Bedankt voor alle reacties.
Bob
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

De foto's lijken inderdaad onscherp. Probeer eens een kortere sluitertijd, ik heb het idee dat het vaak bewegingsonscherpte is wat ik zie. Let ook op waar de camera op scherpstelt.
Om de camera te controleren kun je een aantal foto's op een statief maken van bijvoorbeeld een bakstenen muur.
Tot slot: met de kitlens moet je betere foto's kunnen maken dan met een compactcamera. Je zult dat eerst moeten leren voor je een dure lens aanschaft, want dat kan alleen maar tegenvallen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar