Veel vragen.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik wil me een macrolens aan gaan schaffen. Nu weet ik niet wat de beste optie is. Ik kan de Canon 100 Macro kopen, maar voor hetzelfde bedrag heb ik ook de Sigma 180 macro ex lens. Zit daar nu veel verschil in? En wat zijn ongeveer de minimale scherpstelafstanden van zulke lenzen?
Als de Sigma ook goed is dan kan ik of de 180 kopen of voor minder geld de 105 macro, dan kan ik het uitgespaarde in een goede flitser investeren.

Welke flitser is het beste op de 300D? De 420 of de 550? Ik maak geen trouwreportages (vooralsnog) wel vaak auto's (rijdend) en wil gewoon van die standaard ingebouwde flitser af.

Alvast bedankt.
Groetjes, Patrick. :-)
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Nou ik denk, puur mijn mening hoor, dat je beter voor de Sigma kan gaan. De EX lenzen van sigma zijn van bijna verglijkbare kwaliteit als de L lenzen van canon. De macro's van canon zijn geen L lenzen en van sigma wel van EX.
Ik heb ooit 1 kkeer met een 105 van sigama foto's gamaakt en vond dat werkelijk een Eye opener, eerlijkheids halve moetik zeggeen dat ik nog nooit een canon macro heb gebruikt.
Dus als je de 105 sigma neemt kun je de 520 ex flitser voor het verschil er bijna bij kopen.
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Bedankt,

Wat is nu het wezenlijke verschil met 105 en 180 mm macro.
Ik neem aan dat 180 meer vergroot, maar moet je daar dan ook wat verder van het object afblijven voor scherpstellen :?:

Ik hoop dat er meer mensen advies of ervaring hebben om te delen. Kan ik goed beslagen ten ijs komen als ik ga kopen. Oh ja, wat voor statief is goed. Ik zag de Millenium 5 hier in een fotozaak voor €70. Kost bij Cameraexpress €129, vreemd verschil in prijs. Hij komt hoog genoeg voor mij (187) maar ik weet niet of die clips wel stevig genoeg zijn om de poten te vergrendelen?

Pfoe wat een vragen allemaal, maar ja kennis is er om te delen! :lol:
Groetjes, Patrick. :-)
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

milenium 5 ?

hepie URL van die lens?
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

105 mm

Dit tele-macro objectief kan naast het macro gebruik van 1: 1 ook op oneindig gebruikt worden. In dit hele werkgebied zijn uw opnamen uitermate contrastrijk. Tevens wordt de astigmatische aberratie, welke ontstaat tijdens het scherpstellen, onderdrukt.Dankzij het interne scherpstelsysteem en de niet meedraaiende frontlens tijdens het scherpstellen is het gebruik van bijvoorbeeld polarisatiefilters erg eenvoudig.Met de kleinst instelbare diafragmaopening van f45 ( of f32 bij gebruik op Nikon of Pentax camera's) bereikt u een ongelooflijke scherptediepte.


SPECIFICATIES:
Lensvatting(en) SAF, MAF, NAF-D, PAF, CAF
Lensopbouw (groepen/elementen) 9/10
Beeldhoek (graden) 23,3
Aantal diafragmalamellen 8
Kleinste diafragma (groothoek) 32
Kortste instelafstand (cm) 31,3
Vergrotingsmaatstaf 1:1
Filtermaat (mm) 58
Afmetingen diameter x lengte (mm) 74x95
Gewicht (gram) 450


180 mm
Met dit nieuwe tele-macro objectief is het mogelijk onderwerpen op ware grootte te fotograferen zonder gebruik te hoeven maken van accessoires zoals bijvoorbeeld voorzetlenzen. Door gebruik te maken van een intern scherpstelsysteem en het gebruik van 2 Special Low Dispersion (SLD) elementen is een hoge scherpte over het gehele scherpstelbereik gegarandeerd. De objectieven voorzien van HSM motor munten uit in een bijzonder snelle en geruisloze automatische scherpstelling, maar er kan ook handmatig worden scherpgesteld. De EX APO converters 1,4x en 2x vormen een ideale combinatie met dit objectief. Met deze optimaal gecorrigeerde converters is een brandpuntsafstand van respectievelijk 252 mm AF of 360 mm MF te realiseren. Indien gebruik wordt gemaakt van de EX APO converter 1,4x dan wordt de AF functie bij afstanden van minder dan 1,2 meter automatisch uitgeschakeld. (Bij Minolta en Pentax camera's is bij het gebruik van de EX APO converters alleen handmatige scherpstelling mogelijk).


SPECIFICATIES:
Lensvatting(en) SAF-HSM, MAF, NAF-HSM, PAF, CAF-HSM
Lensopbouw (groepen/elementen) 10/13
Beeldhoek (graden) 13,7
Aantal diafragmalamellen 9
Kleinste diafragma (groothoek) 32
Kortste instelafstand (cm) 46
Vergrotingsmaatstaf 1:1
Filtermaat (mm) 72
Afmetingen diameter x lengte (mm) 80x179,5
Gewicht (gram) 960

Kijk op de site voor foto's
http://www.sigma-benelux.nl
Groetjes, Patrick. :-)
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

zijn allemaal 1:1 vergroting

reverse opstelling is 3x vergrotend
tenzij je je 50 mm alleen reversed zonder kitlens
dat kan ook nog he dat is 1:1
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Begrijp ik nu goed uit de info dat de kortste shcherpstelafstand van de 105 mm 31,3 cm is?? Dat is toch nog vrij veel dacht ik, of niet? Of lees ik het gewoon verkeerd, dat kan ook. :lol: 105 mm kost €385 bij cameraexpress, zal eens kijken of dat goedkoper kan ergens anders.

Zo niet dan ga ik misschien ook wel reversen, probleem is de scherptediepte volgens mij, bij een macro lens hoef je niet zo te pielen met scherpstellen, toch?

En even een vraag aan Hades, welke flitser zou je aanbevelen? Ik maak geen trouwrapportages of zoiets (nog niet) maar heb wel behoefte aan wat extra power t.o.v. de ingebouwde flits.
Groetjes, Patrick. :-)
jens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 23:22

dit klopt maar de afstand is naar je negatief/chip gerekend, de body is 8 cm de lens 18 cm ofzo en dan zit je ineens een stuk dichterbij :D :D
Jens,

Met canon 10D en wat glaswerk, de 550EX en 14EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar