[VERZAMELTOPIC] Canon EOS 50D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Hoe dan ook.... WINST !!! :P :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

@Boels069: Hier ga ik niet in mee natuurlijk ;). Ik ben het vaak met je eens, maar hier toch niet ;).

Je vergelijkt nu de 50D met een full frame en de 40D niet door deze vergelijking. Je redenering klopt als je zegt een totale cropfactor van 1.95 t.o.v. 1.6, en dat is weer die 22%.

Het gaat om het verschil, op dezelfde lengtemaat zitten bij de 50D 22% meer pixels. Die lengte maat heeft bij zowel de 40D ald de 50D factor 1.6 crop. Dus als je bij de 50D gaat croppen tot 10 MP om zo een soort hogere cropfactor voor te stellen, kom je inderdaad op 1.95. TEN OPZICHTE van 1.6....
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@mavlo77: Leuk toch :lol:
- Pak de volle breedte (3948 pixels) van de 40D, dat is 22,2mm (cropfactor 36/22,2 = 1,6).
- Neem een crop van 3948 pixels van de 50D, dat is 18,4mm (cropfactor 36/18,4 = 1,95).
(de pixelpitch van de 50D is 4,67 micrometer)

De cropfactoren zijn relatief t.o.v. full-frame maar onderling absoluut.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja dus is een 200mm lens:

Op de 40D: 1.6 x 200 mm = 320 mm equivalent
Op de 50D met uitsnede van 10MP: 1.95x 200 mm = 390 mm equivalent

Dus 390/320 = 22% meer ;)
Geef maar gewoon toe dat ik gelijk heb ;) ;) ;)!

ps. een factor is nooit absoluut (heeft geen eenheid, dus kun je nooit optellen of aftrekken als absoluut getal).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je mag best gelijk van mij krijgen, maar is er geen discrepantie tussen 390 en 245 mm? :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Die 245 mm was niet-equivalent! :lol:
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Okay, 245 x 1,6 ~ 390, dus je hebt gelijk :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

mavlo77 schreefCOLONJa dus is een 200mm lens:

Op de 40D: 1.6 x 200 mm = 320 mm equivalent
Op de 50D met uitsnede van 10MP: 1.95x 200 mm = 390 mm equivalent

Dus 390/320 = 22% meer ;)
Geef maar gewoon toe dat ik gelijk heb ;) ;) ;)!

ps. een factor is nooit absoluut (heeft geen eenheid, dus kun je nooit optellen of aftrekken als absoluut getal).
Zo lust ik er nog wel een paar. Goeie verkopers zijn jullie. "als je en 200mm lens koopt heb je eigenlijk een 390mm op een 50D, maar dan moet je wel croppen." We gaan nu wel even voorbij aan beeldhoek, dof etc... het houdt een keer op met je rijk rekenen door extra pixels. Als je dit vergelijkt met een 3.3Mp D30 met 2x converter, dan snap ik waarom Canon nooit die meer dan een ton kostende 1200mm maakt want eigenlijk heb je die nu ook al, al croppend uit een 50D ;-)
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Hoho, ik begon er niet over ;).
Ik was degene die het eerst zei dat die 15/10 Crop-actie niet zoveel voorstelde als MusicJohn dacht... :). Alleen ik moest al die mathematiek erbij halen om Boels069 te overtuigen ;).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Sarpa schreefCOLONZo lust ik er nog wel een paar. Goeie verkopers zijn jullie.
Dat valt wel mee, toch? :lol:
Het is een gedachtenspelletje met een wat diepere achtergrond.
Je "plakt" de 50D sensor zo af dat je het aantal pixels van de 40D over houdt.
Het niet-afgeplakte deel bekijk je als afzonderlijke sensor (met kleinere afmetingen dan de APS-C).
En dan kloppen de getalletjes wel.

Moraal is, dat je wel kunt juichen over het aantal Mpx maar dat je moet beseffen dat de scherpte tegen kan vallen als je op pixelniveau blijft kijken.

Met een D30 maak je makkelijker een opname met scherpte tot op pixelniveau dan met een 50D (of 1DsMKIII) :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja en wat ik in dat filmpje oppikte (paar blz terug) is dat de 50D betere ruisprestaties heeft. Dankzij de Digic-4 processor kan ie meer en sneller rekenen en dus ook beter de ruis terugbrengen..... :?

Of we daar op zitten te wachten? Als het goed is gebeurt dit niet in RAW en ben ik dus serieus benieuwd naar de eerste resultaten vanuit RAW zonder ruisonderdrukking... Want dat ruisonderdrukken kan je zelf ook na alle bewerkingen in PS doen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Kreeg net de Foto Konijnenberg nieuwsbrief binnen. Hierin staan zowel de Eos 50D als Nikon D90. De prijzen zijn op basis van voorintekening respectievelijk 1399 voor de Canon en 889 voor de Nikon.

Aangezien het hier gaat om camera's uit het zelfde marktsegment verbaasd het grote prijsverschil mij erg. Daarnaast is voor de Canon gewoon de introductie Dollar prijs overgenomen. Wat mij betreft gezien de huidige dollarkoers t.o.v. de Euro echt not done..
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

bluecupra schreefCOLONAangezien het hier gaat om camera's uit het zelfde marktsegment ...
Denk dat de 50D in het D300 segment valt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Overigens zag ik kitprijzen waaruit je zou kunnen afleiden dat de 50D-body prijs onder de 1100 euro ligt.
(http://www.tweakers.net)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
mavlo77 schreefCOLONJa dus is een 200mm lens:

Op de 40D: 1.6 x 200 mm = 320 mm equivalent
Op de 50D met uitsnede van 10MP: 1.95x 200 mm = 390 mm equivalent

Dus 390/320 = 22% meer ;)
Geef maar gewoon toe dat ik gelijk heb ;) ;) ;)!

ps. een factor is nooit absoluut (heeft geen eenheid, dus kun je nooit optellen of aftrekken als absoluut getal).
Zo lust ik er nog wel een paar. Goeie verkopers zijn jullie. "als je en 200mm lens koopt heb je eigenlijk een 390mm op een 50D, maar dan moet je wel croppen." We gaan nu wel even voorbij aan beeldhoek, dof etc... het houdt een keer op met je rijk rekenen door extra pixels. Als je dit vergelijkt met een 3.3Mp D30 met 2x converter, dan snap ik waarom Canon nooit die meer dan een ton kostende 1200mm maakt want eigenlijk heb je die nu ook al, al croppend uit een 50D ;-)
groeten Sarpa
Heet dat niet gewoon digitale zoom? Wat op alle lowbudget compactjes zit? En wij dSLR gebruikers nooit zouden adviseren? :twisted:
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Spike schreefCOLONHeet dat niet gewoon digitale zoom? Wat op alle lowbudget compactjes zit? En wij dSLR gebruikers nooit zouden adviseren? :twisted:
Noem het wat je wil, maar hoe dan ook, je kunt er je voordeel uit halen.

Of ik nu een 60% crop uit een foto van de 40D maak, of een 60% crop uit diezelfde foto maar dan met een 50D genomen, dat scheelt aanzienlijk in de afbeeldingsgrootte. En voor mijn doeleinden (journalistieke fotografie) wil het nogal vaak gebeuren dat een eigenwijze eindredacteur bepaalt dat hij slechts een detail uit een foto wil halen. En in dat geval heb je dus te allen tijde meer aan een 15MP basis-bestand dan aan een 10MP basis-bestand.

Doe er je voordeel mee. :)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Michaeldw

boels069 schreefCOLONOverigens zag ik kitprijzen waaruit je zou kunnen afleiden dat de 50D-body prijs onder de 1100 euro ligt.
(http://www.tweakers.net)
50D body, leverbaar per 1 oktober € 1055,00
(www.fotovideoboom.nl)
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Gedegradeerd? In vergelijking tot de 40D is die 50D natuurlijk wel een heel mooie camera met specificaties die er niet om liegen en ik ben benieuwd naar de testresultaten.

Het zijn natuurlijk vooral de consumenten die de XXD serie hebben gedegradeerd en Canon speelt daar netjes op in. Zolang consumenten geld hebben en elkaar gek blijven maken met de kwaliteit en professionele uitstraling van robuuste magnesium bodies en L-lenzen zal het spelletje blijven voortduren.

Ondertussen is Canon lekker bezig om méér geld te verdienen aan haar huidige klanten. Canon zal veel fullframe camera's gaan verkopen aan mensen die nu een 30D of 40D met een imposante verzameling lenzen hebben en die de 50D te min vinden. De eerste tekenen daarvan zijn in deze draad al zichtbaar.
Helemaal mee eens.

Verder kijken diverse mensen hier naar de diverse Nikons. Wat mist de 50D nu daadwerkelijk tov de D300? Die 51 punts AF? We gebruiken met zijn alle toch alleen het middelste AF punt :lol:

Volgens mij heeft Canon nog steeds een voorsprong qua beeldkwaliteit. De 450D sensor icm met zijn AA filter zijn top of the bill, en deze 50D wordt misschien nog wel beter... Stel nou (aanname) dat daarbij ook nog eens mooie ruisvrije foto`s komen ( met behoud van details!) op erg hoge ISO`s.... Wat maakt het dat dan uit dat er bijvoorbeeld gezichtsherkenning op zit, dat hoef je toch niet te gebruiken?

Ik hoop eigenlijk dat Canon zijn huidige koers blijft varen. Een gestage evolutie ipv wilde sprongen om de concurrentie qua specs voor te blijven.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SanderL schreefCOLONIk hoop eigenlijk dat Canon zijn huidige koers blijft varen.
Mijn idee ook.
Het zal mij een zorg zijn wat andere fabrikanten uit de trukendoos halen die niets met beeldkwaliteit van doen hebben. :wink:

Zag net een filmpie van de D90 met een kwaliteit die nauwelijks beter is dan die van de Ixus 400 :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Op fora wordt er altijd gekreund en gesteund na het uitkomen van nieuwe modellen (doe er zelf soms ook aan mee), maar ik denk dat de marketing afdeling van Canon en Nikon precies weten, wanneer ze welke features, upgrades, whatever op de markt moeten zetten. Ik ben er heilig van overtuigd dat een hoop techniek al in huis is, maar ze gewoon met de markt mee gaan om zo het meeste te verdienen aan hun producten. En geef ze eens ongelijk, ze moeten ook hun boterham verdienen ;)
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar