Fotovakschool ja of nee? Meerwaarde?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Denk dat het ook een leermoment is van de FVS. Bij mij is het dan ook al zo'n jaar of vier geleden.... het systeem verandert daar nogal eens :wink:
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Carolina165 schreefCOLONDenk dat het ook een leermoment is van de FVS. Bij mij is het dan ook al zo'n jaar of vier geleden.... het systeem verandert daar nogal eens :wink:
Nouja bij mij is het nog maar pas geleden en er is mij nooit iets gevraagd daarover. Ik wist niet beter dan dat je perse de basis moest doen voor je met de vakopleiding mocht starten..

Het enigst heel grote minpunt vind ik trouwens wel dat sommige dingen heel slecht geregeld kunnen zijn. Ik heb nu al een aantal keer meegemaakt dat er op de studiedag zelf nog een andere leraar moest worden geregeld / dat er geen lokaal beschikbaar was / geen printer op je assessmentdag enz enz.
Ook hoorden wij pas een halve week van te voren of de vakopleiding wel of niet door zou gaan ivm te weinig aanmeldingen.
Allemaal wel dingen die ik eigenlijk niet vind kunnen bij een opleiding waar je zoveel geld voor neerlegt.
www.modelmayhem.com/reflectionsfromwithin
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Dat herken ik wel ja. Maar goed, zelfs bij dit cursusgeld zal het misschien pas vanaf een x aantal personen rendabel zijn om de opleiding door te laten gaan... Is zakelijk gezien ook wel weer logisch. Volgens mij gaat het door vanaf minimaal 10 cursisten ofzo... Voor de opleidingen die na de zomervakantie beginnen zijn er dacht ik altijd genoeg aanmeldingen. Voor de opleiding die middenin een jaar beginnen is het wat minder.
Na mijn vakopleiding zat er bij mij geloof ik 9 maanden tussen voordat ik aan mijn studierichting kon beginnen, omdat ik zelf op zaterdag wilde. Maar achteraf was dat ook weer niet zo'n ramp. Moet zelf zeggen dat ik de basisopleiding wel meegenomen vond. Jammer dat het geld kost, maar je komt wel een beetje in het ritme van de opleiding. En ook als je al veel weet of denkt te weten komen er toch aardig wat leerzame zaken voorbij. Al met al was het een hartstikke leuke tijd die ik best mis. Zit er nog over te denken om een extra studierichting te volgen, landschap en architectuur ofzo... wie weet krijg ik mijn werkgever zo gek dat ie het betaalt...(zal best niet :? )
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Jullie KUNNEN naar de fotovakschool....

Hier in het noorden zijn de enige opties: fotoschool (hangt volgens mij ONDER de fotoacademie), fotoacademie en de kunstacademie.....

Iemand die hier een gelijkwaardige opleiding aan die van de fotovakschool, maar dan in Groningen weet?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ach, onlangs zijn er nieuwe vestigingen in Scheveningen en Venlo geopend. Misschien komt er binnenkort ook 1 in het hoge noorden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONJullie KUNNEN naar de fotovakschool....
Apeldoorn is voor mij ook een dik uur rijden hoor! En dan reken ik de files nog niet mee. :wink:
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

@ Carolina165

In een eerdere post heb je het over het kopen van apperatuur tijdens de opleiding die je in je knip voelt. Ikzelf heb een 450d met kitlens. Hiermee zul je er nog niet zijn zeker? Kun je wellicht een voorbeeld geven van de geraamde extra kosten voor zo'n opleiding?

Verder, ik ben dus zo iemand nog bezig is om de handleiding door te nemen. Het duurt allemaal wat langer omdat ik altijd direct ga uitproberen en aan de hand van de praktijk leer. Wanneer moet je nou met die basisopleiding beginnen? Mijn gevoel van "het" moment is goed maar zeker nog niet perfect vind ik zelf. Verder ben ik bezig om de camera nog onder de knie te krijgen.

Is zo'n basisopleiding dan voor iemand zoals ik of zou je meteen met de vakopleiding starten?

Of wellicht iemand die de vakopleiding heeft genoten en hierin kan adviseren.

Mijn doel: van mijn hobby mijn werk maken
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat je aan eigen materiaal tijdens de basisopleiding nodig hebt:

- Een camera (Het is niet waar :lol: )
- Lenzen (ongeveer van grootyhoek tot een beetje tele (150mm)
- Externe flitser
- En statief is toch wel makkelijk

De kwaliteit hiervan is niet zo belangrijk en dat scheelt dus ook weer in de kosten.
Je hoeft geen 1D met L-glas te hebben. Een 350D/400D kan ook, en met bijvoorbeeld een EF-s 18-55 en EF-s 55-250 heb je een leuke combinatie
Ook qua flitser hoef je niet meteen naar de winkel te rennen voor een 530 II maar kun je ook met een 430 uit de voeten.

Wanneer je wel of niet de basisopleiding moet volgen kan ik niet bepalen, da's een beetje afhankelijk van je niveau. Maar als je all-round hier bovengemiddeld mee kunt, dan zou je kunnen overwegen hem over te slaan.
Maar basisniveau is meer dan alleen de camera onder de knie hebben. Ook weten wat er allemaal mogelijk is in een studio, een basis van Photoshop en een sumiere basis van de talloze segmenten van fotografie (portret, architectuur etc) is toch ook een vereiste.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Daarnaast moet je ook nog afdrukken mee naar school nemen, je kunt dat thuis doen, moet je een printer hebben en papier en inkt en dat soort dingen.

Ik deed het in mijn basisopleiding bij de fotograaf op de hoek.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

@ dejong1racing

Vind jij dat je veel aan de basisopleiding gehad hebt?

Momenteel ben ik bezig om photoshop te leren en het lukt aardig. Ik ben er zo'n week of 3 mee bezig en leer steeds weer nieuwe dingen. Ik geef zelfs al mensen tips die hier les in hebben 8)

Ik heb nu alleen 18-55 liggen, zal dus wel een lens erbij moeten nemen en een flitser en statief. Het hoeft niet het duurste te zijn maar als ik het dan toch moet aanschaffen, dan maar meteen goed (heb je er in een later stadium ook nog wat aan :wink: ).

Thx voor de toelichting.

Steve
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Selmak schreefCOLON Vind jij dat je veel aan de basisopleiding gehad hebt?
Ik heb er wel dingen geleerd, maar ook een hoop dingen voorbij zien komen die ik al kende.

Ik had hier volgens mij ook nog iets staan over de basisopleiding.
Moet je in 5 minuten wel doorheen kunnen komen:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... sopleiding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

@ Selmak: als je naar een open dag gaat van de FVS en je neemt je portfolio mee, dan kunnen ze je daar zo zeggen of het handig is om de basisopleiding te doen, of dat je een afspraak kunt maken voor een intakegesprek om de basisopleiding juist over te slaan.

Je moet wel echt handig zijn met de relatie tussen sluitertijd, diafragma, isowaardes, je moet wat kunnen vertellen over het hoe & waarom van je foto's (waarom heb je hiervoor gekozen of waarom daarvoor) en aan de hand van een foto moet je kunnen vertellen hoe het zat met diafragma/sluitertijd etc. Ze vragen wel wat inzicht van je. Of je er hiermee bent weet ik niet, want ik heb zelf die intake nog steeds niet gepland. ;)
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

dejong1racing schreefCOLONWat je aan eigen materiaal tijdens de basisopleiding nodig hebt:

- Een camera (Het is niet waar :lol: )
- Lenzen (ongeveer van grootyhoek tot een beetje tele (150mm)
- Externe flitser
- En statief is toch wel makkelijk

De kwaliteit hiervan is niet zo belangrijk en dat scheelt dus ook weer in de kosten.
Je hoeft geen 1D met L-glas te hebben. Een 350D/400D kan ook, en met bijvoorbeeld een EF-s 18-55 en EF-s 55-250 heb je een leuke combinatie
Ook qua flitser hoef je niet meteen naar de winkel te rennen voor een 530 II maar kun je ook met een 430 uit de voeten.(portret, architectuur etc) is toch ook een vereiste.
Selmak, het bovenstaande is helemaal waar. En om mee te starten is de 350D of 400D een prima camera. Maar...ik geef je op een briefje dat je gedurende de opleiding de lat heel wat hoger gaat leggen, dan wil je vanzelf wat professioneler materiaal om mee te werken....en dat voel je dus in je knip.... maar als je het goed doet krijg je in de loop van de tijd al aardig wat opdrachtjes dus misschien kun je daar eea mee terugverdienen. Ik weet nog goed dat ik tijdens de basisopleiding toen nog met mijn analoge Minoltaspulletjes zat en kitlensjes. Schrok me dood van de kostprijzen van goede materialen die de leraren opnoemden en ik dacht dat ik dat nooooooit zou aanschaffen :wink: Ze vertelden toen al dat je je grenzen gaat verleggen. Is zo, en het is gewoon allemaal ook te leuk en te mooi, dus ook verslavend. Als je dus denkt rijk te worden van fotografie....dat is dus (meestal) niet het geval, of je moet uit de buurt blijven van fotozaken, internet, boekjes etc die je allemaal lekker maken :D
Groetjes
Carolina
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar om te beginnen is het goed genoeg.

Ik zou niet meteen 6000 euro aan een 5D achtige camera met een berg lenzen uitgeven.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Zou ik ook zeker niet doen, want je weet nooit hoe het loopt. En voor je oude spulletje kun je meestal best nog wat krijgen als je het tweedehands verkoopt, of je hebt meteen een goede backup!!
Of je moet een geldboom hebben.... dan maakt het natuurlijk niet uit.
Maar als je die hebt, wil ik er wel een stekkie van :wink:
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik vrees dat die geldboom er nooit zal komen helaas. Ik had afgelopen keer maar 14,50 in de staatloterij :(

Ik heb een 450 d met 18-55 kitlens, en zal voorlopig wel voldoende zijn.
Ik weet wel redelijk hoe ik de iso stand moet toepassen. Diafragma is ook wat beter maar als je mij zou vragen waarom heb je daarvoor gekozen bij dat moment, dan zou ik het je niet kunnen vertellen helaas. Om over sluitertijd nog maar te zwijgen. Over het algemeen weet ik in grote lijnen wel wat voor effect het heeft maar het fijntunen zal nog even uitblijven.

Ik heb het hele verhaal van dejong1racing van de basisopleiding doorgenomen en naar aanleiding hiervan denk ik dat de basisopleiding voor mij een goede aanvulling zal zijn (heel interessant verhaal en leuk om te lezen overigens).

Mijn voorkeur gaat uit naar fotografie van artiesten (concerten) en personen. Zou een 24-105 lens hiervoor geschikt zijn? Voor personen wel maar voor een concert? Ga je dan meer richting tele? 70-300 bv?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Groet,

Steve
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

Voor concerten zou ik met name een hele lichtsterke lens willen, en als je aan de L lenzen zit te denken als je het hebt over de 24-105 en de 70-200, dan zou ik dus eerder voor de 70-200 f2.8 (of de 24-70 f2.8 ) gaan dan voor de 24-105, die f4 heeft. Het scheelt je 1 stop in licht, en dat is best veel als je moeilijke lichtomstandigheden hebt. (Een stop is een verdubbeling of halvering van je licht.) De 70-200 is daarnaast ook nog een hele mooie portretlens. L-lenzen zijn echter wel erg kostbaar, dus mogelijk zijn er wel alternatieven die niet L, maar wel erg lichtsterk zijn. Kijk dan steeds naar een zo laag mogelijk f-getal.

Denk ook eens aan de 50mm f1.8 als portretlens, die kost maar € 90,- en is zijn geld dubbel en dwars waard. Voor concerten is hij minder geschikt omdat je er niet mee kunt zoomen, je zit aan een vast brandpuntafstand vast en dat is niet zo handig met een concert. Maar voor portretten een héél fijn lensje.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Kaat schreefCOLONVoor concerten zou ik met name een hele lichtsterke lens willen, en als je aan de L lenzen zit te denken als je het hebt over de 24-105 en de 70-200, dan zou ik dus eerder voor de 70-200 f2.8 (of de 24-70 f2.8 ) gaan dan voor de 24-105, die f4 heeft. Het scheelt je 1 stop in licht, en dat is best veel als je moeilijke lichtomstandigheden hebt. (Een stop is een verdubbeling of halvering van je licht.) De 70-200 is daarnaast ook nog een hele mooie portretlens. L-lenzen zijn echter wel erg kostbaar, dus mogelijk zijn er wel alternatieven die niet L, maar wel erg lichtsterk zijn. Kijk dan steeds naar een zo laag mogelijk f-getal.

Denk ook eens aan de 50mm f1.8 als portretlens, die kost maar € 90,- en is zijn geld dubbel en dwars waard. Voor concerten is hij minder geschikt omdat je er niet mee kunt zoomen, je zit aan een vast brandpuntafstand vast en dat is niet zo handig met een concert. Maar voor portretten een héél fijn lensje.
Bedankt voor je tip. Ik heb gelezen dat die 50 mm F1.8 heel goed ontvangen word. Zeker met die lichtsterkte en voor die prijs heel aantrekkelijk. Voor de 70-200 2.8 L dito. Ik ga het eind vd maand naar het Jazzfestival in Hillergersberg. Er komen een aantal bekende (ook persoonlijke favorieten van mij) die ik graag wil fotograferen. Ik kan van een collega een 70-300 lens lenen hiervoor.

Zou ik direct in RAW moeten schieten of hoge resolutie?
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zou je voor dat soort dingen niet gewoon je eigen topic openen?
Of even kijken bij de zoekfunctie? Of even door het topic Showbizz heen bladeren?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONZou je voor dat soort dingen niet gewoon je eigen topic openen?
Of even kijken bij de zoekfunctie? Of even door het topic Showbizz heen bladeren?
Mijn excuses, ik liet mezelf een beetje meeslepen in het verhaal.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar