Mislukte panorama

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Ik ben sinds zondag bezig met het maken van panorama foto's. Geïnspireerd door een artikel in het tijdschrift Focus en een aantal topics hier op het forum, ben ik aan de slag gegaan.

Het lukt me aardig, zie hier één van de gelukte foto's:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108523[/img]

Maar bij één van de testen kreeg ik het volgende resultaat:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108563[/img]

Hoe kan dit?
Kan iemand mij uitleg geven hoe is dit kan voorkomen?

Ik gebruik een Canon EOS 350D met een Sigma 17-70 lens. Ik heb mijn camera op de stand M en manual focus staan. Zijn er nog meer instellingen waar ik op moet letten?

p.s. ik heb ook hier op het forum rondgekeken en wat nuttige tips gevonden, maar toch begrijp ik niet waarom die foto mislukt is.
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Die kromming komt door het perspectief waarin je de foto's genomen hebt. Photoshop probeert het recht te trekken en dan krijg je een foto met scheve randen.
Je zult de foto rechter moeten nemen en dan croppen in Photoshop.

Geloof me, ik heb die randen ook regelmatig hoor.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

jspr schreefCOLONJe zult de foto rechter moeten nemen en dan croppen in Photoshop.
Dus als ik één of twee extra foto's aan de rechter kant had gemaakt, was het niet voorgekomen?

Of komt het doordat ik niet recht voor het huis stond?
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Je hebt de horizon niet recht gehouden tijdens het maken van de foto's.

Tevens speelt de vervorming van je lens mee trouwens. Hoe meer groothoek je gebruikt hoe meer de randen uitgetrokken zullen worden door Photoshop.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Stevro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

wat hierboven gezegt wordt over de groothoek klopt zeker, echter kan je na het stitchen je foto wat trachten schuin te trekken zodat het huis wat meer recht staat, met wat croppen kom je ook nog iets verder.
De horizon zul je misschien niet zo recht krijgen, ik neem aan dat dit in een heuvelachtig landschap is of misschien zelfs bergachtig.... dan is rondom het huis de grond misschien een beetje afgaand. Dit maakt het in gedachte nog wat acceptabel. De boom echter krijg ik (na even een beetje rommelen met je geplaatste jpg ook niet recht, het huis wel. Deze helt wat naar achter.

Ik zou zeggen, oefen ze ;) ik heb ook altijd zitten *l*ten in het begin :lol:
Een visualiser met een Nikon D70s tekendoos.
www.stephan-vroom.nl
www.stephan-vroom.exto.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar