wisselen van objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Wat mij op dit moment nog doet twijfelen in mijn lenskeuze is de angst om de sensor met stof te doen "bezaaien".
Daarom zou ik vooralsnog aan een objectief met een groot zoombereik de voorkeur geven.
Maar door de 400d zit ik echter ook nog met de cropfactor.
Gewone EF zoomobjectieven beginnen meestal pas bij 28mm, zodat je bij fotografie binnenshuis weer te ruim zit.
De zgn objectieven speciaal voor digitaal zoals de EFs, de DC en de Dii vertegenwoordigen zich met of héél groot zoombereik of te weinig tele.(zoals de sigma 17-70)
Met al deze gegevens ben je haast verplicht(als je een kwalitatief objectief verkiest boven een grote range) om vaker te wisselen dan je eigenlijk zou willen. Het geadviseerde objectief 28-105 3.5-4.5 usm II lijkt me wel wat, maar voor binnen waarschijnlijk te weinig groothoek.
Van de andere kant is een (d)SLR camera gemaakt om te wisselen met de diverse objectieven, anders had je beter voor een compactcamera kunnen kiezen.
Kan iemand mij helpen om hieruit te komen.
Misschien bestaat er ook een "veilige" manier om objectieven uit te wisselen!
Graag hulp.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Stof is veel minder een probleem bij de 400D dan bij de voorlopers.

Bovendien zie je stof eigenlijk pas bij een klein diafragma (groot getal) en het is toch al niet aan te bevelen om lager dan f/16 te gaan zitten in verband met het fenomeen lichtbuiging (beïnvloed de scherpte in negatieve zin).

Onder normale omstandigheden geeft het wisselen van objectieven geen problemen.
Maar doe het niet in zandstormen of in een houtzagerij waar de afzuiging kapot is. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Als ik mijn camera gebruik wissel ik zeer regelmatig van lens waarom heb ik anders een DSLR camera gekocht. Anders had ik er wel eentje gekocht met eeen vaste lens. Juist door het wisselen pas ik de camera aan bij de omstandigheden en wat ik wil fotograferen. Bv. in een dierentuin veel met zoom en in de vlindertuin en aquaria met een macro objectief.

Hoe kan je het beste wisselen: Je camera zo houden dat lens naar beneden hangt. Als je deze ontgrendel en de lens eraf haalt de camera met de opening naar beneden want stof zweeft in de lucht en daalt neer gaat dus niet omhoog. Je objectief zo snel mogelijk de kap erop de ander pakken en ook weer met de opening van de camera naar beneden de nieuwe lens er weer op draaien.

Er zal gerust weleens een keer een stofje op je sensor komen maar dat kan je zelf reinigingen of laten reinigen. Mijn 30D is nu 1 jaar oud en heb ik nu tweemaal gereinigd met visible dust omdat ik een vermoeden had van stof op de sensor.

Dat kan je controleren door je diafragma op f22 te zetten en een foto van de blauwe lucht te maken. Als je geen vlekken ziet is hij schoon anders zit er stof op.

Maar je koopt een DSLR camera juist omdat je dan felxibel bent in je lenskeuze maak er dan ook gebruik van. Zoniet verkoop dat ding en koop een ander toestel met vaste lens.

Gr. Chris
Johnalb

j.jennekens schreefCOLONVan de andere kant is een (d)SLR camera gemaakt om te wisselen met de diverse objectieven, anders had je beter voor een compactcamera kunnen kiezen.
Graag hulp.
Daar zeg je een waar woord.

Maar ik probeer altijd op wind etc te letten en te wisselen in de beschutting va mijn tas, doppen klaar etc en houd de Camera niet met de vatting omhoog. Kortom gebruik je gezonde verstand en let op wat je doet om het maar zo te zeggen.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Sunnyboy schreefCOLONAls ik mijn camera gebruik wissel ik zeer regelmatig van lens waarom heb ik anders een DSLR camera gekocht. Anders had ik er wel eentje gekocht met eeen vaste lens. Juist door het wisselen pas ik de camera aan bij de omstandigheden en wat ik wil fotograferen. Bv. in een dierentuin veel met zoom en in de vlindertuin en aquaria met een macro objectief.

Hoe kan je het beste wisselen: Je camera zo houden dat lens naar beneden hangt. Als je deze ontgrendel en de lens eraf haalt de camera met de opening naar beneden want stof zweeft in de lucht en daalt neer gaat dus niet omhoog. Je objectief zo snel mogelijk de kap erop de ander pakken en ook weer met de opening van de camera naar beneden de nieuwe lens er weer op draaien.

Er zal gerust weleens een keer een stofje op je sensor komen maar dat kan je zelf reinigingen of laten reinigen. Mijn 30D is nu 1 jaar oud en heb ik nu tweemaal gereinigd met visible dust omdat ik een vermoeden had van stof op de sensor.

Dat kan je controleren door je diafragma op f22 te zetten en een foto van de blauwe lucht te maken. Als je geen vlekken ziet is hij schoon anders zit er stof op.

Maar je koopt een DSLR camera juist omdat je dan felxibel bent in je lenskeuze maak er dan ook gebruik van. Zoniet verkoop dat ding en koop een ander toestel met vaste lens.

Gr. Chris
Bedankt voor je tip!!!!!
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

sorry Chris, verkeerd gereageerd.

Ik wilde je bedanken voor de tip om evt stof te indexeren!
Dat wist ik namelijk (nog) niet.
Dit vind ik zo fraai aan deze vorm van info.
Je krijgt eerlijke tips en adviezen!

Mijn dank,

Jo
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Je kan je ook gewoon niet zo druk maken en je sensor zo nu en dan eens schoon blazen en een of twee keer per jaar wat beter reinigen. Vies wordt 'ie toch wel.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik was in het begin ook zo huiverig voor stof op de sensor, en na wat tips valt het allemaal best mee. Zorgen dat je camera uitstaat!! (electrische lading trekt stof aan), en zorgen dat je je camera naar beneden richt.

En in programmaatjes kun je makkelijk de stofjes wegpoetsen, dus het valt allemaal reuze mee! Zou niet zo gauw hierom een 18-200 (o.i.d.) lens aanschaffen.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Bedankt voor jullie tips
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

camera uit ztten voordat je wisselt scheelt ook en een keer per maand een lapje scotchtape erover.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Misschien is het hier al gemeld en lees ik eroverheen, maar....

EF lenzen moet je qua bereik x 1,6 doen op een 400D, maar dat moet je ook voor EF-S lenzen doen!

Dus een EF 18-55 zou precies hetzelfde bereik hebben als een EF-S 18-55 (als deze lens zou bestaan). Beide lenzen hebben een bereik van 29-88 op een 400D
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

j.jennekens schreefCOLONWat mij op dit moment nog doet twijfelen in mijn lenskeuze is de angst om de sensor met stof te doen "bezaaien".
Daarom zou ik vooralsnog aan een objectief met een groot zoombereik de voorkeur geven.
Ooit als een gekeken hoeveel deze objectieven langer worden bij het inzoomen? Die lucht (incl. stof) wordt bij het inzoomen aangezogen. Een waar denk je dat die lucht blijft bij het uitzoomen? Die wordt er aan alle kanten uitgeperst. Ook in je camerahuis...

Sorry, maar het argument: "als ik nooit van lens wissel, krijg ik ook nooit stof op de sensor" gaat helaas niet op... Wen maar vast aan de gedachte dat het er gewoon bij hoort dat je bij een DSLR met enige regelmaat je sensor schoon moet maken.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

ahaverkamp schreefCOLONEF lenzen moet je qua bereik x 1,6 doen op een 400D, maar dat moet je ook voor EF-S lenzen doen!
Dus een EF 18-55 zou precies hetzelfde bereik hebben als een EF-S 18-55 (als deze lens zou bestaan). Beide lenzen hebben een bereik van 29-88 op een 400D
En zo blijft de verwarring natuurlijk bestaan...
Zowel een EF18-55 als een EF-s18-55 hebben op iedere willekeurige camera een brandpuntsbereik van 18-55mm
Maar de beeldhoek van een 18-55 op bijv. een 400D komt overeen met de beeldhoek van een 29-88 op bijv. een 5D
Zodoende is 18-55mm gelijk aan 29-88mm kleinbeeld equivalent.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Patrick_S schreefCOLON
j.jennekens schreefCOLONWat mij op dit moment nog doet twijfelen in mijn lenskeuze is de angst om de sensor met stof te doen "bezaaien".
Daarom zou ik vooralsnog aan een objectief met een groot zoombereik de voorkeur geven.
Ooit als een gekeken hoeveel deze objectieven langer worden bij het inzoomen? Die lucht (incl. stof) wordt bij het inzoomen aangezogen. Een waar denk je dat die lucht blijft bij het uitzoomen? Die wordt er aan alle kanten uitgeperst. Ook in je camerahuis...
Dat laatste stuk is dus onzin. Want waar blijft al die lucht dan die in je camerahuis geblazen wordt? Hoe zou je op die manier ooit een weersbestendige camerabehuizing kunnen maken.
Kijk ook maar eens naar het lenselement dat normaal gesproken in je camerahuis steekt. Daar zitten geen openingen in.
Lucht wordt aangezogen en uitgeblazen via de overgang tussen de bewegende buisdelen van de lens. Daar zit een laag filt (oid) dat als filter moet dienen.
Bij de 17-55 f/2.8 wordt door sommige mensen geklaagd over stof in de lens, dat zou dan vooral voorkomen bij mensen die geen filter voorop de lens geschroefd hebben. Bij die lens is de afdichting in de bewegende buizen zo dicht dat de lucht er daar via voorkant in/uitgaat. Dit is een behoorlijke uitzondering. Op diverse internet fora die ik al jaren volg ben ik nog nooit het verhaal tegengekomen dat stof via de lens op de sensor is gekomen.

Sorry dat ik zo eigenwijs ben.....
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

ahaverkamp schreefCOLONDat laatste stuk is dus onzin. Want waar blijft al die lucht dan die in je camerahuis geblazen wordt? Hoe zou je op die manier ooit een weersbestendige camerabehuizing kunnen maken
Sure! Waar lucht verplaatst wordt, wordt nou eenmaal stof getransporteerd...
ahaverkamp schreefCOLONKijk ook maar eens naar het lenselement dat normaal gesproken in je camerahuis steekt. Daar zitten geen openingen in.
Toch nog maar eens goed kijken. Bij bijv. een 17-40 F4 L USM kijk je aan de achterkant zo naar binnen en kun je o.a. de bewegende flexprints zien zitten...
ahaverkamp schreefCOLONBij de 17-55 f/2.8 wordt door sommige mensen geklaagd over stof in de lens, dat zou dan vooral voorkomen bij mensen die geen filter voorop de lens geschroefd hebben. Bij die lens is de afdichting in de bewegende buizen zo dicht dat de lucht er daar via voorkant in/uitgaat. Dit is een behoorlijke uitzondering.
Als je weet hoe de lenzen in de tubussen gemonteerd zijn, dan lijkt mij dit een behoorlijk broodje aap verhaal. Lijkt mij eerder dat stof, wat tijdens assemblage in een (onzichtbaar of onopvallend) hoekje terecht is gekomen, door het in- en uitzoomen zich verplaatst heeft naar een zichtbaar plekje.
ahaverkamp schreefCOLONOp diverse internet fora die ik al jaren volg ben ik nog nooit het verhaal tegengekomen dat stof via de lens op de sensor is gekomen.
Toch beetje beter lezen dan. Heb ooit vaag eens de geruchten gehoord dat sommige objectieven van Canon (schijnen zelfs wit te zijn en een rood randje te hebben, dus uit de wat 'betere' serie) die de naam 'stofzuiger' en 'dust trombone' hebben... :oops:
Sterker: er schijnt zelfs hier op EOSDigitaal over geroddeld te worden: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=46447 :D

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Jullie kunnen het natuurlijk met elkaar oneens zijn, maar probeer wel een beetje respectvol naar elkaar toe te reageren. Termen als broodje aap, beter lezen en dergelijke zijn mijns inziens niet nodig. En als je heel erg gefrustreerd raakt door een reactie, stuur dan een PB naar de betreffende persoon; je zult zien dat je er dan vast wel uit komt!!!

Okee?!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLONJullie kunnen het natuurlijk met elkaar oneens zijn, maar probeer wel een beetje respectvol naar elkaar toe te reageren. Termen als broodje aap, beter lezen en dergelijke zijn mijns inziens niet nodig. En als je heel erg gefrustreerd raakt door een reactie, stuur dan een PB naar de betreffende persoon; je zult zien dat je er dan vast wel uit komt!!!
Toch beetje beter kijken dan! Stond smiley bij om aan te geven dat er een beetje sarcasme in 't spel was!
Sorry, flauw inkoppertje... Zal het niet meer doen... :oops:
En nu weer on-topic!

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Want anders, Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

stof is nou eenmaal een nadeeltje van digitaal, kijk maar eens naar een lichtbundel, hoeveelheid stof die in ruimtes dwarrelt, enige remedie is gewoon camera uit, omlaag, zorgvuldig wisselen en ervoor zorg dragen dat je lenzen redelijk stofvrij bewaard worden, een sensor is als een magneet.
Gewoon op tijd even een blaasbalgje erover en je niet te druk hierover maken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De 100-400 van Canon verschuift een goede 15 cm. Als je die inschuift, dan drukt hij behoorlijk wat lucht naar buiten. Dit zuigt hij, inclusief stof, natuurlijk aan bij het uitschuiven.

Gevolg, na verloop van tijd toch redelijk wat stof hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar