Waarom krijg ik op deze foto onvoldoende scherptediepte?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Vraagje aan de flitsexperts onder jullie: De sportschutter op bijgaande foto komt op A3-formaat op een instructieposter op onze schietvereniging.
Het is de bedoeling, dat zowel schutter als begin van de pistoolloop ragscherp wordt afgebeeld. De foto is binnenshuis gemaakt.
Gegevens:
diafragmavoorkeuze gebruikt: f16, sluitertijd 1/4 sec. Indirect geflitst met opzetflitser (richtgetal 50, ETTL-stand). Vanaf statief gewerkt met 1.8 50 mm objectief, 400 ASA.

Waarom lukt dit niet met bovenstaande instellingen?

Probleem: zou ik voor een nòg kleiner diafragma hebben gekozen, dan zou de sluitertijd dusdanig lang worden, dat er bewegingsonscherpte zou ontstaan.

Vraag: zou ik de schutter bij bestaand licht (bv buiten) hebben gefotografeerd, dan weet ik zeker dat ik met f16 het gehele onderwerp van voor tot achter scherp zou hebben gekregen. Waarom nu dan niet?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=95395[/img]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Waar heb je op scherpgesteld, op welke afstand stond je?

Ik gok dat, als je scherp had gesteld ter hoogte van de elleboog van de schutter, er een beter resultaat was uitgekomen.

Speel even met http://www.dofmaster.com/dofjs.html :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Het lijkt mij bewegingsonscherpte te zijn.
Heb je op AV geschoten?
Probeer het nog eens op M met 1/60 en F16.0, de flitser zal dan niet inflitsen maar als hoofdlicht dienen.
Beter is het nog om dit met meerdere flitsers te doen, hou er wel rekening mee dat je veel vraagt van je flitser!

Op zich is de foto best aardig, helemaal scherp lijkt me minder mooi als zo, wellicht nog eens met een lager diafragma proberen dan komt die sluitertijd vanzelf omhoog. Als je de foto in RAW maakt kun je hem nog wat verscherpen en van de ruis ontdoen die je met 400 iso zeker begint te zien.

Ik zou de foto ook nog iets krapper kaderen trouwens.
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Boels069: bedankt voor je reaktie. Ik heb scherp gesteld op het uiteinde van de pistoolloop in de veronderstelling dat het gebruikte diafragma de hele boel wel scherp zou weergeven :cry: Ik stond op ongeveer 1 à 1,5 meter afstand. Een ander scherpstelpunt kiezen zou een mogelijke oplossing kunnen zijn, maar een nauwkeurige scherptecontrole van het onderwerp vanaf een lcd-scherm vind ik ondoenlijk.

fvdrunen: ik heb in RAW op AV geschoten (f16). Wat jij voorstelt (op manual werken) daar heb ik geen moment aan gedacht! Ik wist trouwens niet, dat je flitser dan als hoofdlicht gaat dienen :oops: Ik zal dit zeker onthouden!
N.B. ikzelf had met de huidige scherpteverdeling óók niet zoveel moeite, maar ja: de "opdrachtgever" wilde het anders en dan heb je het als fotograaf maar uit te voeren, tòch?
Zoals gezegd heb ik het origineel in (uiteraard) in RAW. Kaderen doe ik pas later. Deze plaat was uitsluitend bedoeld als voorbeeld mbt die scherptediepte waar ik mee zat.
Tot slot: ook jij bedankt voor je reaktie!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

wvangerven schreefCOLONIk heb scherp gesteld op het uiteinde van de pistoolloop in de veronderstelling dat het gebruikte diafragma de hele boel wel scherp zou weergeven :cry: Ik stond op ongeveer 1 à 1,5 meter afstand.
Dan heb je een totale scherpte diepte van, pakweg, 37cm.
Ruwweg 18cm vóór het scherpstelpunt en 19cm er achter.
Als je op een afstand van circa 2m zou gaan staan en scherp stelt halverwege de onderarm van de schutter, dan zou je aardig in de richting komen.
Dan heb je met f/16 een totale scherptediepte van 110cm (ongeveer de afstand van het oog en het uiteinde van de loop).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

wvangerven schreefCOLONN.B. ikzelf had met de huidige scherpteverdeling óók niet zoveel moeite, maar ja: de "opdrachtgever" wilde het anders en dan heb je het als fotograaf maar uit te voeren, tòch?
Ik zou het ook nog niet weten als ze zo die loop in mijn zoeker richten, denk dat ik hem maar snel gelijk zou geven :?

Ik denk wel dat je als fotograaf een paar voorbeelden moet maken maar een scherpe platte flitsfoto zou ik niet willen maken.
Net even een paar testjes gedaan, je komt met een flitser op je camera nooit goed uit met je lichtverdeling volgens mij, kan het niet met meer ogevingslicht of op een andere plek?
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

boels069 schreefCOLON
wvangerven schreefCOLONIk heb scherp gesteld op het uiteinde van de pistoolloop in de veronderstelling dat het gebruikte diafragma de hele boel wel scherp zou weergeven :cry: Ik stond op ongeveer 1 à 1,5 meter afstand.
Dan heb je een totale scherpte diepte van, pakweg, 37cm.
Ruwweg 18cm vóór het scherpstelpunt en 19cm er achter.
Als je op een afstand van circa 2m zou gaan staan en scherp stelt halverwege de onderarm van de schutter, dan zou je aardig in de richting komen.
Dan heb je met f/16 een totale scherptediepte van 110cm (ongeveer de afstand van het oog en het uiteinde van de loop).
Interessant om te lezen, maar: hoe kom je aan die kennis? Ik weet wel: op mijn analoge Canon-objectieven zat achter zo'n venstertje zo'n makkelijke afleesschaal waarmee je de gewenste scherptediepte kon aflezen. Op de objectieven die ik nu heb, ontbreken die.... :cry:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

wvangerven schreefCOLONInteressant om te lezen, maar: hoe kom je aan die kennis? Ik weet wel: op mijn analoge Canon-objectieven zat achter zo'n venstertje zo'n makkelijke afleesschaal waarmee je de gewenste scherptediepte kon aflezen. Op de objectieven die ik nu heb, ontbreken die.... :cry:
Dofmaster is mijn vriend :wink:
Ik pakte een rolmaat en schatte daarmee de afstand van mijn oog tot het denkbeeldige uiteinde van de loop (heb zelf geen vuurwapen, wel een scherpe tong :wink: )
Dan heb ik de afstand in Dofmaster zo aangepast dat de scherptediepte daarmee overeen kwam.

Overigens, er bestaan scherptediepteprogramma'tjes voor PDA's en GSM's.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

boels069 schreefCOLON
wvangerven schreefCOLONInteressant om te lezen, maar: hoe kom je aan die kennis? Ik weet wel: op mijn analoge Canon-objectieven zat achter zo'n venstertje zo'n makkelijke afleesschaal waarmee je de gewenste scherptediepte kon aflezen. Op de objectieven die ik nu heb, ontbreken die.... :cry:
Dofmaster is mijn vriend :wink:
Ik pakte een rolmaat en schatte daarmee de afstand van mijn oog tot het denkbeeldige uiteinde van de loop (heb zelf geen vuurwapen, wel een scherpe tong :wink: )
Dan heb ik de afstand in Dofmaster zo aangepast dat de scherptediepte daarmee overeen kwam.

Overigens, er bestaan scherptediepteprogramma'tjes voor PDA's en 's.
Ben even op internet gaan rondkijken en vond deze site over scherptedieptecontrole:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Voor mij leuk en leerzaam, misschien ook voor andere forumleden die er hun voordeel mee kunnen doen/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar