Wat is hier aan de hand!? Canon+Externe flitsset probleem!

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
aram
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2007 17:02

Beste fotografen,

't Lijkt mij een vaker voorkomend probleem, maar tot nu toe kan niemand mij vooralsnog helpen. Misschien dat iemand het hier weet?!

Ik ben in het bezit van een canon 300d'tje en een externe flitser. Ik koppel de externe flister aan 't schoentje van de 300d en wil afdrukken (altijd op Manual, let wel); daar gaat iets mis. De "klik" klinkt half en op het digitale scherm wordt Error 99 aangegeven. (ik weet al wel inmiddels waar die error 99 voor staat, en dat kan van alles zijn). Geen foto, de camera loopt vast.

Met sluitertijden/diafragma/diverse objectieven en de waardes op de flitsset ingesteld naar weten, maar helaas...

Er is vast iets simpels dat ik vergeet, maar tot nu toe kan niemand het mij uitleggen of laten zien. Iemand een idee?

Vriendelijke groeten,
Aram
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En natuurlijk vergeten we te vermelden welke flitser het is.

Err99 is een algemene error, dat kan van alles zijn.

checkpunten;

werkt de flitser wel in een andere modus?
werkt je interne flitser nog correct?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
marcelkoedijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 22:30
WoonplaatsCOLON heemskerk
CONTACTCOLON

Even naar een fotowinkel gaan of vriend en vragen om even jouw flitser te testen op een andere camera vervolgens een andere camera op jouw flitser.

Gewoon even uitsluiten dat het niet een defect is of een slechte verbinding op de flitsschoen of een compatibliteits issue.

succes!
Canon 350D + Kitlens 18-55mm + Canon 50mm F1.8 II + Canon 70-300mm IS USM + Canon 17-85 IS USM + 1gB extremeIII + Lowepro EX180 + Manfrotto 055DB/804RC2

http://duiken.ath.cx
aram
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2007 17:02

Hey,


De flitser is een Qihe (Taiwanees of iets dergelijks, ik heb even iets nodig voor locatiedingen en kreeg niet vergoed dit keer dus tja ;-) ), 150W en zou geschikt moeten zijn om ook met digitale camera's overweg te kunnen.

De flitser werkt prima in zijn teststand (test button drukken), en werkt ook prima als continu licht.

De interne flitser, maar ook de 420EX werken prima op mijn camera.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als een 420 ex correct werkt, en de Qihe flitser los van de camera ook flitst, maar de combinatie werkt niet..........

dan is de link snel gelegd dat deze Qihe flitser en de camera niet geschikt zijn voor elkaar. Einde poging en gewoon niet meer proberen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Als dat een QiHe studioflitser is, dan moet het gewoon werken hoor. Moet aan de verbinding liggen. Al met een radio- of IR-trigger geprobeerd?
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
aram
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2007 17:02

Hey Fokke,


Nee, ik heb het daar niet mee geprobeerd. Ik ben er ook niet in het bezit van, en aanschaf ervan vind ik erg overbodig op dit moment hahaha! Het zou natuurlijk ook kunnen liggen inderdaad aan het adaptertje dat op het schoentje gaat van de camera? ("de verbinding")

Oja, nog wel een detail wat mij ook opviel: Als ik de adapter (die op de schoen gaat en daarmee via een draad in verbinding maakt tussen flitser en camera) verschuif op de schoen of erop/eraf haal, dan flitst mijn flitser uit zichzelf.

Maar ik ga sowieso terug naar de zaak waar ik 't gekocht heb, dat was al duidelijk voordat ik aan dit forum begon natuurlijk, maar ervaring gebruikers genoeg hier dus why not!
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

aram schreefCOLONOja, nog wel een detail wat mij ook opviel: Als ik de adapter (die op de schoen gaat en daarmee via een draad in verbinding maakt tussen flitser en camera) verschuif op de schoen of erop/eraf haal, dan flitst mijn flitser uit zichzelf.
Dat hoort ook zo: je maakt dan namelijk ook even contact!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Hoi Aram,

Ik herken je probleem. Heb zo'n zelfde flitsset en ervaarde het probleem met 1 van de 2 flitskoppen op mijn 300D. De andere had het probleem niet.
Importeur aan de foon gehad, glad verhaal, verkooppraatje maar technisch gezien kwamen we geen steek verder.
Afplakken van bepaalde contacten ed was het advies.
Ik vermoed dat het ergens met de stroom ontlading te maken heeft en dat de camera daarop stagneerd.
Ik had toen al interesse in de IR trigger van Qihe en daarmee werkt alles perfect.
Heb je beide koppen geprobeerd? En anders toch de IR trigger kopen. Werkt ook wel een stuk prettiger hoor dan een lijntje.
Succes
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik dacht dat het om een reportage flitser boven op de camera ging en niet om een mono-bloc. :oops:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Ik heb dezelfde set... en ik kan je toch echt adviseren de draadloze trigger aan te schaffen. Voor 45 euro heb je er al eentje. Geen gezeur meer en je bent lekker mobiel!

http://www.rittz.com/nl/aanbiedingen/qi ... teker.html
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar