verschil setjes en hulp..

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ben het wel een beetje met closeshooter eens.
Ook nav het Praxis topic vraag ik me af waarom er zo geschopt wordt tegen dit soort setjes.
Naast het feit dat het volgens mij toch weinig uitmaakt of ik deze set bij Europa foto koop (zoals ik gedaan heb) of bij de Praxis (en ook het advies van fotozaken gaat soms nergens over.) vraag ik me af of je als beginner zoveel power nodig hebt.
Ja, tis prachtig als je een geweldige octobox hebt en 4 lichten er om heen. Dan kan je het 'Doorhof' effect wel benaderen.
En ja, ik heb uiteindelijk, omdat ik bepaalde effecten niet kon maken, voor 1 extra hoofdlicht met grote softbox gekozen van 250W (aanbieding Cameraland). En ja, deze lamp is qua bouw en gebruik veel beter omdat je er meer accesoires op kan zetten.
Toch ben ik meer dan tevreden over de aankoop en zijn de 2 150W flitsers (als ondersteunende flitsers) in mijn beperkte huiskamerruimte meer dan voldoende of mee te experimenteren.
Denk dat je voor jezelf vooral moet bekijken wat je graag voor resultaat zoekt.
Een Frank Boots (http://www.frankboots.nl) werkt maar heel beperkt met extra (geloof zelfs vaste) lampen en het resultaat is zeer mooi.
In de voorlaatste ZOOM stond een reportage van Suzan van Gemeren (http://www.muzes.nl). Ik vond haar foto's erg mooi en tot mijn verbazing gebruikt zij alleen maar een FE 150 watt flitsset.

Foto's maken is toch vooral zien en gebruik maken van wat je hebt.
Dus inderdaad, wat CS zegt, meer is niet altijd beter (al is 110 watt wel erg weinig :lol: ).
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

veldje63 schreefCOLONToch ben ik meer dan tevreden over de aankoop en zijn de 2 150W flitsers (als ondersteunende flitsers) in mijn beperkte huiskamerruimte meer dan voldoende of mee te experimenteren.
En daarmee sla je de spijker op zijn kop; goed voor ondersteuning of experimenteren. Maar als je er je brood mee wilt gaan verdienen, dan zou ik neit met deze flitsers als hoofdlicht beginnen.
Ik heb ze zelf ook, maar ik gebruik ze als haarlichtje met een snoot of om achtergronden uit te blazen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
kefje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 18:22
CONTACTCOLON

Persoonlijk sta ik ook voor de keuze van een set
te kopen en ga ik ook ineens voor de betere set
kwestie van geen dubbele investering te doen alhoewel de
lampen nooit verloren zijn ....

We zijn hier inderdaad ik spreek vooral over mezelf
als amateur bezig en dan ga je moeten kijken wat heb je er voor
over en wat ga je ermee doen .

Het zijn moeilijke sets om met elkaar te vergelijken plus de ruimte die er ni is in acht genomen kan je perfect gaan voor de 110 ws set maar zoals
al door mezelf en andere aangehaald vermoed ik dat je snel tegen deze beperking zal aanlopen want het schijnt verslavend te zijn hiihi.

mvg

KeFJe
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON
veldje63 schreefCOLONToch ben ik meer dan tevreden over de aankoop en zijn de 2 150W flitsers (als ondersteunende flitsers) in mijn beperkte huiskamerruimte meer dan voldoende of mee te experimenteren.
En daarmee sla je de spijker op zijn kop; goed voor ondersteuning of experimenteren. Maar als je er je brood mee wilt gaan verdienen, dan zou ik neit met deze flitsers als hoofdlicht beginnen.
Ik heb ze zelf ook, maar ik gebruik ze als haarlichtje met een snoot of om achtergronden uit te blazen.
Daar heb je absoluut gelijk in.
Ik ben er ook net in studiofotografie begonnen maar heb wel al meer dan 25 jaar een slr in mijn handen.
Geld verdienen betekent dat je eerst investeert. En dan ga je denk ik niet praten over (en kijken naar) een 110 watt set of een 250 watt set maar dan ga je kijken naar ruimte, studio inrichting, volwaardige flitsinstallaties.
En als je dat doet, ga ik er een beetje van uit dat je al precies weet wat richtgetallen zijn ed. En dat je weet wat en hoe je je fotografie gaat aanpakken.
Tenminste, zo gaat dat volgens mij met elke onderneming waar je geld mee wil verdienen. :wink:
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Misschien begrijp ik je nu verkeerd als dat zo is dan sorry.

maar ik heb nooit gezegt dat ik nu al mijn geld wil verdienen met fotografie.
Ik ben oefende en ik leer iedere dag weer meer, en juist door te vragen over het verschil tussen 110 en 250 watts setjes leer je toch?
Ik zou dolgraag naar de fotovakschool of iets dergelijks gaan om echte papieren te krijgen voor wat ik wil gaan doen, maar die 3000 per jaar exclusief heb ik nu eenmaal niet.
Toen jij je camera in je handen kreeg was ik nog niet eens vloeibaar dat is waar maar iedereen is toch een keer begonnen?
En ik vraag me dan ook af waarom ik eerst zou moeten investeren in ene ruimte nog voor ik uberhaupt weet hoe een setje in elkaar steekt.
me dunkt dat je toch eerst mooie foto's moet leren maken voor je je sprong in het diepe waagt en uberhaupt gaat nadenken over een studio.
En nogmaals ik heb in een van mijn eerdere posts al aangegeven uiteindelijk! mijn brood te willen verdienen met fotografie, dat ik nu nog langgg niet goed genoeg ben en nog heel veel moet leren.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Hoi Renate,

Het verkeerde been waar we op gezet zijn heeft met die intentie te maken.
En inderdaad, naast een opleiding die een vermogen kost, is de installatie ook erg kostbaar (heb ik gemerkt :wink: ) en ik heb de intentie echt niet om geld te gaan verdienen. Wil alleen maar beroemd worden :lol: .

Misschien is het een manier om te gaan rondsnuffelen op sites of hier bij leden en te kijken wat voor soort foto's ze neerzetten. En zit daar iets bij wat je aanspreekt dat je dan kan vragen wat ze daarbij gebruiken.
En natuurlijk je budget. Wat kan je uitgeven?

Voorlopig ben ik al jaloers op de ruimte die je hebt.. :D
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Renate~B schreefCOLONNou ik wil er uiteindelijk wel me brood me everdienen..
Renate~B schreefCOLON maar ik heb nooit gezegt dat ik nu al mijn geld wil verdienen met fotografie.
We hangen je hier op aan je eigen woorden :wink:

Je zegt niet dat je nu al geld wilt verdienen met je foto's, maar je wil er uiteindelijk je hoofdinkomsten (brood) van gaan maken.

Dan zul je toch moeten gaan investeren. Niet alleen geld hoor. Maar je moet ook aan (zelf)educatie gaan doen. Veel kijken, veel posten, veel lezen, maar bovenal; veel leren.

En ook af en toe investeren.

Heb je voor jezelf al een lijntje uitgezet waarin je bepaald in ongeveer welke peroiode je het allemaal wil bereiken. Wil je over 1 jaar je inkomen uit de fotografie halen, of over 10 jaar? Heb je er goed over nagedacht, want het is net altijd even makkelijk. De meeste fotografen zitten namelijk niet in loondienst. No work, no pay!

Aangezien fotoapparatuur peperduur kan zijn, moet je je geld doordacht uitgeven. Investeer in goede lenzen, deze gaan jaren mee. Ze overleven je camera. Koop nu dus lenzen waar je over jaren ook nog tevreden over zult zijn.
Doe dat ook met je flitsers. Ze gaan jaren mee. Het is toch zonde om nu 300 euro uit te geven aan dingen waar je over 1 jaar niks meer mee kan omdat je er dik overheen gegroeid bent.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Renate~B schreefCOLONdat ik nu nog langgg niet goed genoeg ben en nog heel veel moet leren.
Dan zou mijn moto zijn: investeer geen enorm vermogen nu in een flitsset. Maar leer en expirimenteer, dat je later op andere gedachten komt en meer/sterkere flitsers nodig hebt dat is dan voor latere zorg.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

ja ik vind het eigenlijk helemaal niet fair dat die opleiding zo ontzettend veel moet kosten, maar waarschijnlijk komt het omdat ze redelijk uniek zijn hierin.
Gelukkig kan je ook erg veel leren van lezen lezen en nog eens lezen.. en Eos stalken met de vele vragen die ik heb, waar dan ook gelukkig altijd op gereageert word.
Als ik mijn eerste foto vergelijk met mijn laatste dan kom ik tot de gelukkige conclusie dat er in ieder geval vooruitgang in zit qua scherpte :wink:

Dankzij de uitzending van mijn man heb ik ongeveer 500 te besteden, dit is als je verder kijkt best wel beperkt heb ik gemerkt (was al lang blij dat er uberhaupt setjes zijn van die prijs).
Ik heb de tip van Linkstar al gekregen van mensen op het forum, was ik ook al erg blij mee omdat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Het is gewoon erg jammer in mijn geval dat ik er op mijn 25ste als moeder er pas achter kom wat ik wil en wat ik leuk vind, ik was 17 en toen dacht ik ik ga de dienst in en dan zie ik wel weer... (hopenlijk pakt me eigen zoon het anders aan later maar dat is weer iets anders).
En ik kan het niet maken om mijn (nu nog) hobby voor alles te laten gaan.

En voor wat betreft die ruimte.. die heb ik mezelf toege-eigend door mijn mans pc kamer in te nemen (wel in overleg :wink)
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Nou ja ophangen aan mijn eigen woorden.. uiteindelijk is niet nu... en nu is niet uiteindelijk ;-)
Maar ik snap je wel, ik wil het het liefst op kort termijn, eigenlijk is dat het moment waarop ik mezelf recht in de ogen aan kan kijken en kan zeggen dat ik de mensen iets goeds te bieden heb.. Iets dat gelijkwaardig is aan de prijs die ervoor betaald word.

Ik zou nu al geld kunnen vragen voor mijn foto's, zonder scheve gezichten, maar dit is niet eerlijk omdat mensen niet objectief naar zichzelf of hun gezin kijken en eigenlijk alle foto's die enigsins scherp zijn wel mooi vinden, dat vind ik dus geen basis en daar begin ik ook niet aan.
Ze maken nu wel erg gewillige proefkonijnen, met als betaling dat ik de foto's mag gebruiken voor publicatie hier eventueel.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Closeshooter schreefCOLONdit vind ik een beetje overdreven
We zijn het eens, ik zei al "overdreven" (en niet eens een beetje, zoals jij)
:)
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik ben totaal niet thuis in portret/model-fotografie, maar wellicht heb je hier iets aan:
klikkerdeklik
En dan niet direct betrekking hierop, maar zeker wel de moeite waard om over na te denken?
Gebruikers-avatar
Cvdijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2896
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2005 17:34
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

En nu ga ik ook nog even een duit in het zakje doen ;-)

Er wordt veel geroepen, maar veel opmerkingen slaan de plank wel een beetje mis..

Er is veel misverstand over vermogen in combinatie met ruimte zie ik.. In een grote ruimte heb je niet per se een zware flitsset nodig. In een kleine ruimte ook niet per se een lichte set. Het is maar net WAT je er mee wilt doen..

Om je keus te maken moet je eerst weten wat "licht" inhoud en hoe zich dat gedraagt als je een lamp ver of juist dichtbij zet. Kijk, wil je een mooi zacht uitgelicht portret fotograferen, dan zet je je flitsset dichtbij je model op soms maar een afstand van 40cm. Je kunt het vergelijken met de zon.. Die staat ver af, wat verschrikkelijk hard licht oplevert. Als het hoogzomer is en de zon staat hoog dan krijg je te maken met keiharde schaduwen. Zou de zon dichtbij staan dan verbrand je niet alleen verschrikkelijk, maar zou je wel mooi zacht licht krijgen ;-)

Zo werkt het in een studio dus ook... Een grote studio is dus niet per se noodzakelijk, het staat alleen wel professioneler richting je modellen EN je kunt gemakkelijker spelen met je lichtopstellingen. Daarnaast is ruimte wel belangrijk als je je zwarte achtergrond echt zwart wil maken. Door de ruimte tussen je model en achtergrond te vergroten zal het hoofdlicht minder lekken op je achtergrond (dichtbij maakt zwart vaak grijs en je ziet alle oneffenheden)

Dus goed onthouden: Als je mooie zachte portretten of full-body wilt fotograferen komt je hoofdlicht op een korte afstand van het model. Dat kan zowel met een zware set die je terugdraait in vermogen EN met een lichte set die je opschroeft in vermogen. Mijn persoonlijke mening is dat je beter wat licht over kunt hebben dan wanneer je te weinig licht hebt. Maar dat wil niet zeggen dat je met 110 of 150w niet toe kunt.

Wil je echter meerder modellen, gezinnen met kinderen of groepen fotograferen dan heb je al snel wat meer vermogen nodig. Natuurlijk kan dat ook wel met een wat lichter setje, maar dan moet je je lampen al op een wat grotere afstand zetten, waardoor je dus weer hardere schaduwen krijgt.

Die keus moet je zelf maken...

Maar wat is dan het verschil tussen een SS setje van Falcon Eyes en een setje van Linkstar, Bowens of Elinchrom? Dat heeft voornamelijk met instelmogelijkheden, kwaliteit en stevigheid te maken.

Enkele verschillen tussen Linkstar en Falcon Eyes wat je keus misschien wat gemakkelijker zou kunnen maken:

- Linkstar: Snelle Laadtijd: 1 tot 1.5 sec (Falcon Eyes tussen 1 en 4 seconden)
- Linkstar: Vermogen regelbaar: Traploos 1/32 - 1/1 (Falcon Eyes vaak 1/8 - 1/1)
- Linkstar: Koeling: ventilator (Falcon Eyes vaak geen koeling!)
- Linkstar: Instellicht proportioneel, volvermogen of uit (Falcon Eyes vol vermogen of uit)
- Linkstar: Gereed indicatie: ready-beep en dim-na-flits (Falcon Eyes alleen beep)
- Linkstar: Reflector koppeling: Bajonet S-type (Uitwisselbaar met o.a. accessoires van Bowens en andere merken)
- Linkstar: Automatische ontlading bij terugregelen vermogen (Auto Power Dump)(Falcon Eyes NIET!)
- Linkstar Metalen behuizing (Falcon Eyes SS serie, Plastic)
- Linkstar: zeer stevige statieven (Falcon Eyes toch iets minder stabiel)
- Linkstar: grote softbox van 60x90cm (Falcon eyes aanmerkelijk kleiner)
- Linkstar: zelf je flitsbuis vervangen (Falcon Eyes, opsturen leverancier)

Ik heb zelf een zeer grote studio, maar mijn model en hoofdlicht staan op ongeveer 2 vierkante meter.

Het nonsense om te zeggen dat je met bijvoorbeeld Linkstar niet professioneel kunt zijn en dat dat alleen maar kan met Bowens of Elinchrom. Mijn studio is alleen maar bezet met Linkstar en ik verdien er een aardige boterham aan!

Mijn persoonlijke ervaring: Ik verkoop echt redelijke partijen Falcon Eyes en Linkstar. Mensen die Falcon Eyes (de SS serie dan natuurlijk) komen altijd binnen een jaar weer aankloppen omdat ze toch verslaafd zijn geraakt aan model/studio fotografie en willen meer. Het is al eerder gezegd in dit topic, maar het beste is toch even doorsparen en niet binnen een jaar een dubbele uitgave te moeten doen.

Een hele lap tekst, maar dat is wel even noodzakelijk. Er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden, maar dit is wel zo'n beetje de basis.

Indien er verder nog vragen zijn dan ben ik altijd bereikbaar via mijn mail: info@prostudio.nl
Ik zit niet dagelijks op EOSdigitaal, dus mail is het beste!

Groetjes,
Cor
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar